https://tummennuskalvot.fi/

Toyota Auris facelift

PCS tulee vihdoinkin eli nyt ei enää pitäisi olla mitään estettä adaptiiviselle vakkarille, joka TÄHÄN asti on tullut tuon PCS:n kanssa samalla. Toivottavasti tässä ei nyt sitten taas kusta kengille...  ???
Edit: kadonneet välimerkit...
 
Jäsen Jonesilla on ilmeisesti tälläinen? Otitko Plus-pakettia ja jos otit niin miltä bi-led valot vaikuttaa? Faceliftaamattoman xenonit ainakin on kelpo valot, että onko tässä menty takapakkia?
 
Joo en ottanut plus pakettia vaan premiumin missä on nuo jo vakiona ja lisäksi lasikatto, pre crash ym.pientä.

Valoissa on otettu tavallaan takapakkia. Kaarre ominaisuus on poistunut ja pitkät on huonommat toisaalta lyhyet ovat aavistuksen paremmat. No mitä ominaisuutta noista sitten arvostaa olkoon se jokaisen itsensä päätettävissä.

Eräs ominaisuus on tullut huomattua vaihteistossa tai oikeastaan sen softassa. Kun nimittäin ajat ilman vakionopeussäädintä pitää vaihteisto kierrokset paljon pidempään korkeammalla. Kun vakkarin napsauttaa päälle heti halutun nopeuden saavutettua vetää laatikko isoimman silmään.

Onneksi ei ole adaptiivinen vakkari! Todella ärsyttävä varuste kaverin Rs Skodassa, molemmat olisi voinut tietenkin olla.
 
Niin joo tietenkin. Premiumissa on kaikenlaista ylimääräistä tuubaa kuten myös tuossa safety packissa, vaikka tutkat vois kelvatakin niin ei kiitos, mutta kunnon valot kelpaa aina.
 
Kävin kojolla. Hyvä tää nyt  jo on. 1.2T ei nyt tuosta urheiluautoa tee, mutta aivan riittävästi vie perheautoksi. Ohjauskin on saatu paremmaksi ja vakaampi tää on moottoritiellä ajaa kuin Mazda. Samoten melua on vähemmän. Sisustankin laatuvaikutelma on parempi ja kun en ole mikään muovien hypistelijä tyyppi niin en kyllä voi väittää Masukkaa yhtään paremmaksi sen suhteen + Toyota ei nitissyt ja natissut.
 
Tänään työmatkalla farkku-Auris 1.2 turbokoneella alla. Moottori vaikutti hyvälle, potkua oli ainakin minulle riittävästi eikä Qashain tyylistä kaksijakoisuutta esiintynyt. Vannoutuneena diesel-kuskina jaksaa aina hämmästyä näiden pienten bensaturbojen pirteydestä. Kulutus maantiellä oli ajotietokoneen mukaan 5,6 noin rajoitus + 10 nopeudella, mutta perillä tuli hieman pätkäajoa ja äkkiä lukemat alkoivat kutosella. Takatilat vaikuttivat hämmästyttävän pieniltä, vaikkapa i30:een verrattuna. Tavaratila taas on vastaavasti hieman isompi. Ajettavuudesta en löytänyt sanomista, ohjaus on tietysti japanilaisen tunnoton joihin olen tottunut. Mutta Auris kulkee maantiellä suoraan eikä vaeltele minnekään, vaikka niin esimerkiksi Tuulilasin kestotestiraportissa väittivät. No kuorma ja tuuli voivat tietysti joskus muuttaa tilannetta. Kojetaulu olisi ilman valtavaa kosketus-monitoiminäyttöä kuin jostain 70-luvun autosta ja mittarivirhe on suurehko. Auris-kuljettajan näkökulmasta rekatkin painelevat satasta. Samat renkaat eli Hakkapeliitta 8:t alla kuin omassa i30:ssä ja Auris oli kyllä selkeästi äänettömämpi. Jos takatilat riittävät niin aivan mukiinmenevä auto.
 
Riisikippo sanoi:
Tänään työmatkalla farkku-Auris 1.2 turbokoneella alla.

Eilen työmatkalla farkku-Auris 1,8 hybridillä alla.

FL-mallin muutokset sisätiloissa olivatkin yllättävän suuret. Keskinäyttö on selvästi viimeistellymmän oloinen kuin vaikkapa uudess Meganessa, mutta radion äänenvoimakkuusnapin vieminen kosketusnäyttöön ei saa varauksetonta kannatustani.

Iso lasikattokin taitaa olla uutta Auriksissa. Ei natissut edes polanteisilla teillä, josta suuri plussa.

Led-valot olivat pettymys. Lähivalojen kantama ok, mutta niissäkin oli jotain ihmeellisiä keltaisia alueita. Kaukovalojen kantama on yksiselitteisesti liian lyhyt.

Malliston uudet siniset sävyt olivat hienoja, ja kaikki esittelyautot olivatkin niitä kahta eri sinisen sävyä. Hienoa!
 
mutta radion äänenvoimakkuusnapin vieminen kosketusnäyttöön ei saa varauksetonta kannatustani.

Onneksi ne napit löytyivät ratistakin. Muutenkin kaikkien toimintojen tunkeminen kosketusnäyttöön hieman epäilyttää, kai se on kokemus siitä että puhelimen ja tabletin näytöissä ei aina tapahdu sitä mitä haluaisi.
 
Luovuin jokunen viikko sit 1,2 T Multidrive ässästä. Muuten tykkäsin kovasti pelistä mutta Multidrivesta en vaan oppinut pitämään! Varsinkin kovilla pakkasilla oli kuin "tulpaton mopo" ensmäiset 10 kilsaa, kunnes vihdoin lämmettyään lopetti sen tolkuttoman luistamisen. Myös suht "rumaääninen" kone mekkaloi turhaan, kun loota luisti!
 
kuikka sanoi:
Luovuin jokunen viikko sit 1,2 T Multidrive ässästä. Muuten tykkäsin kovasti pelistä mutta Multidrivesta en vaan oppinut pitämään! Varsinkin kovilla pakkasilla oli kuin "tulpaton mopo" ensmäiset 10 kilsaa, kunnes vihdoin lämmettyään lopetti sen tolkuttoman luistamisen. Myös suht "rumaääninen" kone mekkaloi turhaan, kun loota luisti!

Itselle tuli farkku hybrid kotiin. Vakiona alla on continentalit, rengasmelu selkeästi alempi kuin Leon ST:ssä. Toki Leonilla ikää 2v ja 50tkm, eli jo aika kuluneet renkaat. Hybridi voimalinja toimii todella pehmeästi ja kulutus on ollut odotusten mukaisesti alhainen. Tykään paljon. Kulutus ekoilla pätkämatkoilla alin 3,7 ja ylin vajaa 6l/100km. Peruutuskamera on yllättävän kätevä. Hyvät fiilikset. Lisää, kunhan kokemusta kertyy lisää.
 
tmr97 sanoi:
Itselle tuli farkku hybrid kotiin. Vakiona alla on continentalit, rengasmelu selkeästi alempi kuin Leon ST:ssä. Toki Leonilla ikää 2v ja 50tkm, eli jo aika kuluneet renkaat. Hybridi voimalinja toimii todella pehmeästi ja kulutus on ollut odotusten mukaisesti alhainen. Tykään paljon. Kulutus ekoilla pätkämatkoilla alin 3,7 ja ylin vajaa 6l/100km. Peruutuskamera on yllättävän kätevä. Hyvät fiilikset. Lisää, kunhan kokemusta kertyy lisää.
Onnittelut vielä tmr97:lle oivasta valinnasta! Itse just tänään mietin että miten kiva auto tuo omakin Auris on edelleen ajaa hybridinä vaikka auto on jo kohta viisi vuotias ja minun omistuksessa nyt reilut kaksi vuotta tullut tuolla ajeltua. Eikä edes mitään kummempaa autokuumettakaan pukkaa. Tänään juuri laitoin vaihteeksi POWER-moodin päälle ja ajelin hieman normaalia nopeammalla temmolla pitkin katuja menemään. Ihan pelkästään tämän myötä auton luonne tuntui muuttuvan ihan täysin. ECO-moodia en ole enää hetkeen käyttänyt koska auto tuntuu hyvinkin laiskalta tällöin. NORMAL-ajotila on yleensä käytössä.
 
Onko sinulla kulutuseroa Econ ja normaalin välillä? Alkuun on menty kaupunkiajoa ja pääosin ecolla. Alussa normal-modella ja kulutus näytäisi ainakin olevan samaa luokkaa. Tullut monta samanlaista matkaa stadicupin peleihin päivittäin, eli helppo verrata.
 
tmr97 sanoi:
Onko sinulla kulutuseroa Econ ja normaalin välillä? Alkuun on menty kaupunkiajoa ja pääosin ecolla. Alussa normal-modella ja kulutus näytäisi ainakin olevan samaa luokkaa. Tullut monta samanlaista matkaa stadicupin peleihin päivittäin, eli helppo verrata.
Ei mitään havaittavaa eroa Econ ja Normal tilojen välillä ja jos pitäisi arvailla niin joitakin desiltroja sadalle kilometrille. Muokkavat vain kaasupolkimen vastetta ja hieman ilmastoinnin/lämmityksen toimintaa. Ehkä tuosta Eco-tilasta voi olla eniten silloin hyötyä, jos kaasun tarkempi annostelua on hankalaa.
 
Vasta reilut 2tkm takana, kun olen ollut lomamatkalla. Tankkauksesta mitattuna taajamatankillinen vei tasan 5,0 ja moottoritietankillinen (80% motaria) 6,0l/100km. Vielä on ajotyyli vähän hakusessa. Tuntuu siltä, että reipas kiihdytys ja sitten kevyt tasakaasu, eli tasaisella ja alamäessä EV:llä, on taloudellisin. Ihan siis reilusti kiihdyttämällä, taloudellisuusmittari power-alueelle. Ei vaan onnistu läheskään aina, koska edessäoleva kiihdyttää liian hitaasti. EV-tilaan pääsee, jos nopeus on mittarin mukaan 75km/h tai alle. Jos ajomatka on tosi lyhyt, kilometri-pari, niin kulutus jää aika korkeaksi lämmityskäytön vuoksi. Jos taajama-ajomatkaa on enemmän, niin pääsee keskimäärin noin 4l/100km lukuihin.

Auton hiljaisuus miellyttää kovasti, kun ajo-ajasta (ei matkasta) yli puolet ollaan siten, että polttomoottori on sammutettuna, niin se todella tuntuu melutasossa. Kontrasti jyrisevään dieselautoon on suuri, joita minulla on aiemmin ollut (Golf, Exeo, Leon).

Rekisteröin medialaitteen ja huomasin, ettei tom tom speed cams toimi oman autoni laitteen kanssa, väärä softaversio  :mad: . Toimiiko tuo kellään muulla Auris-kuskilla?

Peruutuskamera on tosi hyvä, ei tutkia oikeastaan kaipaa ollenkaan, vaikka nekin autossa on.
 
tmr97 sanoi:
Vasta reilut 2tkm takana, kun olen ollut lomamatkalla. Tankkauksesta mitattuna taajamatankillinen vei tasan 5,0 ja moottoritietankillinen (80% motaria) 6,0l/100km. Vielä on ajotyyli vähän hakusessa. Tuntuu siltä, että reipas kiihdytys ja sitten kevyt tasakaasu, eli tasaisella ja alamäessä EV:llä, on taloudellisin. Ihan siis reilusti kiihdyttämällä, taloudellisuusmittari power-alueelle. Ei vaan onnistu läheskään aina, koska edessäoleva kiihdyttää liian hitaasti. EV-tilaan pääsee, jos nopeus on mittarin mukaan 75km/h tai alle. Jos ajomatka on tosi lyhyt, kilometri-pari, niin kulutus jää aika korkeaksi lämmityskäytön vuoksi. Jos taajama-ajomatkaa on enemmän, niin pääsee keskimäärin noin 4l/100km lukuihin.

Auton hiljaisuus miellyttää kovasti, kun ajo-ajasta (ei matkasta) yli puolet ollaan siten, että polttomoottori on sammutettuna, niin se todella tuntuu melutasossa. Kontrasti jyrisevään dieselautoon on suuri, joita minulla on aiemmin ollut (Golf, Exeo, Leon).

Rekisteröin medialaitteen ja huomasin, ettei tom tom speed cams toimi oman autoni laitteen kanssa, väärä softaversio  :mad: . Toimiiko tuo kellään muulla Auris-kuskilla?

Peruutuskamera on tosi hyvä, ei tutkia oikeastaan kaipaa ollenkaan, vaikka nekin autossa on.
Sinulla on siis samat lähtökohdat hybridillä ajeluun kuin itsellänikin. Siirryin itse 1.2 litraisesta Polo TDI:stä HSD Aurikseen. Allekirjoitan samat kokemukset. Tietenkin tuo 1.2 TDI on kolmisylinerisenä vielä karkeampi käyntinen kuin 1.6 TDI.

Kulutuslukemasi tulee vielä todennäköisemmin laskemaan hivenen kun polttomoottorille tulee kilometreja tulee lisää ja moottori vetristyy. Ulkomaalaisilla foorumeilla ovat ainakin tälläista väittäneet.

Hyvin olet oivaltanut missä mittarinopeudessa (< 75 km/h) tuo hybridijärjestelmä pystyy vielä pudottamaan polttomoottorin pois käytöstä, tosin kaasun annostelussa pitää sitten olla tarkkana ettei polttomoottori lähde käyntiin, jos mielii puhtaasti sähköllä edetä. Vielä tuosta kiihdytys-rullaus- tekniikasta (Pulse and glide) sen verran, että saattaa olla jopa niin omalla kokemuksella että maltillisempi kiihdytys matalemmilla polttomootorin kierroksilla ennen Power aluetta saattaa olla sittenkin se taloudellisin kiihdytystapa (- ja tämähän sopii ruuhkaliikenteessä ajoon, kerta aina joku kupeksii edessä kiihdytyksensä kanssa...). Tämän jälkeen sitten liukua on näppärä pitkittää käyttämällä pelkkää sähköä tai vapaalla rullausta. Liikennevalorykelmissä ajaessa oppii nopeasti että sähkön käyttöä voi myös hillitä kun oppii paremmin ajamiensa liikennevalojen toimintalogiikkaa.
 
Tänää tarjoutui mahdollisuus kokeilla tätä facelift Aurista 1.2T manuaalivaihteistolla. Auto oli oikeinkin hiljainen ja mukava ergonomialtaan. Ihmetystä herätti hatchbackin takakontti joka on n. 100 l tilavempi kuin tämän hetkisen, mutta en saanut siltikään mahtumaan yhdistelmävaunuja kopan kanssa sisään hattuhyllyn kanssa purkamatta. Tähän litroiltaan pienempään mutta korkeampaan ne vielä menevät hieman kallellaan ja hattuhylly nippa nappa paikoilleen. Tässä sen huomaa että ei ne litrat, vaan se tavaratilan muoto. Onneksi tuota tilaa vievää vaunukoppaa ei tarvitse enää kauaa kuljetella.
Ajelin lämpimällä moottorilla kokeeksi työmatkaani mitatakseni kuinka pienellä saan tämän menemään yrttämällä. Se koostuu taajamaajosta jossa liikennevaloja piisaa 21 kappaletta ja mittaa tulee 11 km suuntaansa. Näillä keleillä pääsen hybridilläni noin 4-4,5 l/100km kulutukseen. Tätä 1.2T: llä lukema oli 6,2 l/100km. Ei huono lukema sekään ottaen huomioon vaativan reitin, mutta ei kovinkaan lähelle hybridin mukavuutta ja piheyttä.
 
Edellinen autoni, -13 Auris farkku hybrid Premium lasikatolla, lasikatto tuli saataville tuolloin, eli ei ole uusi varuste tässä facelift mallissa. Ne kaarrevalot oli kyllä hyvät vaikka aika vähän tuli valaistamattomilla teillä ajeltua, nyt tuo farkku on siskollani ja mielestäni nyt niiden ksenoneiden sävy on kellastuneet siihen nähden mitä ne silloin ihan uutena oli, ainakin siltä tuntuu kun Subarun led-valojen jälkeen istuu Toyotan kyytiin.

Kulutus oli n. 60000 kilometrin ja kolmen vuoden aikana 5.2 l/100km, sitä edeltävä 2010 Auris hybridi vei myös saman verran.
 
Naapurifoorumille kirjoittelin vastaavan postauksen:
Nyt näyttäisi Auris Touring Hybrid Sportsin saavan kohtuu hintaan: 2.1.2017 päivätyn hinnaston mukaan Edition malli 24710€. Ja hinnastossa näyttää olevan vielä Metalliväri ja Winter-paketti kaupanpäälle.. Eli 25300€:lla saisi asiallisesti varustellun Hybridi Tojon ajoon.. Säästöä Active malliin verrattuna näyttää tulevan n.3600€!
Luulis että myynti olis helppoa kuin kahvipakettien jako Prismassa.. Hmm.. Mitähän hyvittäisivät 2014 vuoden 80tkm ajetusta  Ocu III Ambition Combi slowmotionista  :D

 
ExOctavisti sanoi:
Naapurifoorumille kirjoittelin vastaavan postauksen:
Nyt näyttäisi Auris Touring Hybrid Sportsin saavan kohtuu hintaan: 2.1.2017 päivätyn hinnaston mukaan Edition malli 24710€. Ja hinnastossa näyttää olevan vielä Metalliväri ja Winter-paketti kaupanpäälle.. Eli 25300€:lla saisi asiallisesti varustellun Hybridi Tojon ajoon.. Säästöä Active malliin verrattuna näyttää tulevan n.3600€!
Luulis että myynti olis helppoa kuin kahvipakettien jako Prismassa.. Hmm.. Mitähän hyvittäisivät 2014 vuoden 80tkm ajetusta  Ocu III Ambition Combi slowmotionista  :D
Kysäseppä Tojoliikkeestä mitä hyvittäisivät. Veikkaisin että kyllä tuohon vielä muutaman tonnin saisi väliin latoa. Hatchbackin saa näköjään Hybrid Editionina 23 409,88 €, ei paha tuokaan, eli n. 4300 € kalliimpi kuin Active. En kyllä tiedä miten tuo Edition poikkeaa Lifestä, mikä on myös aika maltillisesti varusteltu.
 
Puoli vuotta täynnä ja eka huolto tehty. Fiilikset samanlaiset kuin heinäkuussa. Kulutus on laskenut, heinäkuun jälkeen suurin tankkauksesta mitattu kulutus tankilliselle on 5,7l/100km. Kun takana on lyhyt pätkä talvea, pakkasta ja luntakin, niin tulos on oikein hyvä. Moottorin- tai sisätilanlämmitystä ei ole käytössä. Diesel Leonilla ei päässyt vastaavassa ajossa alle kuuden oikein ollenkaan ja suurimmillaan meni jopa 7l/100km. Hybridi on käytössä hyvin miellyttävä.

Autoon olen tyytyväinen, kaikki on toiminut ja autoa on kiva ajaa. Safety sense on arka likaiselle tuulilasille, Leonin front assist/ACC tutka ei ollut yhtä arka.

Tuo hybrid edition on kyllä houkutteleva paketti, peruutustutkan saanee jälkiasennettua. Kun huomioi edulliset käyttökulut, niin esim kolmen vuoden ajalle voi olla vaikea löytää vastaavan kokoluokan uutta automaattivaihteista autoa jonka kokonaiskulut olisivat pienemmät.
 
ExOctavisti sanoi:
Naapurifoorumille kirjoittelin vastaavan postauksen:
Nyt näyttäisi Auris Touring Hybrid Sportsin saavan kohtuu hintaan: 2.1.2017 päivätyn hinnaston mukaan Edition malli 24710€. Ja hinnastossa näyttää olevan vielä Metalliväri ja Winter-paketti kaupanpäälle.. Eli 25300€:lla saisi asiallisesti varustellun Hybridi Tojon ajoon.. Säästöä Active malliin verrattuna näyttää tulevan n.3600€!
Luulis että myynti olis helppoa kuin kahvipakettien jako Prismassa.. Hmm.. Mitähän hyvittäisivät 2014 vuoden 80tkm ajetusta  Ocu III Ambition Combi slowmotionista  :D

Tähän kun löytäisi vielä varustelistauksen, joka pitää paikkaansa. TT-nordicin sivuilla listataan vakiovarusteiksi 15-tuumaiset kevytmetallivanteet ja 16-tuumaiset peltivanteet, tuskin tulee molempia  ;D Lisäksi tuolla puhutaan kumiratista, kun tojon virallisilla sivuilla mainitaan nahat. Tojon sivuilla sitten todetaan, että auton perässä on ledivalot ja halogeenivalot. Mitä näitä nyt on. Pitää varmaan käydä liikkeessä, jos haluaa jotain oikeaa tietoa, Toyotan nettisivut kun ovat niin kuin jotain pikkulasten kuvakirjaa selailisi.

Ja vielä kun tähän saisi ostaa noi ledivalot, mutta eipä vaan voi, koska varustelupolitiikka. Jos ne saisi tuohon ~25k€ Editioniin maksamalla tuon n. 1700€ teknologiapaketista, niin saattaisin tehdä kaupat samoin tein, mutta tuommoista lähtöjään 33k€ versiota (Style/Permium) en kyllä edes harkitse.
 
Tietääkö foorumin väki missäpäin maailmaa on Auris Hybrid farkku valmistettu?
 
Panda sanoi:
Tietääkö foorumin väki missäpäin maailmaa on Auris Hybrid farkku valmistettu?
Aurikset (ja Avensikset) käsittääkseni tulee meille UK:n tehtaalta, Burnastonista.