- 8.2.2018 klo 22:02 / Vaihtoehtoiset energialähteet autoissa
Olen tässä pohtinut ja miettinyt kovasti mihinkä suuntaan maailma on menossa autoteollisuudessa.
Käytännössä kaikilta merkittäviltä autonvalmistajilta on tullut tai tulossa jonkin asteinen sähköauto, sähköhybridi tai kevyt hybridi. Myös kaasuautoja on markkinoilla kuten muutamia vetyautojakin. Nämä ovat pääsääntöisesti henkilöautoissa, joita on lukumäärällisesti paljon, mutta esimerkiksi raskaassa kalustossa ei ole vielä päästy uuden teknologian "makuun" merkittävissä määrin. Sähkömoottorit antaisvat rekoille mahtavan väännön ja kantavuus riittäisi isojen akkupakettien käyttöön. Toisaalta ladattavien autojen ollessa yhtäaikaa latauksessa alkaa sähköinfra tulla vastaan. Jos esimerkiksi kaikkia Hirvaskaan huoltamon pihassa olevat autot rekat + henkilöautot (yli 200kpl?) latautuisivat yhtäaikaa hattuvakiolla 150kw teholla (rekat tehokkaammilla latureilla ja pikkuautot pienemmillä) voisi hetkellinen sähkönkulutus olla megawatteja. Siinä pitää olla jo kaapelissa kapasiteettia.
Sähköautoissahan pullonkaulana mielestäni on latauksen nopeus/hitaus, ei niinkään enää toimintamatka. Myös latauskertojen määrä jossakin määrin ahistaa. Pitkälle kyllä pääsee, kunhan vaan on akkukapasiteettia. Pikalatauspaikkoja on vielä harvakseltaan, mutta tekniikan halventuessa niitäkin luonnollisesti tulee lisää, mutta onko yhtä standardia joka käy kaikille? Kuinka tämä hakee muotonsa? Bensa/diesel pumpun pistooli sopii autoon kuin autoon ja eri merkkisiä polttoasema ketjuja voi valita mielensä mukaan. Tuleeko tulevaisuudessa olemaan esimerkiksi essonsähköä/vetyä/kaasua? "tällä sähköllä pääset pidemmälle kuin muilla..."
Jotain muuta mitä? Miksi autoihin ei ole laitettu mikroturbiinia pyörittämään generaattoria? Sähköauton voimansiirron yksinkertaisuus ja nopea tankkaus.
Miksi vetyautot eivät ole yleistyneet enempää? Tekniikka on ollut olemassa jo ainakin 1990 luvulta lähtien ja lopputuotteena on juotavaa vettä. Mikä tämän yleistymisen on estänyt? Polttokennoja on olemassa tulitikkuaskin kokoluokasta merikonttien kokoisiksi yksiköiksi tarpeen mukaan.
Entä kaasuautot? Käytännössä yhtä nopea tankkaus kuin bensa/diesel autoilla? Mikä estää yleistymisen? Nykyisen kaluston saa muutettua kaasulle tarvittaessa. Jakeluinfrakin pystytettävissä helposti&nopeasti (halvalla?)(säiliöt&pumput ja jakelu tankkiautoilla kuten nesteissäkin).
Jokin näiden yhdistelmä? Mikä? Mihin tämä maailma on menossa?
Käytännössä kaikilta merkittäviltä autonvalmistajilta on tullut tai tulossa jonkin asteinen sähköauto, sähköhybridi tai kevyt hybridi. Myös kaasuautoja on markkinoilla kuten muutamia vetyautojakin. Nämä ovat pääsääntöisesti henkilöautoissa, joita on lukumäärällisesti paljon, mutta esimerkiksi raskaassa kalustossa ei ole vielä päästy uuden teknologian "makuun" merkittävissä määrin. Sähkömoottorit antaisvat rekoille mahtavan väännön ja kantavuus riittäisi isojen akkupakettien käyttöön. Toisaalta ladattavien autojen ollessa yhtäaikaa latauksessa alkaa sähköinfra tulla vastaan. Jos esimerkiksi kaikkia Hirvaskaan huoltamon pihassa olevat autot rekat + henkilöautot (yli 200kpl?) latautuisivat yhtäaikaa hattuvakiolla 150kw teholla (rekat tehokkaammilla latureilla ja pikkuautot pienemmillä) voisi hetkellinen sähkönkulutus olla megawatteja. Siinä pitää olla jo kaapelissa kapasiteettia.
Sähköautoissahan pullonkaulana mielestäni on latauksen nopeus/hitaus, ei niinkään enää toimintamatka. Myös latauskertojen määrä jossakin määrin ahistaa. Pitkälle kyllä pääsee, kunhan vaan on akkukapasiteettia. Pikalatauspaikkoja on vielä harvakseltaan, mutta tekniikan halventuessa niitäkin luonnollisesti tulee lisää, mutta onko yhtä standardia joka käy kaikille? Kuinka tämä hakee muotonsa? Bensa/diesel pumpun pistooli sopii autoon kuin autoon ja eri merkkisiä polttoasema ketjuja voi valita mielensä mukaan. Tuleeko tulevaisuudessa olemaan esimerkiksi essonsähköä/vetyä/kaasua? "tällä sähköllä pääset pidemmälle kuin muilla..."
Jotain muuta mitä? Miksi autoihin ei ole laitettu mikroturbiinia pyörittämään generaattoria? Sähköauton voimansiirron yksinkertaisuus ja nopea tankkaus.
Miksi vetyautot eivät ole yleistyneet enempää? Tekniikka on ollut olemassa jo ainakin 1990 luvulta lähtien ja lopputuotteena on juotavaa vettä. Mikä tämän yleistymisen on estänyt? Polttokennoja on olemassa tulitikkuaskin kokoluokasta merikonttien kokoisiksi yksiköiksi tarpeen mukaan.
Entä kaasuautot? Käytännössä yhtä nopea tankkaus kuin bensa/diesel autoilla? Mikä estää yleistymisen? Nykyisen kaluston saa muutettua kaasulle tarvittaessa. Jakeluinfrakin pystytettävissä helposti&nopeasti (halvalla?)(säiliöt&pumput ja jakelu tankkiautoilla kuten nesteissäkin).
Jokin näiden yhdistelmä? Mikä? Mihin tämä maailma on menossa?