https://yliteippaus.fi/

TSI-moottorit

Marty McFly

Klassikkoainesta
Liittynyt
22.12.2013
Yritin vähän kahlailla noita merkkikohtaisia keskusteluja mutta puolilaihoin tuloksin, joten loin sitten aiheelle oman ketjun. Jos jostain ketjusta tieto jo löytyy kootusti niin saa vinkata.

Vanhemmat pähkäilevät auton vaihtoa ja haussa on automaattivaihteinen auto bensamoottorilla ja muutamalla muulla pakollisella varusteella. Nettiauton hakutulokset ko. kriteereillä koostuvat noi 85%:sti VW:n autoista, eli Audeista (A3 ja A4), Volkkareista (Golf, Touran) ja Skodista (Yeti, Octavia) ja ensimmäinen kysymys kuuluukin, että mistä missäkin merkissä ja mallissa tunnistaa sen, että ko. autossa on uudempi, jakohihnalla varustettu 1.2 tai 1.4 TSI-moottori? Ymmärtääkseni näitä alkoi tulla eri merkeille ja eri malleihin eri aikaan, mutta kun oma VW-tietämys on sen verran ohkaista niin noiden ilmoitusten perusteella en ihan heti pysty päätellä mitä yksilöä välttää ja mikä voisi olla sopiva.

Toinen kysymys aiheeseen liittyen on taas se, että missä 1.8 ja 2.0 TSI-koneissa oli sitä öljynsyöntiongelmaa, ja mistä lähtien näistä on päästy eroon, eli miten tunnistaa nämä?

Parista yksilöstä on ehditty jo myyjältäkin kysellä, mutta tuntuvat nekin olevan pihalla aiheesta kuin lumiukot.

Ymmärrän toki, että nuo jakopää- ja/tai öljynsyöntiongelmat eivät riivaa välttämättä kaikkia yksilöitä, mutta tässä yritetään mennä ns. varman päälle ja minimoida riskejä.
 
Tärkein ohje on, että käytetty VW (varsinkin TSI+DSG) ostetaan aina liikkeestä, ei milloinkaan yksityiseltä. Parempi olla edes 6kk takuu kuin perävalotakuu.
 
Minulla on tietoa vain Golfin ja Polon osalta, milloin EA211 -kone tuli käyttöön. Golfissa se tuli VII -koppaan ja Polossa viimeisimpään faceliftiin (Blue GT -malliin se tosin tuli jo sen esittelyn yhteydessä 140 hv -tehoisena). Sen kyllä tunnistaa aika helposti, jos pääsee konepellin alle kurkistamaan.
Tässä minun ex-Golfin EA211 1.2 TSI.

wYSUTqQ61UsYUoHU-Fv66UXKU3jld984j_S5HwgAFw1dEx9jvM24VD_tO_INPfjFq0mb5g6C5t95RKDf-af13xpGzqlMn5SeTH6T-qqt9D3CJn_l003sWZbM_CDQu64pn6gJ4L9QMtUf8467cONXAmGlZvzHf5tYM33mAxKz9RnQ2etjnAZgt2eGfxxQSvka6NYJLpjvkviWy_mgVNzvPlPCm68_phngVcBgaPPOaWV96BGseRR1_Luc9efw6VjMa0TuJHGMLDJ3p7qec8Lmt2bA7Jc7IHe0f3YOvAynVpZell1iRq5jAvud3jshoLRMAbpFYA7C8mjSF7BDybpIBghQuqYZ35OWeVxBnUzdHHIwcfa1nXA2uEaLcbMdm-4-897sy1hc6atoeSnDVwS7H932_AUXsD0r3m-2h34Ch4Kn7mHx_wfAFeph2bgCSyEYKPom0oKIuttOrzEmbzorkxE2vaoINk6BG6LQLyJyFKLUir3G9XnpVSvxWjhP8wA-x9gmTE25x9nlfSyHDEhiIWn1HZDsdukTgoadW0UYvvOFNuh56RCJL6JTNN6OFKUbhurc3nueADD6-H1XFJkw7XmPwePBz7nBMc71eNu96g1HFbgbtzciEg=w1764-h1322-no


Ja tässä äidilleni hankkimani Polon konehuone EA211 -koneella:

pA31m3QNPDFhjXcVuZy64zNJ1r0VJMvz2hSuSWsLuRVlC_zV3_x2DGzpgfjrIza0K_865tc7Sc6hulnTqpgONHp5J9KfQUYwbEvidJeJXq8ldeFBIbMF0D_tXVY9s33FzgeAi3o3QxpFtpRrIadV74yx1ECXM81_EN5T5eHPiwQy8mc5U6LTmSwY0fA2XEG6duKnOjymgNlHyBz6e50E6mhNCha6CTAQwMIdxHQ0iorXhFBIAylpo9LZmqRLwvA8hKVh89bXEPnl6R5f9vZfsvnw32pBgUMmgjntLHdWnZDiwmsNPcQCw-GnswEfJPCAlNDhPQRZ2PLl1Xx5jOdZQ1iUEC31g6dfjxL-vX8ApfN6Q-9bUCV3MqO6WEGlNyWSEQAPKKrLexeFXaOrAOjSBk0yIVIZVzgRBX7rxM9ez650ttVjt2KKSJm1STtrlIuvNRT9lsGMJQolaE79dyaVWj1Mqrr6yj7kEZcibADh-ckZl__dWz_38Gm9EP5DEV6Hx-fNhK6K6fPfCRICInT_sOZIZ5PtqLes24btSwM3d6Rsc9l5RoLvYI_3giMDn4xvsIZ2qpDJR9zpPImltxam-uR9gmeezCr4Skad31F4PshNWJaTgJzZoA=w1984-h1322-no


Tässä EA211 1.4 TSI -versiona Blue GT:ssä. Aika samalta näyttää kuin 1.2 TSI EA211.

ikuZbME5fl5H36avRdCbh9d6yKe3AnNS45Ydvgz1Elkp2jAFyh-Q2oetxw3CiXuiSjvd6zed4ZvRnJuOr86J36NppLO84RRLu9_6gaKvAQ2ZWwLEz9LqAPhH96Ei8u8AJ7ETJQRpHQkQl6E6wH55IaQ9_R4f-2gHs4yRA3JVgQGiRp_tpGLmK65TxorVjTvxldTPGhHTe38vczqLEcZ9l86Lfc-3Xh5lR3t4FX9Vq2oz8Bz-NFrX7aMmy8dZneYSdva1AnckDJjgCvZ1bA4ITIuvOOzP_42bRFRYLL3GrnV545oyKaA-CyULuA9XSYfur2qfAoCbdv5K7Emvt-JgSowOT2Cuni-hdzVGocE6kPb4vRKck1205sXl77PpQUwDJ3Kolxl75JKQy-9EoVt0p0RnV8HYrpF42QtHfXl7SZ5DmmtQoLJkrM9p_VY4FCxKYKQWp5AuedXWYAPt0SVEzZKXYIQ8M9M2Xy70SqRRN62zPLALJFDGIyrT6qhktaC7blQPZHr7zAQHGSAZxD_aeWywZi2OE7YmPGPXfQyHhG24wH2RTee6Upcz8m6iF48jYV4GpeEfsYa4oLxn3TY_0TFLAwkiPpNaCJTM1mIEtZVWznr14KFgSA=w1764-h1322-no
 
Hihnakoneisen 1.2 tsin tunnistaa helpoiten tavaratilasta olevassa pr kooditarrasta. CJZA on hihnakoneisen moottorikoodi.
 
Onhan noista p@skakasoista juttua netti täynnä ollut jo vuosia, ihmetellä täytyy että VAG-tuotteita kukaan ostaa omalla rahalla.
 
Onhan noita jo kahdeksan tullut omilla rahoilla ostettua ja viattomia laitteita ovat olleet. Tosin olen tietoisesti välttänyt tietyt koneet (ketju-TSI:t).

Mutta olenkin aina sanonut, että eniten VAG:ssa on vikoja toyotakuskeilla.

Edit: Toisaalta, jos VAG olisi hoitanut koneongelmat yhtä siisti kuin Toyota D4D:n viat ja soikeat sylinterit bensakoneissa, niin tällaista hässäkkää ja asiakkaan aliarvioimista ei olisi tapahtunut.
 
MMV sanoi:
Onhan noita jo kahdeksan tullut omilla rahoilla ostettua ja viattomia laitteita ovat olleet. Tosin olen tietoisesti välttänyt tietyt koneet (ketju-TSI:t).

Mutta olenkin aina sanonut, että eniten VAG:ssa on vikoja toyotakuskeilla.

Homma toimii kun vaihtaa ennen takuun loppumista.
 
Nyt ollaan selkeästi siinä veitsenterällä, että juttu karkaa Martyn alkuperäisestä aiheesta, joka kaipasi ilmeisesti artikkeleita jne koskien TSi moottoreita. Joten pidetään topic mielessä kirjoittaessa.
 
Turha niitä kaikki VAGeja ja moottoreita on niputtaa yhteen kastiin. Tuo paha öljynsyöntiongelma on EA888 bensamoottoreissa ja johtuu suunnitteluvirheestä.
Vaikka useimmila lieneekin tiedossa mistä hommassa on kyse, niin tässä vielä  referaatti tuosta TM:n jutusta.
 
TM:n artikkelissa keskityttiin Audin valmistamaan 2.0 TFSI/TSI -moottoriin EA888. Vika/virhe paikallistettiin virheellisesti suunniteltuun männänrenkaaseen.

Mutta mun käsittääkseni noita ongelmia nyt on ollut muissakin koneissa. Ainakin se oma Ibben kone oli kaksoisahdettu 1.4 TSI ja vei litran tonnilla.

Audi ja volkkari kiistivät koko asian edelleen. Skoda korjaa maahantuojan / tehtaan piikkiin. Mikä on varsin kummallista sinänsä.
 
mremonen sanoi:
Audi ja volkkari kiistivät koko asian edelleen. Skoda korjaa maahantuojan / tehtaan piikkiin. Mikä on varsin kummallista sinänsä.

Luin juuri artikkelin, eihän Audi ja Volkkari sitä kiistäneet.

Artikkelin lopussahan on VV-Auton kannanotto aiheeseen. Eli vikaa on, ja jos auto vie öljyä niin yhteys merkkihuoltoon jne.
 
Arcca sanoi:
Luin juuri artikkelin, eihän Audi ja Volkkari sitä kiistäneet.
Juu, eivät kiistäneet, mutta eivät suhtaudu korjauksiin yhtä ymmärtävästi kuin Skoda. Ei kai niitä Audeja huvikseen ole teippailtu?
 
mremonen sanoi:
Juu, eivät kiistäneet, mutta eivät suhtaudu korjauksiin yhtä ymmärtävästi kuin Skoda. Ei kai niitä Audeja huvikseen ole teippailtu?

Ok, päätoimittajan mielipidekirjoituksessa tosiaan mainitaan isommin Audi/VW nuiva suhtautuminen vs Skoda.

Veikkaan, että tämän artikkelin jälkeen ääni muuttuu kellossa, kuten tuo VV-Auton kannanottokin antaa osviittaa. Se on aika yhtenevä Skodan vastineen kanssa.
 
Mielenkiintoista ja ehkä ongelmallistakin, että tarina on rajattu vain tuohon yhteen moottorityyppiin, kun kaikki tietää että ongelmia on ollut muissakin TSI-moottoreissa. Tai ainakin tällainen kuva mulle on tullut. Jonkun ison remontin ne aikanaan siihen mun (leasing) Ibbeen teki, kun se oli kolme päivää pajalla. Öljyn kulutus laski jostain litran tasosta jonnekin 0.7 litraan tonnilla. Eli kuntoon se ei tullut. En jaksanut sitten sen kanssa enää puljata, kun ei ollut oma.
 
Ainakin osassa 1.2 TSI ketjukoneissa vaihdettiin kamppiksena ketjunkiristin ym... kun jonkun alihankkijan tekeleet oli susia ja ketjut pääsi löystymään ja ketju pomppi jaon sekaisin.
 
Lähipiirissä oli uudesta asti Touran 1.4 tsi dsg. Ko. auto meni vaihtoon n. 7 vuoden ikäisenä ja n. 100tkm ajettuna. Autoon oli vaihdettu turbo, jakopää remontoitu ketjun löystymisen takia sekä dsg:tä oli muutamaan otteeseen korjailtu.
 
Arcca sanoi:
Veikkaan, että tämän artikkelin jälkeen ääni muuttuu kellossa, kuten tuo VV-Auton kannanottokin antaa osviittaa. Se on aika yhtenevä Skodan vastineen kanssa.

En usko tähän, asia on ollut ennekin tapetilla ja jauhokauppiaiden lupailuja on nähty mutta linja on pysynyt uskollisesti "yksittäistapaus, ei kuulu meille"-linjalla
 
Minulla on ollut 2011 Audi A4, 1.8 TSI joka imaisi reippaasti öljyä. Mäntäremppa tehtiin 100% Audin piikkiin takuun ulkopuolella ilman mutinoita. Tämä oli tosin jo sitä aikaa, kun nämä öljynkulutusongelmat ja autonteippaukset oli olleet pinnalla.
 
Automaattori sanoi:
Ainakin osassa 1.2 TSI ketjukoneissa vaihdettiin kamppiksena ketjunkiristin ym... kun jonkun alihankkijan tekeleet oli susia ja ketjut pääsi löystymään ja ketju pomppi jaon sekaisin.
Samaa ja enemmän tehtiin 1.4 Tsi moottoreihin, oli myydyin ketjulla varustettu moottori. Kuinkahan ovat kestäneet remontin ja ajettujen vuosien jälkeen?
 
Zaasa sanoi:
Samaa ja enemmän tehtiin 1.4 Tsi moottoreihin, oli myydyin ketjulla varustettu moottori. Kuinkahan ovat kestäneet remontin ja ajettujen vuosien jälkeen?

Parhaissa tapauksissa on ketju vaihdettu kahteen kertaan alle 100tkm.