juupeli sanoi:
Ennusta tulevaisuutta, mielellään avaten näkemyksiäsi
Monien median juttujen mukaan jokainen sähköautovalmistaja tekee autoja tappiolla siitä huolimatta, että ne ovat kalliita.
Siitä voisi ounastella, että jos murros sähköautoihin tapahtuu, niin menestyjiä ovat perinteiset suuret, joilla riittää rahaa poltettavaksi. Kaiken lisäksi niillä on kokemus hiotusta tuotannosta. Vain voimalinja täytyy muuttaa, mikä ei ensikokemuksien perusteella näytä olevan erityinen haaste.
Kaivostoiminnan skaalautuminen tarpeeseen tulee olemaan mielenkiintoinen kysymys. Jos se ei onnistu, hinnat pysyvät korkeina.
Toinen kiinnostava kysymys on akkujen arvon säilyminen. Jos kymmenen vuotta vanhojen akkujen arvo koetaan huonoksi, niin sähköautojen jälleenmyyntiarvo romahtaa. Se hidastaa autojen yleistymistä.
Tulevaisuuden autoilussa merkittävää osaa tulee näyttelemään myös politiikka. Ranska yltyi kuolonuhreja vaatineisiin väkivaltaisuuksiin polttoaineen hinnan vuoksi. Laajemmin ilmiötä selittää joidenkin mukaan se, että ranskalaista duunaria on jo pitemmän aikaa kuritettu ja nyt meni kuppi nurin.
Koska sähköautot tulevat jatkossakin olemaan kalliita ja ominaisuuksiltaan rajoitettuja, saattaa kysymys osoittautua poliittisesti haasteelliseksi. Mitä tahansa ei mikään kansa siedä.
Niinpä ennustan, että nykyisten valmistajien voimasuhteet säilyvät ennallaan. Vaikka nyt uskotaan sähköautojen yleistymiseen, niin edelleenkin mennään kauan aikaa polttiksilla. Vähitellen sähköautojen määrä saattaa lisääntyä, mutta äkkinäistä läpimurtoa ei tapahdu. Kun hyvätuloiset ovat ostaneet sähköauton toiseksi autoksi, niin sen jälkeen myynti alkaa hiipua. Kansalla ei ole rahaa eikä halua ostaa kallista vehjettä, joka ei täytä kaikkia tarpeita.
Minä näen sähköautobuumin hyväosaisen kansan identiteettiliikkeenä, jolla ei ole mahdollisuutta levitä duunariväestön keskuuteen.