https://yliteippaus.fi/

Touareg

hessut

Vakiokalustoa
Liittynyt
26.12.2013
Minäkin sain tarjouksen facelift Touaregista, mutta muutokset ovat niin pieniä, että ainoastaan nahkaverhoilu olisi ollut porkkana ostaa se, eikä Bemun uusi X5. Aloitusmoottoriksi jäi yllättäen vanha versio VAGin V6 3.0 TDI:stä 150 kW teholla. Itse ostaisin mieluummin X5:n, kun hinta on näin lähellä. Bemu on reilusti tuoreempi auto ja paljon hienompi minun mielestäni.
 
Jotenkin sitä itse linkkaa Phaetonin ja Touaregin yhteen. Molemmat yrittävät olla jotain mitä VW ei ikinä pysty oikeasti olemaan. Mutta jos käytettynä ostaa, niin saa luultavasta paljon vastinetta euroille. Arvonalenema kun lienee molemmissa melkoista.

Mutta vaikka molemmat ovat hienoja autoja, on keulamerkillä todella paljon merkitystä tässä genressä.

Jos iso maasturi kiinnostaa, niin kannattaa ehkä odotella seuraavaa Tiguan XL:ää. Siinä voi olla paljonkin vastinetta rahalle. Biturbo vielä pellin alle, niin homma alkaa rullaamaan.
 
TeBsu sanoi:
Eikös epakin ollut Touaregiä katselemassa?

Onhan se tuossa mielessä, mutta en sentään uutta kattele. Siihen ei jenit riitä, ja jos riittäis niin samalla rahalla on aika laaja skaala mielenkiintoisia härveleitä samassa kategoriassa.

Ensimmäisen korimallin FL versiosta ei ol epahaa sanottavaa. Luja peli!

Ulkonäöstä voi olla montaa mieltä.
 
pokkus sanoi:
Touaregia vaivaa hiukan sama kuin monia muitakin VW:n malleja eli se on aika "tylsä auto" ulkomuodoiltaan

Kyllä mulle kelpais.

touaregz.jpg
 
Tästä Touaregistä ei ole hirveästi juttua irronnut. Itse tässä pyörittelen näitä mahdollisia vaihtoehtoja seuraavaksi kulkineeksi mahdollisesti tuon Suben tilalle. En tosin vielä, koska olen päättänyt ajaa tällä vähintään neljä vuotta. Mutta saahan sitä jo pohtia, vaikka vuosi on vielä tavoitteeseen...
Touareg n. 3 vuoden ikäisenä ja mahdollisesti Saksasta tuoden vaikuttais paperilla aika kohtuulliselta. Mutta miten mahtaa käytäntö ja kestävyys olla 3.0tdi automaatti paketilla. Vetomassa on riittävä vaunukäyttöön ja muutaman koeajojutun lukeneena vois kuvitella ajo-ominaisuuksien kelpaavan myös arkiseen pikkupyöritykseen, vaikka kohtuu iso auto onkin. Nettihautomosta löytyy jokunen sopiva esimerkki tälläkin hetkellä.
Mutta minkälainen Touareg on omistaa? Tekniikan kesto ja huoltojen hinnat yms?
 
^ puhutaanko 1 gen Touaregista vai 2 gen?

Äitimuorilla oli tuollainen 1 gen. Ostivat sen muuttoautoksi Saksanmaalta, esittelyautokäytöstä VW dealeriltä. 2,5 TDI manuaali.

Alkuunhan tuo pelasi ihan hyvin. Vajaan puolentoista sadan tuhannen jälkeen alkoivat harmit. 50 tkm välille mahtui tielle tipahtanutta kardaania, antautunutta nokka-akselia, jarruremontteja, huolella sekoilleita sähköjä ja katkeilevia painepuolen letkuja. Muunmuuassa.

Mutta tuo siis ekasta Touaregista. Uudemmista ei ole kokemuksia.
 
JiiJii71 sanoi:
^ puhutaanko 1 gen Touaregista vai 2 gen?

Äitimuorilla oli tuollainen 1 gen. Ostivat sen muuttoautoksi Saksanmaalta, esittelyautokäytöstä VW dealeriltä. 2,5 TDI manuaali.

Alkuunhan tuo pelasi ihan hyvin. Vajaan puolentoista sadan tuhannen jälkeen alkoivat harmit. 50 tkm välille mahtui tielle tipahtanutta kardaania, antautunutta nokka-akselia, jarruremontteja, huolella sekoilleita sähköjä ja katkeilevia painepuolen letkuja. Muunmuuassa.

Mutta tuo siis ekasta Touaregista. Uudemmista ei ole kokemuksia.
Onko tiedossa, että onko tuo nokka-akseli isompikin vaiva noissa 2.5 TDI:ssä Touaregin keulalla? Lähipiirissä sattuu olemaan tuosta koneesta jo pohdintaa hankintamielessä.

Se on tiedossa, että poikittain asennetuissa pumppari-1.9TDI:ssä ja <-2002 vuoden Audeissa käytetyissä 2.5 TDI:ssä on ollut nokka-akseliongelmia huonon öljynkierron takia. Vaivaako tämä kuitenkin myös näitä ratasjakopääkoneita vai oliko tuo ns. yksittäistapaus?

Ja keksittiinkö tuolle kardaanille syytä? Tai haluttiinko sitä edes kertoa?
 
eGe sanoi:
Onko tiedossa, että onko tuo nokka-akseli isompikin vaiva noissa 2.5 TDI:ssä Touaregin keulalla? Lähipiirissä sattuu olemaan tuosta koneesta jo pohdintaa hankintamielessä.

Se on tiedossa, että poikittain asennetuissa pumppari-1.9TDI:ssä ja <-2002 vuoden Audeissa käytetyissä 2.5 TDI:ssä on ollut nokka-akseliongelmia huonon öljynkierron takia. Vaivaako tämä kuitenkin myös näitä ratasjakopääkoneita vai oliko tuo ns. yksittäistapaus?

Ja keksittiinkö tuolle kardaanille syytä? Tai haluttiinko sitä edes kertoa?
Taisipa olla niin että vuoden 2003 alkupuolelle asti valmistetut(kaikki 2,5tdi) moottorit oli vielä laahuronokilla...eli eivät kestäneet, myöhäisemmät ovat sitten jo rullanostajilla.
 
X ARI sanoi:
Taisipa olla niin että vuoden 2003 alkupuolelle asti valmistetut(kaikki 2,5tdi) moottorit oli vielä laahuronokilla...eli eivät kestäneet, myöhäisemmät ovat sitten jo rullanostajilla.

Tässä taidetaan nyt sekoittaa kaksi eri 2.5 TDI moottoria. Gen 1 Touaregissa oli 2,5 R5 TDI ja esim tässä mainitun ikäisissä Audeissa käytetty 2,5 TDI (sama esim. 3BG Passatissa) versio oli V6. Näissä V6 -malleissa oli huolella ylekerrassa ongelmia, kunnes sitten tosiaan myöhemmin uudistettiin ja rupesivat kestämään.

Joskus olen itsekin miettinyt tätä Touaregia vaihtoehdoksi, mutta ainakin gen 1:sen kovat ylläpitokulut eivät ole houkuttaneet ostamaan sellaista. Olisikin kiva kuulla 2. gen 7P5 Touregista, millaisiin ongelmiin saattaa sen kanssa törmätä.
 
vakio sanoi:
Tässä taidetaan nyt sekoittaa kaksi eri 2.5 TDI moottoria. Gen 1 Touaregissa oli 2,5 R5 TDI ja esim tässä mainitun ikäisissä Audeissa käytetty 2,5 TDI (sama esim. 3BG Passatissa) versio oli V6. Näissä V6 -malleissa oli huolella ylekerrassa ongelmia, kunnes sitten tosiaan myöhemmin uudistettiin ja rupesivat kestämään.
Tämänpä takia tuo herättikin huomiota. Itse olen saanut sellaisen käsityksen, että tuo Touaregissa ja Transporterissa käytetty 2.5 R5 TDI olisi ns. pomminvarma kone.
 
Tuosta mutsin Touaregista lähti pinnoite jommastakummasta nokasta, en muista kummasta. Tuo tapahtui muistaakseni 2009 - 2010, joskus tuohon aikoihin. Koneena tuossa siis oli R5. Muistaakseni korjaamollla kertoivat kyseessä olevan jonkinsortin tyyppivian. Itse auto oli suht' ensimmäisiä Touaregeja ja ostettu siis VW dealeriltä etelä-Saksasta. Tuossa oli Suomen versioihin poikkeavuutta kangaspenkit (Suomeen maahantuojan kautta tuoduissa oli kaikissa nahkat) ja manuaalivaihteisto.

Kardaanin tippumisen aiheutti kannatinlaakerin rikkoutuminen. Turbon paineletkujen kiinnikkeet väsyivät kilometrien myötä ja auto saattoi ampua täyskaasu kiihdytyksessä noita irti.

Halogeenipolttimoita tuo auto myös söi varsin taajaan, polttimon vaihtaminen oli tosin lapsellisen helppo toimenpide. Omalla työkalulla umpio irti ja polttimot vaihtoon. Umpio naksauttamalla takaisin. Pari kertaa tuon tehtyä polttimot sai vaihdettua pariin minuuttiin.

Tuo auto oli ajalta ennen hiukkassuodattimia ja sen kyllä huomasi. Käynnistettäessä ja kiihdytettäessä pari lakupötköä oli tuttu asia.

Auto viihtyi noilla kymmenkunta vuotta ja pääsi hyvään kotiin käsistään kätevälle kaverille. Kymmenen vuotta vanhanakin tuo oli jotenkin ihan nykyaikaisen näköinen tai ainakin jos vertasi noin vm -03:n X5:iin tai Mölleihin.
 
Nostanpa tätä nyt TM:n tuoreen vertailun innoittamana ja TM:n nettikeskustelua lukeneena. Kun nykyinen japsi-SUV on aika päivittää mukavampaan ja hiljaisempaan automaattiin, niin jospa katselisi muutaman vuoden ikäistä Touaregia. Saattaisi olla näppärä, mukava ja hiljainen yleisauto, jossa tila ja nelivedon ominaisuudet riittävät. TM:ssä kiiteltiin myös pieniä ylläpitokuluja.
Itselleni eivät muoti, urheilullisuus tai suuri teho ole tärkeää.
 
Olen ostamassa 2011 mallista touaregia, joka on tuotu usasta. Muutama kysymys aiheesta.
Miten navi ja radio, saako niitä millään järkevästi toimimaan Suomessa? Riittääkö jos vaihtaa 7P6035754A koodilla olevan boksin? Miten sen webaston tai eberin saa koodattua niin, että saa ajastuksen näyttöön? Kaukosäädin siinä on mutta ei ajastusta.
 
Kiitos vastauksesta. Tein kaupat autosta. Siinä onkin näköjään Suomessa asennettu webasto ja siinä on t91 kake. Ei varmaan onnistu toi ajastuksen lisääminen auton tietokoneeseen. Ei ainakaan tolla setillä tullut. Webasto ei lähtenyt äsken ollenkaan päälle kun koitin kakella laittaa. Täytyy tutkia lisää.
Radio on siis jenkkimalli ja taajuudet hyppii 0,2 mhz välein. Ja navi ei toimi. Navilla ei niin väliä, radio ois kiva jos sais jollain kuntoon.
Kuskin peili pitää vaihtaa, nyt siinä on sellainen suurennuslasipeili. Uusi peili oli melko tyyris marmorilla, 240€ noin. Siis pelkkä lasi. En ostanut.
Talvirenkaat ja vanteet puuttuu, täytyy hommata jossain vaiheessa.
Vetokoukun ehkä myös laitan.
 
Tuosta radiosta vielä... lähdin kaivelemaan.

Viittasit tuohon hanskalokerossa olevaan infotainmenttiin. Sille saa ihan firmispäivityksiä tehtyä. Oma boksi oli jollain historiallisella softalla niin se karttojen kera päivittyi tuoreemmaksi. MUTTA... esim minulla tuo osanumero on VCDS:n mukaan  7P6 035 666 A, joten nyt tuo minkä linkkasit voi olla tuoreempaa tai jotenkin muuten toista puuta... Selvittäisin ensin tuon päivitysmahdollisuuden.

Mielikuva on, että esim DocW päivitytti vanhan jenkkituonti-Q5:n mankan Suomi-yhteensopivaksi kun muutti koto-Suomeen takaisin. Ja näissähän on periaatteessa vastaavia värkkejä nuo infotainmentti ja radio.
 
Ja peilejä kannattaa katsella romuttamoilta tms.

Helpohko vaihtaa pelkkä peili. Jos koko peilin runkoineen haluaa vaihtaa, niin joutuu jo vähän askartelemaan muttei mahdotonta sekään.