https://tummennuskalvot.fi/

Fiat Tipo 2017-

Ulkoasultaan ok, mutta sisustus on kojetaulun yläosaa lukuun ottamatta malliesimerkki siitä, mitä tarkoitetaan ämpärimuovilla. Varmaan kelvollinen auto, mutta hinta ei ole aivan kohdallaan siihen verrattuna, mitä rahalla saa.
 
Taisin jo toisaalle kirjoittaa, että näillä hinnoilla ja varusteluilla merkittävälle myynnille tuskin on mitään edellytyksiä. Vaikka tuote olisi kunnossa, tuo tarvitsisi merkittävän hinta- ja varuste-edun myynnin vauhdittamiseksi - eli hinnoittelu hiukan sen yläpuolelle, mitä vastaava Dacia voisi maksaa, jos sellainen olisi tarjolla. Nyt tällainen etu on aika olematon.
 
Tonni pari pois hinnasta niin varmasti möisi paremmin.

Netissä löyty videoarvosteluita ja kuitenkin ihan hyvälaatuiseksi sisustamuovitkin arvosteltiin vaikka ne näyttää kuvissa aika kuppaselle.

Sedan malliakin on jossain päin maailmaa tarjolla.
 
En usko että Fiat ihan heti ahdingostaan nousee, kun auton paikan on ottaneet niin Dacia kuin korealaisetkin.

Auto on ihan siisti mutta tuolla rahalla saa kaikenlaista muutakin, jolla on taatusti parempi jälleenmyyntiarvokin.
 
En minäkään usko, että suosio kovin korkealle tulee nousemaan. Äkkiä miettien en keksi yhtään erityistä ominaisuutta Tipossa jonka siivin myyntiä voisi olla odotettavissa.
 
Timppe sanoi:
Turkissa valmistettu...ei jatkoon.

Turkissa taidetaan valmistaa useimmat suomessa myytävät toyotat. Turkin herrathan voi nostaa Fiatin aivan uudelle laatutasolle. Ei vaan ei minulla ole mitään Turkissa kasattuja autoja vastaan, todennäköisesti huolellisemmin kasattuja kuin UKI:ssa.
 
Myös kaikkia saksalaisia autoja voidaan sanoa turkkilaisiksi, siellä kun autotehtaat on pullollaan turkkilaista työmiestä. Itse en kyllä turkissa tehtyä osta, enkä kiinalaista...oli sitten Fiat tai Toyota.
 
Hyvän näköinen farkku Fiatilta. Muotoilun italiaanot osaa. Voi tosiaan nykyisessä markkinatilanteessa olla kovin vaikea pärjätä, kun tunkua halpa-autojen markkinoille on niin paljon.

Tipo on kyllä nimenä nostalginen, vielä kun Unon ja Ritmon saisi takaisin...
 
Myyntiargumentit on melko karmeita markkinointiviestinnässä. Eilen osui TV-mainos silmiin ja siinä mainostettiin maksuttomina lisävarusteina grammarin USB-porttia, takajalkatilaa, 550-litraista ruumaa ja ilmastointia. Oikeesti, mä ymmärtäisin kylmäkoneen mainostamisen vuonna 2017 jossain mopoautossa, en 18500 maksavassa peruskiesissä.
 
Makkis sanoi:
Turkissa taidetaan valmistaa useimmat suomessa myytävät toyotat. Turkin herrathan voi nostaa Fiatin aivan uudelle laatutasolle. Ei vaan ei minulla ole mitään Turkissa kasattuja autoja vastaan, todennäköisesti huolellisemmin kasattuja kuin UKI:ssa.
Kuten myös uusi C-HR 8)
 
Makkis sanoi:
Turkissa taidetaan valmistaa useimmat suomessa myytävät toyotat.
No ei taideta. Auris ja Avensis valmistetaan UK:ssa, Yaris Ranskassa ja RAV4 Japanissa. Corollat ja CH-R tulee Turkista.
 
autokuumeilija sanoi:
Kävikös joku tutustumassa uuteen Tipoon? Ihan mielenkiintoista kuulla, millaisen auton italiaanot on saaneet tehtyä? Muotoilu toimii.

Kävin aikani kuluksi kuolaamassa Giuliaa ja samalla otin kylmätyypit farmari Tiposta.
En lähtisi sitä laatuvaikutelmalta ihan sudeksi haukkumaan. Kyseessä oli tosin Lounge malli mutta kuitenkin, verhoilua ovissa asti ja kangas ihan mukiinmenevään tuntuista. Ratin nahka "laadukkaamman" oloista kuin esim korealaisissa kilpailijoissa janappulat yms hallintalaittee jämäkän oloisia, ei rimpuloita tai muutenkaan 20-25t€ luokassa huonolaatuisia.

Jos Tipo maksaisi tällä Lounge varusteilla + 120hv bensana 19900€ niin kauppa voisi käydäkin mutta kun mennään reilusti 20t€ päälle niin aletaankin puhua samasta rahatasosta millä saa Astran, Civicin, Leonin, Focuksen tai jonkun muun jolloin Tipo ei enää pysty tarjoamaan mitään syytä, että sellaisen ostaisin. Eikä Lounge nyt ainakaan ensisilmäyksellä tarjonnut mitään suurta luxusta, että se toisi riittävää lisäarvoa. Esillä ei ollut perusvarusteista POP mallia jonka lähtö jäisi alle 20t€ niin ei selvinnyt, että olisiko siinä hyvä perusauto perus hyvillä varusteilla.
 
Ajovaloissa havaittavissa bemarimaisuutta. Mutta silti tykkään tipon ulkonäöstä. Farmarin alkaen hintakin vielä järkevällä tasolla, mutta niin myös kilpailevilla merkeilläkin. Jos ei vertaa varusteita niin samalla rahalla saa farkut Seatilta, Skodalta ja Hyuandailta. Viimeisin valinta noista olisi kyllä Tipo, koska epäilyttää tuon Tipon arvon säilyminen ja luotettavuus. Paljoa ei tarvi laittaa, kun saisi hinnat alkaen Ford focuksen, VW golf variantin ja Kia ceedin. Kia on kieltämättä houkutteleva vaihtoehto 7 vuoden takuulla ja parantuneella luotettavuudella.
 
Onko Kian luotettavuudessa ollut joskus jotain ongelmia? Tietääkseni ei. Ei tosin ole omistustason kokemusta.

Fiatin Mareasta sen sijaan on. En nyt jaksa avautua mutta maireaa kuvaa se ei antanut. Mutta, Marea on vanha malli, ollutta ja mennyttä. Omaan makuuni Fiatissa on aina ollut hyveensä, Mareassakin. Muotoilu, ajettavuus, varusteet jne. Suht samaa tekniikka ollut Alfa 156 taas toimi kuin junan vessa, joskin uudempihan Alfa minulla oli kuin Marea.

Fiatkin kehittyy. Sukulaismies on ajellut Fairmontilla (vai mikä se tilatötterö olikaan?) täysin vailla huolia useita satoja tuhansia.

Tämän päivän Tipo on aivan eri laite kun se digimittaristo-Tipo 80-luvulta.
 
Makkis sanoi:
Onko Kian luotettavuudessa ollut joskus jotain ongelmia? Tietääkseni ei. Ei tosin ole omistustason kokemusta.

https://www.opelclubfinland.fi/viewtopic.php?t=132486

Kymmenen vuotta sitten Kian laatu ei ollut mitenkään vakuuttavaa, kun katsoo auto bildin laaturaporttia. Sama kylmä kyyti jatkui 2012 saakka, kunnes KIA vihdoin nousi top10 listalle 2013 ja lopulta voittoon vuonna 2015. Mutta seuraavana vuonna Hyundai korjasi taas potin.

Joitakin vuosia taaksepäin silloisella naisellani oli farkku rio vm 2005. Ovet lähti herkästi kukkimaan jo ennen 10v ikää ja vikoja tuli monenlaisia vaikka autolla oli ajettu jotain rapiat satatuhatta. Pyöränlaakereita meni edestä vaihtoon ja alkuperäisen avaimen sai irroitettua virtalukosta vaikka avainta oli käännetty. Tuo avainjuttu oli varmaan tyyppivika, koska katsuri tiesi kokeilla ja merkitä sen vikalistaan. Vika korjaantui, kun teetti uuden avaimen suutarilla. Lukot oli onnettomat talviaikaan. Myös jarrut oli turhan vikaherkät. Oli varmaan muutakin vikaa, mutta ei tule mieleen. Kun auto päätyi vaihtoon autokeskuksen outlet myymälään niin ilmoitusta selatessa he löysi vaikka minkälaista laitettavaa. He markkinoittivat sitä tee-se-itse autona. Kyseinen rio oli ensimmäistä sukupolvea varsin vähäisin varustein. Ei ohjaustehostinta. Ainakin keskuslukitus avaimesta ja sähköikkunat edessä. Ja kaiken kukkuraksi aika meluisakin.
 
Makkis sanoi:
Tämän päivän Tipo on aivan eri laite kun se digimittaristo-Tipo 80-luvulta.
On se muuttunut. Tipo DGT tuli Suomeen 1988. Eipä se kovinkaan "digitaalinen" ollut, oikeastaan olisin katsellut mieluummin viisarinäyttöistä nopeusmittaria kuin hissun kissun vaihtuvia numeroita.
Näin Tipon ensimmäisen kerran Tukholmassa messuilla ja tuli päännousema, että tuollaisen ostan, kun tulee myyntiin. Neljässä vuodessa ostin peräkanaa 3 kpl Fiat Unoja, alkoi kyllästyttää. Ensimmäiselle Tipolleni kävi alla olevan kuvan osoittamalla tavalla parin vuoden ajelun jälkeen. Pääsin kuitenkin sen kanssa ajamaan Konelaan. Siellä sattui olemaan "hyllyssä" uusi samanlainen, mutta ehjä kulkuneuvo. Nimeä paperiin ja matka jatkui seuraavat 7 vuotta Tipolla. Siinä ajassa oli kuskin puoleinen helma ehti ruostua puhki. Ei auttanut, vaikka mainostivat Tipoa "Satakoon vaikka suolavettä, mutta Tipo ei ruostu". Laittelin uuden helman, pakkelia ja maalia päälle, kauppaan ja seuraavaksi taas Fiat Uno, tosin käytetty.

Taisin olla siihen aikaan viiattimiehiä.  :) Jos vielä joskus tarvitsisin uutta autoa, niin mistä sen tietää, vaikka tulisi ostettua kolmas Tipo. Pitänee ainakin käydä katsomassa, jos jossain sattuisi olemaan näytillä.
 

Liitteet

  • Tipo 1988.jpg
    Tipo 1988.jpg
    31,3 KB · Katsottu: 382
Makkis sanoi:
Onko Kian luotettavuudessa ollut joskus jotain ongelmia? Tietääkseni ei. Ei tosin ole omistustason kokemusta.

Tämän päivän Tipo on aivan eri laite kun se digimittaristo-Tipo 80-luvulta.

Meillä on rouvalla 2012 Kia Venga. Auto tuli meille 2015 vuoden lopulla ja olisko me nyt käyty pikkuvikojen vuoksi 7 vai 8 kertaa Deltassa plus samoja vikoja on korjattu molempien määräaikaishuoltojen yhteydessä. Viat ovat olleet valoshow mittaristossa jonka johdosta esp ja abs jää startin jälkeen vikatilaan tai deaktivoituu kesken ajon kunnes taas palautuu käyttöön. Tähän vikaan on vaihdettu lukematon määrä kaikkea sälää ja nyt vika on saatu pois. Toinen mitätön vika oli lasikaton avausmekanismi joka avasi katon muttei sulkenut -> käytön puutetta, riittävästi rasvaa ja sopeutus ja on toiminut.
Nyt uusin vika on vuotava kannentiiviste -> autolla on ajettu nyt 70tkm että sinänsä en täysin vakuuttunut Kian laadusta ole. Toki takuu on voimassa, että itselle ei kuluja ole tullut, ainoastaan vaivaa ja ihan hyvin deltassa on asiaan suhtauduttu joskin tuo esp korjaus oli sellainen savotta, että huoltoneuvoja löi avaimet tiskillä kouraan, sanoi että on kunnossa ja menin autoon ja siellä ne valot paloi mittaristossa. Ja tämä tapahtui kolme vai neljä kertaa.. Muuten palvelu ollut aina hyvää.

Meillä oli sukulaismiehellä tuollainen alkup Tipo DGT. Auto oli omistuksessa vuoden josta noin 2kk ajossa, 8kk korjaamolla ja 2kk tyhjänpanttina Vehon pihassa kun ostaja halusi purkaa kaupan ja lopulta se purettiinkin "sillä ehdolla", että uusi auto ostetaan samasta liikkeestä.

 
Nostalgiapisteet nimestä.. Olen istunut Tipon takapenkillä tuhansia kilometrejä nöösinä, mm. reissun Pariisiin ja takaisin. En muista, että siinä mitään isompaa vikaa olisi ollut ja aikaisempiin perheessä olleisiin Unoihin verrattuna tuntui tilavalta. Digitaalimittaristo näytti nuoren pojan silmin todella siistiltä! Sittemmin Tipo vaihtui Lancia Dedraan, Fiat Tempraan ja viimeinen isäukollani ollut Fiatti olikin sitten Marea. Sittemmin on ajellut Nissanilla ja Seatilla. Jaa, tulipa mieleen juuri, että kakkosautona heillä on edelleen Punto.

Mikäli jälleenmyyntiarvo on niin huono kuin täällä annetaan ymmärtää, niin sehän tarkoittaa, että parin kolmen vuoden päästä vähän käytettyjä saa kilpailukykyiseen hintaan! Äkkiseltään voisi kuvitella, että noita karvalakkivarusteisia myytäisiin siinä missä Dacioitakin, mutta hinnan noustessa varustelutason myötä alkaa vaihtoehtojen kirjo kasvaa...

Jotenkin tuntuu, ettei Fiatia myydä Suomessa oikein tosissaan - mikä on vähän sääli.
 
Nimenomaan näin. Fiateja on suomessa kaupan. Jos menet ostamaan uutta, niin sinulle myydään kaksi vuotta vanha maahantuojan myyntivarastossa lojunut toosa. Saa ihan oikeasti lyödä nyrkkiä pöytään että tekevät tehdastilauksen uudesta. Ainoa tapa on rastia joku varuste mitä maassa olevissa ei ole.

Näitä ylivuotisia myydään ihan pokerina listahintaan ja valehdellaan asiakkaille niiden olevan "ihan samoja" kuin tehdasuusienkin.

Vanhimmat uudet Tipot mitä nyt myydään ovat saapuneet maahan 2016 puolella. 2018 puolellakin ne ovat FCA:n mielestä uusia.

Suomi on markkina-alueena FCA:lle ö-mappitasoa. Kunhan on joku edustus, muulla ei ole väliä.
Maahantuonnin annetaan kunnon kommunistityyliin laatia ihan omat varustelistat ja väittää ettei muuta ole saatavana. He voisivat antaa asiakkaiden valita kaikista saatavilla olevista varusteista, mutta eivät anna. Ne mitä on tullut joskus listattua suomivarusteiksi on ja pysyy.

Tipoon saa esim xenonit ja nahat kun vain ostaa, paitsi suomessa jossa saa sen ylivuotisen liikkeestä toiseen seikkailleen naarmuisen ja räplätyn version. "Kas tässä uusi Tiponne, olkaa hyvä."

...ja tässä puhuu ostava asiakas eikä mikään fiateja huvikseen mollaava tojokuski.
 
Pariisissa 2016 syksyllä tuon Tipon näin ja silloin se taidettiin maailmalle esitelläkin ja kyllähän se ihan mukiin menevän näköinen ja oloinen oli ulkoa ja sisältä tuohon kokoluokkaan. Varustevaihtoehtojakin tosiaan muualla maailmassa piisaa, mutta tänne Suomeen nyt ei saa mitään.