https://tummennuskalvot.fi/

Ralli

RTWteam

Hallitusjäsen
Liittynyt
20.12.2013
Rallin tulevaisuus – tarvitseeko huolestua?

Politiikka näyttäytyy kuljettaja valinnoissa yhä enemmän. Samalla se tarkoittaa, että ralli maailmakin on raakaa bisnestä jossa kuljettajat ovat pelinappuloita.


Ensimmäisenä on sanottava, että otsikon kysymykseen löytyy yhtä monta vastausta kuin teitä lukijoita on. Kerronkin mielipiteeni omasta näkökulmasta joka ei todellakaan ole absoluuttinen totuus vaan amatöörin mielipide. Mielipiteeni kuitenkin perustuu pitkälti faktatietoon joka on kaikkien saatavilla mutta muutoin mielipiteeni perustuu vain omaan ajatukseeni.

Tarkoitukseni on puhua rallin tulevaisuudesta ja tarkemmin suomalaiskuljettajien näkökulmasta. Ennen kuin voimme alkaa puhumaan rallin tulevaisuudesta, niin meidän pitää katsoa historiaa taaksepäin, ymmärtääksemme paremmin tulevaisuutta. Hyvin usein me ihmiset näemme sen mitä meille näytetään ja sen perusteella teemme valintoja ja muodostamme mielipiteemme. Rallista puhuessa puheenaihe kääntyy monesti rallin maailmanmestaruuteen ja Sebastian Loeb:n ja nykyisin Sebastian Ogierin. Loeb dominoi aikaväliä 2004 – 2012 ja Ogier vei tämän vuoden mestaruuden. Suomalaisen voittamaa mestaruutta päästiin edellisen kerran juhlimaan vuonna 2002. Mestaruuden pokkasi Marcus Grönholm. Eli aikaa on vierähtänyt kauan ja kirjoittajakaan ei muista kuin eilistä päivää enää tuota mestaruus vuotta. Tässä kohdassa täytyykin alkaa katselemaan asiaa tarkemmin, kuinka suomalaiset ovat pärjänneet mestareiden takana. Nostan seuraavalla listalla esille suomalaisten parhaimmat sijoitukset loppupisteissä aikavälillä 2005-2013.

Kausi 2005, sija.3 Grönholm (Tasapisteissä P. Solbergin kanssa joka sijoittui toiseksi.)
Kausi 2006, sija.2 Grönholm, hävisi yhdellä pisteellä mestaruuden Leobille.
Kausi 2007, sija.2 Grönholm, jäi neljän pisteen päähän mestari Loebistä. Hirvonen sijoittui kolmanneksi.
Kausi 2008, sija.2 Hirvonen.
Kausi 2009, sija.2, Hirvonen, hävisi yhdellä pisteellä mestaruuden Loebille.
Kausi 2010, sija.2, Latvala
Kausi 2011. sija.2, Hirvonen
Kausi 2012, sija.2, Hirvonen ja sija.3 Latvala
Kausi 2013, sija.3, Latvala

Tähän listaan nojautuen en näe mitään syytä olla huolissaan suomalaiskuljettajien tulevaisuudesta. Mestaruuksia ei toki ole tullut edelliseen kymmeneen vuoteen mutta pitää muistaa että kyseessä on maailman kovin rallisarja. Silti kuljettajamme ovat taistelleet itsensä kolmen parhaan joukkoon ja ylipäätään saaneet ajaa maailman parhaissa rallitalleissa ja vieläpä palkattuina kuljettajina.

Tulevaisuutta on vaikea rakentaa jos ei ole mitään työkaluja joilla sitä voisi rakentaa. Suomalaisten työkalut ovat laadukkaat ja niitä on riittävän paljon tulevaisuuden rakentamiseen. Meillä on nimittäin kolme kovaa kuljettajaa maailmalla kokoajan kärkkymässä tallipaikkaa WRC-talleista. Ensimmäisenä täytyy mainita, Esapekka Lappi. Lappi voitti SM-mestaruuden vuonna 2012. Tällä kaudella Esapekka ajoi Aasia-Tyynenmeren sarjaa, sieltä ei valitettavasti tuomisina ollut mestaruutta mutta hyviä sijoituksia kuitenkin. Lappi ajaa tällä hetkellä Skodan tehdasautolla ja taustajoukkoina häärii Even Management. Lapilla on vahvat taustajoukot mutta samalla myös hidaste. Even Management ”tallissa” ajaa myös Andreas Mikkelsen. Mikkelsen ajoi tällä kaudella WRC-sarjaa VW-tallissa ja tämä siirto on tehnyt selväksi sen että Mikkelsen on heidän ykköstykkinsä. Mietinkin onko Lapilla tarpeeksi suuri asema taustajoukkojen silmissä kun puhutaan WRC-sarjasta. Epäilen sillä Even Management on Norjalaistaustainen toimija ja Mikkelsen tuleekin sattumalta juuri Norjasta. Esapekan pitäisi mielestäni tässä tilanteessa tehdä ratkaisu ja lähteä pois Event palvelusta ja etsiä uusi manageritiimi. Nopeus ei ole Esapekan ongelma noustessa WRC-tasolle vaan tällä hetkellä ongelmat ovat taustajoukoissa.

Aasia-Tyynenmeren sarja on yksi arvostetuimmista sarjoista mutta sitäkin kovempi sarja löytyy Britanniasta. Tämän vuoden mestaruuden Britannian sarjassa vei Jukka Korhonen. Ensi kaudella Jukka pääsee ajamaan etuvetoisella Citroenilla kuusi MM-rallia.

Jari Ketomaa on ehkä hiukan unohdettu kuljettaja tai ei ole saanut aivan sitä arvostusta joka hänelle kuuluisi. Onhan hän ajanut kaksi edellistä kautta tavallaan tehdaskuljettajana, koska Dmac maksaa Ketomaan palkan.

Rallin SM-sarja on myös yksi maailman kovimmista sarjoista mutta onko riittävän tasokas tuottamaan maailman parhaita kuljettajia. Mielestäni ei ja kehittyäkseen on lähdettävä ajamaan ulkomaan sarjoja koska SM-sarjassa ei ajeta asfaltilla. Asfaltilla ajaminen onkin nykyisin ralliautoilun tärkein osa-alue. Ennen arvostettiin leveää ajolinjaa ja näyttäviä suorituksia. Eikä ihme koska se oli todellakin nopein taktiikka edetä. Tämän päivän ralliautoa täytyykin ajaa keula edellä, ei ovenkahva. Tämä juontaa juurensa tietenkin tekniikan kehittymisestä. Suurimmat vaikuttavat tekijät ajolinjojen muutokseen syntyivät jousituksen ja keskilukon kehittymisestä. Eli nykyisin ralliautoa ajetaan hyvin paljon etuvetoisen auton tavoin. Tästä syystä toivoisinkin nuorten kuljettajien siirtyvän entistä nopeammin ajamaan etuvetoista autoa kuin takavetoista. Onneksi kuitenkin SM-sarjassa ajetaan kahdessa luokassa etuvetoisilla autoilla josta se oppi saadaan.

Olen huolissani suomalaisten testeissä ajamisesta. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun suomalaiset ovat valittaneet pidon puutetta. Auto joko puskee tai aliohjaa. Kaikkien näiden selitysten taakse kätkeytyy auton säätäminen ja säätäminen tapahtuukin pitkälti testeissä. Tarkemmin sanottuna testeissä täytyy säätää jousitus ja keskilukko. Tämän hetken suomalaiset WRC-kuljettajat ovat ”takapotku” sukupolvea. Tuolloin takaraivoon opeteltiin sivuluisut. Tässä se meidän oravanpyörä onkin. Osaavatko suomalaiset säätää nykyajan ralliautoa nykyajan tarpeisiin?

Rahalla ajamaan. Se on nykypäivänä joidenkin mielestä valitettava asia mutta silti todellista tätä päivää. Suomalaisten suurimpia ongelmia on tietenkin rahan saaminen kasaan. Pienestä Suomesta on haasteellista löytää miljoona budjettia ralliin jossa ei sinänsä pyöri miljoonat vaikka kuinka menestyisi. AKK on onneksi oman osansa laittanut ensi kaudeksi peliin ja tarjoaa SM3-luokassa parhaiten menestyvälle nuorelle kaluston Jyväskylän MM-ralliin WRC3 sarjaan. Se on konkreettisia tekoja joita kaipaamme AKK:lta ja nyt he sen tekivät. Siitä kiitos jo tässä vaiheessa.

Palatakseni tämän hetkiseen rallin tilanteeseen niin meillä on todennäköisesti kolme kuljettajaa ajamassa WRC autoa, Mikko, Jari-Matti ja Juho. Lisäksi ei pidä unohtaa kartturia Mikko Markkulaa Andreas Mikkelsenin vierestä. Se on yhtä kova suoritus kuin päästä kuljettajaksi WRC-tasolla. En voi todellakaan ymmärtää huolta rallista suomalaisten näkökulmasta. Eikö meille mikään riitä?
 
Hyvä yhteenveto!
Suomalainen ralli on hyvällä tasolla maailmalla kun meillä on kuskeja hyvin mm- tasolla ottaen huomioon viellä tallipaikkojen määrän ja suomalaiset kuskit ovat aika haluttuja tallien keskuudessa. Mestaruuksia ei ole vain tullut kun aina joku Seabastien edessä  :eek:, mutta eiköhän tuohon viellä tule muutos. Ensi vuosi viellä vähän mielenkiintoisempi kuin tallien määrä nousee, jännä nähdä mikä on Hyundain taso. Hyvän kuskin ainakin kerkeisivät valkkaan ensi kaudeksi puikkoihin.
 
Eikö MTV näytä enään ollenkaan rallin koosteita?
Ainakaan tänä viikonloppuna ei ole Montesta lähetyksiä näkynyt  :mad:.
 
nikob sanoi:
Eikö MTV näytä enään ollenkaan rallin koosteita?
Ainakaan tänä viikonloppuna ei ole Montesta lähetyksiä näkynyt  :mad:.

http://www.mtv.fi/sport/ralli/uutiset.shtml/2014/01/1850250/mm-ralli-poistuu-mtvn-kanavilta---netti-yha-vahvasti-mukana

Ei näytä ei. Lähetykset eivät kovin ihmeellisiä olleet mutta oli ne parempia kuin ei mitään. Jos jollakin on jokin hyvä nettilinkki jota kautta pääsee rallia seuraamaan videoiden kautta niin olisin kiitollinen.
 
Nelonen Pro sai MM-rallin tv-oikeudet!

Hieno juttu että saadaan taas edes jotain videoklippiä televisioonkin tarjolle. Tietysti homma meni maksukanaville mutta se on varmasti pakko viedä sinne koska halpaa noiden lupien hankkiminen ei ole. Kaikki maksaa näin se vaan menee. Nopealla tsekkauksella hintaa on halvimmillaan 19,95e/kk.

Itselläni on jo kaksi kanavapakettia joten kyllähän tuokin kirpaisee kun kakun päälle laitetaan vielä se kuuluisa kirsikka.
 
Tämä oli hienojuttu, yks syy et minkä takia jatkuu nelosen pron tilaus. Näkee muutakin kun Sm-liigan. Niin ja ens kuussa superbowlin loppuottelun...  :)
 
Pakko vielä palata tuohon Monten rallii, oli se sellaista rallia jota ei ole hetkeen nähty.  :D

Kubica ja Bouffier onnistuivat rengasvalinnassa 110% kilpailun alussa. Neuville tarkoitus oli ajaa kilpailu "vain läpi" mutta matka katkesi jo ensimmäisellä ek:lla. Neuville aloitti ensimmäisen ek:n hyvää vauhtia ja oli jopa 4,5 sekunttia nopeampi kuin Ogier. Matka kuitenkin siis katkesi ulosajoon ek:lla 1.

Taikasanathan olivat noille ensimmäisille kolmelle ek:lle kaksi superpehmeää ja kaksi talvirengasta. Muut kärkikuskit ajoivat neljällä superpehmeällä renkaalla. Tämähän johtui siitä että VW oli laittanut neljä pehmeää joten muut kopioivat surutta tämän rengaslotto rivin. Tästä voi jo päätellä millaisen aseman VW insinööritkin ovat saaneet itsellensä. Kaikkea mitä he tekevät niin muut seuraavat. Vai vaiko tässä myös sanoa että muut eivät luota enää itseensä? Eivät edes sitä mitä näkevät (säätiedotus)?

Ensimmäisen päivän loppupuolella Latvala alkoi löytää autoonsa sopivat säädöt. Tämä on ollut mielestäni Latvalan suurempia ongelmia ettei hän saa autoa heti kilpailun alusta lähtien sopiviin säätöihin. Onneksi kuitenkin nyt jo ensimmäisen päivän aikana eikä vasta viimeisenä kilpailupäivänä. Ogier löysi vasta ensimmäisen ek pohja-ajan erikoiskokeelta viisi. Yllättävän pitkäänhän tuossa menikin. :)

Toinen päivä alkoikin sitten tuttuun tyyliin kun Ogier alkoi napsimaan ek voittoja. Suomalaiset olivatkin vuorostaan suurissa vaikeuksissa. Mikolla puhaltimen kanssa suuria ongelmia ja näkyvyys kapiinasta oli lähes 0 metriä. Latvalalle sattui ajovirhe koska ei huomannut tienliittymää ja rytäkässä hajosi rengas. Renkaan he joutuivat vaihtaan ek:n varrella. Latvala onneksi runttasi toisen päivän viimeiselle ek:lle pohja-ajan. Kubican ulosajo oli melkein koominen koska vauhtia ei ollut nimeksikään mutta niin se vain luisui liukkaassa mutkassa ulos. Moni on spekuloinut olisiko auto taittunut mutkasta ilman jarrun painallusta jolloin vetopito olisi säilynyt koko mutkan ajan? Jaa-a. Ogier otti kilpailun johdon toisen päivän aikana joten "normaali" järjestys on palannut rallimaailmaan.

Viimeinen kilpailupäivä tultiin läpi veden, loskan, lumen ja jään. Ek 14:sta jouduttiin perumaan huonon sään vuoksi ja yhden kilpailijan ulosajon vuoksi joka tukki koko tien. VW kuskit olivat kovassa vauhdissa kilpailun viimeisillä erikoiskokeilla joka kielii siitä että edelleen VW on pelottavan vahva.

Hirvosen matka katkesi viimeiselle erikoiskokeelle laturivian vuoksi. Mikko ja Jarmo yrittivät kyllä kaikkensa. Siirtymäosuuksien alamäet ajettiin auto sammutettuna ja ajovaloja ei käytetty missään vaiheessa laturin rikkoutumisen jälkeen. Viimeiselle ek:lle Mikko ja Jarmo poistivat tuulilasin potkimalla koska puhaltimia ei voinut käyttää virran vähyyden vuoksi. Pojat kastuivat melkoisesti mutta valitettavasti tätä uhrautuvuutta ei palkittu maaliin pääsyllä.

Tulokset:

1. Sebastien Ogier    VW    3.55.14,4
2. Bryan Bouffier    Ford    +1.18,9
3. Kris Meeke        Citroen  +1.54,3
4. Mads Östberg      Citroen  +3.53,9
5. Jari-Matti Latvala VW      +6.08,3
6. Elfyn Evans        Ford    +8.37,4
7. Andreas Mikkelsen  VW      +11.42,3
8. Jaro Melicharek    Ford    +21.56,2
 
RTWteam sanoi:
Nelonen Pro sai MM-rallin tv-oikeudet!

Hieno juttu että saadaan taas edes jotain videoklippiä televisioonkin tarjolle. Tietysti homma meni maksukanaville mutta se on varmasti pakko viedä sinne koska halpaa noiden lupien hankkiminen ei ole. Kaikki maksaa näin se vaan menee. Nopealla tsekkauksella hintaa on halvimmillaan 19,95e/kk.

Itselläni on jo kaksi kanavapakettia joten kyllähän tuokin kirpaisee kun kakun päälle laitetaan vielä se kuuluisa kirsikka.
Prkl... Tuokin taas maksukanavalle vain, no eipä tarvi rallia katsella telkusta tänä vuonna  :'(. Saisi erikseen olla joku rallipaketti millä näkisi vain ne lähetykset, kun ei huvita maksaa melkein 20e paketista mistä en muuta katso kun rallia.
 
Rallin SM-sarja on kokenut uudistuksen kun uusi luokka on tullut mukaan. Eli nyt ajetaan neljässä luokassa SM1, SM2, SM3 ja SM4-luokissa. Mitä ihmettä nämä luokitukset sitten tarkoittavat?


SM1: uusi luokka, yli 300hv, 1,6 turbo, neliveto, kilpabensiini sallittu, hiukan viritetty moottori, Super 2000-autot sallittu tässä luokassa, hintaa 100-150t euroa. Mitä muuta oleellista tämän luokan autoissa on?

SM2: tuotantoauto, kevennetty kori, ripustukset vahvistettu, neliveto, 2.0l moottorit, kilpabensiini sallittu, lähes vakio moottori?, alle 300hv, hintaa 80t euroa. Mitä muuta?

SM3: etuveto, 1,6 vapari, 170hv, 5-vaihdetta, hintaa 20-50t euroa. Mitä muuta?

SM4: etuveto, 2.0 vapari moottori. Mitä muuta?

Jos joku osaa täydentää noiden autoluokkien teknisiä tietoja niin olen todella tyytyväinen.
 
Latvalalle upea voitto Ruotsissa, pää kesti maaliin saakka. Toivottavasti  voittoja tulee lisää. Mikon olisi saatava  Fiestaan lisää kyytiä  jotta voisi tarjota vastusta MM-taistossa.
 
Latvalan voitto oli tosi makea juttu näin kauden alkuun. Tosi hienoa lähteä tästä eteenpäin !
Paljon oli kuvissa norjalaislippuja reitin varressa, mutta JML näytti porukalle mistä maasta ne kuskit tulee.
 
Ihan asiasta toiseen tuo rtwteamin kisaraportti Monacosta on paljon enemmän antava sisällöltään kun telkkarin spotit.
 
Hieno suortus Latvalalta ja mukavaa kun Suomalainen johtaa pitkästä aikaa mm-sarjaa, toivottavasti johto kantaisi myös seuraavan rallin ylitse  :).
Onko Ruudussa nuo kaikki rallilähetykset maksullisia? Yritän jotain katsoa niin tulee että ei käyttö oikeuksia.  :mad:
 
Rallin SM-sarja jatkuu Mikkelissä viikonloppuna. SM Vaakuna-rallissa ajetaan kilpaa niin perjantaina kuin lauantainakin.

Kannattaa käydä tutustumassa, jos liikut siellä päin. Kisan järjestelyt ovat huipputasoa!

Linkki kilpailun sivuille: http://www.vaakunaralli.fi/
 
Mielenkiintoinen tilanne rallissa ja formuloissa, kun molemmissa sarjoissa on yksi talli joka dominoi tällä hetkellä omaa sarjaansa. Tämän kauden aikana molemmissa sarjoissa voittajat ovat tulleet vain yhdestä tallista. Ralli on monessa mittakaavassa pienempää toimintaa kuin formulat. Peugeot Sportin johtajan Bruno Faminin mukaan VW lyöminen maksaisi Peugeotille 40 miljoonaa jos he haluaisivat tulla voittamaan VW rallissa. Pieni raha formuloissa mutta rallissa merkittävä raha. Eli käänteisesti voisi miettiä että kyllä moottoriurheilussa rahaa pyörii kun vain on tarpeeksi houkutteleva tuote johon voi, kannattaa ja uskaltaa sijoittaa. Mikä on tällä hetkellä WRC:n ongelma? Brunokin oli pohtinut tätä asiaa ja olen samaa mieltä että näkyvyys on WRC:n ongelma. Tarkennettuna maailman laajuinen näkyvyys. Tällä kaudella ajetaan 13 osakilpailua ja vain kolme niistä ajetaan euroopan ulkopuolella(Argentiina, Meksiko, Australia). Pitäisikö ohjelmaan saada sellaisia maita kuin Kiina, Japani, Intia? Osassa näistä maista jo ajetaankin pienempien sarjojen osakilpailuja joten moni asia olisi jo valmiina WRC:tä varten.
 
Itse veikkaan, että rallicross tulee jollain aikavälillä ajamaan perinteisen rallin ohi tai jopa pyyhkii sen enemmän tai vähemmän kokonaan pois autourheilukartalta, ainakin nykymittakaavassa. Rallicrosshan on saanut MM-statuksen, ja on noin satakertaa yleisö- ja TV-ystävällisempi (ja siten mainostajia, sponsoreita ja automerkkejä kiinnostavampi) ja viihdyttävämpi laji kuin ralli.
 
Marty McFly sanoi:
Itse veikkaan, että rallicross tulee jollain aikavälillä ajamaan perinteisen rallin ohi tai jopa pyyhkii sen enemmän tai vähemmän kokonaan pois autourheilukartalta, ainakin nykymittakaavassa. Rallicrosshan on saanut MM-statuksen, ja on noin satakertaa yleisö- ja TV-ystävällisempi (ja siten mainostajia, sponsoreita ja automerkkejä kiinnostavampi) ja viihdyttävämpi laji kuin ralli.

Kyllä! MM-arvokin saatiin lajille joten vain taivas on rajana. Tekisi mieli käydä Kouvolassa katsomassa näitä vermeitä. Tämäkin laji varmasti vielä kehittyy kun suuret yleisöt alkavat löytää tiensä kisoihin.
 
Ogier on ajanut ulos Saksan osakilpailussa erikoiskokeella 6! Latvala johtaa mutta matkaa on vielä tietysti paljon jäljellä. Wou!
 
Eiks latvalan mahdollisuudet parane kokoajan jos ogier häslää? Paljon niiillä on ero mm pisteissä? Kun ei äkkiseltää muista.  :eek: