https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Matkustamiseen käytettävät lentokoneet ja lentoyhtiöt

M

Makkis

Vieras
Itse en ole matkailun tai matkustaminen suurkuluttaja mutta onhan tuota tullut lenneltyä työn ja lomailun merkeissä.

Katsoin juuri ihan mielenkiintoisen mainosdokumentin Singapore Airlinesin lennolta ja Airbus A380 koneesta. Kyllähän rahalla saa pitkästäkin lennosta viihtyisän... huh huh, euroopasta Australiaan kalleimmassa luokassa 17500 euroa per henki, mutta olipa hulppeat oltavatkin.

Itseäni ihmetyttää meille suomalaisille luotu illuusio jotta Finnair olisi jotenkin erinomainen ja sillä olisi paras kalusto lentämiseen. Omat kokemukseni taas sanoo tilanteen olevan päin vastoin. Kalusto on varmaan teknisesti toimivaa mutta muilta osin aivan schaissea yleisellä tasolla. Pienillä koneilla lennetään kaukomatkoja, ruoka ala-arvoista jne.

Eniten hitsasi muutaman vuoden takainen lomalento Phuketiin. Kone oli pikkuinen Boeing 757 johon oli saatu tungettua varmaan 250 matkustajaa. Lento on kuitenkin pitkä, olikohan Ahmadabadin välilaskuineen 13 tuntia, niin ei ihmisiä saisi ahdistaa moiseen "sillipurkkiin" koska alentaa jo ihmisarvoa.

Samoin hitsaa nämä kotimaan lennot. Lippujen hinnat hirmuiset ja jostain se Finnair kaivaa näitä 1/3 skaalan muovisia dominokeksejä yhden kappaleen per matkustaja  ;D Tämä sama pätee oikeastaan myös euroopan lentoihin. Nämä lennot ovat kestoltaan niin lyhyitä, että tuollaiset sillipurkkikoneetkin sietää. Näille Embraer koneille tosin pointsit väljistä tiloista.
 
Miten paljon makkista ahistais jos olis miehen mittainen  :eek:

Itse n.190centtisenä koen tuskaa ihan kaikissa lentokoneissa joihin olen mennyt, etenkin jos olen reissun omasta pussista maksanut..
 
Sanopa elä muuta, olen kuitenkin 172 cm tirppana.
 
ollaan vaimon kanssa pari kertaa käytetty pitkillä lennoilla premier economy luokkaa, kun on liput löytynyt järkihinnalla. tuossa luokassa leveämmät istuimet, reilusti enemmän jalkatilaa sekä paremmat sapuskat. yhtiöinä BA ja virgin, voin suositella molempia ja tilat riittävät myös tälläiselle 195 senttiselle.
myös luftfaffesta ja SASsista kokemusta pitkillä lennoilla economy luokassa. tässä maaottelussa voiton nappaa saksa paremmilla tiloilla ja palvelulla. pari tuumaaa lisää tuntuu myös näissä istuinen etäisyyksissä.
 
Lapsuutta ja nuoruutta muistellessa tuli matkustettua Finnairin Convair Metropolitanilla sekä Trans World Airlinesin  Boeing 747-koneella.
Onko joku matkustanut legendaarisen Pan Am-lentoyhtiön koneissa.
 
Kaksi lentoyhtiötä on jäänyt omaan pääkoppaan massasta erottuvana. Virgin Atlantic on eka. Tämä on mielestäni yksi parhaista yhtiöstä omalla rahalla lentäville. Homma toimii, palvelu on hyvää ja hommassa on aina tekemisen makua. Ja huumoria ei ole unohdettu.

Toinen, monien mielestä hiukan yllättävä valinta on Turkish Airlines. Tällä on nyt tullut jonkun verran lenneltyä ja omat ennakkoluulot osoittautuivat (taas) täysin vääriksi. Loistava kalusto, mieletön palvelu ja pöperöistäkin löytyy. Ja nämä kaikki taas siis omalla rahalla turistiluokassa lentävälle. Istanbulin kenttä on ainoa pikku miinus tässä yhtiössä, kun itse kenttä on vähän sekava ja meluisa.
 
MacVolsu sanoi:
Lapsuutta ja nuoruutta muistellessa tuli matkustettua Finnairin Convair Metropolitanilla sekä Trans World Airlinesin  Boeing 747-koneella.
Onko joku matkustanut legendaarisen Pan Am-lentoyhtiön koneissa.

Jep, on tullut matkustettua legendaarisella PA001 vuorolla. Se oli vuoro, joka lensi jatkuvasti maailman ympäri samaa reittiä. Muisti voi tehdä tepposet, mutta koneena oli vähän kulahtanut jumbo ja lento taisi olla Lontoosta Nykkiin. Sen muistan, että lento ei ollut kovin suosittu, koska koneessa oli ruhtinaallisesti tilaa ja turistissa saatoimme nukkua tyylikkäästi viiden penkin rivissä...
 
Olen samaa mieltä makkiksen kanssa B757:n käytöstä pitkille matkoille. Nyt ne onneksi ovat poistumassa Finnairilta. Konehan on suunniteltu vain tuollaisten 6-8 tunnin reissujen tekemiseen (kantama noin 6300 km). Olimme Meksikon matkalla tuollaisella koneella. Halifaxissa oli välilasku ja miehistön vaihto. Tuntuu oudolta, jos se voi olla kustannustehokastakaan, kun vaihtomiehistö tarvitaan, ja lasku/nousu kenttämaksuineen. Toinen suomalaismiehistö lensi Halifax - Cancun väliä, ja jossain vaiheessa kai heidät piti sieltä vaihtaa kotiinkin, ja matkustajina kuljettaa uusi vaihtomiehistö sinne.

Finnairin uudet Airbus A330 ja A340 -koneet ovat kyllä ajanmukaisia. Vaihtavat niihin nyt jo uusia businessluokan istuimia. Ne näyttävät kuvissa kyllä arveluttavasti tiukempaan pakatuilta kuin vanhemmat business -istuimet. Olemme kahtena viime talvena lentäneet Krabille ns. Comfort -luokassa, joka on charterissa sama kuin reittilentojen business, mutta vaatimattomammalla tarjoilulla. Nuo vanhat business -penkit menevät ihan makuuasentoon ja niissä mahtuu ainakin 185 cm pitkä ihan suoraksi nukkumaan. Makuutilan kapeus varmaan ahdistaa leveäharteisia.

IMG_1162.JPG
 
MacVolsu sanoi:
Lapsuutta ja nuoruutta muistellessa tuli matkustettua Finnairin Convair Metropolitanilla

Yksi tuollainen Convair on muuten näytillä Suomen Ilmailumuseossa ja siihen pääsee ihan sisällekin, oli aika nostalginen fiilis istahtaa matkustamon penkille ja mietiskellä hiljaisuudessa millaista moisella matkustaminen on ollut :) Oli hiukan erilainen sisustus kuin nykykoneissa...
 
Paras kokemani palvelu on ollut Singapore Airlinesilla. Kerran lensin Jumbolla Zurich - Singapore välin yläkerroksen business -luokassa, ja olipa palvelu aivan uskomatonta. Matkustamohenkilökunta halusi ensin opetella nimeni ja suosikkijuomani. Ruokatarjoilu tapahtui kärrystä, jossa oli ruokia esillä kuin buffet -pöydässä.

Toiseksi paras kokemus on Thai Airways, jonka matkassa olen lentänyt Bangkok - Tukholma -väliä ja pari muuta satunnaista reissua Euroopasta Aasiaan. Asiakaspalvelu on sielläkin kohdallaan.

Kolmoseksi laitan Cathay Pacificin, jolla olen lentänyt Japani - Kiina väliä ja Hong Kong - Sydney -reitin kertaalleen.
 
Hauska muisto, joskin kauan aikaa sitten, oli kun lennettiin Iberialla Gibraltarille työmatkalle. Matkakohteena oli toki Espanjan Jerez ja varsinainen työaika vietettiin moottoriradalla ja saatiinkin kannustettua Häkkinen uransa ensimmäiseen voittoon  :)

Mutta asiaa eli Iberiaan, check-innissä kysyttiin kaikilta tupakoiva vaiko ei. Tupakoivana vastasin kyllä vaikka pitkistä lennoista ei ollut kysymys, sellaisia lyhyitä pomppuja euroopan sisällä. Hauskan tuosta vaan teki se, että tuo oli vaan kysymys. Porukka oli kuitenkin hujan hajan pitkin matkustamoa ja osa tupakoi, osa ei  ;D
 
^^Kyllä minäkin ykköseksi rankkaan Singapore Airlinesin & Thain, siis kaikista niistä yhtiöistä mistä toistaiseksi on kokemuksia. Tosin ihan vaan turistiluokassa. Onhan se palvelu ihan eri maailmasta noissa aasialaisissa yhtiöissä, niissä tuntee itsensä sentään vielä asiakkaaksi.
Muinainen Swissair oli mielestäni myös mukava yhtiö, jolla lensin joskus aikoinaan muistaakseni Zürich-Shanghai ja olikohan Zürich-Mumbai väli myös.

Myös Qantas on ollut palvelultaan mukavan rento niillä parilla edestakaisella reissulla kun sitä olen käyttänyt. Toisella noista, Zürich-Sydney välillä (marraskuu 2007) ja välilasku Singaporessa, josta lähtiessä meni 747:sta sähköt kentällä lähtöä odottaessa. Kone pimeni kokonaan joksikin aikaa ja kun sähköt taas saatiin päälle niin kerrottin että yhden moottorin kanssa on käynnistymisongelmia. No matkaan päästiin lopulta, mutta kyllä se vähän mietitytti että saapa nähdä miten tässä käy  :-\ . Tuolla samalla lennolla näin eka kertaa Airbus A380:n Sydneyn kentällä kun Singapore Airlines oli sen juuri edelliskuussa ensimmäisenä ottanut liikenteeseen. Portille rullattaessa Qantasin kapteenikin kuulutti matkustamoon että katsokaa vasemmalle siellä on tuo uusi Singapore Airlinesin Airbus A380.

KLM:llä olen lentänyt kerran ja tuskin toista kertaa lennän. Oli niin nyrpeää henkilökuntaa että se riitti siihen että olen ko. yhtiötä vältellyt.
 
Tulipa mieleen tämä vanha netissä kiertänyt, aiheeseen liittyvä vitsi :)

A guy sitting at an airport bar in Atlanta noticed a beautiful woman sitting next to him. He thought to himself,
"Wow, she's so gorgeous she must be a flight attendant. But which airline does she work for?"

Hoping to pick her up, he leaned towards her and uttered the Delta slogan, "Love to fly and it shows?"
She gave him a blank, confused stare and he immediately thought to himself,
"Ooh shit, she doesn't work for Delta."

A moment later, another slogan popped into his head. He leaned towards her again,
"Something special in the air?"
She gave him the same confused look.

He mentally kicked himself, and scratched American Airlines off the list. Next he tried the United slogan,
"I would really love to fly your friendly skies?"
This time the woman turned on him, "What the fuck do you want?"

The man smiled, then slumped back in his chair, and said... "Ahhh, Finnair!"
 
+1 to -P-

Jos pysytään muistelolinjalla, niin kaikkein mieliinpainuvin lentomatka on eittämättä Malaysian Airlines First Class lento Singaporesta(SIN) Kuala Lumpuriin(KUL). Tämmöinen siirtymä oli seurausta jostakin yhdistelmälennosta, jossa ensin lennettiin turistiluokassa (HEL-FRA-SIN). (Ei onneksi tuota kuuluisaa NONSTOPia: From HEL to SIN...).

Suomipoika oli kyllä ihmeissään, kun istuttiin nojatuolissa, josta oli 1,5 metriä (no ainakin yksi metri...) edelliseen penkkiin. Lentoemot kipittivät sareissaan tuolin viereen ja polvistuivat(?!) palvelemaan. Ruokailuvälineitäkin katettiin toistakymmentä. Välitettavasti tuo lentomatka on vain niin lyhyt, ettei tuosta palvelusta kauaa ehtinyt nauttia.
 
Lentokoneissa on saanut istua viime vuosina ihan riittämiin, viime vuonna luonnollisesti eniten Finnairilla ja muilla eurooppalaisilla, parina aiempana amerikkalaisilla yhtiöillä. Työmatkoilla joiden kesto on 3h tai alle on omasta mielestäni palvelu ja tarjoilu toissijaista, turha säätäminen ja odottelu ärsyttää enemmän.

Jenkkilän sisäisillä lennoilla tykästyin etenkin JetBlue yhtiöön jossa ei turhia portilla mietitty. Kabiini siivottiin jo ennen laskua ja maassa väki vaihtui todella nopeasti. Jokaisella paikalla oli oma tv ruutu jossa pyöri muutama kymmenen tv kanavaa tauotta. Yleensä ohjelmia tulikin tuijotettua siitä kun penkkiin istui aina siihen asti kun portilla alkaa kiireisimpien jono valua kohti ovea omalta kohdalta. Huonona puolena sitten iltaa kohti koko ajan pahenevat viivästykset kun salamavaihdot eivät aina menneet nappiin. AA:lla ja Unitedilla lensin pari kertaa ykkösluokassa, joka ei noilla maan sisäisillä lennoilla ole todellakaan kovin hohdokas. Isompi istuin toki, mutta tarjoilu oli yleensä joko juustohampurilainen tai salaatti.

Kun tuo one worldin kortti löytyy niin euroopassa tulee kannatettua lähinnä Finnairia, BA:ta ja muita liittouman yhtiöitä. Finnairin etuna on kohtalaisen siistit ja yleensä ehjät koneet. Tarjoilu sitten toki on vähän mitä on. Kaikista suurin ärsytys on kuitenkin puoli tuntia ennen laskua valmisteltava kabiini. Esimerkiksi Lontooseen lennettäessä yleensä loppuu musiikin kuuntelu tai elokuvan katsominen ipadiltä pahimmillaan jo tuntia ennen laskua koska vyövalo syttyy ennen kuin jäädään kiertelemään odotuskuvioon. Sama lähestyminen BA:lla ja sähkölaitteet pitää sulkea lähestulkoon siinä vaiheessa kun kapteeni alkaa hapuilla laskutelineiden vipua, eli siinä vaiheessa kun kapteeni kuuluttaa kymmenen minuuttia laskuun.

Aasialaisista yhtiöistä on tullut käytettyä ainoastaan Air Chinaa Shanghaista Tokioon. Ei mielestäni eroa mitenkään länsimaisista vaihtoehdoista.

Loppukevennyksenä youtubesta löytynyt turvaohjeiden esittely aasialaisessa yhtiössä. "...smoking in the toilet will activate the smoke alarm. If you wish to smoke, please go outside the aircraft."  ;D

 
Maanantaina taasen 330:llä airbussilla Souliin, kyllä noissa matkaa tekee mielellään varsinkin jos oikean puoleisen kaistan taika ei petä...meinaa siis lentoemoon "tasoa" busineksessä  :)
 
Makkis sanoi:
Eniten hitsasi muutaman vuoden takainen lomalento Phuketiin. Kone oli pikkuinen Boeing 757 johon oli saatu tungettua varmaan 250 matkustajaa. Lento on kuitenkin pitkä, olikohan Ahmadabadin välilaskuineen 13 tuntia, niin ei ihmisiä saisi ahdistaa moiseen "sillipurkkiin" koska alentaa jo ihmisarvoa.

Samoin hitsaa nämä kotimaan lennot. Lippujen hinnat hirmuiset ja jostain se Finnair kaivaa näitä 1/3 skaalan muovisia dominokeksejä yhden kappaleen per matkustaja  ;D Tämä sama pätee oikeastaan myös euroopan lentoihin. Nämä lennot ovat kestoltaan niin lyhyitä, että tuollaiset sillipurkkikoneetkin sietää. Näille Embraer koneille tosin pointsit väljistä tiloista.

No charter lentoja ei kyllä pitäisi lähteä vertailemaan reittilentojen kanssa lainkaan. Eikä se muutenkaan ole konetyypin vika jos siihen on penkkejä tungettu turhan ahtaasti, tosin kuten todettu niin 757 range ei myöskään riitä noin pitkille lennoille. Muuten kyllä näin 192 senttisenä pitää ihmetellä mikä ihmeen kansanhuvi on aina valittaa lentokoneiden tiloista, itse olen vain muutaman kerran kokenut tilat kertakaikkiaan liian ahtaiksi mutta sitä saa mitä tilaa (=halvin mahdollinen lomalento).
 
Ei riitä 757 range tuolle matkalle ja siksi pitääkin Intiassa tankata ja vaihtaa miehistö. Ja juu, ei ole myöskään konetyypin vika, vaan lentoyhtiön vika.

Itse taas en ekonoomiluokassa ole huomannut suurtakaan eroa charterin ja reitin välillä, jos siis vain tiloista puhutaan. Euroopan lennoila bisneskään ei juuri lisää tilaa tuo, jos lainkaan.
 
Makkis sanoi:
Euroopan lennoila bisneskään ei juuri lisää tilaa tuo, jos lainkaan.

Mitä finskillä olen euroopan lentoja lentänyt, niin bisnes ei yleensä eroa economysta kuin väliverhon ja paremman tarjoilun verran :rolleyes:
 
Juuri noin ja kun bisnes on koneen etuosassa, niin tupakille pääsee minuutin ennen ekonoomeja.
 
Itse lennän Balille usein harrastuksen perässä ja mukavammaksi reitiksi olen todennut Hel-Ams-Hkg-Dps. Helsingistä Amsterdamiin Finnairin siivin ja loppumatka Cathay Pacificillä. Jopa karjaluokassa on mukavat tilat. Suurin syy tuohon on tietenkin hinta. Tuon reitin saa noin 700e hintaan ku Finnairilla saa maksaa Hel-Sin-Dps noin 1000e. Muutaman kerran olen myös lentänyt Kuala Lumpurin kautta Malaysian Airlinesilla ja palvelu ja tilat ehkä hieman mukavammat vielä kun Cathayllä. Hinta kuitenkin ratkaisee. Pääosin lentokalustona Ams-Hkg A340 ja Hkg-Dps B747. Cathayllä usein elokuva tarjonta sellaista mitä suomessa on tullut elokuvateatteriin joten matka kuluu nopeasti. Hong Kongin kenttäkin mukavampi transit matkustajalle kuin Singapore.
 
Työnantajan politiikkana on käyttää SAS:n ja Star Alliancen lentoja aina kun se on mahdollista. Suomen sisäiset liittymälennot on Finnairilla, mutta usein lippu on ostettu esim Air Francen piikkiin. Useimmiten jatkolento Brasiliaan on Lufthansalla tai Air Francella ja paluulento TAM illa. Nuo kolme ovat kaikki kohtuullisia yhtiöitä, mutta SAS on Euroopan sisäisillä lennoilla tosi surkea !

Kaukoidän matkat Kiinaan ja Thaimaahan olen lentänyt toistaiseksi Finnairilla, helppoa ja kätevää mutta tuo viime marraskuun lakonuhkasekoilu sai miettimään muita vaihtoehtoisia reittejä. Paras vaihtoehto lienee Thai Airways Tukholmasta. Kiinan sisäisillä matkoilla olen lentänyt China Eastern ja China Southern Airwaysillä, molemmat yllättävän hyviä.

Pisin yhtämittainen lentoni oli väli Sao Paulo - Doha, se kesti noin 14.5 tuntia ja lennettiin Qatar Airwaysillä, palvelu oli hyvää ja leffat uusia :) 
 
Itse olen luonnollisesti keskittänyt mahdollisimman paljon lentoja Qatar Airwaysille ja nyt sieltä putkahtaakin Oneworldin korkein kortti. Palvelu on kyllä ollut pääosin erittäin hyvää ja varsinkin business luokassa ei ole kyllä ollut valittamista. Firman lennot lennetään aina turistissa matkustuspolitiikan vuoksi, oli lennon pituus 1h tai 16h. Vapaa-ajan lennoilla ollaan sitten lennelty business luokassa, varsinkin aasiaan koska business lennot sinne kohtuu hintaisia.

Aikoinaan kun tuli enemmän kierreltyä palloa niin tuli lenneltyä paljon eri yhtiöillä ja parhaimmat kokemukset jäi Cathaylta. Iranissa tullut lenneltyä vanhoilla kunnon Tupoleveilla ja se on kyllä jäänyt mieleen, eikä niin positiivisella tavalla.

Viimeisin matka tehtiin perheen kanssa Italiaan ja silloin käytettiin halpis yhtiötä nimeltään Pegasus. Operoi Turkista, ei valittamista, homma toimi jokseenkin mallikkaasti.
 
Käytiin Thaimaan lomalla Finnairin A340:llä. Siinä oli Comfort -luokassa (= reittilentojen business) huonommat istuimet, kuin parin edellisen vuoden A330 -lomareissuilla. Tässä A340:ssä istuin ei mennyt täysin makuuasentoon. A330:ssä meni. Finnair uusii nyt istuimet - saa nähdä ovatko ne samat kuin tuossa A330:ssä, vai paremmat.

Aika OK nuo molemmat on, mutta täysi makuuasento oli kyllä parempi, kun pituustilakin riitti oikein hyvin.

Tässä A340 (Marimekon Unikko -koristeltu kone kyseessä):

IMG_1792.JPG


Ja tässä A330:

IMG_1161.JPG
 
Työkaveri kävi juuri Teneriffalla Thomas Cookin koneella ja sanoi että se oli vielä pahempi sillipurkki kuin Finskin lomalennot, 180cm pitkällä miehellä oli ollut polvet tiiviisti etummaisen jakkaran selkänojassa kiinni :eek: