https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Opel Astra F-J (1991-2015)

T

TeBsu

Vieras
Tänne voi kertoilla kokemuksiaan Astroista, niin F, G, H ja uudesta J:mallin versioista. Itellä ei ole kun G ja H astroista kokemuksia. Isällä oli uutena 3 kappaletta g malleja ja itelläni yksi mitkä kaikki toimivat moitteita. Nykyään perheeseen kuuluu astra h millä on ajettu vajaa 70tkm ilman vikoja, paitsi kerran on joutunu hinurin kyytiin, kun ei lähtenyt käyntiin vasta kun liikkeen pihassa...
 
Kai sitä voisi tulla kaapista ja tunnustaa että minulla on tällä hetkellä jo toinen Astra ajossa. Tällä kertaa J-mallin farmari. Edellinen oli G-mallinen farkku joka palveli pitkään ja hyvin. Noiden välissä oli yksi Mazda joka osoittautui pettymykseksi sen kuuluisan japanilaisen laadun suhteen.
 
Meikäläinen ajelee niinikään J:llä, eli alla on 5D 1.4t (103kW) Sport. Ostettu 5/12 ja nyt 21kk myöhemmin mittarissa on hulppeat 12tkm. Varsin ongelmattomasti on menty. Takuuseen yritin korjauttaa mittaristosta ajoittain kuuluvaa särinää, mutta aivan 100%:sesti korjaus ei onnistunut.
Olen ollut tyytyväinen ooppeliini. Se on mukava, lämmin, hiljainen ja kaikinpuolin looginen.  Suurin ärsytyksen aihe liittyi audiopuoleen, eli vakiogrammari on surkea. Radion häiriöt on mielestäni vähentyneet (mystisesti itsekseen), mutta äänenlaatua piti parantaa asennuttamalla erillissarja. Muu tuunaaminen on jäänyt vähiin. Viagransiniset kalvot sumareihin ja tummennuskalvoa takalasiin. DRL-valojen sävy on muutettu valkoisemmaksi.. that's all.
Tuossa tuo. Väri on nimeltään Silver Lake.
 

Liitteet

  • astra003.jpg
    astra003.jpg
    92,3 KB · Katsottu: 562
Ostin vuonna 1999 uuden G-Astran, olikohan varustelultaan Elegance ja koneena oli 1.6 16-V versio. Kaikin puolin hyvä auto, tylsän näköinen tosin päältä päin. Täysin ongelmattomat kolme vuotta ja 100000 km tuolla mentiin. Yksi huolto-ohjelman ulkopuolinen korjaamoreissu takaisinkutsun vuoksi, kun epäilivät ohjausnivelissä olevan vikaa. Omassa yksilössä ei ollut.

Ajo-ominaisuuksiltaan todella, todella hyvä, se jäi päällimmäisenä mieleen. Toinen oli sisätilojen laadukkuus ja yleinen laatu rakenteissa, kaikki oli jämäkkää ja rämisemätöntä.

Astran jälkeen hankin Volvo V40 ja olipahan rimpula Astran jälkeen. Siis se Carisma sukupolven V40.

Off-topic, vaimolla oli aikoinaan vuoden 2002 Omega. Oli myös erittäin hyvä auto.
 
Reneto sanoi:
Suurin ärsytyksen aihe liittyi audiopuoleen, eli vakiogrammari on surkea. Radion häiriöt on mielestäni vähentyneet (mystisesti itsekseen), mutta äänenlaatua piti parantaa asennuttamalla erillissarja.
Tiedätkö millainen homma tuo oli ja mikä sarja meni paikoilleen?
 
G-astra multakin on pihasta löytynyt hienolla  1.6-16V. Positiivinen fiilis autosta jäi kun nykintävika ratkesi sytytyskasetin vaihdolla. Pienellä kulutuksella tuokin meni helposti pitempää matkaa alle 6l/100km eikä tarvinut edes hissutella vaan reippasti rajostusten mukaan.
 
Trollsten sanoi:
Tiedätkö millainen homma tuo oli ja mikä sarja meni paikoilleen?

Asennuksia tehtiin ainoastaan eteen, joten etuovien paneelien irrotus on ollut kaiketi se työläin osuus. Netistä löytyy kyllä ohjeita purkamisesta, mutta en halunnut lähteä itse yrittämään. Sitä en osaa sanoa, minkälainen projekti oli piuhojen veto itse soittimeen. Ammattilaiselle kai peruskauraa..
Muistaakseni töiden osuus oli 200 euroa. Osat eli sarja + adapterit toiset 200.

Sarja on Rainbow SL-C 6.2. Valitsin sarjan sillä perusteella, että jos en ole tyytyväinen parannukseen, niin settiin on varaa lisätä erillinen vahvistin. Ääni muuttui pelkän erillissarjan voimalla kuitenkin sen verran muhkeammaksi etten ole ajatellut laitattaa mitään lisää. Jos takapenkillä kulkisi joskus matkustajia, niin takakaiuttimien vaihto voisi olla aiheellinen parannus. Mutta tällä mennään.
 
Kiitos tiedosta. Pitääpä tutkia millainen homma tuo on. Auto muuten miellyttää, mutta äänentoisto saisi olla parempi. Radiota kuunnellessa tuo ei niin häiritse, mutta CD:tä soittaessa kyllä.

Autoni aikalailla samanlainen kuin sinun ja saman ikäinenkin paitsi että se on ST.
 
Onkos turbo-opelistit huomanneet eroja 95E ja 98E laatujen välillä? Itse olen nyt ajanut pari kolme tankkia korkeaoktaanisella ja auto on aavistuksen ripeämmän oloinen ja kulutus tuntuu olevan myös hieman pienempi. Pitänee kokeilla vielä matala oktaanisempaa jossain välissä.
 
Yhden tankillisen olen kokeillut ysikasia. En huomannut minkäänlaista muutosta.
 
Yhdelle miehelle ei näköjään voi kahta toimivaa Opelia sattua. Nyt aletaan olla siinä pisteessä että yritän purkaa kaupat. Auto on ollut korjaamolla useammin kuin tankilla.
 
Aivan ihmeelliset sähköviat. Välillä häviää vilkut, välillä herjaa ohjaustehostimesta ja sitten lähtee tehot. Ei naurata rekan rinnalla. Saattaa toimia pitkään ongelmitta, mutta yhtäkkiä alkaa oikutella.

Olen kuullut että erityisesti diesel-Insigniat kärsii samanlaisista ongelmista.
 
Meni usko nyt tuohon korjaamoon. Vaihtoivat vaikka mitä ja vika oli löystyneessä maajohdossa. Laskun loppusumma on jossain 2500 euron huiteilla  :eek:

Onneksi ei tarvitse itse maksaa  ;D
 
Käytin oman Astrani toisessa vuosihuollossa ja siinä yhteydessä autoon vaihdettiin uusi puhaltimen moottori. Valittelin, että pakkasella lämppäristä kuuluu vikinää. Joku laakeri siellä kaiketi ääntelehti.

Moottorin letkulämmittimen liitoksista oli myös vuotanut hieman nestettä. Sekin asia laitettiin kuntoon. Olin 95% varma että nestettä katoaa jonnekin, joten oli helpottavaa, että löysivät kuivunutta glygolia ja löystyneitä klemmareita.

Nuo menivät siis takuuseen. Ja nyt tehdastakuu on loppunut.

 
Astran sähköviat saatiin keväällä kuntoon. Sen sijaan jäähdytysneste vuotoa ei ole onnistuttu korjaamaan. Tähän asti on vaihdettu öljynjäähdytin ja vesipumppu. Silti auto haisee välillä erittäin voimakkaasti jäähdytysnesteelle ja hävittää sitä hiljakseen. Eka korjaus ja sähköviat meni takuuseen ja vesipumppu myyjän kanssa puoliksi. Jatkossa saanee maksaa ihan ite koko helvetin ooppelin viat. Lisäksi bonuksena niin vaihteisto tuntuu kylminä aamuina todella jähmeältä. Välillä ei tahdo löytyä mitään vaihdetta.

Laskin tuossa, että auto on ollut tänä vuonna 10 kertaa korjaamolla eikä vuosihuoltoa ole edes vielä tehty. Noista pisin pätkä oli kaksi viikkoa  :mad:
 
Perheessä on nyt ollut n. 3 kk. lähinnä vaimon ajossa Astra GTC 200 malli.Tästä "teippivirityksestä "on itselläkin jo jonkin verran ajokokemusta, joten tässä mietteitä.
-moottorina 1, 6 sidi bensa turbo, jossa 200 hv ja max. vääntö overboostilla 300 nm.Ajossa tasaisesti vääntää ilman merkittävää potkua (cupraan verrattuna ;) ) edes sport-asetuksella, mutta erittäin miellyttävä käyttömoottori tarjoten 1500 kg. autolle riittävät voimavarat.

-vaihteistona on sujuvatoiminen 6-pykäläinen manuaali.Yhdessä hyvin toimivan kytkimen kanssa ei ole aiheuttanut ongelmia automaattiin tottuneelle

-alusta poikkeaa hieman perus astroista .Edessä on HIPerSrut-jousitus ja taka-akselilla wattin linkki, eli tukipalkki, jolla pyritään estämään akselin sivuttaisliike.Autossa on myös säätyvä flexride-alusta.Tämä alusta on omasta mielestä auton parhaita ominaisuuksia.Suodattaa erittäin hienosti tien epätasaisuudet ja antaa vakautta ajoon hiukan haastavammissakin olosuhteissa.Rata-harrastukseen alusta on kuitenkin sport-asetuksellakin liian löysä.

-AFL+-xenonit ovat muuttuvine valokuvioineen aivan loistavat.Cupran ledit häviää 100-0

-Auton sisusta tarjoaa kunnolliset sport-penkit(ei kuitenkaan agr), sportti ratin, joka on omaan makuuni liian ohut ja nahka melko kovaa, muuttuvat sisävalaistukset ajomoodien mukaan, intellink-järjestelmän 7'näytöllä
ym. pientä.Muuten normaali astran sisustus.Auto  on yllättävän tilava sisältä korimalli huomioiden ja myös tavaratila on kohtuullinen laajennusmahdollisuuksineen ja suksiluukkuineen.

-tämän erikoismallin  perushintaan verrattuna sport-varustetasoon kuuluu edellä mainittujen varusteiden lisäksi etu-ja takatutkat optisella näytöllä,OPC-line ulkonäköpaketti, 18' mustat alut , ulkopuolen teippaukset

Nyt ei jaksa kirjoitella enempää, mutta omasta mielestä hyvä paketti alle 30 000€  lähtöhinnalla.
Palataan astialle, kun kokemusta autosta kertyy lisää.
 
kolli sanoi:
-AFL+-xenonit ovat muuttuvine valokuvioineen aivan loistavat.Cupran ledit häviää 100-0

Oletko testannut muiden merkkien muuttuvalla valokuviolla varustettuja valoja? Miten vertautuu niihin?

Nuo valot ovat Astrassa sellainen täky, että voisi kiinnostaa sellaisen hankinta, vaikka 90-luvulla vannoinkin, ettei Pallosalamaa enää koskaan.
 
Urlaub sanoi:
Oletko testannut muiden merkkien muuttuvalla valokuviolla varustettuja valoja? Miten vertautuu niihin?

Nuo valot ovat Astrassa sellainen täky, että voisi kiinnostaa sellaisen hankinta, vaikka 90-luvulla vannoinkin, ettei Pallosalamaa enää koskaan.
Ei löydy vertailupohjaa muuttuvalla valokuviolla olevista xenoneista.
Kehujahan nuo opelin tekeleet on saanet eri yhteyksissä.Nyt taitaa olla astraan vielä joku kanppanja xenoneista,eli kannattaa käydä kokeilemassa.
 
Minulla oli Ocun huollon sijaisautona yhden vuorokauden verran Astra 1,4 ECOflex. Tuossa näyttäisi teknisten tietojen pohjalta olevan 140 hv turbomoottori. Autossa oli varustepaketti, jonka mukana tulee lämmitettävä ratti ja parkkitutkat - ehkä jotain muutakin pientä, mitä en Opeleita tuntematta osaa eritellä (2 -alueinen automaatti-ilmastointi, cruise ja monitoimiratti siinä oli).

Auto on edullinen ja hintaansa nähden se oli positiivinen yllätys. Moottori käy "kuiskaten" ja pienten nykymoottorien tapaan vetää katkotta jo noin 1200 rpm paikkeilta alkaen. Voimantunto arkiajossa on yllättävän hyvä, mutta pikkukoneista tuttu ilmiö tulee esille kun kaasun painaa pohjaan - kovin isoa muutosta pintakaasulla ajamiseen ei tulekaan ilman pieniä vaihteita ja koneen kierrätystä. Vaihteisto ja kytkin toimivat napakasti, joskin vaihdekeppi on aika pitkäliikkeinen ja sen kulma on hieman outo pakottaen käden turhan kauas taakse 2, 4 ja 6 -vaihteilla.

Ohjaus oli miellyttävä Conti Ice Contact -renkain. Kevyt, mutta kohtuullisen tunnon tarjoava. Suuntavakavuus oli sekin hyvä, mutta kevyen ohjauksen takia autoa on syytä ohjailla kevein ottein ratista kiinni pitäen, ettei tule turhia kiemurteluja. Ratissa oli sopivasti näppäimiä cruiselle ja audiolle. Melutaso oli yllättävän alhainen niin moottorin kuin rengasmelun osalta - edes nastojen ropina ei häirinnyt. Tässä suhteessa Opel on halvimpia VAGeja etevämpi.

Auton edullisuus näkyy muovisuutena matkustamossa, ja halvan oloisina käyttönäppäiminä, joita onkin ensikatsomalta yllättävän paljon keskikonsolissa ja viiksissä. Keskinäytön ja ajotietokoneen resoluutio on erittäin vaatimaton ja korostaa halpaa vaikutelmaa. Audiosysteemi palautti minut vakiolaitteiden arkipäivään. Ääni on todella tunkkainen ja purkkimainen diskantin puuttuessa. Säädöillä siihen ei isoa korjausta saanut tehtyä. Puheäänen toisto oli jopa niin tukkoinen, että oli vaikea tunnistaa tuttujen radiojuontajien äänestä, kuka oli puhumassa. Skodan Cantonkaan ei ole loistava, mutta ero on todella iso.

Kaikenkaikkiaan Astrasta jäi minulle mielikuva kelpo käyttöautosta, joka tarjoaa hyvät ajo-ominaisuudet ja arkiajoon puhdikkaan voimalinjan, sekä paljon varusteita edullisessa paketissa. Ei lainkaan hullumpi kokemus  :).
 
Mukava lukea Markulta positiivine palaute astrasta.. En tiedä mikä opeleita vaivaa nykyisin, mutta ennen radion äänentoisto oli hyvää luokkaa.. Varsinkin soittimen vaihdon myöntä Vectran ääni maailma parani huomattavasti. Ei tarvinut rueta vaihteleen kajareita... Jotenkin tuo uusi Astra ei ole ooppelistia kolahtanut millään tavalla. Toisin kun fl inkkua tulee kuolattua, joka kerta kun näkee..  ;D
 
Minusta tuo hyvä ajettavuus on ollut Opeleita yhdistävä tekijä iät ajat. Vieläkin uskallan sanoa että itselläni ollut G-Astra oli paras etuvetoinen jolla olen koskaan ajanut.

Mitä tulee taas jenkkamasiinaan, niin tuossa G-Astrassa oli tehtaan jäljiltä Opelin logottama Piilips, ainakin soitin siis. Se oli hyvä, paljon parempi kuin keskivertoautojen perussoitin. Astrani oli muistaakseni vuosimallia 1999 ja siis hankin uutena. Vaimolla taas oli tuo bOmega, olikohan se nyt 2002 jos oikein muistan. Siinä oli jenkkiläinen (?) Delco Opelin tarroilla. Se oli surkea, tosiaan tuollainen Markku J:n kuvauksen mukainen vaikka tuo bOmega ei ollut edes kuli vaan vallan joku Ellegance.
 
Markku J sanoi:
Ohjaus oli miellyttävä Conti Ice Contact -renkain. Kevyt, mutta kohtuullisen tunnon tarjoava. Suuntavakavuus oli sekin hyvä,
Tämä on mielestäni nyky-Astran paras puoli. Auto on tukeva ja suuntavakaa ajaa pahallakin kelillä.