https://tummennuskalvot.fi/

Honda HR-V (2015-)

HatYai

Klassikkoainesta
Liittynyt
1.1.2014
Tätä pikku SUV:tä on Thaimaassa pyörinyt jo viime joulukuusta lähtien.

Täällä sitä myydään 1,8 bensakoneella ja Suomessa 1.5 myllyllä. Onko kukaan foorumilaisista käynyt koeajamassa ?

Jahka tulen takaisin kotisuomeen aion testata tämän, on nimittäin just sopivan kokoinen auto, lisäksi on hyvät tavarankuljetusmahdollisuudet ja laadunkin pitäisi olla kohdallaan. Mökkiautoksi tulevaisuudessa  :)




viilattu otsikkoa - juupeli  :)
 

Liitteet

  • HRV 1.JPG
    HRV 1.JPG
    147,8 KB · Katsottu: 487
  • HRV 2.JPG
    HRV 2.JPG
    142 KB · Katsottu: 450
Ei varmaan ole vielä kovin monta koeajoa tällä vielä tehty, koska autoja ei ennen tätä kuukautta ole ollut edes maassa. En tiedä onko niitä vieläkään, koska vain syyskuusta puhuttiin ensikoeajojen aikana.

Sinänsä voisi olla kiinnostavat auto, mutta kuten niin usein Hondan kohdalla niin voimalinjat jättävät toivomisen varaa. Vakiona 1.5 bensavapari jolle - myöskin Hondan tapaan - pitää antaa reippaasti kierroksia jotta se kulkee mihinkään, ja automaattina on koeajojen perusteella vanhanaikainen eli kiihdytyksessä kierrokset korkealla pitävä CVT. Dieselkone on kiinnostavampi, mutta sitä taas ei saa tomaatin kanssa.

Huippumalli sekä bensana että dieselinä maksaa about 31k€, joten Qashqain ja Mokkan huippumallien kanssa hinnat ovat about samalla tasolla. QQ tosin taitaa teknisesti ottaen olla ns. kokoluokkaa suurempi, vaikka HR-v:tä QQ:n tappajana mainostetaankin.

Dieseliä kai pitää käydä jossain vaiheessa koeajamassa.
 
Toivotaan, että syyskuun lopulla on jo esittelyautoja. Täällä Thaimaassa kun on tuo vasemman puoleinen liikenne, niin pitää olla tarkkana kun lähtee ajoon. Lisäksi autoliikkeet taitavat olla keskustan ulkopuolella jossain.
 
Täällä toi huippumalli EL-E maksaa noin 25 000 euroa, valuuttakursseista riippuen. Kaikki myyntimallit ovat samalla 1.8 bensakoneella ja automaattilaatikolla varustettuja.Nelivetoa ei taida olla saatavilla ? Amerikassa 4wd automaatti samalla koneella kustantaa karvan alle 20 000 dollaria.
 
Näitä tuli tosiaan kosolti vastaan Aasiassa reissatessa, mutta ei kyllä herättänyt minkäänlaista mielenkiintoa, vaikka kyseisen segmentin pelit kyllä kiinnostaa. Mielestäni auto näyttää jo nyt viisi vuotta vanhalta, eikä tekniikassakaan ole mitään erikoista. Hyvä perusauto varmasti jokatapauksessa.
 
Piti käydä jälleenmyymiön pihalla vilkaisemassa. Oikein nätti. Harmi ettei varustepolitiikka on niin hanurista.
 
Viikonloppuna on ensiesittely, pitänee vilkaista tarkemmin. Paikallisen Vehon pihalla oli näitä kaksi kappaletta.
 
Tuli tänään nopeasti istahdettua uudessa HR-V:ssä. Kuskinpaikka ihan asiallinen. Kuskipenkin säätövarat juuri ja juuri riittävät itselle, 190cm. Suurin ongelma olematon reisituki, sama ongelma oli itsellä CR-V:säkin. Penkissä saisi olla etureunan korkeudensäätö. Ratti olisi saanut tulla lähemmäksikin. Muuten kuskin ympäristö asiallinen ja varmaan ainakin Honda kuskit kotiutuvat nopeasti.
Takapenkillä kohtuulisesti jalkatilaa vaikka etupenkki taaimmaisessa asennossaan. Pääntilaa todella niukasti, ei voinut istua suorana kun pää otti kiinni kattoon. Osittain takana mataluus taisi johtua lasikatosta. Ilman lasikattoa olevaa autoa ei hallissa ollut joten ei vonut verrata.
Pitää jossain välissä käydä koeajamassa vaikka ei tuosta omaksi autoksi taitaisi olla.
 
Marty McFly sanoi:
Ei varmaan ole vielä kovin monta koeajoa tällä vielä tehty, koska autoja ei ennen tätä kuukautta ole ollut edes maassa. En tiedä onko niitä vieläkään, koska vain syyskuusta puhuttiin ensikoeajojen aikana.

Sinänsä voisi olla kiinnostavat auto, mutta kuten niin usein Hondan kohdalla niin voimalinjat jättävät toivomisen varaa. Vakiona 1.5 bensavapari jolle - myöskin Hondan tapaan - pitää antaa reippaasti kierroksia jotta se kulkee mihinkään, ja automaattina on koeajojen perusteella vanhanaikainen eli kiihdytyksessä kierrokset korkealla pitävä CVT. Dieselkone on kiinnostavampi, mutta sitä taas ei saa tomaatin kanssa.

Huippumalli sekä bensana että dieselinä maksaa about 31k€, joten Qashqain ja Mokkan huippumallien kanssa hinnat ovat about samalla tasolla. QQ tosin taitaa teknisesti ottaen olla ns. kokoluokkaa suurempi, vaikka HR-v:tä QQ:n tappajana mainostetaankin.

Dieseliä kai pitää käydä jossain vaiheessa koeajamassa.

Offtopiccia, mutta tuossa kun mainitset Qashqain ja Mokan, niin kannattaa myös mainita Rellun Kadjar, se kun saattaa loppupeleissä tappaa nuo kaikki muut  :D Tai kannattaa varmaan ainankin käydä sitäkin katsomassa.

HR-V ihan kiinnostava kampe, pitää käydä joskus pällistelemässä. Hondalta tuommoista pikkumaasturia odotellut pidemmän aikaa, mutta nyt ei ole varsinaisesti kovin suurta ostohinkua, kun tämä Romanian rellukin miellyttää ja vie paikasta toiseen ihan mukavasti.
 
Tänään kävin uteliaisuuttani koe ajolla Hr-v:llä. Koeajo-autona oli karvalakkimalli bensakoneella ja manuaalina. Ensimmäiseksi täytyy todeta että tilankäyttö huippuluokkaa macig seats istuimineen. Pienehköön citymaasturiin on kyllä loihdittu loistavan monikäyttöiset tilat.
Ajokokemus kaikkinensa oli miellyttävä. Luokassaan hiljainen, hyvä ohjaus ja suuntavakaa maantiellä. Myös jousitus oli minun makuun. Mukavuutta sopivasti, ei pintakovuutta muttei alustaltaan löysäkään. Varustelu jo perusmallissa melko hyvä. Voimaa olisi voinut olla enemmänkin mutta tuollakin jollain lailla toimeen tulisi. Dieselmallista kyllä sitten vääntöäkin löytyisi mutta on meininki ajaa tulevaisuudessa bensalla. Plussana vielä sellainenkin asia että tähän saa vielä oikean lohkolämmittimenkin.
Eli hyvän vähän tästä negatiivisia juttuja löytyi. Tarjouksenkin myyjä löi samalla pöytään, sitä kyllä täytyisi hieman sorvata paremmaksi. Viikolla otan vielä yönyli koeajoon. Toimitusaika tälläkin pitkä, puhuttiin 8-9kk toimitusajoista tietyillä moottori/vaihteisto/väriyhdistelmillä.
 
Toimitusaika tälläkin pitkä, puhuttiin 8-9kk toimitusajoista tietyillä moottori/vaihteisto/väriyhdistelmillä.

Käsittääkseni autot tulevat nykyään Meksikosta, mikä voi selittää toimitusajan pituutta. Ja ehkä tuo on hyvä huomioida noin muutenkin  :-X
 
Yllättävän hyvä tuossa oli laatuvaikutelma mexicosta huolimatta. Itse kuitenkin karsastan melko suuresti kaikkia kaikenmaailman paskastanioissa valmistettuja autoja. Mustalla listalla tietenkin venäjän lisäksi on mm. turkki ja kiina. Eikä meksikokaan minun silmissä ole mikään laadun tae. Listalta meinasi unohtua Afrikassa valmistetut Daciat...mutta tiedä näistä, kyllähän saksastakin kuraa tulee.
 
Itsekin tykästyin tähän autoon niin tuli koeajettua viimekesän aikana tätä diesel koneella. Aika hiljainen ja vähällä kulkeva sekä laadukkaalta vaikuttava ajopeli. Kysyin mielenkiinnosta tarjousta. Hyvitys Hondan käytetystä uuteen ei ollut mitenkään houkutteleva niin en tarttunut tilaisuuteen. Aika vähän näitä näkee liikenteessä ja vaihtoautoina. Sinällään sääli, koska qashqaita näkee jo ihan tarpeeksi. Enemmän tää herättää tunteita ja omistamisen halua kuin entä qashqai.
 
Itselle riitti kuskinpaikalle istuminen. Surkea tuoli, ei jatkoon.
 
Nyt Hr-v tuli ajettua perusteellisimmin. Auto tuntui vain paremmalta kun siihen paremmin tutustui. Jousitus todella tukeva ja mukava huonommallakin tiellä. Eliminoi hyvin isommatkin töyssyt. 1,5 bensamoottori on mielenkiintoinen paketti. Ottaa herkästi korkeitakin kierroksia ja vetää hyvin, mutta toisaalta voi körötellä kuutosella kuuttakymppiä eikä nikottele yhtään, ylämäissä tosin voima loppuu ja saa hakea pienempää pykälää. Miinuksena moottori pitää jonkin verran melua kiihdytellessä mutta muuten käy aika sukkasillaan. Tilankäyttö täyden kympin arvoinen. Ajoasento ja penkki minun vartalolle hyvä. Matka-ajossa yllättävän hiljainen ja auto kulkee suoraan, ei tarvitse ohjata kokoajan vaan meno on leppoisaa kun auto menee junan lailla.
Tilaukseen sitten lähti comfort varusteinen bensa, väriltään white orchid pearl. Siihen lisäksi lohkolämppäri, sisätilan pistoke ja talvirengaspaketti. Toimitusaika aikaisintaan syyskuussa, mutta saattaa venyäkin siitä...tarkoitus olisi heti ensimmäisenä viedä se ruostesuojattavaksi.
 
Panda sanoi:
Nyt Hr-v tuli ajettua perusteellisimmin. Auto tuntui vain paremmalta kun siihen paremmin tutustui. Jousitus todella tukeva ja mukava huonommallakin tiellä. Eliminoi hyvin isommatkin töyssyt. 1,5 bensamoottori on mielenkiintoinen paketti. Ottaa herkästi korkeitakin kierroksia ja vetää hyvin, mutta toisaalta voi körötellä kuutosella kuuttakymppiä eikä nikottele yhtään, ylämäissä tosin voima loppuu ja saa hakea pienempää pykälää. Miinuksena moottori pitää jonkin verran melua kiihdytellessä mutta muuten käy aika sukkasillaan. Tilankäyttö täyden kympin arvoinen. Ajoasento ja penkki minun vartalolle hyvä. Matka-ajossa yllättävän hiljainen ja auto kulkee suoraan, ei tarvitse ohjata kokoajan vaan meno on leppoisaa kun auto menee junan lailla.
Tilaukseen sitten lähti comfort varusteinen bensa, väriltään white orchid pearl. Siihen lisäksi lohkolämppäri, sisätilan pistoke ja talvirengaspaketti. Toimitusaika aikaisintaan syyskuussa, mutta saattaa venyäkin siitä...tarkoitus olisi heti ensimmäisenä viedä se ruostesuojattavaksi.
Onnittelut järkevän oloisesta- ja hintaisesta cittarista. Tässä taitaa vielä olla Magic Seats-istuimet, jotka kätevyydessään on kyllä lyömättömät. Taisi olla Kaaran koeajossa jossa kehui moottoria yllättävän käyttökelpoiseksi tähän autoon.
Pitkäksi venyy nyt näiden muotiautomallien toimitukset. Taitaa katumaasturit valtaa maantiet kokonaan. :rolleyes: Hondan valtteina on vähät korjaamokäynnit ja hyvä jälleenmyyntiarvo.
 
Kiitokset,,,kyllä tästä ne Magic Seats-istuimet löytyy. Ne itseasiassa kruunasivat autovalinnan koska on koiran lisäksi milloin minkinlaista kuljetettavaa. Harmi kun uudessa Civicissä näistä istuimista luovutaan, Magic Seats on minusta nerokas keksintö.
 
Nyt on HR-V 1,5 bensa ollut alla reilun viikon. Ensitöiksi auto ajettiin halliin ja tehtiin siihen alustan massaus ja kotelosuojaus omatoimisesti. Kannatti kyllä tehdä, tehtaan suojaus on melkein yhtä tyhjän kanssa, ja siihen kun yhdistää tehtaalla asennetut huopaviritykset alustaan ja pyöräkoteloihin niin tietää että ruoste tulee nämä raiskaamaan tehokkaasti jos ei tehdä lisäsuojausta ruosteen varalta. Samalla parannettiin myös äänieristystä kun autoa joutui purkamaan melkoisesti.

Autohan muuttui matkan varrella Elegance varustetasoon. Nyt takana 500km nastarenkain. pääasiassa lyhyttä työmatka-ajoa ja kaupunkipyöritystä. Yksi 100 km:n maantiesiivu. Kulutus ollut tietokoneen mukaan 6,3l eli melko lailla sitä mitä odotin. Saa nähdä mihin asettuu kun auto hieman vertyy.

Muuten mietteet samat kuin koeajojen jälkeen. Hyvä jousitus, ohjaus hyvä ja matka-ajossa erittäin suuntavakaa. Varusteita on minulle riittävästi. Nyt kun päässyt auton kanssa kanssa sinuksi niin vieläkin ihmetyttää tuo moottori kun voi jo viidessä kympissä tyrkätä kuutosta sisään ja moottori vetää normaalisti ilman nikottelua, eihän tuo 1.5 vapari ole mikään varsinainen  voimanpesä. Mutta kyllä voima normiajoon riittää hyvin.
 
Nyt on ensimmäinen kymppitonni HR-V:llä takana. Auto 1.5l manuaali elegance varustetasolla. Käyttöönotto 20.10.2017, koko matka ajettu Contin nastarenkain. Auto on toiminut virheettömästi ja korjaamokäyntejä ei ole tarvinnut tehdä. Kulutusta en ole tankauksista laskenut kuin kerran, 800km:n reissu meni 5,2l:n kulutuksella. Ajotietokone näyttää nyt 6,6l:n keskikulutusta keskinopeudella 38km/h.

Tässäpä hieman kokemuksia:
+ Ajettavuus kaikilla tienpinnoilla, suuntavakavuudesta erityiskiitokset
+ Toimintavarmuus, ei korjaamokäyntejä
+ Tilat ja niiden muunneltavuus, kiitoset Magic Seat istuinten.
+ Yleinen laatu ja materiaalit sisustuksessa laadukkaita hintaluokassaan.
+ Kerrankin hyvin toimiva kaukovalo automatiikka
+ Kuutonen on käyttökelpoinen vaihde jo taajamanopeuksissa
+ Ei kitinöitä / natinoita


- Takaoven kahvat C-pilarissa, ikävät käyttää
- Keski kyynärnoja jää liian taakse ja matalalle
- Lämpenee hitaammin pakkasella kuin edellinen Kia mutta lämpöä kuitenkin alkaa tulemaan riittävästi kun ehtii  lämmetä
- Voimaa saisi olla lisää, mutta tälläkin pärjää kuitenkin asiallisesti normiajoissa
- Ruostesuojaus tehtaan jäljiltä olematon + huopaviritykset alustassa. Auto massattiin ja kotelot suojattiin ensimmäisenä
- Toimitusaika oli 7 kk
- Moottorin ääni kiihdyttäessä, muuten miellyttävä melutaso luokassaan

Kaiken kaikkiaan olen hyvin tyytyväinen autoon, mitään yllätyksiä ei ole tullut vielä matkalla vastaan ja tuntuu vahvasti siltä että autovalinta osui oikeaan tämän hetkiseen tarpeeseen.
 
Huollonilmaisin pyysi ensimmäistä huoltoa reilun kymppitonnin jälkeen. Autolla tulee paljon lyhyttä pätkäajoa niin melko nopeasti tuli ensimmäinen huolto eteen.
Vaihtoivat öljyt ja suodattimen. Jarrut kävivät läpi + koritarkastus. yht 255€.
 
Aika varhaisessa vaiheessa huoltoa aneli. Paljonko voi olla maksimissaan  huoltoväli ? Omassa opelissa aneli huoltoa 6 000 km aikaisemmin kuin toinen identtinen opeli jolla ajellaan vähän pidempääkin matkaa.
 
JakeS sanoi:
Aika varhaisessa vaiheessa huoltoa aneli. Paljonko voi olla maksimissaan  huoltoväli ? Omassa opelissa aneli huoltoa 6 000 km aikaisemmin kuin toinen identtinen opeli jolla ajellaan vähän pidempääkin matkaa.
Huoltoväli HR-V:ssä on 1v / 20tkm, mutta käytännössä mennään huollonilmaisimen mukaan. Melko tiheään saa huollossa käyttää jos kymppitonnin välein jatkossakin huollonilmaisin tulee tulee huoltoa pyytämään.
 
20tkm tuli täyteen. Huoleton matkanteko jatkuu, ei vikoja eikä muutakaan huomautettavaa. Kulutus pudonnut ajotietokoneen mukaan 6,2l koko matkalle. En ole mittaillut todellista kulutusta, mutta perstuntuma on ettei heitto suuri ole.
Vieläkin olen kaikin puolin autoon tyytyväinen autoon, varsinkin tilojen muunneltavuuteen, huolettomuuteen ja ajettavuuteen.
 
26tkm takana ja huollossa käyty. AB-huolto ja kustannus 290€. Kaikin puolin ollut huoletonta matkantekoa ja auto tuntuu yhä oikein mieleiseltä.