https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Automaattivaihteistot

ConD

Yleisvalvoja
Liittynyt
18.12.2013
Tässä syystä X olen ruvennut itsekin miettimään, että mikäs se olisi seuraava auto jossain tulevaisuudessa. Automaattivaihteisto on ihan must kuitenkin. Tietyt vaihteistotyypit aiheuttavat kuitenkin jonkinlaisia väristyksiä, esimerkkinä nyt VAG-konsernin 7-vaihteinen DSG-vaihteisto kevyempänä kuivakytkimisenä versiona.

Vaihtoehtoja vaihteiden vaihtamattomuuteen on siis miljoonia, toteutustapoja samaten. Itse olen ajanut oikeastaan vain perinteistä muutamavaihteista momentinmuunninta sekä juurikin tuota 7-vaihteista DSG:tä kunnolla.

Minkä vaihteistovalmistajamerkin tai automerkin automaatit ovat mielestänne mukavimpia, mitkä toimii sivistyneimmin ym? Uudet 8-pykäläiset ZF:n momentinmuuntimet olisivat kyllä hot, mutta autojen hintaluokka ei. Audilla olisi 2010 jälkeen paljon multitroniceja tarjolla ja sehän on variaattori. Onko näistä kokemuksia?

Eli jakakaas hieman tietouttanne. Keppivaihde vs. automaatti-keskustelua en halua, joten ne moderoitaneen pois...
 
Itse melko untuvikko vielä näissä automaattivaihteisissa autoissa, kokemusta DSG 6-lovisesta rapiat 60 tkm ja sitten vaihtelevien pituisten koeajojen verran Toyotan Multidrivesta (useampi koeajo), Audin vanhasta 5-lovisesta Tiptronicista (siskolla autossa), Skodasta 7- lovisella DSG:llä (velipojalla oli ex-autossa + muutamat koeajot vm. 2010 ja 2014), Volvosta 5-pykäläisellä Aisinin (?) automaatilla (vaimon siskon miehellä) ja kirsikkana kakussa 123 koppaisesta Mersusta 200d+automatti (kaverin isällä oli aikanaan)  :D.

Näistä ehkä itseäni eniten miellyttävä on ollut tuo Toipon Multidrive, mutta vaatisi moottoriksi jotain muuta kuin tuon 1,6 tai 1,8 bensavaparin. Vaihteistona todella mukava omaan makuuni. Toiseksi paras sitten tuo ex-Skodassa ollut märkäkytkiminen DSG, joka toimi ongelmitta ja onhan se todella nopea vaihtamaan. Ocun III:ssa koeajettu 7-pykäläinen DSG tulee nyt Seattiin ja ihan kaikkineen en sitä kehu, mutta on se manuaalia parempia ja koeajolla toimi paremmin kuin aiempi kokemus vm. 2010 Octavian nokalla.

Tuo 1970-luvun Mersu n. 60 heppasella dieselilla ja automaatilla onkin sitten oma lukunsa....  ;D
 
Monen monituista erilaista automaattia on tullut ajettua...

Ehdottomasti ykkösenä on multitronic, mukavuuspainotteinen, ei todellakaan sovi kaikille, etenkään urheilullista lootaa / autoa hakevalle..

Tuon jälkeen sitten on tuo BMW:n uusi 8-lovinen automaatti(liekö vain BMW:n käytössä?).. Se on ehdottoman hyvä välimalli multin ja VAG:in DSG:n välissä..

Huonoimpana pidän tuota ConDin mainitsemaa "kevyttä kuivakytkintä, DSG7:aa". Epämääräinen käytös ja jotenkin heppoinen fiilis koko vehkeestä, kestosta jne on jäänyt itselle mieleen päälimmäisenä.. Toki tämäkin on kehittynyt vuosien saatossa, vai onko? Ihan se ja sama, niin kauan kuin on vaihtoehtoja, tai en osta uutta, niin vältän tuota..

Sitten on tuo Audin (B8->)bensaturbonelikoissa käytetty Stronic(7), se oli jo ihan jees.. Mutta silti ensin mainitut ovat itselleni mukavempia vaihtoehtoja, ja multi ykkösenä..

Toisaalta, nyt kun talossa on ollut useamman vuoden tuo Audi 100, jossa on 4-lovinen automaatti, niin pidän tuostakin aivan hirveästi, vaikka vaihdot huomaa, niin ne ovat aina ja joka kerta mukavan pehmeitä, se tekee ajamisesta äärimmäisen mukavaa!

Toisaalta, vaikka kuinka automaateista pidän, en juurikaan ole vuosiin kaivannut niitä perheen ykkösautossa.. Taas yksi asia jota muka ei voisi tulla toimeen  ;)
 
Hyvähyvä... lisää näitä.

Multitronicia itse en ole ajanut, muutaman kilsan ollut kyydissä. Ilmeisesti Subarun CVT:t ja Toyotan multidrivet samantapaisia ovat, eli kuminauhamainen veto ja kierrokset tasaisena.

Kevyempää 7-DSG:tä olen ajanut itse kahdessa 1.4TSI Octaviassa sekä Hybridi-Jettassa koeajon merkeissä. Hybridi tuon tietyn epämääräisyyden liikkeellelähdöissä poistaa, mutta edelleenkin pitkäaikaiskestävyys mietityttää. Pikainen testi yhdellä 6-DSG:llä taas tuntui ettei se ihan uudelle/hyvin toimivalle 7:lle pärjää. Henkimaailman hommia...

Momentinmuunninta olen komentanut ex-duunin MB Sprinterin muodossa sekä duunikaverin Jeepin kohdalta. Parhaimmillaanhan näissä ei vaihtoja juuri huomaa, mutta alhainen pykälien määrä vanhemmissa tekee hommasta hieman epämukavampaa. Uudet 8-pykäläiset toki ovat varmaan oma lukunsa mukavuudessa ja vaihtojen huomaamattomuudessa.
 
Jos se huomaamattomuus on tärkeää, ei ole montaa vaihteistotyyppiä joihin suunnata katse  ;)

Enpä ole ajanut sellaista DSG:tä, tai momenninvatuloijaa, joissa vaihtoja ei huomaa..

Minulle vaihtojen huomaaminen ei ole mikään ongelma, kaikki manuaalitkin vaihtaa niin että vaihdot huomaa, niiden mukana kyydissä istujat jopa niiailevat  ;)
 
Joo, siis selkeä-selkeä nykiminen on hieman nöynöy, pääasia että laatikko toimisi. :) Yksi pikkujuttu omissa kaavailuissa on sitten raha, eli uutta bemmin 8-pykäläistä saa vielä tovin haaveilla. :D

Audin multitronicia tuossa selailin... siellä on pienempi monilevykytkin ilmeisesti liikkeellelähtöjä avustamassa ja sitten kun kerran päästy vauhtiin, hoitaa variaattori välityksen säätelyn.

Subarulla liikkellelähdöissä auttaa momentinmuunnin. Mitenhän toyotan multridrivessä?
 
Omassa Volvossa on vielä vanha 6 lovinen automaatti, kun 4vetoon ei saanut tuota 8vaihteista lootaa.
Lämpöisenä toimii hyvin, ja vaihdotkaan on saatu ohjelmoitua hyvin kohillee ilman pahempia luistoa.
Tosin kylmänä(pakkasella) luistoa on sitten aluksi enemmän, ennen kuin vaihteisto lämpiää.
Pakkanen on sellainen pirulainen. 8)
TM talviauto 2014 testistä.
Suzukin CVT-vaihteisto ei halunnut vaihtaa pidemmälle välitykselle, ja Mer-
cedeksen kaksoiskytkinvaihteistotunsi vain parilliset vaihteet.
 
Hyviä testikommentteja :D

Kylmällä tosiaan nesteiden kanssa on aina omat juttunsa - niinhän se on moottorinkin kanssa.

Todennäköisesti moottori tulisi itsellä olemaan ahdettu, oli käyttövoima sitten bensa tai diesel. Tämän vuoksi Toyotan multidrive ainakin bensiinimalleissa tulee olemaan poissuljettu vaihtoehto.
 
ConD sanoi:
Tämän vuoksi Toyotan multidrive ainakin bensiinimalleissa tulee olemaan poissuljettu vaihtoehto.
Samasta syystä Toyota jäi nyt itseltä pois, vaikkakin tuo Multdrive parhaansa mukaan paikkaa noiden bensavapareiden pienehkö vääntöä. Sääli kun tuota laatikkoa ei saa Toyotalla esim. Auriksessa 2,0 dieselin kaveriksi.
 
Oma korteni kekoon.
Q5:ssä on Stronic 7. Suurimman osan ajasta toimii ko. auton kanssa OK, mutta yksi ongelmatyyppi vähän risoo. Kun auto painaa 1,9 tonnia, tarvitaan sen liikkeelle saattamiseen - erityisesti pontevaan ampaisemiseen - jonkin verran voimaa. Voimaahan ei alikokoisessa (2.0) koneessa ole ennen kuin ahdin on herännyt pöhisemään. Näin ollen liikkeellelähdöt ja muut tilanteet, joissa lähdetään n. 800 rpm:stä ponnistelemaan ylöspäin ovat vähän työlään oloisia. Kun moottorin kierrosluku on noussut esim. 1800 paikkeille, alkaa jo eri tavalla tapahtua. Varmaankin väänkökäyrän perusteella pitäisi pöhistä hyvin jo 1400 kohdalla, mutta kun ei. Momentinmuunninlaatikko luistaa sen verran, että moottorin kierrokset kerkeävät paremmin nousta ahtoalueelle. Tai sitten on aika kullannut muistot esim. 180 hv 2.5 TDi:n osalta.
 
ConD sanoi:
Joo, siis selkeä-selkeä nykiminen on hieman nöynöy, pääasia että laatikko toimisi. :) Yksi pikkujuttu omissa kaavailuissa on sitten raha, eli uutta bemmin 8-pykäläistä saa vielä tovin haaveilla. :D

Audin multitronicia tuossa selailin... siellä on pienempi monilevykytkin ilmeisesti liikkeellelähtöjä avustamassa ja sitten kun kerran päästy vauhtiin, hoitaa variaattori välityksen säätelyn.

Subarulla liikkellelähdöissä auttaa momentinmuunnin. Mitenhän toyotan multridrivessä?
Mikäli lootan häröilyt ovat nou-nou, kannattaa ne rinkelipuodin tuotteet jättää sinne puotiin. Verrattuna toipon lootiin, oma multikroonikko oli paljon useammin kahvilla siitä mitä pitäisi tehdä ja milloin. L&T:n hybridit tarjoavat oman takamuksen kokemuksella miellyttävimmät lootat. Tuo pirushan on planeettapyörästö loota eikä CVT, vaikka molot sitä eCVT:nä myyvätkin.
 
Vuodesta 2006 olen ajellut automaateilla enkä halua enää käsivaihteista autoa. Peugeot 607:ssa oli ZF 4HP20 loota ja se toimi hienosti. PSA robotteja ollut 3 kpl, nekin voittaa käsivaihteet mennen tullen. Honda Accordissa oli 5-pykäläinen ja nyt Mazda 3:ssa 6 -vaihteinen, hyvin ja huomaamattomasti nuokin vaihtaa. VW Passatissa oli mainio DSG 6 ja Peugeot 406:ssa AL4, jonka ominaispiirteisiin kuului nytkäyttely aina silloin tällöin.

Sporttisimmat noista yllämainituista DSG 6, Mazdan viiveetön Skyactive sekä Picasson robotti yhdistettynä HDI 2.0 koneeseen  ;D jos nyt tila-autoa voi kutsua urheilulliseksi ! Mutta yllättävän hauska sillä on vedätellä kaupungissa ja mutkateillä.
 
Variaattori on miellyttävin, ehdottomasti. Omilla mittareilla (omaansa pitää kehua tietysti) Audin Multi ja Mitsun variaattori todella hyviä, mutta Subarun CVT:n ohjelmointi on vielä pykälän parempi. Enkä ole yksin väitteeni kanssa mitä testeihin ja vertailuihin tulee, on Suben laatikko useammassa yhteydessä kehuttu CVT:n parhaimmistoon.

Tietysti, kuten Skula totes, ei sovi kaikille. Eli jos yleensäkään ei tykkää pehmeästä menosta, niin antaa olla.

ZF:n kasilovinen on todella hieno. Mutta siinäkin ainakin BMW:n sovelluksessa on ykkösen ja kakkosen kanssa välillä hieman pykällystä. Siis TODELLA vähän, mutta kumminkin. Aisinin 6-loviset on itselle tuttuja. Nekin ihan jees kun tottuu. Mutta aika on ajanut ohi. Ärsyttävimpänä niissä toiminta mutkissa ja mutkista lähtiessä, kun saattavat vaihtaa juuri väärään aikaan.
 
Näin tuoreena kuskina kokemusta ei ole kuin A4 Stronicista, parista Golfissa olleesta DSG:stä (MK7 GTI ja GTD) ja Ford Kugasta. Stronic on näistä ollut paras, ja Kugassa oleva huonoin. En nopeasti googlailtuna saanut selville minkälainen laatikko tuossa Kugassa (vm. 2011) on. Joka tapauksessa erittäin "kulmikkaasti" toimiva laatikko on kyseessä.
 
Itsellä on pitkän ajan kokemusta DSG6:sta sekä nykyisestä 6-vaihteisesta momentinmuuntimesta. Noista kahdesta ehdottomasti valitsisin jälkimmäisen, koska se on niin paljon mukavampi ja käytännöllisempi. Liikkeellelähdöt ovat sujuvampia, vaihdot ovat huomaamattomampia pienillä vaihteilla sekä peruuttaminen ja ryömintä onnistuu selkeästi paremmin. DSG:n eduksi jää ripeys ja kulutus.

Tämän lisäksi koeajoilta on kokemusta CVT:stä sekä mm. ZF:n 8-vaihteisesta momentinmuuntimesta. CVT ei ole omaan makuun, koska kaipaan sitä moottorin kierrättämistä eri kierrosalueilla. Moottorin junnaaminen samalla kierrosalueella ei vaan tunnu oikealta :) ZF on hyvä loota, mutta kuten joku toinenkin totesi, niin vaihdot aivan pienimmillä vaihteilla on nykivämpiä kuin omalla 6-vaihteisella lootalla. Ripeämpi se on ja taloudellisempi. Lukemani mukaan myös ilmeisen luotettava.
 
tuRboman sanoi:
Enkä ole yksin väitteeni kanssa mitä testeihin ja vertailuihin tulee, on Suben laatikko useammassa yhteydessä kehuttu CVT:n parhaimmistoon.

Ainakin uuden Impreza WRX:n CVT-laatikkoa on kehuttu yllättävän hyväksi ja sopivaksi, jopa tuollaiseen autoon.
 
XT Foresterilla olen koeajanut. Eli bensa-CVT paketti. Ja tehoakin on ihan kivasti. Hyvin sopii CVT. Tuossa versiossa täyskaasulla vetäessä laatikko simuloi perinteistä automaattia, eli vetää esiohjelmoiduilla portailla. Samoin kuin manuaalitilassa. Ei keksi hirveästi moittimista.

Hyvin tässä hengettömässä vaparissakin manuaalitila toimii. Ei juuri eroa perus momentinmuunnin automaatin käsikäytöstä. "Vaihto" tapahtuu alle 20ms ajassa, joten ei ole isoja viiveitä.

Meikäläiselle ei automaatti kelpaa, jos ei ole momentinmuunninta. Vaununvedossa aivan ehdoton varuste.
 
tuRboman sanoi:
Hyvin sopii CVT. Tuossa versiossa täyskaasulla vetäessä laatikko simuloi perinteistä automaattia, eli vetää esiohjelmoiduilla portailla. Samoin kuin manuaalitilassa. Ei keksi hirveästi moittimista.

Minusta tuo on turhaa yleisön kosiskelua. Ne esiohjelmoidut välitykset vievät koko idean CVT-lootasta. Välityksiä haluavalle perinteinen automaatti on parempi. CVT:ssä niistä on vain haittaa. Tietysti jos ei muuta ole autoon saatavana, ei asialle voi mitään.

CVT:tä on tullut kokeiltua lyhyesti Lexus CT200h:ssa ja IS300h:ssa (tai eCVT:tä, mikälie, joka tapauksessa portaaton vaihteisto). Ihan hyvin tuntuu toimivan. Äänimaailma ei ole ihan yhtä palkitseva kuin kiinteiden välitysten vaihteistoissa, mutta muuten en osaa vaihteistoa juuri moittia. CT200h:ssa moottorin ulina korkeilla kierroksilla oli epämiellyttävämpää kuin IS300h:ssa, mikä johtuu paitsi eroissa äänenvaimennuksessa, myös litratilavuudesta (1,8 vs 2,5). Jotain kiksejä tuossa vaihteistossa saa siitä, että se on teoriassa paras vaihteistotyyppi, vaikka käytännössä CVT-voimalinjat eivät juuri numeroarvoiltaan massasta erotu. Tämä toki johtuu siitäkin, että harvaa autoa saa samalla moottorilla sekä CVT:llä että perinteisemmällä automaatilla, jolloin suoraa vertailua ei oikein pääse tekemään.

Hyundain DCT-loota on osoittautunu ihan hyväksi. Liikkellelähdöissä ei ole jahkailua, eikä pakille vaihtamistakaan tarvitse yleensä juuri odotella. Välillä laatikko ei kuitenkaan halua vaihtaa alaspäin, ei vaikka painaisi kaasun kickdownin rajalla. Myöskään vaihteiden vaihtaminen "suoraan" kolmoselta kuutoselle ei aina onnistu, vaan vaihteisto jää limboilemaan hetkeksi. Vaihde kerrallaan kun vaihtaa, ei ole ongelmia. Näppituntumalla sanoisin, että vaihteisto on kivempi kuin DSG, vaikka ei olekaan ihan yhtä etevä numeroarvojen valossa.
 
Mielenkiintoinen topic. Seuraavaan autoon tulee varmaankin automaatti. DSG:tä ei voi ostaa, mutta muuten avoimin mielin.

Kellään pidempää kokemusta Fordin powershiftistä? Ainakin Mondeossa se toimi eleettömästi ja nykimättä.
 
Skula sanoi:
Ehdottomasti ykkösenä on multitronic, mukavuuspainotteinen, ei todellakaan sovi kaikille, etenkään urheilullista lootaa / autoa hakevalle..

Tuon jälkeen sitten on tuo BMW:n uusi 8-lovinen automaatti(liekö vain BMW:n käytössä?).. Se on ehdottoman hyvä välimalli multin ja VAG:in DSG:n välissä..

Huonoimpana pidän tuota ConDin mainitsemaa "kevyttä kuivakytkintä, DSG7:aa". Epämääräinen käytös ja jotenkin heppoinen fiilis koko vehkeestä, kestosta jne on jäänyt itselle mieleen päälimmäisenä.. Toki tämäkin on kehittynyt vuosien saatossa, vai onko? Ihan se ja sama, niin kauan kuin on vaihtoehtoja, tai en osta uutta, niin vältän tuota..

Sitten on tuo Audin (B8->)bensaturbonelikoissa käytetty Stronic(7), se oli jo ihan jees.. Mutta silti ensin mainitut ovat itselleni mukavempia vaihtoehtoja, ja multi ykkösenä..

Olen täysin samoilla linjoilla Skulan kanssa. Eli Multitronic on ykkönen ja BMW:n 8-lovinen paras portaallinen.
 
RoccoScientist sanoi:
Hyundain DCT-loota on osoittautunu ihan hyväksi. Liikkellelähdöissä ei ole jahkailua, eikä pakille vaihtamistakaan tarvitse yleensä juuri odotella. Välillä laatikko ei kuitenkaan halua vaihtaa alaspäin, ei vaikka painaisi kaasun kickdownin rajalla. Myöskään vaihteiden vaihtaminen "suoraan" kolmoselta kuutoselle ei aina onnistu, vaan vaihteisto jää limboilemaan hetkeksi. Vaihde kerrallaan kun vaihtaa, ei ole ongelmia. Näppituntumalla sanoisin, että vaihteisto on kivempi kuin DSG, vaikka ei olekaan ihan yhtä etevä numeroarvojen valossa.

Kutakuinkin samanlaiset mietteet. En tosin ole havainnut alaspäin vaihtamisessa ongelmaa, aika harvoin tosin tulee edes painettua kaasua kickdownin rajalle. Tiukemmissa ohituksissa heitän yleensä sport-moodille ja lähtee kyllä välittömästi kolmoselle eteenpäin. Hyvä yhdistelmä, nopeita vaihtoja, taloudellisuutta ja mukavuutta. Kestävyyden kanssa ei ole ollut ongelmia, kilsoja tosin takana vasta 46 000. Nurkan takana Hyundai/Kialla on kuitenkin kohta tulossa 7-vaihteinen DCT uusien bensaturbojen yhteyteen. Mielenkiinnolla odotan minkälaista kehitystä on tapahtunut.
 
nemos sanoi:
Olen täysin samoilla linjoilla Skulan kanssa. Eli Multitronic on ykkönen ja BMW:n 8-lovinen paras portaallinen.

Eikös tuo Bemarin 8-lovinen ole ihan sama automaatti kuin monen muunkin valmistajan autossa? Ohjelmissa on sitten toki eroa ja millaiseen moottoriin ne on kytketty. Mitä itse olen lukenut niin samoja kehuja tuo laatikko on saanut oli se sitten minkä tahansa auton keulalla.

Itse haluaisi kokeilla tuota ZF:n uutta 9-pykäläistä automaattia, joka löytyy täältä mm. Chryslerin ja Jeepin uusista malleista.
 
Millainen automaattivaihteisto löytyy vm.2011 Toyota RAV4:sta dieselillä ja nelivedolla höystettynä, onko se ihan normi momentinmuunnin vai joku vieterivetoinen?
 
On se Bemun loistava laatikko sama 8 -pykäläinen ZF, joka löytyy muistakin autoista. Mersustakin muistaakseni. Olikos jopa A6 Biturbossa sama laatikko tiptronic -merkillä ?

Todella hieno laatikko ja oma ehdoton suosikkini kaikista automaateista. Audin isompien mallien 7 -pykäläinen S tronic on sekin hyvä, mutta ei läheskään pärjää minun arvostelussani ZF:lle. A6:ssa ja A7:ssa tuli niitä kummallisia "takapotkuja" hiljennettäessä liikennevaloihin, ja valojen vaihduttua ennen auton pysähtymistä tuli se outo, raju nykäisy / takapotku aika usein.
 
Karvis sanoi:
Millainen automaattivaihteisto löytyy vm.2011 Toyota RAV4:sta dieselillä ja nelivedolla höystettynä, onko se ihan normi momentinmuunnin vai joku vieterivetoinen?
Perinteinen mehumaija.