- Liittynyt
- 25.12.2013
- 20.7.2017 klo 19:05 / Pakollinen teho vs vääntö -ketju
Jatketaan siis täällä.
Unohdat vaihteiston kokonaan yhtälöstä. Jotta moottori tuottaisi maksimissaan 400 Nm vääntöä, mutta vain 90 hevosvoimaa, pitää vääntöhuipun olla _todella_ kapea ja sijaita matalilla kierroksilla. Tämä taas vaikuttaa siihen minkälaisia kiinteitä välityksiä voidaan käyttää, jos halutaan vaikkapa suurin piirtein samanlaiset vaihtokohdat (nopeuden osalta) kuin verrokkiautolle. Käytännössä välitysten pitää olla todella pitkät, joka taas johtaa siihen, että vetoakselille päätyvä vääntömomentti on paljon pienempi kuin tuo 400 Nm.
Noin siinä tosiaan käy, mutta se ei mitenkään puolla alussa esittämääsi väitettä. Autoa kiihdyttävä voima on suoraan verrannollinen moottorin tarjoamaan vääntömomenttiin. Jos momentti on vakio, on voimakin vakio ja jos voima on vakio, on kiihtyvyyskin vakio. Jos kiihtyvyys on vakio, on nopeuden kasvu vakio. Liike-energian kasvu on eksponentiaalista nopeuden kasvuun verrattuna, mutta se ei muuta tässä seurausketjussa mitään.
Minusta tuo oli huomattavasti huonompi kuin wikin selitys, eikä kirjoittaja ole selvästi ihan täysin sisäistänyt mistä oikein kirjoittaa. Esimerkiksi tämä väite "jos laitteet kulkisivat pelkällä väännöllä, maailman energiahuolet olisivat kerralla ratkaistut, koska silloin ei tarvittaisi energiaa -> ei tarvittaisi polttoainetta" on ihan höpön höpöä, sillä eihän se vääntömomentti tyhjästä synny, vaan nimenomaan polttoainetta polttamalla. Lisäksi kirjoittaja unohtaa välitykset ihan kokonaan noissa esimerkeissään, joissa laskenta suoritetaan portaattomille vaihteistoille. On helppo todeta, että teho kiihdyttää autoa, jos ei laskiessaan huomioi, että välitykset eivät kahdessa verrokkitilanteessa ole samat. Huipputeho saavutetaan korkeammilla kierroksilla, joten käytettävä välitys on tällöin lyhyempi, eli toisin sanoen käytössä oleva vääntö kerrotaan suuremmalla luvulla kuin huippuväännön kierroksilla kiihdytettäessä. Tämän takia portaattomalla vaihteistolla kiihtyvä auto kiihtyy huipputehon kohdalla nopeimmin ja tämän takia kiinteillä välityksillä liikkuvat autot kiihtyvät ensimmäistä vaihdetta lukuunottamatta huipputehon lähimaastossa nopeimmin.
Kuutiotuuma sanoi:Tuolla logiikalla traktorin moottori, joka tuottaa kyllä 400 Nm vääntöä, mutta vain 90 hevosvoimaa, olisi parempi kuin autonmoottori, joka tuottaa vähemmän vääntöä, mutta enemmän tehoa.
Unohdat vaihteiston kokonaan yhtälöstä. Jotta moottori tuottaisi maksimissaan 400 Nm vääntöä, mutta vain 90 hevosvoimaa, pitää vääntöhuipun olla _todella_ kapea ja sijaita matalilla kierroksilla. Tämä taas vaikuttaa siihen minkälaisia kiinteitä välityksiä voidaan käyttää, jos halutaan vaikkapa suurin piirtein samanlaiset vaihtokohdat (nopeuden osalta) kuin verrokkiautolle. Käytännössä välitysten pitää olla todella pitkät, joka taas johtaa siihen, että vetoakselille päätyvä vääntömomentti on paljon pienempi kuin tuo 400 Nm.
Kiihtyvyys ei voi vakioväännöllä olla vakio, koska auton liike-energia ja nopeus eivät ole suoraan verrannolliset vaan liike-energia kasvaa eksponentiaalisesti. Jos vaihdetta ei vaihdeta ja moottorin kierrokset kaksinkertaistuvat, kaksinkertaistuu myös teho. Auton liike-energia kuitenkin nelinkertaistuu.
Noin siinä tosiaan käy, mutta se ei mitenkään puolla alussa esittämääsi väitettä. Autoa kiihdyttävä voima on suoraan verrannollinen moottorin tarjoamaan vääntömomenttiin. Jos momentti on vakio, on voimakin vakio ja jos voima on vakio, on kiihtyvyyskin vakio. Jos kiihtyvyys on vakio, on nopeuden kasvu vakio. Liike-energian kasvu on eksponentiaalista nopeuden kasvuun verrattuna, mutta se ei muuta tässä seurausketjussa mitään.
JakeS sanoi:http://parkatti.mbnet.fi/vaantoteho.php
Tossa taas aika hyvä linkki perusteluineen. Minun autoni kuitenki kiihtyy teholla eikä sitäkään ole tarpeeksi.
Minusta tuo oli huomattavasti huonompi kuin wikin selitys, eikä kirjoittaja ole selvästi ihan täysin sisäistänyt mistä oikein kirjoittaa. Esimerkiksi tämä väite "jos laitteet kulkisivat pelkällä väännöllä, maailman energiahuolet olisivat kerralla ratkaistut, koska silloin ei tarvittaisi energiaa -> ei tarvittaisi polttoainetta" on ihan höpön höpöä, sillä eihän se vääntömomentti tyhjästä synny, vaan nimenomaan polttoainetta polttamalla. Lisäksi kirjoittaja unohtaa välitykset ihan kokonaan noissa esimerkeissään, joissa laskenta suoritetaan portaattomille vaihteistoille. On helppo todeta, että teho kiihdyttää autoa, jos ei laskiessaan huomioi, että välitykset eivät kahdessa verrokkitilanteessa ole samat. Huipputeho saavutetaan korkeammilla kierroksilla, joten käytettävä välitys on tällöin lyhyempi, eli toisin sanoen käytössä oleva vääntö kerrotaan suuremmalla luvulla kuin huippuväännön kierroksilla kiihdytettäessä. Tämän takia portaattomalla vaihteistolla kiihtyvä auto kiihtyy huipputehon kohdalla nopeimmin ja tämän takia kiinteillä välityksillä liikkuvat autot kiihtyvät ensimmäistä vaihdetta lukuunottamatta huipputehon lähimaastossa nopeimmin.