https://yliteippaus.fi/

Hyvä Seat huolto?

Tony

Uudenkarhea
Liittynyt
22.12.2013
Nyt kun automerkki vaihtui, pitäisi etsiä uusi merkkiliike jossa asioida huoltojen + mahdollisten takuiden tiimoilta. Myyjäliike Oulussa ei oikein ole vaihtoehto kun täällä pääkaupunkiseudulla asustaa. Vaihtoehtoja ei ole liikaa tarjolla, joten kaikki kommentit ovat tervetulleita. Ei tarvitse välttämättä olla se halvin kunhan paikasta löytyy hyvä palvelu sekä toimiva/varma huolto. Jaksa saman asian takia ravata montaa kertaa :)

Pääkaupunkiseudun vaihtoehdot ovat siis:
Seat-Center Herttoniemi tai Espoo
Länsiauto
VV-Airport
Metro-Auto Espoo

Laskeskelin että reilun kuukauden päästä auton alle saannista, olisi mittarissa sen n. 2tkm ja sitten jos siihen tekisi öljynvaihdon ja siirtymisen kiinteään huoltoväliin (15tkm).
 
Ei nyt liity kysymykseen, kun itse olen Turussa... :D

Itsekin saan reilun viikon päästä uuden Leonin alle. Ajattelin myös vaihdattaa siihen öljyt 15tkm välein. Mutta kannattaako kuitenkaan koodata sille kiinteälle välille, koska sitähän ei pysty ilmeisesti sitten enään takaisin vaihtamaan? Taas sitten joskus vaihtaessa olis hyvä "myyntivaltti?", että siinä olis longlife-ohjelma päällä.

Kai siihen saa öljyt käydä vaihdattamassa, vaikka merkkihuollossa 15tkm välein, vaikka olisikin longlife-ohjelma? Merkkaavatkohan siinä tapauksessa huoltokirjaan mitään? ???
 
Tony sanoi:
Pääkaupunkiseudun vaihtoehdot ovat siis:
Seat-Center Herttoniemi tai Espoo
Länsiauto
VV-Airport
Metro-Auto Espoo
Edellisiä Ibizaa ja Leonia olen käyttänyt Herttoniemen Seat Centerillä. Uudessa ei vielä ole ollut tarvetta. Palvelu ollut perushyvää, ei valitettavaa, mutta ei myöskään mitään loistokasta. Tosin mitään isoa ei ole ollut tehtävänäkään. Takuuseen menneet pienet laitot sujuneet aina mukisematta ja ongelmitta.
 
Itse olen käyttänyt yli kymmenen vuotta Koskelon MetroAutoa Seatin ja Skodien huoltoon. Aina ovat autot kuntoon saaneet takuuaikana ilman ongelmia, kunhan asiaa on hoitanut Työnjohtaja Toni Härkönen. Tonille suuri plussa asiakaspalvelusta!
 
kimik sanoi:
Ei nyt liity kysymykseen, kun itse olen Turussa... :D

Itsekin saan reilun viikon päästä uuden Leonin alle. Ajattelin myös vaihdattaa siihen öljyt 15tkm välein. Mutta kannattaako kuitenkaan koodata sille kiinteälle välille, koska sitähän ei pysty ilmeisesti sitten enään takaisin vaihtamaan? Taas sitten joskus vaihtaessa olis hyvä "myyntivaltti?", että siinä olis longlife-ohjelma päällä.

Kai siihen saa öljyt käydä vaihdattamassa, vaikka merkkihuollossa 15tkm välein, vaikka olisikin longlife-ohjelma? Merkkaavatkohan siinä tapauksessa huoltokirjaan mitään? ???
Huoltovälin saa muutettua jälkikäteen LL väliksi. Tämä onnistuu merkkiliikkeessä tai sitten VCDS:llä. Btdt.. Toisaalta tuo huoltovälin pitäminen LL:lla ja väliöljynvaihdon tekemällä ei mitään virhettä tee kunhan vaan käyttää LL öljyä. Kiinteällä 15tkm/1v vaihtovälillä voi käyttää napsun halvempaa VAG 502.00 luokituksen mukaista öljyä.

Itse merkkautan omaani nuo väliöljynvaihdotkin huoltokirjaan, ompa sitten dokkaria aikanaan kun myy pirssiä eteenpäin. Muuten huollot menee kiinteällä/LL:llä liki käsi kädessä, kiinteällä on vaan öljyt tiheämmin vaihtuvaa sorttia.
 
Uusi Seat alla ja nyt onkin kertynyt jo 1100km mittariin. Mielenkiinnosta rupesin sitten soittelemaan aijemmassa viestissä mainitut 5 merkkihuoltoa pääkaupunkiseudulla läpi. Tarkoituksena oli tehdä hieman pientä hinta vertailua + ottaa selvää kuinka paljon etukäteen pitäisi aikaa varailla (kaikissa oli noin viikko "jonoa")

Kysyin hintaa huollolle joka sisältäisi vaihdoin LL-ohjelmasta kiinteään 15tkm huoltoon, öljyt ja suodattimen. Samalla kysyin myös onnistuuko XDS:n koodaus strong asentoon, omana hintana perässä.

Seat Center Herttoniemi. Ei voi vaihtaa LL ohjelmasta pois ja käytettävä LL öljyjä jos haluaa että takuu säilyy. Vaihdon voi tehdä kyllä useammin jos haluaa. Rupesi samalla puhumaan että öljynvaihdon yhteydessä tarkistetaan jarrupalat, levyt yms. Mainitsin kyllä että kyseessä viikon vanha auto! Huolto 199€ ja XDS koodaus 95€

Seat Center Espoo. Juu ilman muuta voi vaihtaa kiiteään huoltoväliin jos niin haluaa ja samalla sitten vaihtuu öljy tyyppi. Ei ollut hinnastoa vielä meikän auton alla mutta arvio oli noin 150€ huollosta ja XDS koodaus 95€

Länsiauto. Ei voi vaihtaa, eikä edes suosittelisi. Tulee aina käyttää aina LL öljyjä. Huolto 200€ ja XDS koodaus 80€

VV-Airport. Ootas kun katson. Joo voi vaihtaa kiinteään huoltoväliin ja samalla öljy tyypin vaihto. Huolto n. 150€ ja XDS koodaus 95€

Metroauto Espoo. Hetki niin tarkistan. Joo voi vaihtaa kiinteään huoltoväliin ja öljy vaihtuu siinä samalla. Huolto n. 165€ ja XDS koodaus 65€

Aavistuksen olin tämän soittelun jäljiltä ihmeissään missä nyt mennään. Soitin sitten seuraavana aamuna Seatin maahantuontiin jossa vastasi ystävällinen asiakaspalvelia jolle selitin tilanteen. Hän otti yhteystiedot ylös ja jätti soittopyynnön tekniikan pojille. Pari tuntia myöhemmin soittikin varsin mukavan tuntuinen kaveri, jolle selitin tilanteen ja sainkin sitten vastauksen. Eli autossa voi käyttää mukaantuvaa LL huoltoa tai sitten kiinteää 15tkm huoltoväliä joka sitten koodataan öljynvaihdon yhteydessä. Ja kiinteällä ohjelmalla öljyksi tulee tuo ConDinkin mainitsema VAG 502.00 luokituksen öljy. Maahantuojan kaveri kyseli kovasti henkilöiden nimiä ketkä olivat antaneet tämän ehdottaman ei vastauksen kiinteään huoltoväliin mutta empäs minä ollut hönännyt kirjoittaa niitä ylös. Myöskin sain ohjeistuksen jos eivät liikeessä suostu tätä tekemään niin pyytää soitamaan heille.

Loppu sanoiksi menisi varmaan hyvin tälläinen: itse en kyllä välttämättä uskaltaisi viedä autoani huoltoon liikkeeseen jossa ei osata edes tarkistaa faktoja vaan heitellään hatusta/hinnastosta mitä sattuu...
 
Itse käyttänyt nykyistä kulkinetta Herttoniemen vv-autossa. Kyllä ne huollon saa tehtyä mutta joka kerrasta on ollut jotain valitettavaa. Mm moottoripesun jälkeen ei oltu autoa huuhdeltu vaan jätetty pesusta roiskuneet paskat ja pesuaineet pintaan. Sisäkaton vaihdon jälkeen kattoverhoilu ja pilarit likaisina. Kuljettajan ovipaneli naarmutettu. Yms.

Joka kerta ovat hölmöilyt korjanneet kunhan ensin on ollut korjaamopäälikköön yhteydessä ja kertonut asian sekä tyytymättömyytensä.
 
Länsiauto Espoon tiloihin rakentavat parhaillaan osastoa Seatille ja eiköhän sinne huoltokin tule. Ei varmaan vielä ole hyvä Seat-huolto, mutta ehkä joku päivä, kun osaavat merkin metkut.
 
Tony sanoi:
Kysyin hintaa huollolle joka sisältäisi vaihdoin LL-ohjelmasta kiinteään 15tkm huoltoon, öljyt ja suodattimen. Samalla kysyin myös onnistuuko XDS:n koodaus strong asentoon, omana hintana perässä.

Tämä kiinnitti topicissa oman huomioni: XDS:n koodaaminen strong-asentoon. Tuohan on siis se elektroninen "lukontapainen", lienee sama tuossa FR-Leonissa kuin vaikkapa tässä omassa RS-Ocussa. Siis voiko sen asetuksia säätää? Mikä lie oletus? Normal? Miten asetus "strong" muuttaa auton ajettavuutta? Parantaako se kaarreajossa etupään pitoa estäen vielä paremmin aliohjautuvuutta? Parantaako asetuksen muutos vaikkapa etupyörien vetopitoa liikeellelähdössä märällä tai liukkaalla?

Anteeksi off topicci tästä, mutta tuo XDS-homma jäi kiinnostamaan.
 
^Tietääkseni asetusta pystyy säätämään, vahvistakoon joku koodari tuon. Suurin XDS:n vaikutushan on nimenomaan tuossa kaarreajossa, rattia käännettäessä ja kiihdyttäessä. Minulla ei ole kokemusta asetuksen vaihtamisesta, mutta kuvittelisin strong -asetuksen vahvistavan XDS:n toimintaa ja siten estää aliohjautumista perusasetusta tehokkaammin. Vetopitoon liikkeellelähdöissä noilla ei ole juuri kovin suurta merkitystä, sitä ei paranna sen enempää oikeat lukotkaan. Kyllä noiden suurin etu on nimenomaan kaarreajossa. Auttavat ne ehkä hieman, mutta kyllä alustalla on suurempi merkitys liikkeellelähtötilanteessa kuin sähköisillä XDS-järjestelmillä tai mekaanisilla lukoilla, olettaen molempien renkaiden alla olevan samanlaiset olosuhteet ja lähdetään suoraan eteenpäin. Siis tämä jos jätetään nelivetoiset huomioimatta.
 
Lebis sanoi:
Vetopitoon liikkeellelähdöissä noilla ei ole juuri kovin suurta merkitystä, sitä ei paranna sen enempää oikeat lukotkaan. Kyllä noiden suurin etu on nimenomaan kaarreajossa. Auttavat ne ehkä hieman, mutta kyllä alustalla on suurempi merkitys liikkeellelähtötilanteessa kuin sähköisillä XDS-järjestelmillä tai mekaanisilla lukoilla, olettaen molempien renkaiden alla olevan samanlaiset olosuhteet ja lähdetään suoraan eteenpäin. Siis tämä jos jätetään nelivetoiset huomioimatta.

Kyllä 2-koppaisessa Ocussa oli XDS:llä selvä vaikutus liikkeellelähtöihin vähentäen oleellisesti hakkaavaa keulan pompotusta reippaammassa lähdössä, vaikutti toki myös kaarreajoon ja etenkin Superbissa vähensi puskemistaipumusta liukkaalla kelillä. Meillä tuo ohjelmoitiin muistaakseni strong-asentoon.
 
Karvis sanoi:
Kyllä 2-koppaisessa Ocussa oli XDS:llä selvä vaikutus liikkeellelähtöihin vähentäen oleellisesti hakkaavaa keulan pompotusta reippaammassa lähdössä

Mites, kun se XDS:n ei pitäisi periaatteessa edes toimia, jos molemmilla renkailla on yhtä paljon pitoa liikkeellelähtiessä. XDS toimii siten, että kun toisen renkaan alla on vähemmän pitoa, se vähentää vetoa siltä renkaalta (jarruttamalla) ja siirteän vetoa paremman pidon puolelle. Merkittävää vaikutusta sillä ei ole liikkeellelähtöön. Ja tuohon keulan hakkaamiseen vaikuttaa alusta enemmän, Cuprallakin kun lähtee comfortilla kovaa niin kyllä paukkuu ja keulii, mutta sporttisemmalla asetuksella pysyy auto tiessä.
 
Myös vetopitoon vaikuttaa alusta ja sen geometria aika merkittävästi. Yleensä näissä asioissa yritetään oikoa, etenkin edullisemmissa autoissa ja jopa niiden sporttisemmissa versioissa.
 
Lebis sanoi:
Mites, kun se XDS:n ei pitäisi periaatteessa edes toimia, jos molemmilla renkailla on yhtä paljon pitoa liikkeellelähtiessä. XDS toimii siten, että kun toisen renkaan alla on vähemmän pitoa, se vähentää vetoa siltä renkaalta (jarruttamalla) ja siirteän vetoa paremman pidon puolelle. Merkittävää vaikutusta sillä ei ole liikkeellelähtöön. Ja tuohon keulan hakkaamiseen vaikuttaa alusta enemmän, Cuprallakin kun lähtee comfortilla kovaa niin kyllä paukkuu ja keulii, mutta sporttisemmalla asetuksella pysyy auto tiessä.

Kyllä minä tiedän mikä XDS:n idea on ja sen ohjelmointi tuohon Ocu II:n vaikutti liikkeelle lähtöön huomattavasti, ei se toki mikään autuaaksi tekevä feature ole mutta apua siitä kuitenkin oli.
 
Black Friday tarjous Seat huolloista

 

Liitteet

  • Näyttökuva 2017-11-24 kello 10.11.48.png
    Näyttökuva 2017-11-24 kello 10.11.48.png
    18,2 KB · Katsottu: 251