Tällä hetkellä alla jo neljäs Amarokki, ei vaan muihin saa vastaavassa hintaluokassa vastaavan tehoisia koneita, veto-ominaisuuksia ja maastokyvykkyyttä saati ajettavuutta, eikä 40tkm huoltovälikään ole pahitteeksi...
Ensimmäinen oli vuoden 2011 Argentina malli 2.0 163hv TDI manuaalilla, mutta jatkuvalla Torsen-nelivedolla. Meni suhteelisen pienellä, mutta kilsoja rupesi tulemaan vuoteen vähän liikaa niin meni vaihtoon "halvempien" kilsojen metsästyksessä... Tällä ajoin itse n. 40tkm (45-85tkm mittariin.) Vikana oli vaikea ykkösen kytkeytyminen (tyyppivika korjautui softapäivityksellä) ja turbon kumisen? imuputken muutaman sentin halkasijaltaan oleva reikä (takuuseen).
Toinen 2013 2.0 TDI 4Motion 180hv olikin sitten uudesta n. 40tkm. Taas kilsat ja kulut jne... Eikä kulku vastannut kulutusta ja taas metsästettiin edullisempaa kulkinetta. Ei ongelmia.
Kolmas 2017 V6 malli automaatilla ja täten jatkuvalla nelivedolla. Tähän päädyttiin takaisin muutaman hankalan vetotilanteen jälkeen (peilijäätä+lunta+90 asteen kurvit + jyrkkä mäki ja perässä yli 2tn...). Tämän V6 mallin kulku riitti, eikä mitään vikaa ollut, mutta elämäntilanteen muuttuessa tuli tarve yli 2 paikkaiselle autolle... Tämäkin oli sen päältä 40tkm. Ei ongelmia. Lisä-äänieristys oli kyllä hintansa arvoinen (tässä ja aiemmassa). Tässä oli myös ilmajouset takana.
Neljäs on nyt sitten tämän vuoden V6 automaatilla ja jatkuvalla nelivedolla, jolla rullattu vasta muutama tuhat km. Täytynee asentaa lisä-äänieristyksiä takaseinään, sen verran paljon enemmän meteliä kuin aiemmissa eristetyissä, vaikka onkin takapenkit edessä.
Ehkäpä nämä Rokit eivät ole niin dynaamisia ajaa, mutta kurvinopeudet saadaan kyllä ihan tarpeeksi korkealle, monen yllätykseksi. Ohjaustuntokaan ei ole mahtavin, mutta ovat kuitenkin loogisia ajaa. Automaattikin toimii paremmin, kunhan kilsoja saa alle ja tottuu kuskin tapoihin, muuten kyllä ihan loistava, ja turbiininluistatuksella pääsee ilman alennusvaihteistoja hyvinkin pahasta paikasta. Automaatin ja koneen yhteistyö paranee merkittävästi 15tkm mennessä, eli kuten yleensä, aiemmat kuskit ja heidän ajotapansa vaikuttavat merkittävästi esittelyautojen automaattien toimintaan...
En suosittele lisäilmajousia taakse. Muuttavat auton luonnetta vakaammaksi kurveissa ja merkittävästi jämäkämmäksi, ja tätä kautta merkittävästi epämukavammaksi epätasaisella tiellä. Jos tarvitsee lisäkantavuutta tai korkeussäätöä, tai rekiseröinnin alennetun autoveron pakettiautoksi niin sitten toki asia erikseen. Ohjekirjan mukaan muuten minimipaineet ovat 0,5bar missä tosiaan ilmajousia "ei pitäisi" tuntea, vaan auton omien lehtijousten tulisi kantaa, mutta silti samat negatiiviset ja posiitiviset puolet säilyivät. Yli 1barin paineilla taas merkittävää vetelyä urissa motareilla yms. Lisäkorkeuttahan näillä saa mukavasti taakse, jopa alimmassa asennossaan.