https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Vuoden auto Suomessa 2020

Vuoden auto 2020


  • Äänestäjiä yhteensä
    101

Juuha

Klassikkoainesta
Liittynyt
18.9.2018
Tehdään tännekin äänestys vuoden auto Suomessa 2020 finalisteista, varsinainen valinta tapahtuu 5.12. https://www.is.fi/autot/art-2000006305863.html

Oma ääni menee Mazda 3:lle, olisi ykkösvalinta jos nyt pitäisi järkiautoa ostaa. Etuveto-Skyactiv-X yhdistelmällä jo aika pieni kulutus ja autovero, silti teho/paino-suhde selvästi parempi kuin vastaava kutonen tällä hetkellä. Sisätilojenkaan puolesta ei pitkä henkilö taida olla enää pakotettu kutoseen. Ja kaiken lisäksi sedanina erittäin tyylikäs. Tuon kun suojauttaa ruosteelta niin on varmaan vähävikaisimpia autoja.

Sähköautot varmaan kerää paljon ääniä, mutta sähkömoottori kohta 200v vanha keksintö kun taas puristussytytteinen bensa tullut tänä vuonna myyntiin, omasta mielestä hienoa kun Mazda polttomoottorikehityksen kärjessä kun akkuteknologia ei vielä salli sähköautoista yhtä monikäyttöisiä kuin polttisautoista. Kevythybridi ja puristussytytys ottaa polttomoottorista kaiken irti sillä välin kun ainakin itse vielä jään odottamaan akkujen kehitystä.
 
Kannattaisi jo otsikossa kertoa, jotta kyse on Suomen kisasta. Ajattelin jo, että vaikea päätellä tänä vuonna mikä on ykkönen (Euroopassa), mutta Suomessa valinta on selvä. Corollasta tulee vuoden auto Suomessa.
 
Kuka keksi nämä listan autot ja millä kriteerein? Ihmetyttää valinnat listalla. ???
 
nemos sanoi:
Kannattaisi jo otsikossa kertoa, jotta kyse on Suomen kisasta. Ajattelin jo, että vaikea päätellä tänä vuonna mikä on ykkönen (Euroopassa), mutta Suomessa valinta on selvä. Corollasta tulee vuoden auto Suomessa.

Nyt on otsikko selvennetty
 
Mazdassa on paljon hyvää, mutta innovatiivinen moottori kuluttaa hieman enemmän kuin yhtä suorituskykyiset TSI:t ja 1.5l/100km enemmän kuin 2-litrainen Corolla. Oma ääni Corollalle, arvoin sen ja Teslan välillä.
 
Tipi sanoi:
Mazdassa on paljon hyvää, mutta innovatiivinen moottori kuluttaa hieman enemmän kuin yhtä suorituskykyiset TSI:t ja 1.5l/100km enemmän kuin 2-litrainen Corolla. Oma ääni Corollalle, arvoin sen ja Teslan välillä.

Paperilla Skyactiv-X ei ihan pärjää kulutuksessa, käytännössä nuo pikkuturbot taitaa saada kuluttamaan aika reilusti vähän raskaammalla kaasujalalla mitä olen testejä lukenut. Toyotalle Mazda häviää 1,3l/100km jos hinnastoja katsoo, muutama Toyota ollut perheessä ja jäänyt sellaiset kauhukuvat ajettavuudesta ja varsinkin istuma-asennosta pitkälle henkilölle ettei Corolla ollut harkinnassa + omat ennakkoluulot CVT:tä kohtaan. Mutta voi olla että yllättyisin positiivisesti jos kokeilisin uutta Corollaa kun nämä Toyota-kokemukset perustuu vähän vanhempiin.
 
Juuha sanoi:
Paperilla Skyactiv-X ei ihan pärjää kulutuksessa, käytännössä nuo pikkuturbot taitaa saada kuluttamaan aika reilusti vähän raskaammalla kaasujalalla mitä olen testejä lukenut. Toyotalle Mazda häviää 1,3l/100km jos hinnastoja katsoo, muutama Toyota ollut perheessä ja jäänyt sellaiset kauhukuvat ajettavuudesta ja varsinkin istuma-asennosta pitkälle henkilölle ettei Corolla ollut harkinnassa + omat ennakkoluulot CVT:tä kohtaan. Mutta voi olla että yllättyisin positiivisesti jos kokeilisin uutta Corollaa kun nämä Toyota-kokemukset perustuu vähän vanhempiin.

Katsoin kulutustietoja spiritmonitirista. Näyttää tosiaan siltä, että pahimmassa tapauksessa pikkuturbot voivat viedä enemmän kuin skyactiv-x pahimmillaan. Skyactiv-x:stä toki vielä varsin vähän dataa.
 
Todellinen keskinkertaisuus corolla mutta annoin äänen tojotan nappisuoritukselle supralle.
 
Olen yllättynyt että Mazda on saanut noin paljon pisteitä. Puristussytytteinen bensiinimoottori ei ole mitenkään uusi keksintö, sitä ei vain ole aiemmin käytetty vaikean palotapahtuman hallinnan takia. Skyactive-X:ssä on niin sytytystulpat kuin ahdinkin, vaikka eivät täysin perinteisessä käyttötarkoituksessa. Mazda on aiemminkin käyttänyt erikoisempia koneita, jotka kuitenkin ovat jääneet lähinnä kuriositeeteiksi.

Muutoinhan Mazda 3 on aika tavallinen C-segmentin auto. Toki ulkonäöllisesti varsin onnistunut.
 
999cc sanoi:
Audi e-tron, koska täyssähköauto.

Tai Mazda 3, koska poikkeuksellisen onnistunut muotoilu ja hyvä paketti kokonaisuutena.
Tai Corolla, koska pitkästä aikaa tuulipukuauto ei jättänyt autotoimittajiakaan ihan kylmäksi.

Tuolle kolmikolle on helppo keksiä jokaiselle ihan kelpo perustelu, miksi se olisi vuoden auto tuulipukumaassa. Oma veikkaus on Mazda 3. E-tron on yksinkertaisesti liian kallis. Jos hinnalla ei olisi mitään väliä, vuoden auto olisi aina joku überkallis loistoauto. Mutta sillä on väliä. Corolla puolestaan on liian meluisa, se voisi muuten voittaakin. Mazda kolmosessa ei ole juuri heikkouksia, siksi se ansaitsisi voiton.
 
"tärkeimpinä valintaperusteina ovat auton rahalle tarjoama vastine sekä erilaiset muut ominaisuudet kuten ajettavuus, mukavuus, tilat, tekninen edistyksellisyys sekä ympäristöystävällisyys"

7 finalistista Mazda 3 ja Corolla voi olla vahvoilla, 85k€ Audi ei kovin hyvää vastinetta rahoille. E-208 voi olla yllättäjä vaikka pikkuautoksi 40k€ tosi paljon. Muita ei taida saada edes hybridinä? Mazdakaan ei täyshybridi mutta teknisesti poikkeuksellisen edistyksellinen kuitenkin, ensimmäisenä maailmassa saanut tuo puristussytytyksen markkinoille mikä sekin ympäristöteko koska nostaa vaparin hyötysuhteen uudelle tasolle.

Loppupelissä voi olla vastakkain Mazdan ajettavuus ja Toyotan ympäristöystävällisyys (ainakin kulutuslukema paperilla).

Mazda 3 voittokulku ainakin jo alkanut, valittiin juuri maailman vuoden autoksi - naispuolisten autoilijoiden toimesta :) https://www.motor1.com/news/383085/mazda3-women-coty-2019/
 
Corollahan tuon vie.
Onneksi tai valitettavasti..riippuen henkilöstä.
Koskas Toipotta on voittanut viimeksi?
 
Juuha sanoi:
ensimmäisenä maailmassa saanut tuo puristussytytyksen markkinoille mikä sekin ympäristöteko koska nostaa vaparin hyötysuhteen uudelle tasolle.

Itse asiassa Mazda ei ole vapari, vaikka niin mainostetaan. Koneessa on mekaaninen ahdin riittävän ilmaylimäärän saavuttamiseksi.
 
Corollaa veikkaisin. Jos Corolla ei tätä vie, niin Audo E-tron nappaa tittelin, koska se on sähköauto, ja tsrjoaa melkoisen annoksen uusinta tekniikkaa.
 
Zaphod sanoi:
Itse asiassa Mazda ei ole vapari, vaikka niin mainostetaan. Koneessa on mekaaninen ahdin riittävän ilmaylimäärän saavuttamiseksi.

Se vasta hienoa olisi jos siinä olisi oikea remmiahdin :) Mutta taitaa tuo vain tietyissä tilanteissa toimiva sähköflekti olla kaukana siitä. Mazda kutsuu sitä nimellä "air supply system" missä tavoitteena ei ole ahtaaminen vaan yksinkertaisesti riittävän imuilman saaminen laihana käyvälle vaparille. Joten toimintaperiaate on ihan vapari kuitenkin.
 
Juuha sanoi:
Se vasta hienoa olisi jos siinä olisi oikea remmiahdin :) Mutta taitaa tuo vain tietyissä tilanteissa toimiva sähköflekti olla kaukana siitä. Mazda kutsuu sitä nimellä "air supply system" missä tavoitteena ei ole ahtaaminen vaan yksinkertaisesti riittävän imuilman saaminen laihana käyvälle vaparille. Joten toimintaperiaate on ihan vapari kuitenkin.

Kyllä ne kovasti mainostaa remmin siinä olevan ?

Lisäksi kokonaisuuteen kuuluvat oleellisina osina pieni mekaaninen ahdin ja sähkön suoma apu eli puhumme kevythybridistä. Näistä syystä odotettua kehitelmää on kutsuttu ihmemoottoriksi.

https://www.is.fi/autot/art-2000006252730.html
 
Kyllä tuo oikealta remmiahtimelta näyttää.


The SkyActiv-X intake solution is a small displacement, belt-driven "Roots" type supercharger to rapidly supply the volume of air required without the response delay of a turbocharger.
 

Liitteet

  • mazda-global-tech-skyactiv-x-3-z2te.jpg
    mazda-global-tech-skyactiv-x-3-z2te.jpg
    47,4 KB · Katsottu: 119
Itse ajattelen enemmän toimintaperiaatetta, mielestäni siinä mielessä Skyactiv-x selkeästi vapari. Siksi Mazdakaan ei kutsu ahdetuksi vaan tuo on lehdistön keksimä termi. Siinä on vain fysiikan lait tullut vastaan korkeimmilla kierroksilla että alipaine ei enää riitä laihan seoksen vaatimalle ilmamäärälle. Mutta toimintaperiaate pysyy ihan vaparina vaikka sähköflekti vähän auttaa tietyissä tilanteissa.

Varmaan voi tulkita eri tavoilla mutta itse ymmärrän hyvin Mazdan tulkinnan miksi sitä ei kutsuta ahdetuksi.