https://tummennuskalvot.fi/

Porrasperäisen (sedan) paluu?

P

Peeveli 1

Vieras
Taitaa cittarimuoti pian väistyä?

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/sedanista-tulossa-keskisormi-katumaastureille/

Itsekin olen alkanut mieltymään porrasperäiseen korimalliin pikku hiljaa. Cittarikori on ennen kaikkea työläs pestävä käsin. Samoin lumien poistaminen vie aikaa. Kokonaisvastus vie kiihtyvyyttä maantienopeuksissa väkisin vastaavakoneiseen matalaan korimalliin verrattuna. Sivutuuli ottaa matalaa enemmän.  Toki maavarasta on hyötyä välillä, ja sisälle meno selkävaivaiselle on helpompaa/mukavampaa. Sedanissa on alkanut kiehtoa linjakkuus, ne ovat tyylikkäitä (Camry, S60, Superbikin vaikkei se ison takaluukun takia täysaito sedan olekaan). Lisäksi niissä taitaa takaosan rengasäänet olla paremmin hallinnassa, eikä malli kuraa takalasia. Farkkuakaan en enää ottaisi, kun se tuo mieleen lapsiperhevankkurin.

Onkos täällä muita sedaniin taas yht äkkiä mieltyneitä?

Mietteissä leirin vaihto eli S60 Volle kiinnostaisi, se vaan harmittaa että tehdään Jenkeissä eikä siten laatu vakuuta. Siitä saisi T5 AWD R-designina mojovan pelin, kun en töpseliautoa halua. Octaviankin uusi korimalli kiinnostaa, samoin toki Superb. Myös C-Mersu, 3-sarja ja A4. Pitänee alkaa koeajaa noita.
 
Ei kait ne sedanit ikinä ole kokonaan pois menneet muodista? Koko ajan noita on myyty. Itse tykkään sedanista koska koko matkustamo ei talvella jäähdy sekunneissa vaikka takakontin avaakin. Joskus pitää vain tehdä kompromisseja autojen suhteen, tällä hetkellä ei ole taloudessa kuin kaksi sedania. ;D
 
Kyllähän sedanissa on hyviä puolia, niinkuin jj sanoi niin kylmä ja kuuma pysyy kontissa. Ja kesällä ei paarmat ja hyttyset pääse matkustamoon kun mökillä purkaa/lastaa konttia... :rolleyes:
 
Sähköautoissa Hatchback on hyvä kompromissi tilan ja rangen välillä.

Isoakkuinen farmarikin kävisi, mutta suotta uhrata rangea kun esim Model S hatchback on jo erittäin tilava tavaran kuljettamiseen.
 
Itsellä vaihtui cittari Ioniqin sedaniin, tai oikeammin liftback tai millä nimellä 5-ovista haluaakin kutsua 8)
Suoranaista sedania perheellisenä/koiraihmisenä en voi kelpuuttaa talouteen, vaikka tuo Volvon S60 on aika herkku :p
Kieltämättä hieman korkeampi auto helpottaa autoon menoa ja maavaraakin on enemmän, jos mökkitiet on heikommassa kunnossa. Suurin syy varmaan mahdolliseen sedanin paluuseen tuossa jutussa on kulutus.
Päivän selvää että korkeampi auto painaa, ja ilmanvastusta on myös enemmän
 
Ajankohtainen aihe sillä tuli laitettua elämäni ensimmäinen sedan korimallinen auto tilaukseen viime viikolla (Superb LB iV). Sitä ennen ollut pelkkiä farkkuja ja yksi sittari enkä ole pitänyt sedan korimallia edes vaihtoehtona. Taloudessa on kaksi kouluikäistä lasta ja sitä on aina kuvitellut tarvitsevansa farkun kuljetuskapasiteettia. Todellisuudessa 99% ajasta - ellei jopa enemmän - olisi pärjännyt sedanilla. Yhden käden sormilla voi laskea ne kerrat kun farkkuun on tullut pakattua tavaraa siten ettei kontin suojaverho olisi mahtunut kiinni. Kontin kapasiteetin puolesta uskon siis pärjääväni hyvin tulevalla liftback Superbilla.

Olen samaa mieltä Peevelin kanssa myös ulkonäköasiasta. Tiedä sitten onko iän tuomaa "kypsyyttä" kun sedan korimalli miellyttää yhä enemmän silmää. Toki mallikohtaisia eroja on ja osassa farkku on paremman näköinen.

Käytännön asioita en osaa kommentoida kun kokemusta sedanista ei vielä ole.

Cittarikuumekin tuli ja meni.
 
Arvostan Peevelin avausta. Itsekin olen tunnustautunut sedan-friikiksi, ja pidän sitä edelleen tyylikkäimpänä korimallina. On kuitenkin valitettavia tekijöitä, jotka pakottavat pitäytymään korkeissa malleissa aina siihen saakka, kunnes pyhäinpäivänä jälkeen jääneet käyvät sytyttämässä (toivottavasti) kynttilän haudalleni, tai kun lääkäri ilmoittaa, että ne autoajelut olivat nyt sitten tässä.

Oleellisimmat korkean korimallin edut ovat helppo sisäänkäynti ja hyvä näkyvyys eri suuntiin. Korkeasta maavarastakin on enemmän hyötyä kuin haittaa, nelivedosta puhumattakaan, joskaan se ei ole cittareiden yksinoikeus.

Käsinpesu onnistuu kyllä cittarillekin, kunhan on sopivat välineet. Huomattavasti haastavampi on vaikkapa kuomullinen peräkärry.

Merkillistä kyllä, omaan XC60seen ei tuuli ota juuri lainkaan. En muista, milloin olisin ajanut yhtä tuulineutraalilla autolla. Esim. A4 oli mataluudestaan ja linjakkuudestaan huolimatta selvästi tuuliherkempi. - Korin kasvaneen vastuksen ja sen aiheuttaman polttoaineenkulutuksen kasvun myönnän kyllä.

Yksi käsittämätön juttu on Volvossa lisäksi hiljaisuus. Ei kuulu rengas- tai muutkaan äänet kabiiniin.

Mitä sitten tulee ulkonäköön ja muotoiluun, siinä ei ole kahta sanaa - sedan vie pisteet. Se onkin oikeastaan ainoa tekijä, joka voi painaa vaa´assa riittävästi hankinnasta päätettäessä. Olen sen ennenkin sanonut, mutta esim. nykyisen autoni muotokieli herätti aluksi melkoisia puistatuksia. Onhan siihenkin pitänyt tottua.
 
Minuakin sedanit ovat alkaneet taas viehättämään, vaikka ensimmäistä autoani lukuun ottamatta minulla on ollut hatchbackkejä ja viime aikoina farkkuja. Onhan farkku paljon sedania käytännöllisempi tavaroita kuljetettaessa mutta sedanin linjakkuus näyttää hyvältä. Olen katsellut mm. Toyotan sedan-Corollaa ja Camrya ja alkanut miettiä, että tuollainen sedan saattaa olla seuraava autoni farkku-Auriksen jälkeen. Omasta mielestäni esim. Corolla-mallistosta sedan on ylivoimaisesti tyylikkäimmän näköinen.

Cittarin hyvä puoli olisi käytännöllisyys ja maavara, joka näillä yhä huonommaksi menevillä teillä olisi tarpeen mökkitiestä puhumattakaan. Toisaalta tyylissä cittari häviää ja bensaakin palaa enemmän.
 
Meillä on yleensä toisena autona ollut sedan. Tilantarve kun on pieni, niin voi valita ulkonäkösyillä sedanin. Toisena autona on useimmiten ollut isotakaluukkuinen auto, jolla on satunnaisen kuljetustarpeen saanut hoidettua.
Nykyisen 3 -sarjan Bemarin muotoilu on M Sportina silmää miellyttävä, ja samaa avopuolisokin sanoo.
 
Itsekin tuli pitkästä aikaa tilattua sedan, joka miellyttää omaa silmää farkkua enemmän. Toki tässä voimalinjassa ei muuta ollut tarjollakaan. Edelliset farmarit hankittu vain siksi, että lastenrattaat on saatu helpommin matkaan, mutta varsinaista kuljetuskapasiteettia (esim kauppareissuilla) farmarin monimuotoisemman kontin muodossa ei meillä oltaisi tarvittu juuri koskaan. Enää ei rattaita tarvita, joten siksikin sedan kelpaa. Nyt hankinnassa suksiboksi, että sen muutaman vuosittaisen hiihtokeskusreissun ajan saadaan koko perheen romut mukaan. Sedanissa ei useimmiten ole pyyhintä, mutta se taitaa pysyä pystyperäistä paremmin puhtaama muutenkin?
 
Luke sanoi:
Ajankohtainen aihe sillä tuli laitettua elämäni ensimmäinen sedan korimallinen auto tilaukseen viime viikolla (Superb LB iV).

Sedan on tyylikkäin muoto, se auton näköinen auto. Ja paras sedan, ei ole sedan, vaan sedanin näköinen liftback. Saab 900/9000 oli minusta aikanaan loistava. Saabilla CS tarkoitti Combi Sedan. Suberb LB ja Octavia LB jatkavat tuota Saabin perinnettä hienosti.
 
Korppi sanoi:
Uusi juttu mulle, että sedan ja liftback olisi sama asia.

Eihän se olekaan, vaan jotkut liftback-mallit muistuttavat sedania.

tmr97 sanoi:
Sedan on tyylikkäin muoto, se auton näköinen auto. Ja paras sedan, ei ole sedan, vaan sedanin näköinen liftback. Saab 900/9000 oli minusta aikanaan loistava. Saabilla CS tarkoitti Combi Sedan. Suberb LB ja Octavia LB jatkavat tuota Saabin perinnettä hienosti.
 
tmr97 sanoi:
... Ja paras sedan, ei ole sedan, vaan sedanin näköinen liftback.
Kieltämättä näissä liftback-sedaneissa on ideaa. Superb sedan on tyylikäs auto mutta tavaratila on käytettävyydeltään lähes farmarin luokkaa. Nykyisissä sedaneissa kun on usein takalasi loivassa kulmassa ja tavarasäiliön kansi on lyhyt. Siksi tavaratilan etuosaan saa kurkotella melkoisesti ja esimerkiksi reissussa, jos tavaraa on enempi mukana, siellä etupäässä oleviin tavaroihin käsiksi pääsy edellyttää tavaratilan purkamista. Superb-sedanissa kun nostaa luukun ylös, pääsee etuosassa oleviin tavaroihin helposti käsiksi, vaikka tavaratila olisi täynnä.
 
Kyllä S60 varsinkin punaisena on niin hieno ilmestys, että mikäpä ettei voisi sedaniin ihan sen takia päätyä, vaikka se tietäisi tietynlaisia kompromisseja käytössä.
 
Matka-auto aina sedan tai coupe. En kuljettele mitään käyttöautoilla ja pidän erityisesti äänettömyydestä, farmarit kumisee ja ropisee....cittarit on sellaisia välimallin jeeppejä, ei oikein mihinkään käyttöön hyviä vaan kaikessa kompromissejä...pesukoneen ja jääkaapin joutuisi kuitenkin tilaamaan kotiin kuljetettuna.

En kyllä tiedä mihin sedan olisi menettänyt myyntitilastoissa paikkaansa kun minusta se on ollut kokoajan euroopan myydyin korimalli....
 
dingdongpingpong sanoi:
En kyllä tiedä mihin sedan olisi menettänyt myyntitilastoissa paikkaansa kun minusta se on ollut kokoajan euroopan myydyin korimalli....
Sinusta, mutta ei taida olla näin todellisuudessa.
 
Ihmeen pitkään tuo cittaribuumi on kestänytkin. Mielestäni suv on omituinen korimalli, jossa on mm. tilankäyttö on ulkomittoihin nähden onnetonta. Ja hintalapussakin rajusti suv-lisää auton ominaisuuksiin nähden.

Mutta mun sydämessä sedaneissa on aina ollut paikka. Ne on tyylikkäitä, hiljaisia, helppoja pestä, ja farkkua pienempi ilmatila on aina helpompi lämmittää/jäähdyttää.

Toistaiseksi tosin lapset, harrastukset ja koira ajaa mut tilavampien korimallien pariin.
 
Katsoo vaikka tuon Rivianin esittelyvideon ja akkukoon, niin on helppo ymmärtää, miten tuohonkin saadaan iso akku sopimaan ja hyvät säilytystilat. Cittarissa tuo onnistunee myös helpoiten.

Porrasperän äänimaailma on sen paras puoli.
 
Joskus oli kaksi farkkua, nyt ei yhtään. Pihasta löytyy kaksi sedania ja yksi viistoperä. Cittarit eivät vielä ole kotiutuneet, liekkö niillä näen mualla oes tarvettakkaan. Nelivedollekin lähinnä venettä nostaessa.
Eilen oli vähän farkkua ikävä, meillä oli keikka ja pa-kamat piti viedä paikalle. Passatin tila on penkit käännettynäkin aika matala ja kaiken mukaan saamista piti ihan tosissaan miettiä. Oikeasti Punto oli tässä kohti parempi.  :eek:
 
Farmarit ei ole oikein koskaan innostaneet, ehkä kerran vuodessa voisi olla käyttöä sille tavaratilalle. Itse suosinut liftback-malleja ja ihmettelen miksi ne melkein kadonneet, mielestäni tyylikkäämpiä kuin farmarit mutta tilankäyttö paljon parempaa kuin sedanissa. Esim BMWn nykyiset Gran Turismo mallit aika tyylikkäitä.

Citymaasturit/crossoverit ymmärtää jos haluaa etenemiskykyä (korkeus + jonkinlainen neliveto), etuvetoisena en ymmärrä kyseisiä korimalleja. Mutta autovero nostaa nelivetojen hinnat niin järjettömäksi.

Joten sedan olisi kyllä ykkösvaihtoehtoja jos uuden ostaisin, koska liftback-malleja tarjolla niin rajoitetusti.
 
Mä ihmettelen näitä keskisormijuttuja. Pitääkö aina olla johonkin suuntaan vittuilemassa korostaakseen omaa erinomaisuuttaan.
Mutta muuten, minulla on sedan, se riittää tarpeisiini. Olihan Fordin ja sitä edeltäneen Skodan kanssa helppo kuljetella tavaroita, mutta tarpeellista se oli aika harvoin.
Siitä huolimatta, jokainen korityyppi puolustaa oivasti paikkaansa. Voisin hyvin ajaa ihan millä korityypillä vain, mutta sedan oli valintani.
Jos valintakriteerinä on omat, kuvitellut tai todelliset tarpeet, ollaan terveellä pohjalla. Jos taas on tarve näyttää keskisormea... voi taivas.  :eek: