- 9.3.2018 klo 11:26 / Yleistä autoista
Tänne voi päästää "patoutumia" erimerkeistä
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Vaarivanhus sanoi:havainto, että vuosikymmenien saatossa autojen koko on suurentunut. Jos nyt näkee auton vaikkapa jostain 60-luvulta, niin se näyttää "pikku kirpulta". Silloin 60-luvulla kyseinen auto oli aivan normaalin kokoinen.
Kyse on siitäkin, mutta myös tilantarpeen kasvamisesta. Esimerkiksi lapsiperheissä takapenkillä on turvaistuimet, joita ei 60-luvulla taidettu paljon tuntea? Sellainen vie melkoisesti tilaa ja esimerkiksi allekirjoittaneen taakse ei moista pysty sovittamaan kovin pieneen autoon. Käytännössä Octavian kokoluokka on se, jossa minun ajoasentoni taakse voi laittaa turvaistuimen.Vaarivanhus sanoi:Onko kyse siitä, että suuremmassa koslassa ihminen tuntee olonsa turvallisemmaksi kuin pienessä vai onko kyse vain pelkästä statuksesta? Joka tapauksessa, luulisin, että pienemmissä autoissa kulku olisi taloudellisempaa ja ilmastokin siinä sivussa kiittäisi?
Uusi "Kupla" näkyisi olevan tuollaisilla mitoilla.Autoilija92 sanoi:VW Kupla lienee ollut 60-luvulla yksi yleisimmistä ellei jopa yleisin auto? Wikipedian mukaan mitat näyttää olevan pituus 4060mm, leveys 1550mm, korkeus 1500mm ja akseliväli 2400mm. Kooltaan taitaa vastata suurinpiirtein nykypäivän B-segmentin tyypillistä autoa leveyttä lukuunottamatta, nykyautot taitaa olla 15-20 senttiä leveämpiä tässäkin kokoluokassa.
Minkäkokoisena lie Kuplaa pidetty silloin aikoinaan 60-luvulla?
Tosiaan kuinka kapea Kupla on sisältä ollutkaan, jos leveys on astinlaudoista mitattu.Vaarivanhus sanoi:Hmmm.. Kuplan aikoinaan omistaneena, mihin tuota nyt vertaisi? 2-ovinen, joten takapenkille joutui lyhytkin könyämään eikä polvitilassakaan kehumista ollut. Mainitut "metrimittamitat" taitaa hämätä, koska puskurit törröttivät jonkin matkaa auton ulkopuolella, samoin lokasuojat. Tavaraa ei nokkapellin alle kovinkaan paljoa mahtunut. Kuitenkin, näppituntumalla keskikokokoinen auto 60-luvulla. Erikoisen muotoilunsa johdosta pieni sisältä, suuri päältä.
Jos sattuu kuplan tien päällä näkemään, niin ei se minun silmääni mitenkään pieneltä näytä. Paljon oli kuplia liikenteessä, kuin Octavioita nykyisin ja "keinosonnit" ajelivat punaisella kuplalla. Televisiossa mainostivat kuplaa, pikkupoika katseli ohi ajavia autoja luetellen, "Volkkari, Volkkari, Volkkari, Isi!"
Vanha Mini sen sijaan on nykyiseen Miniin verrattuna koirankoppi. Sellaiseksi sitä taidettiin aikoinaan lempinimellä kutsuakin.
Vaarivanhus sanoi:Kyllä siinä kuskin ja apumiehen olkapäät tavoitteli toisiaan, vaikka ei siitä välttämättä aina haittaa ollut. Ja lokasuojat oli ulompana kuin astinlaudat.
60-luvun meininki poikkesi täysin nykyisestä. Ja onhan eduskunnassakin puhemies, vaikka...Pekka T sanoi:Siinä sitten kaksi raavasta miestä kylki kyljessä, ei sitä nyt entisaikaan oikein...
völvöxc60 sanoi:Tosiaan kuinka kapea Kupla on sisältä ollutkaan, jos leveys on astinlaudoista mitattu.
Heh, noinhan se meni ;D.epjbmw sanoi:Jos en aivan väärin muista, niin tuosta meni kaksi konetta veljellä ollessa.
Tuohon aikaan joku sanoikin että kuplamiesten tervehdys toisilleen kuuluu, että "morjens, monesko moottori?"
Joo - aika kultaa muistot . Ehkä piiiitkässä alamäessä myötätuulella, kaasu pohjassa vähintään 5 min. ."Quality" kertoo huippunopeudeksi ~120km/h, minusta tuo on hiukan optimistinen luku.
epjbmw sanoi:Katsoin tuota Vaarin laittamaa kuvaa, jotta kuplassa on oikein Ameriikan puskurit.
En tiedä, oliko Amerikan puskurit autossa alun perin vai oliko jälkeenpäin tuunattu. Kupla oli 1958-mallia, 6V virtavehkeet. Tuunasin minäkin autoa, siinä oli ostaessa suuntaviitat. Niiden paikalle vaihdoin vilkut. Sitä en muista, tuliko laitettua vilkut myös eteen ja taakse.epjbmw sanoi:Katsoin tuota Vaarin laittamaa kuvaa, jotta kuplassa on oikein Ameriikan puskurit.
Meillä oli velipojan kuplassa samanlaiset.
Auto oli 60-luvun alkupuolelta ja 1200 kuutioinen.
240 on edelleen iso auto, ulkomitoissa ei paljoa häviä uudelle S90:lle. Tokihan se näyttää ohuine pilareineen ja isoine ikkunoineen kokoistaan pienemmältä.tai sanoi:Autojen kasvusta. Joskushan Volvo 240 tai joku Taunus miellettiin suuriksi autoiksi. Nyt kun sellainen sattuu nyky-Corollan viereen, näyttää kuin olisi eri mittakaava. Vanhuksissa mittasuhteet ovat edelleen ison auton (ainakin pitkä keula ja perä) mutta Corolla vaan on rinnalla joka suuntaan mittavampi.
Bear sanoi:240 on edelleen iso auto, ulkomitoissa ei paljoa häviä uudelle S90:lle. Tokihan se näyttää ohuine pilareineen ja isoine ikkunoineen kokoistaan pienemmältä.
Bear sanoi:Itse olen kiinnittänyt huomiota vanhojen autojen mataluuteen, esimerkiksi -80 luvun Granada näyttää luonnossa melkoisen matalalta, verrattuna uudehkoon pikkuautoonkin.