https://tummennuskalvot.fi/

Päivävalokeskustelua

T

TeBsu

Vieras
Onko moista aihetta vielä foorumilla? Aloin mielenkiinnosta lukea netistä, mitä laki sanoo päivävalo asetuksista... Lopullista vastausta en vielä löytänyt, niin huudellaanpa tänne.. Mitä laki sanoo päivävalojen käytöstä parkkien kanssa? Oma käsitykseni on se että ne ei saisi palaa parkkien kanssa samaan aikaan? Mutta ainakin uusisssa volvoissa näyttää palavan, v70 ainakin, scaniassa saa palamaan kanssa parkkien kanssa, miten muissa? Lähinnä sillä kyselen, että kun ois Vectraan moiset tarkoitus laittaa sumuvalojen tilalle ja koodata ne palamaan 0 asnenossa ajovalojen katkasian kanssa toimimaan. Että saako parkit palaa niitten kans vai ei? Kokemuksia?? :O
 
Volvofoorumilta lainattu trafin juttu??

"Huomiovalaisimien tulee syttyä automaattisesti käynnistyksen yhteydessä, eivätkä ne saa palaa samanaikaisesti sumuvalojen tai lähivalojen kanssa. Huomiovalaisimien yhteydessä saa palaa seuraava valoryhmä: takavalot, rekisterikilven valo, etuvalot (parkit). Huomiovalot tulee asentaa vähintään 25 cm korkeudelle yli 60 cm päähän toisistaan.

Uusilla LED-valaisimilla voi olla myös kaksoishyväksyntä, jolloin valo himmeämmin palaessaan toimii etuvalona ja kirkkaammin palaessaan huomiovalona. Tällaisten valaisimien tulee palaa aina, eikä niiden yhteydessä saa olla toisia etuvaloja. Yhdistelmävalaisimen hyväksyntämerkinnässä on RL-merkinnän lisäksi etuvalon A-merkintä."
 
Tuo juttu on lainattu liki 1:1 täältä:

http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/1284/uusiin_ajoneuvoihin_tulossa_enemman_valaisimia

Tuo ei ole varsinaisesti LAKItekstiä, kun päiväajovalosääntö tulee E-hyväksyntälaeista, mutta Suomessa on sitten kansallisesti asiasta joustettu ja sallittu myös eräiden muiden valojen palaminen yhtäaikaa päiväajovalojen kanssa.

Finlexissä sanotaan tuosta huomiovaloasiasta näin:
3. Huomiovalaisimet on kytkettävä siten, etteivät ne, kaukovalovilkkua lukuun ottamatta, voi toimia samanaikaisesti lähi-, kauko- eivätkä etusumuvalaisimien kanssa ja että niiden ollessa toiminnassa takavalaisimet toimivat samanaikaisesti.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921256

Tässä tilanteessa kun tuosta ei tasan mitään sakkoa ole annettu jos edessä palaakin parkit huomiovalojen kanssa, voi aika huoletta ajella itsekin tuollalailla kytketyillä valoilla. Viimeistään siinä vaiheessa kun näyttää itse tuon trafin sivun konstaapelille ja pyytää näyttämään jostain pykälistä kohdan missä erityisesti kielletään etuparkkien palaminen, niin selvinnee sakoitta.
 
Jeps, tuossa Trafin tekstissä hyvin kansankielellä kerrotaan, että "Huomiovalaisimien yhteydessä saa palaa seuraava valoryhmä: takavalot, rekisterikilven valo, etuvalot (parkit)".

Itse kun olin laiska, niin en jaksanut väkästellä tarvikehuomioledeille kytkentää joka sytyttäisi myös parkit samalla kertaa. Ehkä pitäisi, kun usein on tilanne jossa mielellään sytyttäisi jo taakse (ja mittaristoon) valot, mutta edessä ei ole vielä mitään tarvetta oman näkemisen kannalta käyttää ajovaloja. Sitikan hämärätunnistinkin on sangen optimistinen näkemäolosuhteiden suhteen, ja melkoisen harmaassa päivässä sen mukaan pärjäisi ilman valoja.
 
Kysäisempäs minäkin tähän liittyen. Itselläni tuossa baijerilaisessa on päiväajovalot eli ne rinkulat. Minun mielestäni nuo ei varsinaisesti kyllä ole päiväajovalot ole vaikka niitä manuaalissakin niiksi kutsutaan, koska niiden kanssa palaa aina xenonit. Valokytkimen auto-asennossa siis syttyy xenonit aina valoisuudesta riippumatta, vaikka autossa on kyllä sade-/valoisuustunnistin. Eli ovat lähinnä koristeena siellä keulalla. Nuohan on myös aika himmeät ja kellertävät nuo rinkulat niin tuskin olis edes hyväksyttävät päiväajovaloiksi.
Tarkoitus on vaihtaa niihin led polttimot jotka olisi vähän kirkkaammat.
Mietin tuossa että onkohan mahdollista, ja jos on, koodata nuo toimimaan niin että valoisalla ei turhaa sytyteltäis xenoneita vaan palais vaan nuo rinkulat ja xenonit syttyis kun hämärtyy. Silloinhan ne rinkulat pitäisi tietenkin olla riittävän kirkkaat. Onkohan tuollainen modaus jälkikäteen ns. laillista ja onko joku määritelmä kuinka kirkkaat päiväajovalot pitää olla.
 
^ Onko tuo baijerilaisesi jotain vuosimallia 2007&2008? Silloin ei Suomessa vielä päivävalot olleet lailliset, mutta Saksassa niitä jo käytettiin. Siksi tuo kytkentämahdollisuus autossasi lienee.

Päivävalojen kirkkaudelle ja suuntaamiselle on käsittääkseni ohjeet direktiivissä. Ajovaloissa pitää myös olla merkintä hyväksynnästä, eli pelkkä polttimoiden vaihto ei välttämättä riitä.

Uskoisin tuon ohjelmoinnin onistuvan. Superbissani (Superb II -08) ajotietokoneen valikosta sai valittua syttyvätkö ksenonit päivällä vai ei, autossa oli myäs automaattiasento valoilla ja valaisuustunnistin.
 
Päivä-/huomiovaloille on kyllä tehokkuusvaatimuksensa. Ne saanee sopivilla polttimo-/kytkentä-/koodausvalinnoilla hoidettua uskottavan näköiseksi, mutta löytyykö valaisimesta merkintä "RL"?
 
Noi E92 bemun halogeenirinkulat olivat ihan lailliset päiväajovalot. Jos jälkikäteen ei ole mitään koodauksia tehty, niin valoisuus kautta sadetunnistin ohjaa niiden toimintaa. Vaikka nimellisvaloteholtaan olivat melko vaatimattomat suuntauksella ja valokuviolla ne oli tehty melko hyvin päiväsaikaan havaittavaksi.
 
jni sanoi:
^ Onko tuo baijerilaisesi jotain vuosimallia 2007&2008? Silloin ei Suomessa vielä päivävalot olleet lailliset, mutta Saksassa niitä jo käytettiin. Siksi tuo kytkentämahdollisuus autossasi lienee.

Päivävalojen kirkkaudelle ja suuntaamiselle on käsittääkseni ohjeet direktiivissä. Ajovaloissa pitää myös olla merkintä hyväksynnästä, eli pelkkä polttimoiden vaihto ei välttämättä riitä.

Uskoisin tuon ohjelmoinnin onistuvan. Superbissani (Superb II -08) ajotietokoneen valikosta sai valittua syttyvätkö ksenonit päivällä vai ei, autossa oli myäs automaattiasento valoilla ja valaisuustunnistin.

On juu, muistaakseni 4/2008 valmistettu. Oli kyllä edellinenkin auto about samanikäinen, muistaakseni 6-7/2008 valmistettu ja siinä oli kyllä ihan oikeat päiväajovalot.
Juu kyllä niin arvelinkin että pelkkä polttimoiden vaihto ei riitä vaan pitää varmaankin olla hyväksyntä. Kuitenkin riittävän kirkkailla polttimoilla menis varmaan ns. täydestä :)

JiiJii71 sanoi:
Noi E92 bemun halogeenirinkulat olivat ihan lailliset päiväajovalot. Jos jälkikäteen ei ole mitään koodauksia tehty, niin valoisuus kautta sadetunnistin ohjaa niiden toimintaa...
Noin on varmaan vähän uudemmissa ja LCI mallissa. Mulla on pre-LCI eikä tuossa näytä olevan tuota.
 
Btcf:ltä eilen lukeneena siellä oli että rinkuloita sää käyttää päivävaloina... Vaikkakin ne ei hirmusen pitkälle näytä.. Silllä aloin miettimään tätä itekkin, kun on angel eyesit tulossa, tarvike umpiot siis.. Missä palaa rinkulat ja nuo päivävalo lamput, että saako ne palaa yhdessä "laillisesti" ?
 
-P- sanoi:
On juu, muistaakseni 4/2008 valmistettu.
Noin on varmaan vähän uudemmissa ja LCI mallissa. Mulla on pre-LCI eikä tuossa näytä olevan tuota.

http://www.bmwblog.com/2010/01/17/photo-comparison-e92-coupe-facelift-vs-pre-facelift/e92-lci-vs-pre-lci-07/

Onko sulla valokatkaisijassa A-asento? Jos on niin, autossasi pitäisi olla kyllä päiväajovalot. Voi olla, että oon tyypilliseen tapaani väärässä, mutta melkein menen vannomaan pre-LCI:ssäkin olleen päiväajovalot. Oheisessa nettilinkissä pre ja LCI-mallin valot vertailussa.
 
JiiJii71 sanoi:
Ja jos päiväajovalot eivät toimi, niin veikkaan jonkin käyttäjän tehneen omia koodailuja. :rolleyes:

En usko, koska päivävalot tuli sallituksi Suomessa myöhemmin kuin Saksassa. Tästä oli juttua muistaakseni Tuulilasissa tuon Bemarin ensikoeajojutussa.
 
jni sanoi:
En usko, koska päivävalot tuli sallituksi Suomessa myöhemmin kuin Saksassa. Tästä oli juttua muistaakseni Tuulilasissa tuon Bemarin ensikoeajojutussa.

E60 / E61 LCI-malleissa oli päiväajovalot. Noissa ne toimivat myös Suomessa. Myyntihän noissa alkoi 3/2007. E92:a tuli tosiaan jo 2006 puolella, olisiko noissa koodattu maahantuojan puolesta tuo toiminto pois? Pitäisi muistaa mutta siitä on jo niiiiiin pitkä aika. ;D
 
TeBsu sanoi:
Missä palaa rinkulat ja nuo päivävalo lamput, että saako ne palaa yhdessä "laillisesti" ?

Jos rinkulat ovat merkintöjen puolesta etuvalot l. "parkit", niin saavat palaa samanaikaisesti päivävalojen kanssa. Em. Trafilinkkiä tulkitsen siten, että silloin pitäisi myös takavalojen ja kilpivalon palaa jos parkkeja polttaa tässä yhteydessä.

Ymmärsinkö oikein, että rinkuloiden lisäksi systeemissäsi tulisi olemaan myös oikeat päiväajovalot? Se on ok järjestely, mutta pliis älä pelkkiä heikkotehoisia lediparkkeja polta kuvitellen että niiden teho riittää huomiovaloiksi, se kun ei riitä :)
 
jni sanoi:
^ Onko tuo baijerilaisesi jotain vuosimallia 2007&2008? Silloin ei Suomessa vielä päivävalot olleet lailliset, mutta Saksassa niitä jo käytettiin. Siksi tuo kytkentämahdollisuus autossasi lienee.

Päivävalot ovat Suomessa olleet hyväksytyt siitä asti kun ovat E-määräyksissä olleet määriteltynä. Tarkkaa ajankohtaa en muista, mutta 2007 valmistetussa Peugeot 308:ssa oli jo nuo kriteerit täyttävät päivävalot, jotka oli mahdollista koodata käyttöön. Itse olen tästä käynyt ainakaan väännön jälleenmyyjän, maahantuojan ja Trafin (vai oliko se silloin vielä AKE) kanssa ja lopulta kaikki nuo kolme ymmärsivät, että kyseiset valot ovat sallitut ja että takana ei tarvitse palaa mitään. Taisi ainakin 2008 noita olla jo Audissa ledirimpsuna, ellei sitten jo aikaisemminkin. Pakolliseksi nuo tulivat koko EU:ssa vuonna 2010 tai sen jälkeen tyyppihyväksyttyihin autoihin ja myöhemmin kaikkiin uusiin autoihin. Tarkkoja päivämääriä en nyt muista ulkoa, mutta löytyy googlaamalla.

Trafilla on vähän sekavaa tuo terminologia kun puhuvat vain huomiovaloista, mutta auton ensirekisteröintiajankohta ja tyyppihyväksyntä periaatteessa vaikuttaa siihen millaiset valot on sallittuja. Käytännössä kuitenkin kaikissa autoissa on sallittu nykysääntöjen mukaisen päivävalot.

Ensin alkuun Trafi salli päivävalojen kanssa palavan etuvalot (parkit), takavalot ja rekisterikilven valojen, siten että nuo palavat aina yhdessä, kuten e-määräys vaatii. Joskus pari vuotta sitten Trafi kuitenkin muutti määritelmiään siten, että pelkät takavalot yhdessä päivävalojen kanssa riittävät. Tämä on kuitenkin e-määräysten vastainen kytkentä. Se on sitten toinen juttu, että onko sillä merkitystä. Usein etuvalo ja päivävalo ovat samassa valaisimessa ja etuvalon ei silloin tarvitse palaa yhdessä päivävalon kanssa. Miten se voisikaan, jos etuvalo on toteutettu esim. samalla LEDillä kuin päivävalo, vain kirkkautta säätämällä. Sillä tuskin on hirveästi merkitystä poltetaanko rekisterikilvenvaloja päivälllä vai ei. Ei ainakaan siinä mielessä, että niitä pitäisi polttaa. E-määräysten mukaisessa kytkennässä kuitenkin pitää.
 
Mikä oli ensimmäinen Suomessa myyty auto, jossa oli automaattiset päiväajovalot? Jos E92:ssa oli alusta saakka koodattu päiväajovalot Suomessa käyttöön, voi olla aika lähellä ensimmäistä mallia. Myynti taisi alkaa 9/2006 ja toimitukset kuukauden tuon jälkeen. Tuo oli vielä mutuilua, mutta fakta on, että E60/61 malleissa oli DRL-järjestemä Suomeen tulleissa autoissa LCI:stä eteenpäin, 3/2007.

B7 mallin Audi A4:ssa on näkynyt "pimeitä" peräpäitä, mutta onko nuo automatiikan ohjaamia vai käsikäyttöisiä?

Mites Porsche  911:t tai Audi A8 & A6?
 
JiiJii71 sanoi:
E60 / E61 LCI-malleissa oli päiväajovalot. Noissa ne toimivat myös Suomessa. Myyntihän noissa alkoi 3/2007. E92:a tuli tosiaan jo 2006 puolella, olisiko noissa koodattu maahantuojan puolesta tuo toiminto pois? Pitäisi muistaa mutta siitä on jo niiiiiin pitkä aika. ;D
Jäikin mainitsematta että toi mun autohan on viettänyt ekat vuotensa tsekeissä. Maahan sen on tuonut suomalainen autoliike vajaa pari vuotta sitten. Oliskohan tuohon tosiaan joku jotain koodaillut jälkikäteen? Auton manuaalistahan en paljoa ymmärrä kun se tsekiksi on mutta löysin netistä 2007 mallisen E92 jenkkimanuaalin ja kyllä siinä tosiaan mainitaan että A-asennossa pitäisi lyhyet valot syttyä valoanturin ohjaamana, eli kun on hämärää jne. Jos myös päiväajovalot on aktivoitu valikosta niin silloin A-asennossa palavat valoisan aikaan nuo rinkulat.

Itsekin kuvittelin että nuo toimii kuten ex-autossani (samanikäinen A4 B8), mutta sitten aloin ihmettelemään että lyhyiden merkkivalo palaa siinä valokatkaisijassa aina, vaikka kuinka kirkasta olisi. Sitten tsekkasin niin kyllä xenonit on aina päällä valoisuudesta riippumatta.
Jotenkin muistan lukeneeni jostain että ne tuo valoisuusanturin mukaan ohjautuva tuli vasta myöhemmin ja nuo enkelin silmät ei toimi varsinaisina päiväajovaloina noissa vanhemmissa ??
Valokatkaisijan nolla-asennossa pitäisi varmaankin olla päällä nuo rinkulat ainakin tuon jenkkimanuaalin mukaan. Ei näytä noin mulla olevan (ex-autossa oli nuokin).

Täytyy katsoa löytyykö noista valoista jostain tuo RL-merkintä.
 
Aikaisemmin sovellettiin Suomessa vanhaa huomiovalosääntöä 70-luvulta. Siinä piti palaa sekä etuvalot että takavalaisimet. Uusi direktiivin mukainen kytkentätapa, jossa mitkään muut valaisimet eivät pala huomiovalojen kanssa samanaikaisesti tuli  voimaan 7.8.2008. (tarkastin googlesta)

Olikohan vielä niin, että Audi sai jonkin erivapauden käyttää päivävaloja ennen tuota päivämäärää, en muista.
 
^ lci 5-sarjalaisissa oli - anyway - DRL. Se, että oliko se kuinka laillista käyttää on eri asia. Möin noita jokatapauksessa ison liudan 2007 ja kehotin kaikkia asiakkaita pitämään katkaisijan A-asennossa. Antaa automatiikan hoitaa valoja!
 
^ Audeissa oli kanssa drl:t. Omassa kuutosessa 2007 ja malli 4f tuli 2006. Kolmosessa taisi tulla 2005 päivityksessä bixenonit ja nuo drl:t samalla...
 
jni sanoi:
Aikaisemmin sovellettiin Suomessa vanhaa huomiovalosääntöä 70-luvulta. Siinä piti palaa sekä etuvalot että takavalaisimet. Uusi direktiivin mukainen kytkentätapa, jossa mitkään muut valaisimet eivät pala huomiovalojen kanssa samanaikaisesti tuli  voimaan 7.8.2008. (tarkastin googlesta)

Olikohan vielä niin, että Audi sai jonkin erivapauden käyttää päivävaloja ennen tuota päivämäärää, en muista.

Mistähän direktiivistä on kyse? Noita E-sääntöjä ei taideta mitenkään säätää direktiivillä, vaan julkaistut e-sääntöjen versiot ovat sellaisenaan heti voimassa ja sallivia. Velvoittavista säännöistä, kuten direktiivin 2008/89/EC määräämästä päivävalopakosta kyllä säädetään direktiiveillä.
 
tai sanoi:
Jos rinkulat ovat merkintöjen puolesta etuvalot l. "parkit", niin saavat palaa samanaikaisesti päivävalojen kanssa. Em. Trafilinkkiä tulkitsen siten, että silloin pitäisi myös takavalojen ja kilpivalon palaa jos parkkeja polttaa tässä yhteydessä.

Ymmärsinkö oikein, että rinkuloiden lisäksi systeemissäsi tulisi olemaan myös oikeat päiväajovalot? Se on ok järjestely, mutta pliis älä pelkkiä heikkotehoisia lediparkkeja polta kuvitellen että niiden teho riittää huomiovaloiksi, se kun ei riitä :)

http://www.ebay.de/itm/Opel-LED-Tagfahrlicht-Rund-Design-12V-8-x-SMD-LEDs-TUV-R87-Modul-/271614397051?pt=DE_Autoteile&fits=Make%3AOpel|Model%3AVectra+C+GTS&hash=item3f3d7aca7b



Ihan Ce hyväksytyt lamput on tulossa, ei mitkään humpuukki ledit, vaan siihen käyttöön tarkoitetut :)

*edit* korjasin linkin, t. ConD
 
Mulla oli 09 E61 LCI ja koitin penkoa valokuvia vaan en löytänyt ensihätään, mutta minulla on mielikuva että "Angel Eyesit" olisi päivävaloina palaneet kirkkaina ledeinä. Se nyt on ainakin satavarmaa että perslyhdyt oli ledeillä kun niiden kirkkautta kummasteli joku naapurikin.

Tuo siis auto-asennossa, parkeille kun käänsi, siellä syttyi joku erillinen hehku maalaten nuo enkelinsilmät kusenkeltaisiksi ja samalla syttyi ne "Brezhnevit" palamaan eli vilkut edessä. Pimeässä tuo oli jopa "härskin" näköinen parkeilla ja koska valoanturin perusteella ajovaloja olisi poltettu parkkiksillakin, tulee itselläni parkkivaloja käytettyä aika paljon vaimoa kaupasta odotellessa.

Muistan kerran kauppareissulla kun bemari seisoi parkit päällä ja itse olin tupakilla siinä lähistöllä, joku perheen kanssa kävelevä tenava tuumasi "Äiti, tuo on tuollainen pelottava mörköauto"

Nyt en enää jaksa lähteä edes mukaan kauppareissuille, muistelisin räsän parkeilla vain himmentävän päivävaloja, en ole ihan satavarma. En voi testatakaan kun vaimo on räsällä kutomossa ja katkaisijaa tuskin on koskaan käännetty automaattiasennolta mihinkään muualle.