- 21.2.2018 klo 20:33 / Rascassen koeajoblogi 2018
Aloitetaan tämän vuoden blogi huikealla bemari ilotulituksella
BMW 530i 2018
Olen jo 2017 blogissa kirjoittanut paristakin G30 5-sarjalaisen koeajosta, joten keskityn tässä eri moottoriversioiden eroihin. 530i malli vetää tasaisesti jo alhaalta lähtien. Veto on tasaista, mutta jopa laimeaa fiilikseltään. Suoritusarvot ovat loistavat (6.2s 0-100km/h), mutta ratin takana kiihtyvyys ei tunnu, muuta kuin 1/2 vaihteella. Äänimaailma on parantunut sitten N20 moottoriversion. Enää ei kuullosta ompelukoneelta. Isoksi autoksi tämä on kevyt käsiteltävä. Herkkä vaihtamaan suuntaa.
BMW 540d 2018
Huikeat voimavarat paperilla, miten näkyy käytännössä (320hv, 680Nm)? Ei muuta kuin pedaalin pohjaan 1000rpm kohdilta. No, mitään ei tapahdukaan? Moottori vaatii 1500-2000rpm, jotta auto heti hyökkäisi. 80km/h vauhdista taas kun pedaalin painaa pohjaan niin auto hyökkää hyvinkin iloisesti. Pienillä kierroksilla veto on vasta useamman sekunnin turboviiveen päässä. Tämän vuoksi laatikko hakee herkästi pienempää, jotta saataisiin haluttu kiihtyvyys. Vaihteisto ajattaa autoa 1000-1500rpm alueella normaaliajossa ja näillä kierroksilla vääntö ei ole heti hyödynnettävissä. Vähän jäi raskas tunnelma moottorista.
BMW 540i 2018
Tässä koneen käynnin tasaisuus ja äänimaailman rauhallisuus ovat juhlavaa. Diesel mallin farkut on vaihtunut liituraitaan. Bensiiniversio reagoi paljon herkemmin kaasuun kuin d malli. Tämä lähtee myös alhaisilta kierrosluvuilta kiihtymään. Kone ottaa herkästi kierroksia ja luo sporttista tunnelmaa. Plussana veto aina paranee kierrosluvun kasvun myötä, mikä on harvinaista ahdetuissa koneissa. Huikea moottori myös tässä korissa. Meno on kepeää ja ehdottomasti oikea valinta 5-sarjaan. (hankintahinta..)
BMW 550i 2018
Harvoin on mahdollisuutta kokeilla V8 mallia. Tyhjäkäynti on vaikuttava! Bassoa riittää. Menohaluja riittää. Veto on täyteläistä ja huikeinta on ohituskiihtyvyys. Vauhti vielä kertaluokkaa nopeammin kuin 540i mallilla. Positiivista on myös kulutus. Reippaassa koeajopoljennassa mittari näyttää 18l/100km. Onhan se paljon, mutta kun vertaa 540d mallin 14l/100km ja 540i mallin 16l/100km niin ei se järkyttävästi enempää ole. Kaikki nämä menevät tasaisella hyvinkin pienellä. Saksalaisen sivuston yhden auton otannalla todellinen keskikulutus on 550i:lle on 11,6l/100km, kun taas 540d 8,3l/100km ja 540i 9,3l/100km. Ei nyt kovin pahoja suhteessa suorituskykyyn.
Blogia saa kommentoida!
BMW 530i 2018
Olen jo 2017 blogissa kirjoittanut paristakin G30 5-sarjalaisen koeajosta, joten keskityn tässä eri moottoriversioiden eroihin. 530i malli vetää tasaisesti jo alhaalta lähtien. Veto on tasaista, mutta jopa laimeaa fiilikseltään. Suoritusarvot ovat loistavat (6.2s 0-100km/h), mutta ratin takana kiihtyvyys ei tunnu, muuta kuin 1/2 vaihteella. Äänimaailma on parantunut sitten N20 moottoriversion. Enää ei kuullosta ompelukoneelta. Isoksi autoksi tämä on kevyt käsiteltävä. Herkkä vaihtamaan suuntaa.
BMW 540d 2018
Huikeat voimavarat paperilla, miten näkyy käytännössä (320hv, 680Nm)? Ei muuta kuin pedaalin pohjaan 1000rpm kohdilta. No, mitään ei tapahdukaan? Moottori vaatii 1500-2000rpm, jotta auto heti hyökkäisi. 80km/h vauhdista taas kun pedaalin painaa pohjaan niin auto hyökkää hyvinkin iloisesti. Pienillä kierroksilla veto on vasta useamman sekunnin turboviiveen päässä. Tämän vuoksi laatikko hakee herkästi pienempää, jotta saataisiin haluttu kiihtyvyys. Vaihteisto ajattaa autoa 1000-1500rpm alueella normaaliajossa ja näillä kierroksilla vääntö ei ole heti hyödynnettävissä. Vähän jäi raskas tunnelma moottorista.
BMW 540i 2018
Tässä koneen käynnin tasaisuus ja äänimaailman rauhallisuus ovat juhlavaa. Diesel mallin farkut on vaihtunut liituraitaan. Bensiiniversio reagoi paljon herkemmin kaasuun kuin d malli. Tämä lähtee myös alhaisilta kierrosluvuilta kiihtymään. Kone ottaa herkästi kierroksia ja luo sporttista tunnelmaa. Plussana veto aina paranee kierrosluvun kasvun myötä, mikä on harvinaista ahdetuissa koneissa. Huikea moottori myös tässä korissa. Meno on kepeää ja ehdottomasti oikea valinta 5-sarjaan. (hankintahinta..)
BMW 550i 2018
Harvoin on mahdollisuutta kokeilla V8 mallia. Tyhjäkäynti on vaikuttava! Bassoa riittää. Menohaluja riittää. Veto on täyteläistä ja huikeinta on ohituskiihtyvyys. Vauhti vielä kertaluokkaa nopeammin kuin 540i mallilla. Positiivista on myös kulutus. Reippaassa koeajopoljennassa mittari näyttää 18l/100km. Onhan se paljon, mutta kun vertaa 540d mallin 14l/100km ja 540i mallin 16l/100km niin ei se järkyttävästi enempää ole. Kaikki nämä menevät tasaisella hyvinkin pienellä. Saksalaisen sivuston yhden auton otannalla todellinen keskikulutus on 550i:lle on 11,6l/100km, kun taas 540d 8,3l/100km ja 540i 9,3l/100km. Ei nyt kovin pahoja suhteessa suorituskykyyn.
Blogia saa kommentoida!