https://tummennuskalvot.fi/

Opel Ampera (2010-2016)

Frankiez

Sisäänajettu
Liittynyt
6.9.2016
Onko kokemuksia kyseisestä autosta. Hakusessa halpa hybridi vaimolle lyhyttä ajoa varten. Japanilaiset ei kiinnosta pätkääkään. Olen lukenut useammilta foorumeilta autosta ja varsin positiivista juttua pääsääntöisesti. Ilmeisesti aika "over-engineered" auto ja esim. brittien RAC pitää voimalinjaa erittäin kestävänä. Chevroletin mukaan yhtään akkupakettia ei ole vaihdettu, luonnollisesti on rikkoutunut muuta sen ympärlltä. Autossa on vielä akkutakuuta jäljellä (8v). Ajattelin hommata 2013-2014 vuosimallin auton.
 
^

Amperahan ei ole hybridi vaan sähköauto jossa on 1.4 litrainen turbobensamoottori range-extenderinä. Sillä ei ole suoraa mekaanista yhteyttä pyöriin vaan se tuottaa akkuun sähköä joka sitten pyörittää renkaita.

Tuota pitää siis oikeasti ladata jotta siitä saa kaiken hyödyn irti. Pelkällä bensamoottorilla jos ajelee niin ainakin testeissä kulutukset on olleet melkoisen korkeahkoja, mutta testithän on aina testejä :)
 
downtime sanoi:
^

Amperahan ei ole hybridi vaan sähköauto jossa on 1.4 litrainen turbobensamoottori range-extenderinä. Sillä ei ole suoraa mekaanista yhteyttä pyöriin vaan se tuottaa akkuun sähköä joka sitten pyörittää renkaita.

Käsittääkseni bensakone on vapari ja hyvä niin (ei turbo-ongelmia)
 
tmr97 sanoi:
Käsittääkseni bensakone on vapari ja hyvä niin (ei turbo-ongelmia)

Joo niin taitaakin muuten olla. 87hv on bensamoottori. Jostain jäänyt itselle muistikuva että olisi sama 1.4 turbo mikä Opelin muissakin autoissa.
 
downtime sanoi:
^

Amperahan ei ole hybridi vaan sähköauto jossa on 1.4 litrainen turbobensamoottori range-extenderinä. Sillä ei ole suoraa mekaanista yhteyttä pyöriin vaan se tuottaa akkuun sähköä joka sitten pyörittää renkaita.

Tuota pitää siis oikeasti ladata jotta siitä saa kaiken hyödyn irti. Pelkällä bensamoottorilla jos ajelee niin ainakin testeissä kulutukset on olleet melkoisen korkeahkoja, mutta testithän on aina testejä :)

Amperassa on tosiaan useampi tapa liikuttaa autoa. Mutta Wikin mukaan jopa polttomoottorilla olisi jonkinasteinen suora yhteys voimanvälityksessä "Dual motor extended – The electric motors are used again in dual configuration with increased efficiency at higher speeds. Additionally the gasoline engine contributes propulsion power via the planetary gear. "
 
Niinpä näyttäisikin olevan. Myös Chevrolet Voltin osalta Wikissä sanotaan näin :

"The Volt operates as a pure battery electric vehicle until its battery capacity drops to a predetermined threshold from full charge. From there its internal combustion engine powers an electric generator to extend the vehicle's range as needed. When the engine is running it may be periodically mechanically linked (by a clutch) to a planetary gear set, and hence the output drive axle, to improve energy efficiency"

Minä olen ollut koko ajan siinä käsityksessä että tuo olisi ihan puhdas range extender ilman mekaanista voimansiirtoyhteyttä mutta ilmeisesti näin ei tosiaan ole. Toki tuo on hiukan ylimalkainen tuo kuvaus. Mikähän tuo tilanne voisi olla että bensamoottoria käytetään suoraan vetäviin pyöriin, varsinkin kun puhutaan energy efficiencyn parantamisesta? Tällöin ei varmaan tehoboostaukseen tuota käytetä?

Mutta summasummarum, Ampera ei kuitenkaan ole hybridi ns. perinteisessä mielessä vaan sähköauto jossa on range extender bensamoottori. Tämä kannattaa tosiaan huomioida jos Amperaa on hankkimassa. Auto vaatii latausta. Tuulilasin testissä joskus taannoin kun auto tuli, moittivat sitä korkeasta kulutuksesta siinä vaiheessa kun ladattu sähkö loppui.
 
Omistin tällaisen neljä vuotta sitten ja hyvät muistot jäi. Bensakone on tosiaan Opel Corsasta lainattu.

Plussat:
-kivan näköinen
-pirteä
-hyvin varusteltu (nahkasisusta, navigaattori, sisäinen kovalevy, BOSEN kajarit ym.)
-taloudellinen (bensaa paloi 5000 km matkalla yksi tankillinen)
-luotettava, ainoa murhe oli että kuskin ovenkahvan nappi jota käytetään Keyless entryn yhteydessä lakkasi toimimasta, en jaksanut korjauttaa vaan käytin kaukosäädintä.

Miinusta:
-huonot ajovalot (halogeeni)
-4-paikkainen (ei tietenkään miinus jos ei tarvetta viidelle istumapaikalle)
-kojelaudan nappien käyttö hieman hankalaa ja hapuilevaa (kosketusnäppäimet) eivätkä toimi hanskat kädessä
-raskas auto ulkomittoihin nähden-> pari mielenkiintoista tilannetta tuli koettua risteysalueella peilijäällä, meni kuin pulkka (oli tosin kitkat alla, suosittelen ehdottomasti nastarenkaita).

Ihan ok ajettava, ohjaus hieman tunnoton, rengasmelu siedettävä. Range-ennätys sähköllä oli muistaakseni 73 km, talvella jäädään noin 30 kilometriin kun lämmitys, persegrillit ja takalasinlämmitin on päällä.

Amperahan on Detroitissa kasattu, ehta jenkki-auto.