https://yliteippaus.fi/

Toyotan lupaus piti: Hinnoista katosi useita tuhansia yhdessä yössä

Taky

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
https://www.ksml.fi/teemat/autot/Toyotan-lupaus-piti-Hinnoista-katosi-useita-tuhansia-yhdess%C3%A4-y%C3%B6ss%C3%A4/1176887?pwbi=521486ee5b4efa4f2e465787b0f46438


Toyota pisti Uudessa-Seelannissa kaupanteon ja hinnat uusiin kuosiin: RAV4-maasturi on nyt lähes kuusi tuhatta euroa halvempi kuin ennen pääsiäistä. Kuva: Keskisuomalainen
Autoalaa ympäri maailman kiinnostava ja kuohuttava Toyota-jälleenmyynnin uudistus Uudessa-Seelannissa starttasi maanantaina. Keskivertokuluttajaa eniten koskettava seikka eli autojen hinnoittelu ainakin näyttää toimivan Toyotan lupausten mukaisesti.

Toyota-mallien myyntihinnat putosivat roimasti. Suurimmillaan hinnat romahtivat (iso Highlander-maasturi) 9 900 Uuden-Seelannin dollaria eli 5 790 euroa. RAV4:n saa nyt noin 3 000 euroa aiempaa halvemmalla ja pikku-Yarisin hinnastakin lohkaistiin lähes tuhat euroa.

Kun Toyota tiedotti perinteisen jälleenmyynnin lopettamisesta Uudessa-Seelannissa, yhtiö lupasi hintojen laskevan. Perusteena olivat kaupankäynnin välikäsien väheneminen ja myyntiprosessin suoraviivaistaminen.

Huhtikuun alussa käyttöön otetussa uudistuksessa kaikki Uuden-Seelannin jälleenmyyjäliikkeet muuttuivat Toyota-agenteiksi ja perinteiset automyyjät Toyota-asiantuntijoiksi. Kaikki työntekijät ovat kuukausipalkkaisia, eikä myyntiprovisioita enää ole.

Asiakkaat eivät Toyota-ostoksen yhteydessä enää voi neuvotella hinnoista. Uudet Toyotat ja lisävarusteet myydään ainoastaan kiinteällä listahinnalla.

Teimme pikatahdissa ehkä suurimman autojen myyntiprosessia koskevan muutoksen koko maailmassa. Ei ole kovinkaan uskaliasta ennustaa, että autokaupassa tullaan aika laajalti seuraamaan esimerkkiämme, totesi Toyota Uuden-Seelannin toimitusjohtaja Alistair Davis uusiseelantilaisilla verkkosivustoilla.
 
Olispa tervetullutta Suomessakin. Ei tarttis neuvotella autoliikkeen takatukkien kanssa enää ja kaikille asiakkaille olis yhtä reilu kohtelu. Toki edelleenkin vaihtohyvitykset pitäis säätää takatukan kanssa.
 
Opel kokeili ja ei hyvä heilunut.
 
Eräässä koneliikkeessä kanssa kiinteät listahinnat ja ei provisiopalkkausta myyjillä. Olenkin aina melkein päässyt kauppoihin,mutta kun mikään ei jousta, niin jäänyt parhaimmillaan 2000 euron joustamattomuuden takia kaupat tekemättä. Maksoivat vaihtureista heikoimmin ja lisäksi olisi joutunut allekirjoittamaan aika ankaran vakuutuksen vaihtokoneen mahdollisista vioista. Kuvaavaa on, että eivät usein edes jätä tarjousta, jos ei ole ennestään asiakas. Ilman provisiota myyjät on aika nahjuksia.
 
Hyvältä kuulostava juttu, jäisi vaihtoauto veivaus
pois ja hinnat olisi vertailukelpoisia.
 
Kyllä hinnat pudotettiin ns. nettohinnaksi, jotta ostajan "ei tarvitse" tinkiä.
 
Eli välirahat entisellään!
Uti
 
MMV sanoi:
Opel kokeili ja ei hyvä heilunut.
Muistelisin tämän olleen aikana jolloin Opelin maine oli muutenkin pohjamudissa, voinee vaikuttaa tulokseen.

Tuo on kyllä ongelma että joutuvat vaihtoautoista hyvittämään paperilla huonolta näyttävän hinnan (kun eivät voi piilottaa osuutta uuden auton katteesta siihen enää) -> asiakkaat suuttuu kun eivät hoksaa että väliraha olisi sama kuin ennenkin -> ei kauppoja.
 
Jep, välirahaan ei tule muutoksia, mutta uuden nettohinnoitellun auton vaihtoarvo tippuu. Näin kävi ainakin Opelille. Toki muitakin syitä oli.
 
Mahtaako tuossa Toyotan kokeilussa olla kyse myös siitä että ei oteta mitään vaihdokkeja?
Jotenkin  tuntuisi siltä.
 
Näin muistelen että oli jo kun aiemmin asiasta kirjoitettiin. Uudessa Seelannissa ei ole tapana tyrkyttää vanhaa autoa vaihdossa ja sitä ei ole mitenkään tässä konseptissa huomioita vaan suunta on exit only autokaupasta.

Mikäpäs tuossa konseptissa. Varmasti ihan jees jos ei tosiaan tarvitse vaihtoautojen kanssa alkaa puljaamaan.
 
Arcca sanoi:
Muistelisin tämän olleen aikana jolloin Opelin maine oli muutenkin pohjamudissa, voinee vaikuttaa tulokseen.

Nettohinnoittelu tuli vielä samaan saumaan kun B Vectra korvaantui C:llä, joka GM:n mukaan oli täysin eri luokan auto, liki premiumia.

Kun B Vectraa oli vuosikaudet myyty 129.000 FIM niin C Vectran hinnat alkoivat jostakin 179.000 FIM, eikä hinnassa ollut neuvoteltavaa.
 
Olihan pääkaupunkiseudulla Suomessakin ainakin joku uuden auton kauppias 90-luvulla, jossa viereisestä ovesta mentiin myymään oma vaihdokki, saatiin lappu käteen hinnasta ja mentiin toisesta ovesta ostamaan uutta autoa, näytettiin juuri saatu hinnoittelu lappu vaihdokista ja tehtiin kaupat... tai ei tehty. Kokeilu ei levinnyt laajemmalle! Ymmärrettävistä syistä?
Uti