https://yliteippaus.fi/

Toyota AHS-valot

repomies

Klassikkoainesta
Liittynyt
9.10.2017
Kuinkas muilla on toimineet nämä AHS-matriisiledit pitkissä valoissa?

Oma kokemus on enimmäkseen hyvä, mutta saisi nuo nopeamminkin vastaantulijat havaita.

Ongelmia on eniten joulukuuseksi muunneltujen rekkojen kanssa, niitä AHS-järjestelmä ei tajua autoksi. Olisiko lie neuroverkkoon ja kuvantunnistukseen jotenkin pohjautuva järjestelmä, tai sitten nuo joulukuusimaiset valoviritykset jotka peittävät melkein koko rekan keulan, yksinkertaisesti hämäävät jotenkin muuten ajovalojen tunnistusta. Valovirittelyjä harrastavat rahtarit saavat kuitenkin itseaiheutettua häikäisyä AHS päällä vastaan tulevasta autostani.

Henkilöautot ja pakut joissa on vain kaksi valaistua pistettä eli ajovalot, järjestelmä tunnistaa paljon paremmin, ja tarjoaa mustan aukon vastaantulijan kohdalle. Myös edellä ajavan kohdalle järjestelmä jättää takavalot nähdessään pimeän aukon todella aikaisessa vaiheessa eli kaukana.

Sumuvalosimoja en ole vielä sen enempää miettinyt, mutta pitääpä alkaa tarkkailla käykö nelisilmäisille keskimääräistä vastaantulijaa useammin samoin kuin jouluvalorahtareille. Voi olla. Toisaalta sumuvalosimojen kohdalla sehän onkin ihan oikein.
 
Pääsääntoisesti toimii oikein hyvin.

Eniten haasteita tuntuu olevan yksisilmäisten autojen kanssa. Samoin muutama protestoija(?) on räväyttänyt led-barit hiukan ennen kohtaamista kun eivät ole todnäk huomanneet on/off kytkeytymistä. Eilen viimeksi tälläinen, vaikka itse näin auton olevan ”varjossa” koko ajan.

Lisäpitkiä ei pysty näihin kaiketi asentamaan ilman automatiikan halvaantumista. Noiden kahden väliltä valitsen mielummin hyvin toimivan automatiikan.
 
Useimpiin merkkeihin voi asentaa lisäpitkät vaikka onkin adaptiiviset kaukovalot. Lisävalon ohjaus pitää toteuttaa siten, että kun valojen varjostus alkaa niin lisäpitkä kytkeytyy heti pois päältä.
 
Milläs tuo mainitsemasi ohjaus toteutetaan? Vaikkapa nyt tässä JiiJiin priuskassa tai sitten oikeestaan missä vaan adaptiivisessa järjestelmässä?

Konkreettisia esimerkkejä odotan :)
 
No Fordin Mondeossa (adaptiivisilla valoilla) ainakin yhteen valolle tulevaan johtoon tulee silloin jännite kun pitkien valoista otetaan kaikki irti eli silloin antaa releelle herätteen ja kas lisävalo syttyy. VAG:ssa taisi olla jokin korjausjohto BCM:ään tms boksiin ja ohjelmoida se antamaan silloin virtaa kun valoissa ei säädetä kuviota jne. En tiedä miten uusissa Volvoissa, koska eri vuosimallissa on erilaiset johtimet jne. Joissakin oli umpion takana tietyn väriset johdot, joista CANM8 releelle ohjaus (Volvon oma versio, koska nopeampi väylä) tai sitten kuskin jalkatilasta. Toyotat ja muut merkit ovat kysymysmerkki, mutta eiköhän jossain väylässä tietoa kulje kun valoja säädetään. Se vain pitää jollain konstilla saada luettua sieltä väylästä. Kyllähän noita vaikeampiakin asioita maailmassa hakkeroidaan :)

Mutta jollakin on varmasti parempaakin tietoa ja Voihan noissa Toyotissakin olla jokin paikka, josta sen herätteen saa suoraan, mutta eivät paljasta.
 
Juu... ei ihan...

Jos umpiolle menee signaali, että "nyt on lisäpitkäohjaus käytössä", niin oikeen kiva. Ei vaan ole uusissa niin sanottua. CanM8 Cannecti ei toimi, se haistelee väylästä vain pitkänvalon ohjausta eikä tajua adaptiivisuudesta mitään. Btdt.. Volvoissa on erillisiä lähtöjä ollut jossain vuosimalleissa, mutta miten uusissa? Ymmärtääkö nekään kuitenkaan adaptiivisuuksista mitään? VAG:n korjausjohto-keissistä joutunen ottamaan jossain määrin krediittiä itse kun asian taisin ensimmäisenä asentaa MQB alustaiseen, mutta täysin automaattinen se ei ole eikä sitä sellaiseksi saakkaan ainakaan minun tiedolla. Tämä on kuitenkin 9/10 ratkaisuna mitä nuihin saa...

Jiijii on tätä tojotan AHS-valojen ohjausta aiemminkin pohtinut ja settinä tämä on about VW:n DLA toteutusta vastaava. Käytännössä siis auto kertoo kameran tuottaman kuvan perusteelal ajovaloille mitä valoa pitää tehdä ja mihin kohtaan varjostaa. Mutta kun se pitkäsignaali on koko ajan päällä, niin tuon lisäpitkän kanssa pitäisi mennä manuaalinapille - niin minä olen tehnyt omassa Touaregissa DLA-valojen kanssa.

Mutta repomiehen kyssäriin - voin kuvitella että AHS:t toimii parhaimmillaan just niin hyvin kuin nämä naapurikonsernin DLA valotkin. Parhaimmillaan hyvin, mutta kyllä just rekat, hämärä keli, sumu ym. jotka heikentävät vastaantulijoiden valojen intensiteettiä on myrkkyä tuolle kameralle ja sen älylle.
 
Joo ainakaan CANM8 valmistajan mukaan Volvoihin, joissa adaptiivinen kaukovalo toteutus ei voida asentaa tuota boksia:
https://www.jltint.fi/shop/product/canm8-cannect-volvo-canlin-bus?tm=

Tosiaan kaverin sukulaisella on asennettu adaptiivisilla valoilla olevaan Ford Mondeoon lisäpitkä ja toimii juuri niin kuin pitääkin. Meinasi, että suoraan yksi johto oli sellainen, että kun valoa ei säädetä siihen tulee jännite. Oli ensin joltain koodaajalta kysellyt ja jostain transistorien asentamisesta tms vastaavasta olivat puhuneet ellei ala toimimaan, mutta ilmeisesti tuossa autossa oli noin yksinkertainen toimenpide. Olisiko sitten umpiossa jokin lediyksikkö, joka syttyy kun ei tarvitse valotehoa rajoittaa ja tämän vuoksi tulee yhteen johtoon jännite. Pitäisi jotenkin saada se tieto, kun kamera havaitsee kohteen lisäpitkä sammuu.

Siinäpä jollekkin vaikka OBD palikan keksiminen, joka käskettää sitten lisävalon relettä ;D
 
Fordin valot ei vaan ole semmoiset mitkä varjostaa vastaantulijaa niinkuin AHS tai DLA valot ovat. Ne on kyllä dynaamiset ja mukautuu eri ajotilanteisiin, mutta se 100+ kmh valo on se "maantiepitkä" niin kyllä sieltä ohjauksen saapi...

2015-Ford-Mondeo-3.jpg


CanM8 Cannectit ei tue Tojon AHS valoja, eikä ne ymmärrä tuota adaptiivisuutta VW:n DLA valoissakaan. Jälkimmäisen on parin asennuksen kanssa saanut todeta... SE tieto koska täysi valaistus sallitaan eikä varjostuksia ole tarpeen tehdä on siis se kysymys. Siihen ei vastausta ole vielä löytynyt automaattiseen toimintaan.

AHS valot siis tekee näin:
20141126_AHS_2_en.jpg

 
Vanhemmissa Volvoissa tuo onnistui kun niissä oli halogeeni apupitkä joka sammutettiin ensin ja alettiin sitten varjostamaan vastaantulijoita, ohjauksen lisävalolle sai siltä apupitkältä ja taisihan niissä olla lisävaloille ihan virallinen herätekin saatavissa.
 
Tuo on eka mikä mainostaa toimivansa adaptiivisuuksien kanssa...

Tuossa vaan pitää olla sen softavelhon nerokkaana, että se sieltä umpion can-väylätiedosta kaivaa sen tiedon koska käytetään täyttä pitkää ja koska ei.

Joko Jiijii tilasit?
 
Pitänee vielä tiedustella, miten se Mondeon valo toimii vaikka jossain 60 vauhdissa pitkät päällä. Käsityksen sain, että toimii kuin ajatus. Koitetaan saada tätä tietoa levitettyä, jos joku hoksaa jotain toimivaa vaikka se jaettu tieto onkin menetetty etu :D Pitää tutustua tuohon Modernum hommaan :)
 
ConD sanoi:
Tuossa vaan pitää olla sen softavelhon nerokkaana, että se sieltä umpion can-väylätiedosta kaivaa sen tiedon koska käytetään täyttä pitkää ja koska ei.

No niinpä. Ruotsissa kun tuli kesällä ajeltua, näin muutaman Audin jossa Matrixit + lisävalot(*), teki mieli pysäyttää ja kysyä että miten toimii...

(*) jaa mistä tiesin että autossa Matrixit. No siitä että Matrixin umpio on esim. A3 8V FL, A4 B9 ja Q7 kaukovalon heijastimilta/umpion ulkonäöltä erilainen kuin normi Led.
 
ConD sanoi:
Tuossa vaan pitää olla sen softavelhon nerokkaana, että se sieltä umpion can-väylätiedosta kaivaa sen tiedon koska käytetään täyttä pitkää ja koska ei.

Varmasti malli/merkkikohtaista, mutta ainakin itselläni on vahva mielikuva että taannoisen MB E:ni adaptiiviset valot toimivat niin, että kun automatiikka ryhtyi vastaantulijoiden takia säätämään valokeilaa, sammui myös mittaristosta pitkien merkkivalo -- vaikka ne siis paloivat, mutta rajoitettuna. Toki nykyautoissa oikea merkkivalo saattaa jo olla harvinaisuus ja pitkien merrki vain pikseleitä ruudulla, mutta joissain autoissa tuossa voisi olla potentiaalinen herätteen lähde kotiaskartelijallekin.
 
Marko_K sanoi:
Varmasti malli/merkkikohtaista, mutta ainakin itselläni on vahva mielikuva että taannoisen MB E:ni adaptiiviset valot toimivat niin, että kun automatiikka ryhtyi vastaantulijoiden takia säätämään valokeilaa, sammui myös mittaristosta pitkien merkkivalo -- vaikka ne siis paloivat, mutta rajoitettuna. Toki nykyautoissa oikea merkkivalo saattaa jo olla harvinaisuus ja pitkien merrki vain pikseleitä ruudulla, mutta joissain autoissa tuossa voisi olla potentiaalinen herätteen lähde kotiaskartelijallekin.

Negative.

Sininen pitkien merkkivalo palaa kokoajan kun ollaan valaisemattomissa olosuhteissa, olkoon vastaantulijoita tai samaan suuntaan menijöitä varjosteltavana. Vasta ajaminen valaistuun ympäristöön (esim katuvalot) merkkivalo sammuu.
 
Noita Digital Lightning relesarjoja saa Suomestakin varaosaliikkeistä kun Kahalla on maahantuontia.
 
Kyselin Jussinmäeltä lisävalojen asennuksesta Priuksen AHS-valoihin. Kertoivat asennuksen olevan mahdollinen, mutta ei toimisi automatiikan kanssa. Eli heräte kyllä löydetään, mutta valoja tulisi käyttää vain manuaaliasennossa.
 
JiiJii71 sanoi:
Kyselin Jussinmäeltä lisävalojen asennuksesta Priuksen AHS-valoihin. Kertoivat asennuksen olevan mahdollinen, mutta ei toimisi automatiikan kanssa. Eli heräte kyllä löydetään, mutta valoja tulisi käyttää vain manuaaliasennossa.

No siinä nyt ei pitäisi olla tosiaan mitään rakettitiedettä, että kytketään lisävalot toimimaan auton omien pitkien kanssa manuaalimoodissa. Eiköhän siellä sen verran virtaa vilahda piuhoissa, että jostain irtoaa heräte.

Temppu on siinä että saisi jotenkin automatiikan pudottamaan lisäpitkät pois kun auton omia pitkiä varjostetaan. Mutta kamera ei välttämättä oikein tajua lisäpitkiä. Pahimmassa tapauksessa se tulkitsee kadun valaistuksi ja pudottaa pitkät pois. Siinähän räpsyy sitten ees taas pitkät päälle ja pois. No tuskin kukaan ihan niin tehokkaita pitkiä laittaa mutta ainakin teoriassa jotain tuollaistakin voisi tapahtua.

 
repomies sanoi:
Temppu on siinä että saisi jotenkin automatiikan pudottamaan lisäpitkät pois kun auton omia pitkiä varjostetaan. Mutta kamera ei välttämättä oikein tajua lisäpitkiä. Pahimmassa tapauksessa se tulkitsee kadun valaistuksi ja pudottaa pitkät pois. Siinähän räpsyy sitten ees taas pitkät päälle ja pois. No tuskin kukaan ihan niin tehokkaita pitkiä laittaa mutta ainakin teoriassa jotain tuollaistakin voisi tapahtua.
Just tämä...

Kyllä ihan kaksi xenonikattilaa riittää siihen että oikein puhtaista uusista tienreunan opasteista kamera menee jojoon - ainakin osittain ja hetkiksi. Ongelma ratkeaa kyllä pudottamalla lisurit pois, joten tuo on ihan mahdollinen kuvio
 
Eräiden valmistajien (Audi, BMW, JLR...) laservalot toimivat eräänlaisina ”lisäpitkinä” automaattivalojen kanssa. Eli kun tietyt ympäristöparametrit ovat ok (pimeys, ei varjostettavia, nopeus...) kytkee auto tehokkaat laserit valaisemaan. Jos auto havaitsee parametreissä muutosta tiputellaan ensin laserit pois ja tämän jälkeen muutellaan matriisiledien kuvioita.

Kyllähän tuolla Toyotankin sisällä on olemassa joku parametri, mikä voisi fiksusti kytkeä lisäkaukovalon päälle. Tosin se koodinpätkä ei välttämättä ole ihan helposti esiin kaivettavissa. Asiaa vaikeuttaa esim se, että vaikka ajettaessa 80kmh tai 110kmh on pitkien kuvio erilainen... Saisi se mahdollinen lisäpitkä kuitenkin ympäristöolosuhteiden salliessa palaa kummallakin nopeudella...
 
Kukaan muu havainnut että lumi saa järjestelmän sekaisin? Kun ei ollut vielä lunta maassa, yksikään vastaantulija ei väläyttänyt valojaan. Nyt kun on lunta, niin käy jatkuvasti. Välillä myös valaisee muutamaksi sekunniksi edellä ajavan auton perän vaikka sama auto ajaa koko ajan edessä.
 
En ole lumesta aiheutuvaa häiriötä huomannut. Tänään ajoin melko lumisissa olosuhteissa pimeässä Lytästä Kajaaniin. Yksisilmäiset autot aiheuttavat tuskaa järjestelmälle, yksisilmäisen vilkauttaessa pitkiä järjestelmä heittää heti varjostukset päälle. Kun pitkien valomoikka sammuu, sytyttää ahs pimeään ruutuun taas valot.

Toinen, mistä olen huomannut olevan haastetta järjestelmälle on led-barit ja erityisesti jos vastaantuleva ei suostu ensimmäisenä vaihtamaan pitkiä pois. Järjestelmä kun ei näe kahta erillistä valonlähdettä, niin se ei osaa niin helposti tulkita sitä ajoneuvoksi. Tuollaisessa tilanteessa tuntuisi sitten kummallakin olevan pitkän päällä siihen asti, kunnes led-bar sammutetaan ja Toyotan kamera näkee kaksi valolähdettä. Silloin nuo varjostetaan samantien.