https://tummennuskalvot.fi/

Country music

juupeli

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Avaan reippaana oman aiheen kantrimusalle. Sen verran olen itse sen perään että pysynpähän poissa yleisketjuista kantrineni kun on oma topikki mihin lykätä tarinan tynkää videoineen  ;D

Avarakatseisena musiikin kuuntelijana tänne mahtuu mainiosti Folk, Roots, Americana, Country Pop, Country Rock, Hillbilly, Bluegrass ja vaikka mitä muuta samanhenkistä musiikkia. Vasta nyttemmin luin Southern Rockin kehittyneen Countrysta. Ilmankos se on maistunut meikäläiselle. Muutenkin olen saanut heti teini-iästä selviydyttyäni kuulla kavereilta että juupiksen niska taitaa punottaa kun kuuntelin muutakin kuin rockia  :rolleyes:

Pitemmittä puheitta aloitan tietenkin itse. Mietin hyvän tovin millä korkata uusi ketju. Eagles oli vahvoilla, siihen palataan myöhemmin, ehdottomasti, mutta kunnian saa sama video millä aloitin Autostadiumilla. Silloin harjoittelin linkittämistä tällä:

Alison Krauss : The Lucky One

 
Legenda nimeltä Neil Young. Tällä kertaa liveveto klassikosta Four Strong Winds. Akustisella kitarallahan on usein tärkeä osuus countryssa. Tässä niitä on ...riittävästi  :)

Esitys otettu leffasta Heart of Gold, ohjannut Jonathan Demme. Hyvää kamaa, suosittelen.

 
Coenin veljeksiltä löytyy hyviä ja todella hyviä leffoja. Tähän musanäytteeseen on mahdutettu pätkiä useista kohtauksista elokuvasta O Brother, Where Art Thou? Kovatasoisilta näyttelijöiltä sujuu laulaminen showmiesten elkein. Ikivanha biisi saanut mainion coverin.

Soggy Bottom Boys : I'm a Man of Constant Sorrow

 
Kun esittäjät saavat debyyttilevyltään heti uransa suurimman hitin, voi jatko olla takkuista. Veljekset ovat kuitenkin jatkaneet uraansa vuosikymmenten ajan. Eivät todennäköisesti ole heittäneet yhtäkään keikkaa ilman tätä biisiään. Sarjassamme hyväntuulen musaa  8)

Bellamy Brothers : Let your love flow (1976)



Infoa: Valitsen ensisijaisesti videoksi esittäjän virallisen musavideon. Jos tällaista ei ole tubessa, painopiste siirtyy hyvätasoiseen ääneen. Livetallenteet kärsivät yleensä huonosta kuvanlaadusta ja/tai äänestä. Muutenkin minun on helppo napata studioversio koska se on se minkä itsekin olen tottunut kuulemaan. Pahimmillaan kuvassa näkyy albumin kansi tai esittäjä, mutta ideanahan on muutenkin tarjota kiinnostuneille näytteitä lyhkäisten tarinoiden ohella  :)
 
Tutustuin Eaglesin musaan ennen Hotel Californiaa  :rolleyes:  Jo eka levy nappasi mukaansa, vahvat kantritaustat eivät haitanneet yhtään. Muistetaan että tuolloin bändissä oli "vain" neljä muusikkoa. Joilta kaikilta sujui laulu mallikkaasti. Frey-Henley-Leadon-Meisner.

Eagles : Peaceful easy feeling  (1972)

 
Tekisi mieli kiusta juupelia linkittämällä Syvä joki elokuvan duellig banjos -kohtauksen, mutta en kehtaa. En ole koskaan ajatellut Eaglesia countryksi.
 
^ Se on todella upea kohtaus ja soitto, ihan kymppi. On se joskus jossain täällä musaketjuissa ollut.

Kun Eaglesin miehistöön tehtiin muutoksia niin musakin muuttui. Alkupään tuotannossa, ehkä kolmella ekalla albumilla on kantria vielä mukana.
 
Tälläinen Eagles kantri uppoaa minuunkin, oikein mukavaa kuunnella.
Noi aikaisemmat ovat sitten minulle vähän liikaa.
 
The Outlaws nimisiä bändejä on ollut varmasti kymmeniä. Minä puhun 70-luvulla aloittaneesta southern rock yhtyeestä. Vaikka bändissä on kolme kitaristia, soundi on melkoisen ohut. Toisaalta siitä on helppo poimia korviinsa vaikka perustajajäsenen, Hughie Thomassonin näppärä soittotyyli. Välillä kun Outlaws piti taukoa, Hughie matkasi Lynyrd Skynyrdin kolmantena kitaristina ja soitti ainakin heidän neljällä studiolevyllä.

Näytebiisi on bändin ekalta albumilta. Outlaws : Song in the breeze  (1975)


 
Juupelilta kyllä hyvä avaus. Ja biisibalinnatkin sellaisia, että on helpompi ehkä lähestyä countryä näiden biisien myötä. Ei ihan niin tyypllisintä countryä, ehkä? Minulle tämä Bellamy Brothers : Let your love flow tuli aivan puskista. Ensinnäkään en ole koskaan ajatellut tätä country biisiksi, ennenkuin nyt. Ja en ole tiennyt esittäjää vaikka kappaleen usein olen kuullutkin. Varmaankin radiosta lie?

Ja sama juttu tavallaan Eaglesin kanssa. Vaikka countryn suuntaan onkin useita viitteitä niin sitäkään en koskaan ole oikein mieltänyt countryksi. Mutta kun asiaa pohtii kuunnellen tätä kappaletta, niin miksei!? Kaikkihan nämä on tosi hienoja kappaleita. Alison Krausin Lucky one on myös tutun kuuloinen. Ja miellyttävä kappale.

Myönnän ettei country ole sitä ominta aluetta. Mutta kun se tällä tavalla nostetaan esille, niin mikäs ettei. Tosi hyviä kappaleita.
Jotenkin Country kyllä sopii juupelin musavalikoimaan kun on tavallaan oppinut raapaisun tuntemaan miehen musamakua. Eli rock puoleltakin tietyllä tavalla melodinen puoli jossa on vahvasti country vaikutteita, tuntuu sopivan.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Ja ensin ajattelinkin, etten linkitä tähän mitään kun en coutryä oikeasti tunne. Mutta pakkohan minun oli yrittää kaivaa joku kappale päästäni joka edes jollain tavalla muistuttaa coutryä ja saa aina hymyn suupieleen. En tiedä tosiaankaan voiko tämän siis laskea countryksi vaiko mitä folk musaa on, mutta minusta tämä on aika kiva ja omaa ainakin paljon countrty vaikutteita.

Ja vaikkei osuisian genreen, niin kannattaa kuunnella. Niin hienon kuuloista. Vain yksi mies kitaroineen.
Jos ei yhtään nouse hymyä suupieleen niin on kyllä jo tosi paha moodi päällä  ;D
 
Kommentoin heti tuRbon ajatuksia. Siis en minä tiedä countrysta oikeastaan mitään. Minulle aikoinaan kantri oli sitä että joku stetsonpäinen äijä laulaa lurittaa kitaransa kanssa jotain. Myöhemmin alkoi vähän avautumaan miten country on vaikuttanut moneen musaan ja kuinka siitä on niin useita variaatioita. Minulle joku nyky countrypop biisi menee ihan muuna musana kuin countrynä. Mitä ihmeen kantria siinä on.

Tänne vaan tulemaan kaikkea mahdollista mistä voisi kuvitella jotain yhteyksiä countryyn. Sen takia mm. Folk tulee saamaan varmasti huomioni koska aikoinaan esim vaikka Joni Mitchelliä pidettiin country & folk artistina.
 
^^ Tommy Emmanuel, toimii!

Pari kertaa nähnyt livenä ja varsinkin ensimmäisellä kerralla katselin hölmönä suu auki ihaillen herran soitantaa. Somewhere over the rainbow pistää edelleenkin kaikki karvat pystyyn.
Sorry OT. 😐
 
Juu, hillitöntä menoa. Chetin musasta kun muutenkin tykkään, niin olipa mieluisa medley huippukitaristin esittämänä  :)
 
juupeli sanoi:
Kun Eaglesin miehistöön tehtiin muutoksia niin musakin muuttui. Alkupään tuotannossa, ehkä kolmella ekalla albumilla on kantria vielä mukana.
Näin se kuulemma on ja siksi en uskalla 4. albumista taaksepäin enää mennä ;D 4. levy oli jo niin poppia että kitaristi Leadon lähti bändistä, tilalle tuli Joe Walsh jne.

Vau, postasin jotain country-ketjuun. :)
 
That 70s dude sanoi:
Vau, postasin jotain country-ketjuun. :)

Taitaa olla sama tunne kun mää käyn sähläämässä progejutuissa...  ;D  Asiaahan sinä sanoit. En sinulle suosittelekaan, kyllä sulla pitää Walsh olla kitarassa kun Eagles soittaa  :)
 
^Allman Brothers? Tosin en ole ekspertti, voi tuossa jotain perää ollakin. Miley Cyrus... no kai se on isäukkonsa perässä tätäkin kokeillut. Tom Jones?! :-X
 
Nyt on vilpittömänä tarkoituksena yrittää välittää tunnelmaa mistä syystä minuun on puraissut (myös) nykycountry, erityisesti silloin kun sitä esittävät naiset. Ei vielä olla liikaa popin puolella vaan sieltä on vaivatta poimittavissa kantrisävyjä roots meiningillä höystettynä. Jossain muuten luki että countrymusan tunnusmerkkejä voivat instrumenttipuolella olla pystybasso, viulu ja pedal steel guitar.

Ensin Kasey Chambers : Pony

Sitten Holly Williams : Drinkin'
Jep, Holly on niitä williamsseja. Hank nimisiä löytyy isänä ja isoisänä.




 
Kyllä countrya tulee kuunneltua niin kotona kuin autossakin. Yleensä striimaan netistä 181.fm Real Country-nimistä kanavaa.

Laitetaan tähän yksi sieltä bongattu biisi.

Keith Urban: Blue ain't your color.

 
Hei nythän mä tajusin että tämä jo muutaman päivän aikana kuuntelemani
Mark Knopler and Emmylou Harris - All The Roadrunning on tätä kantria...
 
Pekka T sanoi:
Hei nythän mä tajusin että tämä jo muutaman päivän aikana kuuntelemani
Mark Knopler and Emmylou Harris - All The Roadrunning on tätä kantria...

Juuri näin. Emmylou on yksi arvostetuimpia, pitkän linjan naiscountryartisteja. Markilla on musiikillista taustaa countryn suuntaan muutenkin, mm. Notting Hillbillies yhtyeestä ja yhteistyöstä Chet Atkinsin kanssa. Minusta on hienoa kun muusikot soittavat yli tyylilajien, tehden sitä musaa mitä haluavat  :)
 
Pepeto sanoi:
Kyllä countrya tulee kuunneltua niin kotona kuin autossakin. Yleensä striimaan netistä 181.fm Real Country-nimistä kanavaa.

Hienoa että muitakin countryn kuuntelijoita ilmaantuu  :D  Jaahan Pepeto meille lisää tietämystäsi ettei ketju etene pelkästään minun huterien käsitysteni pohjalta  :)
 
juupeli sanoi:
Minusta on hienoa kun muusikot soittavat yli tyylilajien, tehden sitä musaa mitä haluavat  :)

Aika hämillään tässä nyt on kun ei tiedä mikä on mitäkin tyylilajia, mutta enhän minä niistä oikeastaan ole ennenkään niin välittänyt, ehkä sitä pitää välttää turhaa lokerointia.  :) En nyt osaa tämän enempää kuvailla mietteitäni.
 
Minusta se lokerointi on tullut markkinoinnin tarpeista. Ennen asiat olivat selkeämpiä, tänään on jo niin paljon alalajeja ettei perässä pysy. Jep, hyvän musan löytäminen itselleen ja sen kuuntelu piittaamatta mitä se mahtaakin olla, on tärkeysjärjestyksessä ihan kärkipaikoilla  :D
 
That 70s dude sanoi:
^Allman Brothers? Tosin en ole ekspertti, voi tuossa jotain perää ollakin.

Joo, ei ABB:sta saa countrybändiä mitenkään, mutta jotain vaikutteita voi halutessaan koittaa löytää. Äkkiseltään ainoa biisi minkä muistin missä nyt mennään edes vähän sinne päin on: Ramblin' man. Albumilta Brothers and Sisters (1973) sinkuksikin poimittu. Tässä liveveto  :)