https://yliteippaus.fi/

Musaäänestys: Jarre vs. Oldfield vs. Tangerine Dream

Mistä musasta tykkäät eniten?


  • Äänestäjiä yhteensä
    27

juupeli

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Kolme pitkän matkan taivaltanutta musiikillista edelläkävijää. Jos noin rohkeasti tohtii sanoa mutta ainakin merkittäviä muusikoita. Kaksi multi-instrumentalistia ja bändi. Olisi aivan liian suppeata sanoa elektronista musiikkia, niin paljon löytyy sävyjä ja vaikutteita sieltä sun täältä. Löydätkö tarttumapintaa tällaiseen musiikkiin  :)
 
Minä ainoastaan Jarrea, Oldfieldin nimen olen jossain nähnyt, Tangerosta en senkään vertaa.  :)
 
En tiedä meneekö Guru Josh ja Jan Hammer samaan kategoriaan, he soivat useammin, mutta näistä Jarre. Tuttuja kaikki nuo kolme kyllä.

Itse asiassa, sellaisena tietynlaisena "fiilistelymusana" ihan loistava kategoria.
 
Kaikista kolmesta lapsuuden "traumoja" koska isäukko tykkäsi luukuttaa näitä. Valitsin Oldfieldin. Hieno muusikko ja musiikki lähinnä sydäntä.
 
Vaikea valinta Jarren ja Oldfieldin välillä. Tangerine Dream nimen olen saattanut joskus kuulla mutta musiikista ei minkäänlaista havaintoa.
Vastaan että Jarre.
 
Kaikki ovat hyviä, riippuu fiiliksistä kenet valitsisi. Tangerine Dreamin "Livemiles" on hyvä levy, hifilaitteiden suorituskykä arvioitaessa referenssitasoa. Ehkä vaikuttavin ja parhaiten aikaa kestävä pitkä instrumentaali on kuitenkin Oldfieldin alkuperäinen Tubular bells. Tykkään myös "Incantations" -levyn IV-osasta (alkuperäisen 2LP:n sivu 4)
 
Ääni Oldfieldille täältäkin, erityisesti Tubular Bells -levylle ja aivan erityisesti sen orkesteriversiolle.

Kävikös täältä kukaan muu Mike:a kuuntelemassa Helsingin vanhassa jäähallissa joskus 1980-luvulla?
 
jarren oxygenen joskus omistinkin
oli jo silloin vähän vanha levy mutta
hyivn kiintoisaa kuunneltavaa
 
Jarrea äänestin näistä, muita on tullut vähemmän kuunnelluksi mutta toki Tangerine Dreamin Katuhaukka (Street Hawk) TV-sarjan tunnari on todella iskevä kappale :)

Pakko kai se on kyllä mainita toinekin kova tv-sarjan tunnari 80-luvulta, vanha kunnon Hittimittarin tunnari jossa oli Jarren Oxygenestä Hypnosiksen tekemä versio, todella mieleenpainuva kappale kuten tuo Katuhaukan tunnarikin :)
 
Skula sanoi:
Itse asiassa, sellaisena tietynlaisena "fiilistelymusana" ihan loistava kategoria.

Tuosta heti samaa mieltä. Osa tuntee tämän äänestyksen kilpailijat, osalla aukkoja. Laitan muutamat esitykset näytille. Ensin JMJ:n läpimurtoalbumin nelosbiisi. (3 ja puoli minuuttinen).

Jean-Michel Jarre : Oxygene, part 4  (1976)

 
Sitten Mike Oldfieldin debyytiltä huomattavasti lyhennetty singleversio (reilu 4 minuuttinen).

Mike Oldfield : Tubular Bells, part 1 (excerpt)  (1973)

 
Ja vielä näyte Tangerine Dreamista valkokankaalla. Itselleni kolahti vuoden 1977 Pelon Palkka (Sorcerer) leffa ja musa saman tien. Tämä on kuitenkin hieman kevyemmästä rainasta. (4 minuuttinen).

Tangerine Dream : Love on a Real Train  (1984)

 
Autoilija92 sanoi:
Jarrea äänestin näistä, muita on tullut vähemmän kuunnelluksi mutta toki Tangerine Dreamin Katuhaukka (Street Hawk) TV-sarjan tunnari on todella iskevä kappale :)
Ai tää oli Tankkarien biisi, enpä tiennytkään. Vielä yksi TD maistiainen tähän, jos vaikka joku toinenkin innostuisi äänestämään niitä :D

 
Tangerine Dream ei ole minulle juurikaan tuttu ja en ole pahemmin kuunnellut. Jotain hieman, mutta ei ole sytyttänyt. Ja taas "rock miehenä" minun varmaan tulisi tykätä Mike Oldfieldistä eniten koska hän on kitaristi ja muutenkin musa ehkä eniten sinnepäin kallellaan.
Mutta Jarre upposi joskus aika nuorena ja kovasti. Kaverin kanssa joskus 7 tai 8 luokalla, eli 13-14v ikäisenä bongattiin kirjaston vinyylihyllystä Oxygene ja  Equinoxe levyt. Niitä oli todella hienoa ja maailmaa avartavaa kuunnella kirjaston kuunteluhuoneessa ISOLLA samalla kun kansitaidetta ihmeteltiin ja pohdittiin levyjen soundeja. Eräs hämyinen tietokone-hemmo meidät tähän tavallaan opasti.

Esim tämä Equinoxe 5 on erittäin hieno.
 
Näistä kolmesta ehdottomasti Oldfield, vaikka Jarrestakin tykkään. Tosin Oldfieldiltä on tullut myös hämmentävän huonoja levyjä, kuten Killing Fields.

Tosin olisin Olfieldiä ja Jarrea vastaan laittanut joko Vangeliksen tai Kitaron.

Tässä hienoa livepätkää Oldfieldiltä:


Ja sitten Vangeliksen ja Kitaron tunnetuinta tuotantoa:

 
MMV sanoi:
Tosin Oldfieldiltä on tullut myös hämmentävän huonoja levyjä, kuten Killing Fields.
Tosin olisin Olfieldiä ja Jarrea vastaan laittanut joko Vangeliksen tai Kitaron.

Olikos Killing Fields -albumi soundtrack siihen leffaan. Tuo voi joskus vaikuttaa.
Jep, pohdin pitkään Vangelista kolmanneksi mutta päädyin kokeilemaan onko T.Dreamilla mitään sanansijaa näissä karkeloissa  :)

Ehtiikös MMV osallistumaan parhaan ulkomaisen bändin listauksiin. Sinun(kin) osuutesi uupuu vielä. Paikkahan on tuolla:
https://www.autostadium.fi/index.php?topic=6327.msg476309#msg476309
 
Jep, oli soundtrack. Yritän ehtiä osallistumaan. Kertaalleen jo aloitin, mutta osoittautui ainakin silloin liian haasteelliseksi.
 
tuRboman sanoi:
Tangerine Dream ei ole minulle juurikaan tuttu ja en ole pahemmin kuunnellut. Jotain hieman, mutta ei ole sytyttänyt. Ja taas "rock miehenä" minun varmaan tulisi tykätä Mike Oldfieldistä eniten koska hän on kitaristi ja muutenkin musa ehkä eniten sinnepäin kallellaan.
Tuossa linkittämässäni TD:n Coldwater Canyonissa on muuten aika hienoa (siis tuohon biisiin sopivaa) vahvasti efektoitua kitarasooloilua, alkaa kohdasta 0:55. Piti wikittää että kuka sitä kitaraa soittaa ja ihan ite edesmennyt Edgar Froesehan se on. Hänen sanojensa mukaan muuten tuo levylle tullut veto on ainoa kyseisellä Ameriikan-rundilla vedetty. Miksiköhän, minusta tuo on koko albumin paras biisi.