https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Järjestelmäkameroiden objektiivit

ConD

Yleisvalvoja
Liittynyt
18.12.2013
Topikkikin sen kertoo. Objektiiveista puhe - kaikki merkit ja bajonetit sallitaan. Normaali Digikamerakeskustelu on erikseen täällä: http://www.autostadium.fi/index.php?topic=29.0

Tällaiselle topikille näin "kotifoorumilla" on tullut pikkuhiljaa tarvetta, kun on käynyt selväksi että meillä on enempikin kameroita käyttävää porukkaa täällä.



Asiaan:

Minulla on tällähetkellä käytössä Canonin 600D järkkäri ja pari objektiivia. Sigman 18-50 f/2.8 EX, sekä Canonin 70-200 f/4 L USM. Näillä on pärjätty varsin hyvin ja hyviäkin kuvia saatu otettua.

90% kuvista on viime aikoina otettu tuolla L-sarjan Canonilla, kun emännän kanssa on lintuja kuvailtu: http://tipujahti.blogspot.fi/

Nyt kuitenkin alkaa pikkuhiljaa olla tilanne edessä, että pitäisi saada pidempää teleobiskaa hankittua. Toiveissa olisi jonkinlainen zoomi ja ehdottomuutena kuvanvakain. Kunnon jalusta löytyy kyllä sitten oikeesti pitkiä millejä käytettäessä. Muutamia laseja on tullut jo katseltuakin:

http://www.objektiivi.info/objektiivi-info/sigma/apo-150-500mm-f5-6-3-dg-os-hsm/495

http://www.objektiivi.info/objektiivi-info/canon/ef-100-400mm-f-4-5-5-6l-is-usm/124

http://www.digitarvike.fi/tamron_150-600mm_f5-63_supertele_canon

Sattuisiko näistä olemaan jollakulla kokemusta enempää? Onko jotain muita varteenotettavia vaihtoehtoja? Rahaa hommaan palaisi 700-1700e, joten aika tarkkaan pitää haarukoida mitä haluaa. Oikeasti pitkiä millejä ja valovoimaa ei ole rahaa ostaa, joten jonkunlaiset kompromissit on haussa.
Kokeillahan nuita pitäisi, paikallisesta liikkeestä saisi kaikkia pikalainaan mahdollisesti ja hinnatkaan eivät pahoja ole.
 
Itseä vähän "hirvittää" nuo superzoomit. Siis että miten rakenne on saatu toimimaan optimaalisesti sekä 50mm että 500mm päässä. Ei siis kokemusta ole itsellä, vaan ennakkoluuloja. Sitä en tiedä sitten onko niille katetta.

Minkälaisella polttovälialueella tuo 6.3 aukko tulee käyttöön? Minkälaista kuvausta olet harrastanut objektiivilla?
 
Itseä vähän "hirvittää" nuo superzoomit. Siis että miten rakenne on saatu toimimaan optimaalisesti sekä 50mm että 500mm päässä. Ei siis kokemusta ole itsellä, vaan ennakkoluuloja. Sitä en tiedä sitten onko niille katetta.

Minkälaisella polttovälialueella tuo 6.3 aukko tulee käyttöön? Minkälaista kuvausta olet harrastanut objektiivilla?

Itse en halunnut sellaista mikä lähtee jostain 150 mm ylöspäin, kun sitten ei ole mitään mahdollisuuksia ottaa hieman lähempää kuvaa. En nyt muista missä 6.3 aukko tulee käyttöön. Itse olen kuvannut lintuja ja jotain maisemaa.
 
Minulla on L 70-200/2.8, enkä ole senkään kuvanlaatuun kovin tyytyväinen.
Vähän samat on mietteet, että mitähän sitten noilla vielä pidemmillä putkilla tekee, tekeekö mitään.

Itse ehdottaisin pysymistä kiinteissä putkissa.
Ovat kevyempiä, halvempia, valovoima ja piirto on varmasti (tai sanotaan oletettavasti)
parempi halvemmassakin putkessa, kuin kalliimmassakaan zoomissa.

Sanotaan vielä, että missä tuota 70-200 putkea eniten olen käyttänyt, on epämääräisesti valaistu jäähalli.
Ei siis mitkään optimiolosuhteet.
Vaan pitkällä putkella yleensä hillutaan metsissä ja maisemissa, joten eipä ole helppoa sielläkään.
 
Minä tulin juuri kameraliikkeestä, ja kassiin jäi Nikkor AF-S DX 18-300mm f/3.5-5.6G VR.

Hakusessa oli aluksi myös Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G VR II, mutta kun tuosta ei taas ole oikein yleislinssiksi, niin nyt mennään tällä..

Hankintalistalle jää ainakin vielä jokin erittäin valovoimainen kiinteä objektiivi.. Mutta sen aika on varmaan ensi vuonna  :)

Kaiken kaikkiaan hauskaa ostamista oli taas.. Rajala on mainostanut tätä tuotetta 899 hintaan vissiin monta kuukautta.. Ja koska heidän politiikkansa alennusmyynneissä ovat suorastaan törkeitä, ostin tämän putken pienestä kivijalasta, ja maksoin siitä ilosta ~50 euroa enemmän.. Eikä harmita yhtään.

Ihan periaatteen vuoksi ostan nämä kaikki kamerahommat pienemmistä kivijalkaliikkeistä. Säästöä olisi kertynyt amazonista/eBaysta tilaamalla 80-100 euroa..

Minusta on hyvä turista myyjän kanssa, jos myyjä tietää mistä puhuu, ja toistaiseksi pari liikettä joissa asioin, tutuhko myyjä on täysi ammattilainen, eikä katso näitä hommia vain Canonin silmin  ;D

Kokemuksia putkesta tulee viikonloppuna kun pääsee kuvaamaan tosissaan..
 
Me tosiaan hillumme ulkona lintujen perässä sillon kun pidempi lasi olisi kiinni. 70-200 jää taloon vielä kävi miten kävi, vaihdossa siitä ei saa mitään.

Sehän on tosiasia, että kuvanlaatu paranee huomattavasti kun aukkoa pienentää ts. "himmentää" hieman tuosta täydestä aukosta. Parhaat kuvat tulee meilläkin f/8-f/11 arvoilla. Tuo vaatii kuitenkin jo ulkoilman ja hieman herkkyyttä kameraan.

Meillä on tuo millimäärä se mikä rajoittaa kuitenkin harrastusta nyt, ei niinkään valovoima. Lasi on jatkuvasti 200mm asennossa, eikä 70mm asentoa tule juurikaan käytettyä. Sisäkuvauksiin, autohommiin ym. ruuvataan sitten tuo 18-50 Sigma kiinni. Se on oikein hyvä objektiivi mielestäni ja olen todella tyytyväinen siihen ollut.
 
^Oletko telejatkeita kokeillut/miettinyt? Parashan olisi jos jostain saisi kokeiluun/lainaan ennen ostopäätöstä.
 
Olen miettinyt, mutta "paras" ts. todennäköisimmin toimiva telejatke olisi Canonin oma 1.4x tai 2.0x extenderi, joilla on hintaa jo 400-500e. Sillä rahalla saisi jo likimain tuon 150-500 Sigman, sekä sen toivotun kuvanvajaakan.
 
Itse hakisin kyllä tuolla budjetilla 70-300L IS:n, ehdottoman hyvä putki. Ei ole myöskään typerä pumppu niin kuin 100-400L on. Toi 100-400:han on myös tosi vanha lasi, mikä kyllä näkyy siinä. (jää kuvanlaadussa, huono IS jne..)
 
300mm kanssa tulee vähän moraalinen ongelma, koska muutamaa edullisempaa Canon-objektiivia on tullut kokeiltua. 300mm ei niissäkään tuntut riittävän oikein. Tämän vuoksi linnut koitettaisiin nyt ensimmäisen 100 tunnistetun lajin jälkeen saada kuvattua vähän paremmin pidemmän polttovälin tuomin lisäavuin.

400-600 on tämän vuoksi tuo "yläpää" mitä on ihmetelty... Päätöksiä tosiaan ei ole tehty, ja koitetaan olla avoimia kaikelle. 4-askeleen vakain olisi kyllä hyvä, joskaan ei kunnolla teleillessä enää mikään tempuntekijä sekään.
 
Skula sanoi:
Minä tulin juuri kameraliikkeestä, ja kassiin jäi Nikkor AF-S DX 18-300mm f/3.5-5.6G VR.

Hakusessa oli aluksi myös Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G VR II, mutta kun tuosta ei taas ole oikein yleislinssiksi, niin nyt mennään tällä..

Hankintalistalle jää ainakin vielä jokin erittäin valovoimainen kiinteä objektiivi.. Mutta sen aika on varmaan ensi vuonna  :)

Kaiken kaikkiaan hauskaa ostamista oli taas.. Rajala on mainostanut tätä tuotetta 899 hintaan vissiin monta kuukautta.. Ja koska heidän politiikkansa alennusmyynneissä ovat suorastaan törkeitä, ostin tämän putken pienestä kivijalasta, ja maksoin siitä ilosta ~50 euroa enemmän.. Eikä harmita yhtään.

Ihan periaatteen vuoksi ostan nämä kaikki kamerahommat pienemmistä kivijalkaliikkeistä. Säästöä olisi kertynyt amazonista/eBaysta tilaamalla 80-100 euroa..

Minusta on hyvä turista myyjän kanssa, jos myyjä tietää mistä puhuu, ja toistaiseksi pari liikettä joissa asioin, tutuhko myyjä on täysi ammattilainen, eikä katso näitä hommia vain Canonin silmin  ;D

Kokemuksia putkesta tulee viikonloppuna kun pääsee kuvaamaan tosissaan..

Erittäin asiallinen valinta Skulalla. Minä olen myös uskollisesti maksanut hiukan enemmän ja ostanut TopShotista. Onneksi liike ei ainakaan vielä mennyt kokonaan kiinni, kuten aiemmin kuulin suunnitellun.

Canonin 70-300 mm L -lasiani voin kehua. Mutta toki se on croppikennoiseenkin lyhyehkö lintukuvaukseen. Laadukas putki muuten, ja pidän sen mekaanisesta rakenteesta.

https://www.topshot.fi/product/4956/canon-ef-70-300mm-f4-56l-is-usm-objektiivi
 
300mm ei niissäkään tuntut riittävän oikein.

Jos lintuja kuvailet saa unohtaa kaikki 300mm lasit, niistä ei tule kuin vihaiseksi ;) Itselläni on niin sanottu "turistiobjektiivi", tamronin 18-270mm, se on osoittautunut oikein hyväksi siihen mihin sen käyttö on tarkoitettu. Lintuja taas kun kuvailee kiinteä lasi ei ole omasta mielestäni hyvä koska linnut monesti liikkuvat ja silloin haluaa hieman vaihtelua siihen. Yksi asia mitä itse olen hieman ihmetellyt omassa Sigmassani, sanottiin monessa vertailussa että aika hyvin voi vapalla kädellä ottaa kuvia ja se on osoittautunut oikeaksi, onhän jalusta paljon perempi, mutta kuin ei aina ole paikalla/pystyssä kun sitä tarvii. On mulla monopodi kanssa, se on jo paljon helpompi/nopeampi.

tässä toissapäivänä otettu kuva täydellä zoomilla, resoluutio tiputettu paljon.

903230_10203759612419701_4328363245507506756_o1_zpse3a97540.jpg
 
Minulla oli muutaman kuukauden tuo Sigman 150-500. En ollut tyytyväinen kuvanlaatuun ja myin pois. Minulla ei ole Canoneista kokemusta, mutta olen ymmärtänyt, että tuo teidän 70-200 on erittäin terävä putki ja siten uskallan epäillä, ettette välttämättä olisi tyytyväisiä ainakaan tuon Sigman piirtoon.

Sigman pimeys vaikeutti selkeästi myös autofocuksen toimintaa. Ainakin Nikonin D300:lla se toimi epäluotettavammin ja hitaammin kuin Nikkorin 70-200 2.8.
 
Minulla oli myös Sigman obika joitain vuosia sitten .Piirto ei vastannut minun mieltymyksiäni ja käytin obikan huollossakin.Siellä sanottiin,ettei tästä paremmaksi tule,joten myin pois ja ostin Nikonin vastaavan.Jos meinaatte kuvata lintuja niin ehdottomasti kiinteäpolttovälinen obika.Kuvanlaatu on niin paljon parempi ja tietenkin valovoima myös.Hinnaltaan on kyllä paljon kalliimpi kuin zoomit.
Komppaan Markku J:tä ,että Top Shot on ehdottomasti paras kamerakauppa Hesassa ja verkossa myöskin.Poikien ammattitaitooon voi luottaa.
 
Kyllä mä oon tyytyväinen tuohon hankittuun putkeen..

Ensin kuvat Zoomista.. Kohtuu kauas tuo nappaa..

my3eruve.jpg
juva3egu.jpg


Tuossa siis kuva samasta paikasta otettuna..

Ja tässä pari muuta räpsyä..

ha6u4uve.jpg


du8ysena.jpg


En tiedä miten nuo filtteröityy tapatalkilla..

Vielä tosiaan pitää tuo pyöröpolarisaatiosuoden hommata kaveriksi..

Niin ja monopodi on ihan loistava kuvatessa, ei tarvi kannatella jytkyä, ja kuvat ei samalla tavalla tärähdä.
 
Skula sanoi:
Kyllä mä oon tyytyväinen tuohon hankittuun putkeen..

Ensin kuvat Zoomista.. Kohtuu kauas tuo nappaa..

my3eruve.jpg
juva3egu.jpg


Tuossa siis kuva samasta paikasta otettuna..

Ja tässä pari muuta räpsyä..

ha6u4uve.jpg


du8ysena.jpg


En tiedä miten nuo filtteröityy tapatalkilla..

Vielä tosiaan pitää tuo pyöröpolarisaatiosuoden hommata kaveriksi..

Niin ja monopodi on ihan loistava kuvatessa, ei tarvi kannatella jytkyä, ja kuvat ei samalla tavalla tärähdä.
Hienoa ,että olet tyytyväinen .Se on pääasia.Itse en olisi tyytäväinen tällaiseen jälkeen.Kannattaisi terävöittää niin olis vieläkin terävämpi.Olen aika kriittinen kuvien suhteen .Johtuu entisestä ammatistani.
 
Skulan kuvissa on just se, että 10-koon kuvina, jopa A5 kuvina ne ovat ihan ok! Sitten kun ruvetaan venyttelemään kuvaa A3 kokoon täydeksi 24" näytöksi ja sihtaamaan reunoja, niin sitten näkee erot optiikassa ja optiikassa.

Meillä on paljon sekä hyviä mutta vielä enemmän huonoja, epäonnistuneita, tärähtäneitä ja epätarkkoja kuvia tuolla 70-200 lasilla, mutta myös muilla objektiiveilla. Jos jälkikäsittelyä ei tapaa harrastaa, niin sitten todennäköisesti kelpaa kuva kuin kuva muistoksi tapahtumasta X. :)
 
Vähän offtopic mutta minusta tuo monopodi on aikalailla turha värkki. Lähes paikasta kuin paikasta löytyy jotain johon itsensä ja/tai kameransa saa tuettua satunnaisia kuvia varten. Jos oikein kuvaamaan alkaa jossain jossa tarvii vakautta niin silloin tripodi.
 
Laukusta löytyy kolme objektiivia: Canon EF 28mm f/1.8 USM, EF 50mm f/1.4 USM ja EF 70-200mm f/4 L USM. Aiemmin objektiiveja on ollut enemmänkin, mutta viime vuosina on siirtymä tapahtunut kiinteäpolttovälisten suuntaan. Jalkazuumi toimii ja jotenkin tuntuu että primeissa saa rahalla enemmän kuvanlaatua. Ja valovoima on aina tervetullutta.

Noista linsseistä 50mm ja 70-200 ovat omia luottopelejä, kuvanlaatu on loistava (mitä nyt 50mm:ssä liikaa CA:ta), värit ja kontrasti hyviä. Kaikki kolme objektiivia ovat rakenteellisesti hyviä ja vahvoja, ja tarkennus on nopea, tarkka ja hiljainen. 28mm linssi ei aivan tyydytä, mutta en ole oikein mitään parempaakaan (kohtuuhinnalla) keksinyt tilalle. Jos löytyy hyviä ehdokkaita niin saa kertoa. Jos teleä lähtisin uusimaan, siirtyisin siinäkin ehdottomasti kiinteäpolttoväliseen. Nyt kun kuvaan ff-rungolla, saisi tuota telepäätä olla ehkä vähän lisää, jolloin valinta taipuisi 300mm objektiiviin. Onneksi melkein aina saa kuitenkin hieman cropattua kun on riittävän iso kenno.

Kuvaus enimmäkseen urheilukuvausta, sekä videon kuvaamista, päärunkona Canon 6D, kakkosrunkona 40D. Yksi pääkriteereistä niin rungon kuin objektiivienkin valinnassa on kompakti koko, mitään jättimäistä kameralaukkua kun ei huvita raahata ympäri metsiä.
 
Noi mun räpsyt oli suoraan jalisturneen kesken muistikortilta iPadiin siirrettyjä (kokeilin iPadiin tuota SD-kortin lukijaa lähinnä), joten mitään jälkihommia kuville ei ole tehty. Valkkasin kuvat myös hyvin pieneltä näytöltä joten nuo nyt oli mitä oli.. Ihan jees noin äkkiseltään..

Tänään täytyy purkaa kuvat koneella ja katsella miltä näyttää tietsikalla

Monopodi turha? Ei ole, löytyy omasta takaa myös tripodi, ja se on tässä jalkapallokuvauksessa hankalampi kantaa ja vekslata, tämä yksitikkunen on ihan parasta tohon kuvaamiseen jossa nopeahkostikin pitää siirtää asemia ja kuvaksen suuntaa on helpompi säätää ylös tai alaspäin  :)
 
Lisäyksenä vielä kun vähän noita kuvia tuossa siirtelin ja samalla muutamaa vilkaisin niin kaikissa on vähän hommaa, värienkin osalta...

Mutta joo, en kaikkia kuvia aio fiksailla, suurin osa menee ihan fiilistelykuvina, osa sitten menee "julkiseen" levitykseen seuran sivuille niin niitä sitten vähän fiksaillaan jälkikäteen..
 
Minä olen Skulan kanssa samoilla linjoilla ja haluan kuvani mahdollisimman valmiina ulos kamerasta. Jälkikäsittelyssä olen laiska, kun räpsin noita aika isoina massoina, eikä aika riitä niiden käsittelyyn. Määrä ei toki korvaa laatua, mutta useimmiten lomareissun jälkeen toteamme avopuolison kanssa että "noinko vähän niitä kuvia tuli pojastamme taas otettua".

Monopodista olen Skulan kanssa ehdottomasti samaa mieltä. Se on hurjan hyvä varuste moneen paikkaan. Varmasti myös urheilukuvaukseen, jossa kuvauspaikka muuttuu useasti. Kun monopodin säätää itselleen sopivaksi, on sitä helppo kantaa kameran kanssa paikasta toiseen sellaisenaankin, tai lyhennettynä. Esim. tuolla aiemmin mainitsemallani Tiibetin reissulla munkkiluostarissa ei olisi ollut aikaa tai tilaa viritellä tripodia eri tilanteisiin.
 
Mulla on optiikan valinnassa ollut kantavana ajatuksena lähinnä laatu. Laukussa on primejä ja zoomeja, enkä kaikkia edes ulkomuistista tähän saa listattua.

Tsuumeissä löytyy: 14-24/2.8, 24-70/2.8G, 70-200/2.8G VRII, 80-400/4.5-5.6G VR (myin 200-400/4 VRII:n pois tuossa pari kuukautta sitten).

Primeissä sitten: 16/2.8D, 50/1.4G, 85/1.8G, 105/2.8G Micro, 200/4D Micro

Nikonin manuaalilaseja sitten varmaan n. kymmenen.

Runkona D800E.

Toinen kamera on Sony NEX6 + SEL1018 + SEL1650 + SEL1855 + SEL55210 + SEL24f18z + muutamat manuaalilasit (lähinnä zeissiä). Nuo Sonyn lasit on kaikki muuttuvalla valovoimalla paitsi tietysti tuo 24-millinen zeissin lasi. Joka on kyllä varsin herkullinen peli.

Kolmas on sitten IR-konvertoitu Sony NEX-5N
 
Vakuuttava arsenaali objektiiveja mremosella, joku voisi todeta että niihin mennyllä rahasummalla olisi saanut uuden auton.  ;)