https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Uudehkot CR-V:t 1.6 D koneella

A

Anre67

Vieras
Tervehdys,
Olen vaihtamassa 2,2 D koneen CR-V:n tuorempaan diisseliin (vm 2016-2018). Nämä uudet ovat 1,6 koneella olevia. Google haut ei oikein tuonut vastausta joten kysynkin että onko kokemuksia miten näissä 1.6 D malleissa riittää lämpöä talvikeleillä, pärjääkö lohkolämmittimellä vai pitäiskö katsella suosiolla jokin webastolla oleva vaihdokki?

Taustaksi että kaksi viimeistä autoa olleet diisseleitä joita pidetty yhteensä 8 vuotta eikä kummassakaan ole ollut webastoa, olen pärjännyt. Sen verta vielä että tässä Oulun tuntumassa asun ja talvella tulee reissattua pohjoisessa jonkin verran.
 
Minun kokemus vain Renault Trafic pakusta jossa siis 1,6 125 hv diisel, en kyllä ottaisi autoa ilman polttoainetoimista lisälämmitintä. Ei tahdo lämpö riittää jos on yli 20 pakkasta, tai ainakin lämpeää tosi hitaasti jos ei käytä lisälämmitintä ajon aikaan alkumatkasta.
 
Kuinka kauan Renaultin 1.6 koneella menee, että moottorin lämmöt ovat normaalit? Ja tarkeneeko kobiinissa kun moottorin lämmöt on normaalit, siis ilman lisälämmitintä?

Omien kokemusten mukaan Hondan 2.2 DTEC lämpenee 7-8 minuutin ajon jälkeen normilämpöön (auton lämpömittarin mukaan) kovallakin pakkasella, kun perinteistä lohkolämmitintä on käytetty. Kabiini taas alkaa tuntua lämpimältä 20 minuutin ajon jälkeen, jos sisätilanlämmitintä ei ole käytetty. Sisältää siis alkuun taajama-ajoa ja sitten maantietä. Kuumaksi ei kabiinia kovalla pakkasella (kylmempää ku -25°C) saa, eli ei tartte vääntää pienemmälle. Viimasuojaa ei ole ollut.

Lieneeköhän 1.6 DTEC:ssä hotgas systeemiä vielä? 2.2 DTEC:n lämmityslaite "tohisee" vaimeasti välillä ilmeisesti hotgasin vuoksi. Sitä en tiedä miten tuo auttaa, kun sen pois päältä saanti on hankalaa. Noissa viimesissä diesel CR-V:ssä on kaksoisahdettu moottori sekä ZF:n 9-pykäläinen automaatti. Onko sen kestosta tietoa, miten muissa merkeissä toiminut? Ja onko sen toimintaperiaate mikä? En tiedä muita Hondan malleja tän lisäksi, joissa olisi muun kuin Hondan itse tekemä laatikko.
 
Jos ei ole pakko vaihtaa niin en vaihtaisi 2.2:sta 1.6:seen...kaveri vaihtoi ja on katunut todella syvästi. 1.6 on ponneton ja kulutus lähes sama kuin 2.2 mutta voiman tuotto todella heikkoa. Tässä honda kyllä palasi kivikaudelle pikkumaasturissaan.
 
Kannattaa tosiaan käydä huolella kokeilemassa, 1.6 vs 2.2 kun sulla on pitkä takapuolituntuma jälkimmäisestä. Tuo 1.6 on Hondan tapaan luotettava ja hyvä kone, toimii erinomaisesti Civicissä, mutta CR-V:n myös minun mielestäni hieman alimittainen. Kyllä sillä pärjää, mutta jonnin verran on ohkasen tuntuinen tilanteessa kuin tilanteessa, kun on tuohon 2.2 tottunut.

Itse en pikkudieseliä kelpuuttaisi ilman webastoa, varsinkaan noilla sinun leveysasteillasi. Lämmöntuotto ei enää ole samalla tasolla kuin noissa isolohkoisissa.
 
Tuossapa nuo Hondan Dtec koneiden tehot. Kaksoisahdettu 1.6 on teknisiltä ominaisuuksiltaan
Edistyksellisempi kuin 2,2, koostaan huolimatta. Vääntökäyrät hyvin toisiaan vastaavia. 2000 kierroksessa maksimi väännöt.  Kannattaa siis itse kokeilla, kun on kovasti kehuttu moottori lehdistössä.  Konetta on myös yhdellä ahtimella.

1.6 Dtec 120 hv @ 300 Nm
1.6 Dtec 160 hv @ 350 Nm
2.2 Dtec 150 hv @ 350 Nm

Optimoituna 2.2 Dtec saa 220 hv ja 450 Nm. 1.6 Dtec taas vähintään 190 hv ja 405 Nm. Vaihteistosta ja softan tarjoajasta riippuen.
 
Itse en epäilisi tuon 1,6 litraisen koneen riittävyyttä kun tuon Rellun vastaava 125 hv ja 320Nm kone jaksaa noin hyvin viedä pakettiautoakin ja on ominaisuuksiltaan hyvä muutenkin. Ainut mikä hieman häiritsee on se että tuplaturboista sen pienemmän mukaantulon huomaa kyllä herkästi eli esim liikenneympyröissä ajelisi mielellään 3 vaihteella mutta silloin kierrokset tippuu tuonne 1200-1300 rpm tietämille ja siintä jos kiihdyttää niin alussa ei tapahdu mitään ennen kun on 1500 rpm ja sitten veto paranee heti. Traficista on minulla siirretty väliseinä taaksepäin aina liukuoven takalaitaan asti joten lämmitettävä tilaa on paljon enemmän kun normi pakun ohjaamossa mutta kyllä tuossa lämpöä riittää muuten mutta yli 20 pakkasella ei ilman lisälämmitintä kaupunkiajossa puhalla riittävän lämmintä ilmaa kabiiniin.
 
Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen:Ota webastolla.Velipoika osti uutena samanlaisen auton ja vaikka wetteri
laittoi maskisuojat, niin ei juuri auttanut.-15 riittää lämpö, mutta ei kylmempään.Ja auto liikkuu Kemi-Tervola akselilla.
Toiseksi talveksi sitten luovutti ja laitatti webaston.