https://yliteippaus.fi/

Kesäkisa 2018: Kenellä sporttisin biili?

P

pantero

Vieras
Haukotuttavien lomapäivien ratoksi pieni leikkimielinen kisa; kenellä on AS:n ärjyin kulkine pihassa (tai tallissa, kaikilla kulkukelpoisilla voi osallistua)?. Kollegamme AMSS:llä ovat kehittäneet formulan (huom. pienellä alkukirjaimella), jolla voi määrittää auton ”sportbil”-indeksin:

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/artiklar/20180622/hur-rolig-ar-din-bil-jamfort-med-andra-rakna-ut-sjalv-med-vart-sportbilsindex/?utm_campaign=unspecified&utm_content=unspecified&utm_medium=email&utm_source=Newsletter

Autosta tarvitaan vain seuraavat tiedot:

- teho hevosvoimina hv
- maksimitehon kierrosluku r/min
- paino kilogrammoina kg
- korkeus maasta senttimetreinä cm

Arvot syötetään nettisivun laskimeen, joka laskee auton paino/teho suhteen ja Sportbil-indeksin arvon, sekä antaa (rohkaisevan) sanallisen arvion kulkineesta. Esimerkiksi GLC 350e:n arvot (320 hv, 5500 r/min, 2025 kg ja 164 cm) antavat paino/teho suhteeksi 6 kg/hv ja indeksin arvoksi 266 (ja sanalliseksi arvioksi 'ganska lågt' ;D).

Kenellä siis onkaan AS:n sporttisin biili?

====================

Jos pistemäärä tuntuu liian pieneltä ja tarvitsisi päivitystä, löytynee tuolta ”Autovaihtopohdintaa” ja ”Käytetyn autovaihtopohdintaa” sivuilta apuja. ;)


 
Tuolla sivulla näyttää olevan lähinnä opastus valitsemaan ilmaisen 1 kk tilauksen ja sen jälkeen sama maksullisena. Ilmeisesti tilaat tätä lehteä?
 
No katsoppas, kumma juttu. AMSS:n tilaus meni kyllä vanhaksi jo pari viikkoa sitten. En tarttunut sieltä tulleeseen "edulliseen" jatkotarjoukseen, kun ihan normaalia reittiäkin pitkin saa halvemmalla. Odottelen juuri uutta parempaa tarjousta jommasta kummasta suunnasta...

PC:ssä näyttävät nuo sivut avautuvan, mutta puhelimessa ei. Nuo kaavat eivät ole kovin vaikeita. Otetaan pieni aikalisä ja fundeerataan, mitä voisi tehdä.  :)
 
Noniin, kisa tiukkenee kun Elon laskuoppi täytyy ottaa käyttöön. AS:n sportti-indeksi määritetään seuraavasti:

1. Lasketaan auton paino/teho suhde (suluissa esimerkki omasta autosta):
paino (kg) / teho (hv) (2025/320 = 6,33)

2. Lasketaan välisumma:
4 x auton korkeus metreinä + 4 x auton paino tonneina (4*1,64 + 4*2,025 = 14,66)

3. Lasketaan yhteen 1. ja 2. kohtien luvut    (6,33 + 14,66 =20,99)

4. Jaetaan maksimitehon kierrosluku 3. kohdan summalla (5500/20,99 = 262)
Esimerkin sportti-indeksi on 262 pistettä

MB GLC 350e:n paino/teho-suhde on 6,33 ja sportti-indeksi siis 262

==============================

Tästä kisa käynnistyy. Raportoinniksi riittää auton merkki/malli ja neljä lähtösuuretta sekä lopuksi sportti-indeksi. Mitä suurempi indeksi, sitä sporttisempi autosi on. Maailmalla ajelee ehkä 700 pisteen vehkeitäkin...

 
No laitetaanpas tuo oma "sporttinen kiesi" (Audi A3) tänne kisaan mukaan.

- 105 hv
- 4000 r/min
- 1335 kg
- 142,3 cm

Sportti-indeksiksi tulee 168. Pistäkää paremmaksi ;D
 
Toyota Starlet B230 2.5 Super rock: 746

259 hv
8400 rpm
730 kg
138 cm (otettu netin keskiarvo)
 

Liitteet

  • 20180510_175546.jpg
    20180510_175546.jpg
    50,6 KB · Katsottu: 90
MMV sanoi:
Toyota Starlet B230 2.5 Super rock: 746

259 hv
8400 rpm
730 kg
138 cm (otettu netin keskiarvo)
Siitä toyotan dissaajat pistää sitten paremmaksi lukeman  ;D
Komeet on lukemat  ;)
 
Tehopainosuhde kulkineella ois ihan ok, 5,2 kg/hv, ja korkeus&paino -suhdelukukin vallan kiva 3,9.

Mutta pirulainen kun kadenssi on niin matala, että kokonaisindeksi jää hikiseksi: 15.
 
Luppis sanoi:
Siitä toyotan dissaajat pistää sitten paremmaksi lukeman  ;D
Komeet on lukemat  ;)

Tuossa autossa ehkä 60% korista on Toyotaa, kaikki muu Volvoa, kisaosaa tai diy.

Tuota Toyotan koriakaan ei olisi pitänyt ottaa kun se oli ihan toivottoman laho.
 
MMV sanoi:
Tuossa autossa ehkä 60% korista on Toyotaa, kaikki muu Volvoa, kisaosaa tai diy.
Toyotana kerrot autosta ihmisille niin se on sillon toyota vaikka moottorin virkaa toimittais volvon tekele.  ;)
 
pantero sanoi:
.........
Maailmalla ajelee ehkä 700 pisteen vehkeitäkin...

MMV sanoi:
Toyota Starlet B230 2.5 Super rock: 746

259 hv
8400 rpm
730 kg
138 cm (otettu netin keskiarvo)

Hurja on luku.  :) Tuolla ei kai kuitenkaan voi käydä kylällä jätskiä ostamassa...
 
Voi, mutta poliisisetä ei välttämättä tykkää. Eli jos kisa leimatuille autoille, niin Starletti on diskattava.
 
Luku on onneksi matala. Liika sporttisuus käyttöautossa alkaa vaan vituttaa pidemmän päälle.
 
Olipas vaikeata ja työlästä.
296

Mun matikalla varmaan meni jonnekin, mutta joo, ehkä aika lähellä loppujenlopuksi...  ;D

Edit, käytin omapainoa...
 
^^Joo, säännöt on lahjomattomat. Kaikilla autoilla voi osallistua, jotka liikkuu, kun kaasua polkaisee. 

==============

Tuomarointi laski hetkeksi F1-tasolle, kun MMV pisti tauluun noin kovan lukeman.  :)

Ferrarilla kerrotaan päästyn himpun verran yli 700 pisteeseen...
 
280... pikkusen pitää näköjään TimoS:n kaavoja tsekata voiko muka olla nuin lähellä ;)
 
No hmm.

Käytetyt speksit
225 hv / 3800 rpm
Omapaino 1590
Korkeus 161 ilman kattokaiteita
 
En ala kirjautumaan minnekään mutta 1. sivun laskukaavan mukaan aatamin aikaisen Fiiatin pistemäärä olisi 800,38. Ja kyseessä on siis tieliikenteeseen rekisteröity auto, ei mikään itse rakenneltu erikoisauto tai muu kilpapäristin.

1. sivun kaavaa seuraten:

1440kg / 400hv = teho/paino 3,60kg/hv.

4 x 1,214 + 4 x 1,440  = 10,62

8500rpm / 10,62 = 800,38.