https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Premium & kuli, vaiko mauton & "ladattu täyteen"

mushinico

Vakiokalustoa
Liittynyt
12.9.2016
Työkavereiden kanssa väittelin, että ottaako mielummin täyteen uutta tekniikkaa ja hienosti varustellun auton, vai mielummin "premiumin", joka on se kulimalli?

Työpaikallanikin on osa jengistä sellaista, joka ostaa vaikkapa sen BMW:n 5-sarjalaisen/3-sarjalaisen, tai Mersun C-sarjalaisen ja lataa siihen kaikki ulkonäköön liittyvän, jolla saavat sen näyttämään luonteeltaan tehokkaalta ja parhaalta saatavilla olevilla varusteilla. Todellisuudessa se on kaikista pienimmällä koneella ja vakiovarusteilla, sekä alimmalla varustetasolla.

Itse ottaisin mielummin hyvällä koneella ja huonommilla varusteilla ja jättäisin vaikka ne ulkonäköpaketitkin pois. Ainakin tupla-/triplaputket, spoilerit ja muut Tuning hommat jäisi pois omasta mopostani.

Toinen työkaverini osti diesel Octavian, johon sitten erikseen hommasi kaikkea RS-look palikkaa. Jopa ne merkinnät, vaikka autolla ei ole mitään tekemistä RS skodan kanssa. En kyllä itse kehtaisi.

Voiko siis premium mielikuvaa luoda, jos auto on kuli? Otatko mielummin halvemman ja hajuttoman&mauttoman merkin, vai ihan sama kunhan olisi mielummin "Premium "-merkki.
 
Otan sen auton joka on mukava ajaa mielenvikaisia kilometrimääriä vuositasolla ja sitten katson mihin loput rahat riittää. Varmaan kone on se viimenen asia mihin laitan lisää rahaa, kun ne on verotettu aivan pilalle Suomessa.
 
Itsellä taitaa mennä niin, että valitaan riittävän ajomukavuuden omaitseva automalli johon ladataan kaikki sähköheebelit.

Olennaista lienee miten autoa käyttää, jos vaikka ajaa pitkiä matkoja niin tuo riittävä ajomukavuus löytyy isommista ja kalliimmista autoista. Minun tapauksessa ajaminen on lähinnä 20km töihin ja takaisin niin nuo sähköheebelit tuovat enemmän iloa kuin matkaominaisuudet.
 
Voimalinja ensin, sitten katotaan mihin kalkut riittää loppujen ominaisuuksien suhteen.

Varusteet on loppupeleissä aika merkityksettömiä mulle auton valinnassa. En tarvi vakkaria, sadetunnistimia tai kaistavahteja, mulle riittäis periaatteessa pelkästään ilmastointi + ok stereot / bluetooth. Keskuslukottomia autoja ei taida olla enää olemassakaan.

 
Moottorihan se auton sydän on, käytettyjä kun ostaa niin saa ne varusteetkin.
 
Hankinta alkaa moottorilla, stereot ja muut härpäkkeet voi jättää pois jos moottori soittaa oikeaa sinfoniaa. Johonkin sirkkelimoottoriseen pitäisi valita soitin ”stadion listalta” ettei se ruma sirkkelin ääni kuulu musiikin yli. Mikään ei ole yhtä kamalaa kuin raksuttava tai inisevä moottori, mm uudet 4-syl turbot...niuuuuuuuuuuuuuuu.

Auton pitää murahdella kuten jänkän rouvan eikä piipertää kuin etelän miehet.

Ulkonäkö tuuninkit...argh. Auton pitää näyttää ulkoa äidin pieneltä kulta murulta ja olla luonteeltaan sarjamurhaaja.
 
Olin vuonna 2013 BMW F31 hankkiessani juuri tämän kysymyksen ympärillä eli panostaakko moottoriin vai varusteisiin. Päätin panostaa varusteisiin, sillä perusvarusteilla auto oli sisältä niin askeettisen oloinen ja sopimalla varustelulle auto muuttui sisältä oikeasti premiumilta tuntuvaksi. Vaihtoehdot olivat seuraavat:

320i xDrive
-Täydellinen M-sport-paketti
-Aktiivinen vakkari
-Sähkötuolit
-Avaimeton kulku

328i xDrive ilman mitään yllämainittua

Tuo 320 riitti, kun ei tuo 328 olisi kuitenkaan ollut vielä niin järettömän paljon väkevämpi. 330d olisi sitten ollut se "moottorilla varustettu" auto, mutta sen hinta olisi karannut aivan järjettömäksi uutena, etenkin kun kampanjapaketteja ei siihen saanut ja arvon alenema olisi ollut järkyttävä. Joku 316 M-sport oli sitten ollut jo vitsi... Ei kyllä kaduttanut yhtään, että sijoitin varusteisiin, jotka tekivät auton paremman näköiseksi sekä sisältä että ulkoa ja sain myös arkikäyttöä helpottavat varusteet autoon.

Sain myös 3 vuotta vanhana sitten vaihtaessani ihan reilun hyvityksen näistä varusteista ja auto meni liikkeestä sitten melko nopeasti uudelle omistajalle kovalla hinnalla vrt. ne 40 muuta myynnissä ollutta kulia.
 
En laita paljoakaan painoa varusteille pl. ilmastointi/Webasto. Nykyisessä esim. vakiona olevat sumuvalot alkoivat hatuttaa toisen saadessa kiveniskemän. Oli pakko korjata ennen katsastusta, vaikka en ole ikinä noita käyttänyt.

Oma järjestys on: tilat-vetotapa-moottori-hinta. Jatkossa onneksi tilan merkitys vähenee. Torkkuvahteja tms. en autooni halua.
 
Jaska sanoi:
En laita paljoakaan painoa varusteille pl. ilmastointi/Webasto. Nykyisessä esim. vakiona olevat sumuvalot alkoivat hatuttaa toisen saadessa kiveniskemän. Oli pakko korjata ennen katsastusta, vaikka en ole ikinä noita käyttänyt.

Mustaa erkkaria vaan katsastuksen ajaksi sumareiden päälle, niin kelpaa niuhollekin suikkalakille.

Aiheeseen palataksemme, niin ilmeisesti tässä tarkoitetaan inansa tehokkaampia malleja, ei varsinaisia voimakoneita.

Siis tyyliin MB C160 vs. C220d. Ne varsinaiset voimamallit on niin kaukana, ettei "satakuuskymppiseen" saa mitenkään niin paljoa varusteita, että olisi hinnat edes samalla hehtaarilla.

Mersuja en niin tunne, mutta esim. Volvo S/V90 valitsisin D3:n ja varusteita ennemmin kuin isomman koneen. Täysin riittävä Suomessa tuollainen D3.
 
Urlaub sanoi:
Mustaa erkkaria vaan katsastuksen ajaksi sumareiden päälle, niin kelpaa niuhollekin suikkalakille.

Eipäs kelpaakkaan, pitää olla polttimot ja sulake poistettuna.
 
Omalla kohdalla lähdetään siitä, että on automaatti ja kohtalainen suorituskyky. Premiumien kohdalla tullaan sitten siihen, että se jää varmasti business-versioon ilman sen suurempia lisävarusteita. Mikäli vaihtoehtona on joku halvempi automalli, niin taas ensin itseäni miellyttävä voimalinja ja sitten lisävarusteita. Ulkonäölliset varusteet eivät jaksa juurikaan kiinnostaa. Haluan ennemmin, että kabiini on itseäni miellyttävä. Jos varusteiden ja tehon suhteen pitäisi valita, niin ennemmin lisää tehoa ja vähemmän varusteita.
 
Mikä ihme on kulimalli?

Hämärästi muistan koulun historiantunneilta, että kulit taisivat olla pääosin aasialaisia työn raskaan raatajia, joita myytiin orjiksi ja joita usein kohdeltiin huonosti jne. mutta miten tämä autojen eri malleihin liittyy?
 
Jari_S sanoi:
Mikä ihme on kulimalli?

Hämärästi muistan koulun historiantunneilta, että kulit taisivat olla pääosin aasialaisia työn raskaan raatajia, joita myytiin orjiksi ja joita usein kohdeltiin huonosti jne. mutta miten tämä autojen eri malleihin liittyy?

Noh....jos tolla viitataan aasialaisiin/sieltä suunnalta tuleviin niin eikös se osu ihan kohdalleen?

Vai oisko keenerimalli parempi?

Kyllä on köyhän näköistä näissä kulimalleissa kun valotkin on halogeenit ja huomiovalot ku joulukuusesta....
 
dingdongpingpong sanoi:
Eipäs kelpaakkaan, pitää olla polttimot ja sulake poistettuna.

Vain museoautoissa on valoilla sulakkeet ja siinähän poistat polttimon led-valoista. Ei tarvitse edes teipata, kun testerillä koodaa pois käytöstä ja samassa valaisinyksikössä on muita valoja käytössä.
 
Makuasioita, mikäs siinä jos haluaa laittaa paukut ulkonäköön. Mikä kenellekin tuo iloa. Itse arvostan mukavuutta ja mutta tuli muutama valinta ulkonäköön tehtyä. Itse jaan biz-kulin päälle valitut varusteet kahteen kategoriaan.

Mukavuus: tutkat, aktiivivakkari, ristiseläntuki, kaukovaloavustin, nopeusrajoitusnäyttö, harman hifit
Ulkonäkö: Valopaketti, black panel, tumma sisäkatto

Connected paketti on vähän molempia.

Vastaavalla summalla olisi varmaan saanut myös m-sport -paketin, itselle nämä varusteet merkitsivät enemmän. Panostukset ulkonäköön olivat maltilliset ja keskittyivät sisälle. 
 
Kulimalli on omasta mielestä kulimalli, oli sitten premiumia tai perusbrändiä. Premiumin kulimalli saattaa itse asiassa olla tietyssä mielessä vielä karumpi kokemus, kun perusautot alkavat olla vakiona aika hyvin varusteltuja... Varusteet ovat joka tapauksessa itselle tärkeämpiä kuin mahdollisimman tehokas voimalinja. Lisäksi auton pitää mieluummin olla sisältä ja ulkoa omaan silmään kivan näköinen kuin kova menijä. Sitä en tiedä lähtisinkö varustelemaan yksirööristä diesel-bemaria korisarjoin ja M-osaston värein. Tuollaisia on tullut nähtyä ja ovathan ne toki kivan näköisiä, mutta nelisylinterinen perusdiesel rikkoo minusta kokonaisuuden. Itselleni kyllä riittäisi tuollaiseen halvin nelisylinterinen bensakone, joten "all show, no go" -mallit eivät sinällään haittaa.
 
Penguin sanoi:
Vain museoautoissa on valoilla sulakkeet ja siinähän poistat polttimon led-valoista. Ei tarvitse edes teipata, kun testerillä koodaa pois käytöstä ja samassa valaisinyksikössä on muita valoja käytössä.

Toisin sanoen joudut vaihtamaan koko umpion, kun siihen sumariin on tullut kivi. Siitähän tässä keskusteltiin. Varmaan ihanan halpaa.

Kuli vs. täyteen ladattu keskusteluun täytyy nostaa esimerkki Mersun Eemeli. Sehän lanseerattiin upealla kaksivärisellä sisustuksella ja keskusteluissakin moni on kehunut sellaisen olevan premiumia, että voi rakentaa mieleisekseen. Yhdessäkään Suomi-Eemelissä en ole sitä noin 14 tonnia maksavaa sisustusta nähnyt, vaikka aika monella taksillakin olen matkustanut.
 
Sisäpuoli ruksitaan kuntoon eka ja sitten mitä jäljelle jää. M-sport koripaketit ja isot kalliit vanteet ovat tuntuneet omaan makuun tähän asti turhilta. Ulkonäöksi riittää mulle se, että kokonaisuus toimii omaan silmään. Hinnat alkaen sisustuksella ei sitten tule kyllä ihan samaa premium-fiilistä. Ja fiilis tässä onkin tärkein asia, ei näitä muuten osteta. Jokainen tavallaan!
 
Kulimalli oli ennen neekerimalli mutta nykyään moisen sanan käyttöä kannattaa välttää. Tekniikan Maailmakin käytti joskus tuota ilmaisua, ei enää...

Itsellä perheauton hankinnassa tilat ovat ykkönen ja muuta kivaa sitten hankitaan tarpeen mukaan. Ja valitettavasti taloudelliset realiteetit ovat vahvasti läsnä.  :(

Oman henkilökohtaisen autoni -isän lelu- hankinnassa teho, ajettavuus ja hauskuus ovat tärkeimmät kriteerit. Ja se raha myös... huoh. Järjen käytön jätän muille!  :)
 
Aika usein asuntoni parkkipaikalla on "premiumistisesti" pelastustie-kyltin viereen parkkeerattu uudehko Audi A4. Kulisuuden kuitenkin paljastaa 16" pullat, manuaalivaihde ja kulikokonaisuuden kruunaa keskellä tuulilasia valtavalla imukupilla kiinnitetty ikivanha TomTom.
 
Mielipiteitä on monia mutta omaan makuun tai ajatteluun "premium" merkki karvalakkina ei ole premiumia nähnytkään.
Premium tulee myös sieltä varustuksista ja näyttävyydestä myös sisällä.

Ennemmin voisin ottaa täyteen ladatun skodan tms. kuin karvalakki mersun. (oli sitten C tai E)

Premiumia tulee penkeistä, (nappa)nahkoista, sisustuksesta ylipäätään, audiosta, turvallisuusvarusteista jne. mutta tämä on vain minun mielipide.
 
Ennemmin mieleiseksi varusteltu perusmerkin malli kun kulimallin premium, tuttavallisemmin karvalakkimalli. Miksi maksaa merkistä?

Olipa perusmerkki tai premium, on vähän hassua varustella sitä jollain sporttipaketeilla, jos auto on voimalinjaltaan ihan peruskamaa. Siksi omallakin kohdalla jätin kauppaan mm. sporttialustan, ulkonäkö- ja sisätilapaketin. Ennemmin satsaa sitten mukavuuteen.
 
Ei kiinnosta hilavitkuttimet. Hyvin on pärjätty ilman parkkitutkia, kameroita, kaistavahteja sun muita turhuuksia. Vakkari ja automaatti-ilmastointi kun löytyy niin riittää. Kunnon valoista olisin valmis maksamaan, mutta eipä niitä saa rahallakaan kuin todella harvaan autoon. Jos saisi valita niin aina ennen vaikka 520d kulina kuin 330d tappiin varusteltuna.
 
Trollsten sanoi:
Jos saisi valita niin aina ennen vaikka 520d kulina kuin 330d tappiin varusteltuna.

Tämä on hyvä vertailukohta minusta, nimenomaan 5 ja 3 välinen ero ei kavennu yhtään lataamalla 3 mitä hyvänsä varusteita. Kolmonen on valitettavasti niin paljon jäljessä kaikin puolin ettei kamelinkarvamatot edes kuittaa niitä ominaisuuksia jotka siitä isoveljeensä puuttuu, äänimaailma, sisätilat yms. Minusta jos joutuu yleensäkkin taipumaan kolmosen halvimman pään kotteroihin (316 jne) kannattaa ottaa joku kilpaileva merkki ja säästää erotus vaikka käyttötilillä...on sen verran ankeita laitoksia nämä alkaen bemari-koneet, varauksin hyväksyn jopa 518d mallin, on kuitenkin kolmoseen verrattuna todella eleganttia kyytiä.