- 6.2.2021 klo 14:36 / Toteutuneet käyttökulut kaasu, ladattava hybridi ja täyssähkö
Perinteisten bensan ja dieselin rinnalla moni pohtii autoa hankkiessaan, josko kallistuisi kaasuun, hybridiin tai jopa täyssähköautoon.
Meillä on ollut nämä kaikki. Pidän tarkkaa kirjanpitoa autoilun kuluista, ja listasin kaikkien kustannukset taulukkoon. Kustannusten jakoperusteeksi otin saman, jota TM käyttää käyttötesteissään. Lisäksi sovitin kaikkien autojen kulut 3 vuodelle ja 60 tkm:lle, aivan, kuten TM tekee testeissään. Näin nyt esitettävät kulut ovat vertailukelpoisia TM:n käyttötestikulujen kanssa. Saa vertailla.
Vuonna 2016 tuli taloon Volvon XC90 T8 ladattava hybridi. Pidin sitä 3 vuotta ja kilometrejä kertyi 82 tkm. Autoa ladattiin joka yö, ja käytännössä aina päivän ensimmäiset 30 km mentiin sähköllä. Usein se riitti, mutta ei aina. Jos päivän aikana ajettiin pidempi reissu, niin todella harvoin tuli ladattua reissunpäällä. Niinpä päivän loput kilometrit oli sitten bensalla. Keskimääräinen bensan kulutus oli 6,4 l/100km. Ei paha auton koko huomioiden. 2019 Volvo vaihtui Audin sähköautoon
Toisena autona Volvon kanssa oli kaasuauto Audi A4 g-tron. Kauppaan sisältyi vuoden ilmaiset kaasut. Ilmaisten kaasujen turvin kaasuaudin käyttökulut jäivätkin vertailunelikon pienimmiksi. Mutta oli kaasuauto muutenkin edullinen ajaa, keskikulutus pitoaikana puolentoista vuoden ja 65 tkm aikana oli 4,3 kg/100km. Toissijaista bensaa autoon tankattiin koko aikana vain ehkä pari-kolme kertaa. Kaasuaudissa oli kaksi erityistä kustannuksia lisäävää seikkaa. Huoltoväli oli vain 15 tkm. Öljyt piti vaihtaa tuplasti tiheämmin kuin vastaava bensa. Toinen oli rengaskulut. Tämä oli osin käyttäjävirhe. Etuveto yhdistettynä hieman viiveelliseen DSG vaihteistoon teki sen, että lähdöissä turhan usein etupyörät hieman sutivat. Ja tiputtivat jo ensimmäisenä talvena nastat pois sakkorenkaiksi.
Volvo vaihtui täyssähkö Audi e-troniin. Sillä on nyt takana puolitoista vuotta ja noin 45 tkm. Auton oman mittarin mukaan kulutus 27,8 kWh/100km. Kun kulutus mitataan latureiden lataaman sähkön mukaan, ollaan lukemassa 30 kWh/100km. Ero tulee pääosin esilämmityksistä. Ennen ajoon lähtöä matkustamon lämmitys haukkaa energiaa ja se näkyy hieman nostavan kulutusta. Euroina kokonaiskulutus (sis pikalataukset) on 3,7 €/100km, joka vastaa dieselin kulutusta 3l/100km. E-troniin ei liity erityisiä huomioitavia kustannuksia. Renkaita auto ei syö (ensimmäinen rengaskerta tulle vaihtoon ehkä 100tkm kohdalla. Silloin kesärenkaat menee vaihtoon, samoin talvikitkat, kun tuppaavat kovettumaan.) Huoltokäynnin kustannus e-tronille on 317€ se tarvitaan 30tkm/2vuoden välein.
Kaasuaudi vaihtui vuosi sitten Tesla Model 3 LR:ään. Sillä ajettu nyt 27 tkm. Teslalla ajo on erityisen edullista, kun pääsee kotilatauksella. Ajonaikainen kulutus on 18,6 kWh/100km, joka kotisähkön 10 snt/kWh tekee alle 2€/100km. Edullista! Mutta kun Teslan kulutus lasketaan seinästä ladatun laturin mukaan, on kulutus 27 kWh/100km. Iso ero selittyy erityisesti talvella osin karmittomista ikkunoista, ja isolta osalta mukavuudesta. Sähköautoon on niin helppo ja mukava laittaa ennen lähtöä esilämmitys päälle, ja istua lämpimään autoon. Teslalla tämä täytyy tehdä osin myös siksi, jotta karmittomat ikkunat eivät olisi jäässä, ja laskisivat oven avautuessa sentin, että oven saa auki. Lisäksi Tesla pysäköinnin aikaista kulutusta nostaa videovalvonta, joka pitää autoa koko ajan hereillä, ja se puolestaan lämmittelee kameroita ym. Edelleen Audista poiketen Tesla lämmittää kylmällä akkua, jota Audi ei tee. Nämä kaikki kuluttavat sähköä. Kun huomioi matkalla tehdyt pikalataukset, ollaan luvussa 3,2 €/100km, joka vastaa bensankulutusta 2,3 l/100km. Edullista sekin, kun huomioi, että aina lähtiessä on lämmin auto. Vielä pari erityistä kustannusseikkaa Teslasta. Huoltokulut lähes nolla, sillä autossa ei ole ollenkaan määräaikaishuoltoja. Toisaalta rengaskulut näyttävät nousevan aika isoiksi. Teho, ja omalla kohdalle sattunut tyyppivika, väärät rengaskulmat, jotka syövät renkaiden sisäreunat. Nämä yhdessä ajaa ekoille kesärengaskaupoille jo arvioilta 40 tkm kohdalla.
Näin käyttökulut näillä neljällä autolla. Kaasuaudi, Tesla ja sähköaudi lähes samoissa 10-12 €/100km lukemissa. Mutta iso hybridivolvo sitten tuplaa lukemat 25€/100km luokkaan.
Vielä; uudehkojen autojen isoin kuluerä on pääomakulu, eli auton arvon aleneminen. En ottanut niitä mukaan taulukkoon, kun sähköautojen osalta puuttuvat kattavat tiedot. Mutta kerrotaan kahden toteutuneen osalta pääomakulut: kaasuaudi noin 25 €/100km (765€/kk), arvo laski noin 14 teur omistusaikana ja siihen päälle n. 2% laskennallinen korkokulu. Volvon, jonka hankintahinta oli noin 100 teur, arvo laski 33 teur, joka tekee korkojen kanssa noin 46€/100km (= 1060€/kk). Huomioitava, että g-tronin osalta pääomakulut laskettu pitoajalle, eli 21kk:lle. Vielä tarkennuksena, että kaikki autot on ostettu uutena Suomen jälleenmyyjältä.
Meillä on ollut nämä kaikki. Pidän tarkkaa kirjanpitoa autoilun kuluista, ja listasin kaikkien kustannukset taulukkoon. Kustannusten jakoperusteeksi otin saman, jota TM käyttää käyttötesteissään. Lisäksi sovitin kaikkien autojen kulut 3 vuodelle ja 60 tkm:lle, aivan, kuten TM tekee testeissään. Näin nyt esitettävät kulut ovat vertailukelpoisia TM:n käyttötestikulujen kanssa. Saa vertailla.
Vuonna 2016 tuli taloon Volvon XC90 T8 ladattava hybridi. Pidin sitä 3 vuotta ja kilometrejä kertyi 82 tkm. Autoa ladattiin joka yö, ja käytännössä aina päivän ensimmäiset 30 km mentiin sähköllä. Usein se riitti, mutta ei aina. Jos päivän aikana ajettiin pidempi reissu, niin todella harvoin tuli ladattua reissunpäällä. Niinpä päivän loput kilometrit oli sitten bensalla. Keskimääräinen bensan kulutus oli 6,4 l/100km. Ei paha auton koko huomioiden. 2019 Volvo vaihtui Audin sähköautoon
Toisena autona Volvon kanssa oli kaasuauto Audi A4 g-tron. Kauppaan sisältyi vuoden ilmaiset kaasut. Ilmaisten kaasujen turvin kaasuaudin käyttökulut jäivätkin vertailunelikon pienimmiksi. Mutta oli kaasuauto muutenkin edullinen ajaa, keskikulutus pitoaikana puolentoista vuoden ja 65 tkm aikana oli 4,3 kg/100km. Toissijaista bensaa autoon tankattiin koko aikana vain ehkä pari-kolme kertaa. Kaasuaudissa oli kaksi erityistä kustannuksia lisäävää seikkaa. Huoltoväli oli vain 15 tkm. Öljyt piti vaihtaa tuplasti tiheämmin kuin vastaava bensa. Toinen oli rengaskulut. Tämä oli osin käyttäjävirhe. Etuveto yhdistettynä hieman viiveelliseen DSG vaihteistoon teki sen, että lähdöissä turhan usein etupyörät hieman sutivat. Ja tiputtivat jo ensimmäisenä talvena nastat pois sakkorenkaiksi.
Volvo vaihtui täyssähkö Audi e-troniin. Sillä on nyt takana puolitoista vuotta ja noin 45 tkm. Auton oman mittarin mukaan kulutus 27,8 kWh/100km. Kun kulutus mitataan latureiden lataaman sähkön mukaan, ollaan lukemassa 30 kWh/100km. Ero tulee pääosin esilämmityksistä. Ennen ajoon lähtöä matkustamon lämmitys haukkaa energiaa ja se näkyy hieman nostavan kulutusta. Euroina kokonaiskulutus (sis pikalataukset) on 3,7 €/100km, joka vastaa dieselin kulutusta 3l/100km. E-troniin ei liity erityisiä huomioitavia kustannuksia. Renkaita auto ei syö (ensimmäinen rengaskerta tulle vaihtoon ehkä 100tkm kohdalla. Silloin kesärenkaat menee vaihtoon, samoin talvikitkat, kun tuppaavat kovettumaan.) Huoltokäynnin kustannus e-tronille on 317€ se tarvitaan 30tkm/2vuoden välein.
Kaasuaudi vaihtui vuosi sitten Tesla Model 3 LR:ään. Sillä ajettu nyt 27 tkm. Teslalla ajo on erityisen edullista, kun pääsee kotilatauksella. Ajonaikainen kulutus on 18,6 kWh/100km, joka kotisähkön 10 snt/kWh tekee alle 2€/100km. Edullista! Mutta kun Teslan kulutus lasketaan seinästä ladatun laturin mukaan, on kulutus 27 kWh/100km. Iso ero selittyy erityisesti talvella osin karmittomista ikkunoista, ja isolta osalta mukavuudesta. Sähköautoon on niin helppo ja mukava laittaa ennen lähtöä esilämmitys päälle, ja istua lämpimään autoon. Teslalla tämä täytyy tehdä osin myös siksi, jotta karmittomat ikkunat eivät olisi jäässä, ja laskisivat oven avautuessa sentin, että oven saa auki. Lisäksi Tesla pysäköinnin aikaista kulutusta nostaa videovalvonta, joka pitää autoa koko ajan hereillä, ja se puolestaan lämmittelee kameroita ym. Edelleen Audista poiketen Tesla lämmittää kylmällä akkua, jota Audi ei tee. Nämä kaikki kuluttavat sähköä. Kun huomioi matkalla tehdyt pikalataukset, ollaan luvussa 3,2 €/100km, joka vastaa bensankulutusta 2,3 l/100km. Edullista sekin, kun huomioi, että aina lähtiessä on lämmin auto. Vielä pari erityistä kustannusseikkaa Teslasta. Huoltokulut lähes nolla, sillä autossa ei ole ollenkaan määräaikaishuoltoja. Toisaalta rengaskulut näyttävät nousevan aika isoiksi. Teho, ja omalla kohdalle sattunut tyyppivika, väärät rengaskulmat, jotka syövät renkaiden sisäreunat. Nämä yhdessä ajaa ekoille kesärengaskaupoille jo arvioilta 40 tkm kohdalla.
Näin käyttökulut näillä neljällä autolla. Kaasuaudi, Tesla ja sähköaudi lähes samoissa 10-12 €/100km lukemissa. Mutta iso hybridivolvo sitten tuplaa lukemat 25€/100km luokkaan.
Vielä; uudehkojen autojen isoin kuluerä on pääomakulu, eli auton arvon aleneminen. En ottanut niitä mukaan taulukkoon, kun sähköautojen osalta puuttuvat kattavat tiedot. Mutta kerrotaan kahden toteutuneen osalta pääomakulut: kaasuaudi noin 25 €/100km (765€/kk), arvo laski noin 14 teur omistusaikana ja siihen päälle n. 2% laskennallinen korkokulu. Volvon, jonka hankintahinta oli noin 100 teur, arvo laski 33 teur, joka tekee korkojen kanssa noin 46€/100km (= 1060€/kk). Huomioitava, että g-tronin osalta pääomakulut laskettu pitoajalle, eli 21kk:lle. Vielä tarkennuksena, että kaikki autot on ostettu uutena Suomen jälleenmyyjältä.