https://tummennuskalvot.fi/

Porsche 991

clima

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Avataanpa ketju tälle seniorimallin uusimmalle malliversiolle.

Innoittajana toimikoot ystäväni juuri hankkima 991 Carrera S vm.2013. Varusteina mm. 430hv powerkit, aerokit cup, Sport chrono, sport-putket, Cup penkit ja iso liuta kaikkia Porschen kirjainyhdistelmiä.

Tunnelmia koeajosta:

Illan suussa kuului kotimäestä sisätiloihin matalahkoa auton jylinää, joka kertoi että nyt ei naapuri ole liikkeellä. Äänimaailma oli tuttu, olihan tuosta mäestä laskeutunut pihalle aiemminkin toisen kaverin 997 useampaan kertaankin. Ulkovaatteet päälle ja pihalle.

Porsche näyttää...Porschelta. 50 vuotta on pitänyt ulkomuodon tunnistettavana, toki modernisoituna (ja puhtaan kiiltävänä) erityisesti auton takapää näyttää freesiltä. Toki kyseisessä pelissä oleva Aerokit korisarja  GT3 vanteineen auttaa myös asiaa ja tekee siitä menevän näköisen pelin. Aerokit on siis must have listalla Carreraa hankittaessa. Saa lähes GT3:n ulkonäön mutta pääsee ilman palovammoja perille.

Sisällä tunnelma on 997:aan verrattuna muuttunut eniten: tunnelma vuoden 2013 autossa on merkittävästi modernimpi 2005 myyntiin tulleeseen edeltäjäänsä verrattuna. Kabiinissa musta ja hopea antavat tyylikkäät kontrastit toisilleen. Laskeutuminen cup penkeille (samat kuin GT3:ssa) sujuu kaltaiseltani pieneltä kaverilta suhteellisen helposti, isoille karpaaseille istuinosa voi tuottaa ongelmia. Pulkka on varsin samanlainen 997 GT3 verrattuna, joka kokemusperäisesti antaa hyvän tuen vaikkapa Nyrren kurveissakin. Cup penkit must have listalle.

Avain vasemmalle virtalukkoon ja kone tulille. Käynnistysääni on jo varsin makea.
Ajossa huomaa heti, että Porsche tuntuu...Porschelta. Varsin tuttua alkumetreiltä 997:aan verrattuna, sähkötehosteinen ohjaus ei tunnu heti niin tarkalta kuin edeltäjän hydrauliohjaus. Nopeutta hieman lisää,  ohjaus tuntuu heräävän paremmin eloon ja moottoritienopeudessa tuntuu oikeinkin hyvältä. Sporttijousitus on loistava yhdistelmä mukavuutta ja tarkkuutta, vaikuttaa että toimisi hienosti radallakin.  Moottoritien kiertyvässä rampissa kiihdytettäessä (kuiva asfaltti) perä ilmoittaa vähäisestä irtoamisesta juuri siten kuin takavetoautolla parhaimmillaan: ennakoitavaa, nautinnollista ja turvallisen tuntuista. Äänimaailma on Porschella saatu nyt jo tehtaalla kohdalleen, sporttiputket antavat asialliset murinat ja röpötykset, välikaasu löytyy alemmas vaihdettaessa. Sporttiputket must listalle. Tehoa on riittävästi ja PDK toimii kuin ajatus.

Radiosta en osaa sanoa mitään, se oli suljettuna koko ajon ajan. Oli muuta kuunneltavaa. Kulutus oli ajotietokoneen mukaan testailun jälkeen reilut 14l satasella, maantieajossa menee kuulemma alle kympin.

Autossa on paljon samaa kuin 997:ssa, hiottuine yksityiskohtineen 991 on uudemman tuntuinen niin kuin kuuluukin. Ajonautintoa molemmat malliversiot antavat siinä määrin että jos olisin rahoissani niin kumpi tahansa menisi heittämällä must have listalle.
Tuntuu etuoikeutetulta kun pääsee välillä näitä kokeilemaan.  ;D

 
Sä oot etuoikeutettu! Tällaiselle EVO:a lukevalle autofanille jo tällainen kirjoitus on mannaa. Eipä meikäläinen täällä korvessa Porscheja näe. Hyvä jos jonkun kerran vuodessa. Ja nekin ohimennen auton ikkunasta!

Oispa se huikeeeta saada joskus koeajaa tuommonen uudenkarhea huippumalli. Huoh.
 
Tänään oli mahdollisuus ajaa peräkkäin Alastarossa 997 turbo vs tuo ensimmäisen viestin 991 S.

Tuo turbo onkin minulle jo tuttu tapaus radaltakin, loistava auto, jossa tosin syheröisellä radalla ei saa tehoja hyödynnettyä. Eli voimaa löytyy enemmän kuin lääkäri määrää, mutta suorat loppuvat liian nopeasti kesken. Neliveto ei myöskään varsinaisesti auta tiukoissa mutkissa, auto ei puske mutta viimeisin ketteryys puuttuu. Suoranopeus korvaa sen mitä mutkissa menetetään. Pitkien suorien suvereeni valtias, kuningasluokkaa myös autobahnilla.

Sitten 991 S.
3.8 litrainen kutonen kiertää hienosti ylös asti, uusissa malleissa (myös "pikku-Porscheissa) tehdas on itse saanut myös soundit sporttiputkilla kohdalleen. Metallinen, hieno soundi. Sport plus-mode pitää kierrokset hyvin alueella, kiihdytyksissä PDK latoo pykäliä niin nopeasti että selkään paukkuu, muutenkin laatikko toimii täydellisesti radalla: tuntuu että aina on oikea vaihde silmässä, alasvaihto heittää mukavan välikaasun.
Sen minkä 991 S em. turbolle suorilla häviää niin sen se voittaa mutkissa: aivan tajuttoman hienosti imee mutkiin, takaveto osoittaa tässä voimansa. Käsittämättömän hyvä auto varsinkin mutkaisella radalla!
Yksi kaveri mikä harrastaa rata-ajoa (siis harrastusmielessä) enemmänkin kehui että tämä kyseinen 991 S on paras auto mitä hän on koskaan ajanut radalla, kokemusplakkarista löytyy mm. Fefe 430, GT-R.
Ja kun 991 S on näin hyvä, niin mitä onkaan GT3....
 
Mikäs versio tämä on?

991 facelift vai jotain muuta? Sisällä näyttää olevan kuppipenkit ja takana putket tulee keskeltä joita ei muissa malleissa ole pois lukien GT3 (rs) joka tuo ei kumminkaan ole.

11755682_935839479772382_6901043495426478390_n.jpg


10501814_935839513105712_67961503359501554_n.jpg
 
clima sanoi:
Ekassa viestissä mainittu yksilö on nyt myynnissä:
Perus Carrera S, ei kummoisesti extraa (muovinpaloja extra-osiossa laskevat vain spedet) , ei kovin uusi, kilometrejäkin "riittävästi" ja 160k€??? Anteeksi että vähän naurattaa.😂😂
 
^ Autoliike pyytää mitä haluaa, ei kukaan tuota hintaa tosiaan maksa. Mutta se on liikkeen ongelma se.

Cyclic Stig sanoi:
ei kummoisesti extraa

Heh, tämä pisti hymyilyttämään heti aamutuimaan. Odotan innolla listausta mitä oleellista tuosta puuttuu.
 
pokkus sanoi:
Tuosta kuvasta se kait käy parhaiten ilmi ;)

porsche-911-7465079_b_70ba3d280b0f4303.jpg

Tuo on jännä tuo possun näppäinpohja, koskaan en ole nähnyt 991:sta edes kuvaa missä kaikki paikat olisi täytetty. Varustelluimmissa on 3-4 tyhjää paikkaa ja kuleissa jotain 6.  :rolleyes:

pokkus sanoi:
On kyllä ihan sairaan hintainen auto uutena, jos tuo hinta pitää paikkaansa.

Only in Finland.  ;)
Saksasta vähän käytettynä tilanne helpottuu.
 
clima sanoi:
Tuo on jännä tuo possun näppäinpohja, koskaan en ole nähnyt 991:sta edes kuvaa missä kaikki paikat olisi täytetty. Varustelluimmissa on 3-4 tyhjää paikkaa ja kuleissa jotain 6.  :rolleyes:
Käytetäänkö tuota samaa näppäinpohjaa joissakin muissa Possun malleissa :rolleyes:
 
Pärnuun Grand Turismo tapahtumassa tuli näitä myös ihailtua viime kesänä. Hienoja pelejä. Äänimaailma uskomattoman kaunista.
 
Näitä enempää ei nappuloita löydy edes 991:sen käyttöohjeesta.
 

Liitteet

  • Porsche 991 Cabrio keskikonsolin näppäimet.jpg
    Porsche 991 Cabrio keskikonsolin näppäimet.jpg
    18,9 KB · Katsottu: 407
  • Porsche 991 keskikonsolin näppäimet.jpg
    Porsche 991 keskikonsolin näppäimet.jpg
    32,3 KB · Katsottu: 392
Vähän ketjun ensimmäiseenkin viestiin viitaten: tuli eilen mahdollisuus kokeilla kaverini uutta hankintaa eli vm. 2017 991.2 GTS:ää radalla.

Ulkoisesti pre-fl verrattuna ei niin selkeitä huomioita tule muuta kuin led-valoista, toki muutakin pientä fiilausta on tehty mutta nuo nyt pistävät silmään.
Sisällä ei myöskään mitään maata mullistavaa ole muuten näköpiirissä mutta keskinäyttöä on uudistettu ja modernisoitu, samoin rattia. Tähän yksilöön oli valikoitunut tehtaalla jo valmiiksi oikeaan asentoon asennetut GT3 mallin kuppi-istuimet joissa säätöä on vain eteen ja taakse. Nuo ovat vaan niiiin hyvät istua omalle kropalle ettei mitään rajaa. Fl-malliin ovat lisänneet vielä penkin lämmityksen.  :D

Suurin muutos löytyy takaa: 3.8 litrainen vapaastihengittävä on korvattu 3.0 litraisella tuplaturbo moottorilla. 450 hv, 550Nm, 0-100 km/h 3.7s PDK:lla.
Lisäksi alustasta löytyy nyt nelipyöräohjaus.
Ajossa nuo muutokset huomaa: jerkkua on nyt enemmän ja matalammilla kierroksilla, turboviivettä ei ole joten auto tuntuu lähes vaparilta radalla, kaasua pystyy avaamaan nätin lineaarisesti mutkasta ulostullessa. Jos 991.1 oli aiemmin alustaltaan paras auto ajaa mitä olen kokeillut niin jostain ovat onnistuneet taas taikomaan alustaankin uutta ja wow-efektin aiheuttavaa: nelipyöräohjaus yhdistettynä PTV plus järjestelmään (jolla voidaan vielä parantaa kääntyvyyttä) antaa mutka-ajoon käsittämättömän hyvän tuntuman, tulee fiilis että auto kääntyy radalla mutkaan kuin mutkaan lähes itsekseen, ketteryys on hämmästyttävää.  :-*

Jotain moitittavaakin löytyy: soundimaailma on sisälle erinomainen mutta vaikka pääsuoralla kuunneltuna turbot ovat syöneet soundista sen viimeisen puristuksen pois, tuntuu kuin kierrokset loppuisivat kesken vaikka kone kiertää reilun 7k. Matalilla kierroksilla soundit ovat asialliset uloskin.

Kokonaisuutena hyvää on parannettu entisestään, paras auto millä olen ajanut.  :-*
 
jlindstrom sanoi:
Laitoitko session jälkeen eläkehakemuksen vetämään lähimmässä veikkauspisteessä? [emoji16]

Kaikkeni olen joka saralla yrittänyt mutta ei kynnet riitä millään.😉

Tänään jatkui wow-efektien sarja kun olin 991 GT3RS:n kyydissä radalla. Miten tuota nyt kuvailisi.🤔
Sanotaanko vaikka että huh-huh. Ja vielä kerran huh.
Kaarrevauhti ja pito oli uskomaton. Suoravauhdista mainittakoon että kun oma pulkka keräsi pääsuoralla 167km/h niin tällä mentiin 197 km/h. Jostain niitä eroja vaan tulee. 😆