- 9.6.2016 klo 15:52 / Diesel voi sittenkin olla puhdas
"Der Diesel kann doch sauber sein"
Tuollaisella otsikolla oli varustettu Auto Motor und Sportin artikkeli, jossa jatketaan moottorien päästömittauksia todellisissa liikennetilanteissa. Ajoneuvot on varustettu mukanakuljetettavalla Emission Analyticsin analyysilaitteistolla.
Nyt sitten Mercedes iskee pöytään uskomattoman hyvät lukemat. Uuden E 220d:n NOx päästöt ovat todellisessa liikennekäytössä vain puolet Euro6:n sallimista. Mersulla on siis kusiruiskutekniikka hallussa.
Vertailun vuoksi (Citikka) DS 5 BlueHDi 180 puski melkein 8-kertaa sallitun määrän NOxeja, vaikka siinäkin on kusiruisku. Paljon parjattu VW Seatin hahmossa (2.0TDI 150) pääsi 2,6-kertaisiin päästöihin pelkällä katalysaattorilla.
Mersu on varustautunut näköjään hyvin tuleviin Real Traffic Emissions-testeihin, jotka on lähiaikoina tulossa tyyppihyväksynnän ehdoksi.
Ehkäpä dieselmoottorilla on sittenkin tulevaisuutta kaikkien parjauskampanijoiden jälkeenkin?
Tuollaisella otsikolla oli varustettu Auto Motor und Sportin artikkeli, jossa jatketaan moottorien päästömittauksia todellisissa liikennetilanteissa. Ajoneuvot on varustettu mukanakuljetettavalla Emission Analyticsin analyysilaitteistolla.
Nyt sitten Mercedes iskee pöytään uskomattoman hyvät lukemat. Uuden E 220d:n NOx päästöt ovat todellisessa liikennekäytössä vain puolet Euro6:n sallimista. Mersulla on siis kusiruiskutekniikka hallussa.
Vertailun vuoksi (Citikka) DS 5 BlueHDi 180 puski melkein 8-kertaa sallitun määrän NOxeja, vaikka siinäkin on kusiruisku. Paljon parjattu VW Seatin hahmossa (2.0TDI 150) pääsi 2,6-kertaisiin päästöihin pelkällä katalysaattorilla.
Mersu on varustautunut näköjään hyvin tuleviin Real Traffic Emissions-testeihin, jotka on lähiaikoina tulossa tyyppihyväksynnän ehdoksi.
Ehkäpä dieselmoottorilla on sittenkin tulevaisuutta kaikkien parjauskampanijoiden jälkeenkin?