https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Maakaasuautot tulossa(ko) (jälleen)

Ansjelm

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Tässä auto/työ/loma/elämä -pohdinnan yhteydessä niin syntyjen syvien sekä ties minkä näkökulmasta alkoi mietityttämään taasen nämä maakaasuautot yhtenä vaihtoehtona. Olen kai puusilmä kun en suoraan löydä tietoa aitojen vertailujen tekemiseksi maakaasu(ja bensa) vs. muut päästöttömämmät tai käyttökustannuksiltaan halvat autot. Suomesta näitä saa hyvin surkeasti myöskin käytettyinä.

Mutta mahdollisuus päästä 100km pelkästään kaasulla 3-5 eurolla olisi järkevää. Miksi siis tämä ei vaan ole kolahtanut? Uusi A3, Skodan Octavia ja Citigo, VWt, Mersu toki jatkaa ja onhan näitä kai muitakin jotka uutta möisivät Suomeenkin.
 
Suomalaiset kollektiivisesti sen verran viisaita, että pelkän Putinin kaasutoimituksen varaan eivät laske, kun vielä senkin tietävät, että verot pomppaavat ylös heti, jos kaasuautoja alkaa ilmaantua liikenteeseen enemmänkin.
 
Penguin sanoi:
Suomalaiset kollektiivisesti sen verran viisaita, että pelkän Putinin kaasutoimituksen varaan eivät laske, kun vielä senkin tietävät, että verot pomppaavat ylös heti, jos kaasuautoja alkaa ilmaantua liikenteeseen enemmänkin.

Kulkeehan ne kotimaisella biokaasulla ja maakaasunkin tankkeriterminaalia suunnitellaan EU:n tuella rakennettavaksi. Sitten vielä se tärkein pointti eli kaasuautothan ovat bi-fueleja eli toimivat aivan normaalilla bensiinilläkin. Sitä ei vissiin ymmärretä.

Verotus on totta, mutta se vaatisi kymmeniä tuhansia kaasuautoja, jota odotellessa voi ajaa puoleen hintaan. Jos nyt ostaa uuden kaasu Skodan tai Audin, niin taatusti ehtii ajamaan auton vaihtoikään ennen kuin kaasuautojen määrä räjähtää.
 
Urlaub sanoi:
Verotus on totta, mutta se vaatisi kymmeniä tuhansia kaasuautoja, jota odotellessa voi ajaa puoleen hintaan. Jos nyt ostaa uuden kaasu Skodan tai Audin, niin taatusti ehtii ajamaan auton vaihtoikään ennen kuin kaasuautojen määrä räjähtää.

No sen verran ahne valtio vähäisiä maakaasuautoilijoita jo muisti, että käyttövoimavero piti lätkäistä. Sitähän voi siitä sitten kätevästi määrätä lisää sitä mukaa, kun maakaasuautot yleistyvät.
 
vakio sanoi:
No sen verran ahne valtio vähäisiä maakaasuautoilijoita jo muisti, että käyttövoimavero piti lätkäistä. Sitähän voi siitä sitten kätevästi määrätä lisää sitä mukaa, kun maakaasuautot yleistyvät.

Totta. Ehtivät olla verottomia muutaman vuoden. Onneksi kaasuautojen käyttövoimavero on murto-osa dieseleiden käyttövoimaverosta.

Tokkiinsa sitä voidaan korottaa, mutta niinhän sitä korotetaan bensa-autojenkin ajoneuvoveroa jälleen kerran.
 
Ideologinen ajattelumalli taitaa olla, että kaasuautoja ajetaan maakaasulla vain siirtymäaika kunnes biokaasun tuotanto saadaan riittävän isoksi korvaamaan maakaasun käyttö. Joo.. eipä taida toteutua Suomessa missä kaikki tämän tapainen toiminta tapetaan verotuksella ja ylitse pääsemättömällä byrokratialle. Kuitenkin tuotannon tulee perustua pieniin yksiköihin. Muissa pohjoismaissa näin voi varmasti käydä ja Ruotsin voi ajellakin etelästä pohjoiseen tankkaamalla paikallisesti tuotettua biokaasua.

Meillä on työmaalla kolme kappaletta kaasuautoja. Siinä ovat toimineet kuten mitkä tahansa muutkin autot ja polttoainetta ei ajaessa voi päätellä muusta kuin kahdesta pa-mittarista.

Jos toimitusvaikeuksia joskus on löytyy monia kaasuspesifisiä käyttötarkoituksia joissa syntyvät ongelmat ovat ihan eri kokoluokkaa kuin kaasuautoille tulevat ongelmat. Ja autojahan voi ajaa bensalla, vaikkakin tehdaskaasuautoissa on aika pienet bensatankit. Maakaasu on merkittävä polttoaine lämmöntuotannossa edelleen vaikka investointeja nykyisen veropolitiikan myötä jatkuvasti tehdään muille polttoaineille. Sitä käytetään kaukolämmöntuotannossa ja myös kiinteistöissä. Lisäksi monessa teollisuusprosessissa on maakaasu takana mm. lasivillan tuotanto, lasitehtaita, leipomoita, kahvin paahtamista jne.. 

Itsekkin olen joskus vakavasti harkinnut kaasuauton hankintaa tai auton kaasuttamista.
 
Urlaub sanoi:
Tokkiinsa sitä voidaan korottaa, mutta niinhän sitä korotetaan bensa-autojenkin ajoneuvoveroa jälleen kerran.

Tämä korotus johon viittaat, koskee kaikkia henkilöautoja käyttövoimasta riippumatta ja samansuuruisena.
 
antti sanoi:
Ideologinen ajattelumalli taitaa olla, että kaasuautoja ajetaan maakaasulla vain siirtymäaika kunnes biokaasun tuotanto saadaan riittävän isoksi korvaamaan maakaasun käyttö. Joo.. eipä taida toteutua Suomessa missä kaikki tämän tapainen toiminta tapetaan verotuksella ja ylitse pääsemättömällä byrokratialle. Kuitenkin tuotannon tulee perustua pieniin yksiköihin. Muissa pohjoismaissa näin voi varmasti käydä ja Ruotsin voi ajellakin etelästä pohjoiseen tankkaamalla paikallisesti tuotettua biokaasua.

Pientä liikehdintää on tapahtunut, kun Forssaan ja Joutsaan on hiljattain avautunut paikalliset biokaasuasemat. Laukaassa on sitten pioneerina Kalmarin tilan biokaasumyynti ollut jo vuosia.

http://www.joutsanekokaasu.fi/
http://www.envor.fi/uutiset/?newsid=148
 
Ansjelm sanoi:
Mutta mahdollisuus päästä 100km pelkästään kaasulla 3-5 eurolla olisi järkevää. Miksi siis tämä ei vaan ole kolahtanut?

Lyhyt tankkausväli, omilla ajoilla joka toinen päivä.
Tankkauspisteiden vähäisyys, lähinnä eteläisellä/itäisessä suomessa pärjää.
Lyhyempi huoltoväli bensa/diesel verrattuna nostaa kustannuksia.
Jälleenmyyntiarvo - mitä se on 200 000 km ajettuna?
 
Urlaub sanoi:
Pientä liikehdintää on tapahtunut, kun Forssaan ja Joutsaan on hiljattain avautunut paikalliset biokaasuasemat.

Mutta miten noiden toimitusvarmuuteen voi luottaa jatkossa?
 
Taky sanoi:
Lyhyt tankkausväli, omilla ajoilla joka toinen päivä.
Tankkauspisteiden vähäisyys, lähinnä eteläisellä/itäisessä suomessa pärjää.

Totta, mutta auto kulkee myös bensalla. Ei siis jää tien varteen, vaikka kaasu loppuisikin.

Taky sanoi:
Lyhyempi huoltoväli bensa/diesel verrattuna nostaa kustannuksia.

Totta, mutta ainakin omalla rahalla ostetulla VAGgineella olisi jokatapauksessa syytä tehdä öljynvaihto 15 tkm välein.


Taky sanoi:
Jälleenmyyntiarvo - mitä se on 200 000 km ajettuna?

Minimissään sama kuin pelkkää bensaa polttavien autojen. Ihmehän se olisi, jos menisi sen alapuolelle, kun bi-fuelilla voi halutessaan ajaa kokonaan ilman kaasuakin.

Käytännössä jälleenmyyntihinta on ollut reilusti korkeampi kuin pelkkää bensaa polttavissa sisarmalleissa. Näin on Suomessa, Saksassa kuin Ruotsissakin, joiden hintatasoa olen seurannut.
 
Taky sanoi:
Mutta miten noiden toimitusvarmuuteen voi luottaa jatkossa?

Mistäpä sitä koskaan tietää, mutta luulenpa satojen tuhansien investoinnit tehdyn pitkällä tähtäimellä.

En oikein jaksa uskoa, että Forssassa lopetettaisiin jätevesien puhdistusta tai kaupunki lakkaisi tuottamasta biojätteitä.

Enemmän minä valtiovaltaa epäilen eli veroriskiä tarkoitan. Mutta siitäkin onneksi selviäisi ajamalla pelkällä bensalla ja muutoskatsastuksessa kaasuputkiin tulppa, niin loppuisi käyttövoimaverotus.
 
Urlaub sanoi:
Totta, mutta auto kulkee myös bensalla. Ei siis jää tien varteen, vaikka kaasu loppuisikin.

Ei jää ei, mutta pieni kaasusäiliö ja harvat tankkauspaikat paljo ajavalle (60tkm/v) niin silloin säästöidea saa kolauksen kun bensaa joutuu polttamaan.
 
Taky sanoi:
Ei jää ei, mutta pieni kaasusäiliö ja harvat tankkauspaikat paljo ajavalle (60tkm/v) niin silloin säästöidea saa kolauksen kun bensaa joutuu polttamaan.

Auto kannattaa ostaa käyttötarkoituksen mukaan. Jos ajaa paljon kaasutankkauspisteiden ulkopuolella, niin kannattanee valita jokin muu käyttövoima.
 
Urlaub sanoi:
Auto kannattaa ostaa käyttötarkoituksen mukaan.

Älä...  :p


Urlaub sanoi:
Jos ajaa paljon kaasutankkauspisteiden ulkopuolella, niin kannattanee valita jokin muu käyttövoima.

Toki, itsellä vain voisi ilman noita pieniä tankkausvälejä lukuunottamatta olla mahdollisuus hyödyntää kaasua.
Duuni päässä parikin asemaan muutaman km sisällä ja kotipäässä 25 km, mutta matkalla ja toisen 20 km päässä mutta ei vakioreitin varrella.
Eli kiinnostaa mutta rohkeus ei ole vielä riittänyt siihen ryhtyä, lisäsäiliöidenkin asennusta selvittelin taannoin tankkausvälin kasvattamiseksi.
 
Vaikka ajan joka päivä maakaasun tankkauspisteen ohi kaksi kertaa, niin kiitos ei. Nykyisessä autossa on tankkausväli n. 1200 km vähän ajosta riippuen ja siellä reilusti tonnin paremman puolella sen on syytä pysyä. Ihan sama vaikka polttaisi seitsemää eri polttoainetta. Biokaasu ei tule olemana mikään ratkaisu. Se voi olla täydentävä kaasunlähde, mutta maakaasua se ei pysty syrjäyttämään.
 
Tämä saattaa olla hieman vanha aihe, mutta pakko kommentoida kun asia oli juuri itsellä ajankohtainen.

Hain juuri uutta työsuhdeautoa ja maakaasu olisi ollut erittäin kiinnostava vaihtoehto itselleni. Tankkauspiste on käytännössä työpaikkani pihalla. Maakaasun tai biokaasun saatavuudesta en ole huolissani, sillä tuotetaanhan tuota myös kotimaisista lähteistä ja kuten työkaverini asian ilmaisi " aina ne naapurin putket senverran vuotavat, että niistä riittää meidän autojen tankkaukseen kaasua".

Varsinaisesti ongelmaksi tuli sitten sopivan auton löytäminen lähinnä Passatin kokoluokasta. Niitä ei taas tällähetkellä tuoda maahan käytännössä lainkaan. Golf olisi ollut ihan ok, mutta se on hieman liian pieni minun tarpeisiini. Passatissa on versio vaihtumassa ja vanhaan malliin ei oteta enää uusia tilauksia ja uutta ei luvattu tuoda maahan kaasuversiona. Subaruja valmistetaan kaasuversioksi Ruotsissa ja sieltä voisi periaatteessa saada maahan sopivan version maahantuojan kautta, jos oikein kiltisti pyytäisi (en tosin tiedä, mistä pyytäisin, kun Subarun kotisivulla ei ole sp-osoitetta tai puhelinnumeroa, mistä kysyä), mutta koska kyseessä on kahden energialähteen auto, niin päästörajat, jotka meidän firmassa ovat aika tiukat, saattavat tulla vastaan eli CO2-päästöt lasketaan kaiketi saastuttavamman polttoaineen mukaan ja Subarussa rajat ovat aika ylhäällä.

En siis saanut maakaasuautoa tälläkään kertaa. Jouduin tyytymään tilaamaan perinteisen dieselin, joka on päästörajojen alla ja "todella ympäristöystävällinen" NOX-päästöineen.
 
Tommi13 sanoi:
Subaruja valmistetaan kaasuversioksi Ruotsissa ja sieltä voisi periaatteessa saada maahan sopivan version maahantuojan kautta, jos oikein kiltisti pyytäisi (en tosin tiedä, mistä pyytäisin, kun Subarun kotisivulla ei ole sp-osoitetta tai puhelinnumeroa, mistä kysyä), mutta koska kyseessä on kahden energialähteen auto, niin päästörajat, jotka meidän firmassa ovat aika tiukat, saattavat tulla vastaan eli CO2-päästöt lasketaan kaiketi saastuttavamman polttoaineen mukaan ja Subarussa rajat ovat aika ylhäällä.

Tuskin työnantajasi mistään saa tietoja (tai viitsii mittauttaa) Subarun päästöjä bensalla. Jos auto on virallisesti tyyppihyväksytty bi fueliksi eli bensaa ja metaania polttavaksi, niin virallisena päästötietona käytetään kaasulla saatavaa tulosta jos bensatankki on tarpeeksi pieni eli auton katsotaan olevan pääasiassa kaasukäyttöinen. Oisko raja ollut 20 litrassa tai niillä main. Siksi esim. S60/80V70 Bi-Fuel Volvoissa oli vain 17 litran bensatankki.

Toinen kysymys on, että mitenköhän leasingfirma suhtautuisi tuollaiseen autoon, jota ei virallisesti ole tuotu Suomeen? Veikkaan, että nihkeästi.

Havaintosi on muutoin täysin totta eli kaasuautoja tuntuu vaivaavan katkokset mallipolvien vaihtuessa eli spesiaalimpia malleja päivitetään mallistoon sitten vähän myöhemmin. Nythän Volvo on ilmoittanut isojen kaasumallien palaavan mallistoon.
 
Urlaub sanoi:
Toinen kysymys on, että mitenköhän leasingfirma suhtautuisi tuollaiseen autoon, jota ei virallisesti ole tuotu Suomeen? Veikkaan, että nihkeästi.
Luultavasti juuri näin ja siksi olisi täytynyt saada Subaru tuomaan tuo virallisesti Suomeen. Virallisilla päästöluvuilla mennään ja raja tosiaan taisi olla jotain tuolla 20 l luokkaa tankin koossa.
 
Penguin sanoi:
Voikos sitten rekisteröinnin jälkeen vaihtaa tilalle suuremman tankin?

Voi vaihtaa, jos ei ole kaasupulloja ängetty sinne bensatankin tilalle. Jos laillisesti haluaa ajella, niin pitäisi varmaankin muutoskatsastaa.
 
Iltahömpän nettisivuilla on tuore koeajo Mersu E 200 NGD Premium Busineksestä ja siinä on 19,5 litran kaasutankin rinnalla täysimittainen 80 litran bensatankki. Pitäisi toimintasäteen riittää krantuillemmakin dieselkuskille.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288752058620.html

Kaasu-Eemelin hiilidioksidipäästöiksi on merkitty 116 grammaa eli on ilmeisesti mitattu kaasua poltettaessa. Taitaa olla mittausperuste muuttuneen ja mahdollistaa täysimittaisen bensatankin. Hyvä niin.
 
Urlaub sanoi:
Iltahömpän nettisivuilla on tuore koeajo Mersu E 200 NGD Premium Busineksestä ja siinä on 19,5 litran kaasutankin rinnalla täysimittainen 80 litran bensatankki. Pitäisi toimintasäteen riittää krantuillemmakin dieselkuskille.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288752058620.html

Kaasu-Eemelin hiilidioksidipäästöiksi on merkitty 116 grammaa eli on ilmeisesti mitattu kaasua poltettaessa. Taitaa olla mittausperuste muuttuneen ja mahdollistaa täysimittaisen bensatankin. Hyvä niin.

Ilmeisesti mennään suoraan EU-kulutusmittausten mukaan ja ilmeisesti tehdas voi tehdä mittauksen kummalla tahansa polttoaineella aivan kuten ladattavat hybriditkin, niissähän on aivan naurettavan pienet päästöt kun melkein koko kulutustestin pääsee sähköllä.
 
http://www.iltalehti.fi/autot/201701152200054037_au.shtml

Kaasuyhtiöltä raju hintakampanja: Tankkaa rajattomasti 69 €/kk

Kaasuyhtiö Gasum hyökkää aggressiivisesti polttoainemarkkinoille tankkaa rajattomasti -kampanjallaan.


Polttoainemerkkinoilla jysähtää kunnolla, kun energiayhtiö Gazum ryhtyy myymään kaasupolttoainetta kiinteällä 69 euron kuukausihinnalla kaasuautojen uusille ostajille.

Hintakampanja ei ole hetken oikku: myynti jatkuu puolitoista vuotta.

Energiayhtiö uskoo, että hintakampanja pistää vipinää kaasuautojen myyntiin Suomessa.

Kampanjassa uuden tai käytetyn auton ostavat uudet kaasuautoilijat saavat tankata maakaasua niin paljon kuin haluavat 69 eurolla kuukaudessa ja biokaasua 89 eurolla kuukaudessa. Kampanjaan voi liittyä vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana, kun hankkii uuden tai käytetyn kaasuauton autoliikkeestä. /p>

Kiinteä kuukausihinta vastaa kutakuinkin yhden tavallisen bensiinitankillisen hintaa. Gasumin tarkoituksena onkin saada kaasuautoilun vauhtia kampanjallaan.

Suomessa on tällä hetkellä noin 2 000 - 3 000 kaasuautoa ja Gasumilla on noin 28 kaasutankkauspistettä. Gasumin mukaan kampanjalla halutaan panna vauhtia kaasuautojen myyntiin.

Gasum aikoo lisätä omien kaasutankkauspisteidensä määrään 35 asemalla jo lähivuosien aikana .

Kaasun kiinteä hinnoittelu on suunnattu yksityisasiakkaille, jotka hankkivat uuden tai käytetyn kaasuauton Gasumin ampanja-aikana. Kuukausihinnoittelu on rajattu puolentoista vuoden mittaiseksi. Jos kuukausitaksa ei kiinnosta, niin kaasua voi tankata edelleen myös kilohinnalla.

-Markkinoilta on puuttunut tällainen hintamalli, perustelee Gasumin biokaasuliiketoiminnan myynnin yksikön päällikkö Jani Arala.

Kiinteän hinnan etuna on hänen mukaan se, että polttoainekulut on helppo ennakoida.

Gasumin laskelmien mukaan kaasuauto päihittää polttoainekustannuksissaan bensan ja dieselin

Kun keskikokoinen auto kulkee 10 euron maakaasutankkauksella jopa 241 kilometriä, niin bensa-auto pääsee 135 kilometrin matkan ja diesel kulkee kympilä 184 kilometriä.

Laskelmien pohjana on ollut polttoaineiden keskihinnat pääkaupunkiseudulla 5.1.2017 ja nämä keski-kulutukset: 4,9 l bensiini / 3,9 l diesel / 3,4 kg kaasu. Polttoainehinta: maakaasu 1,22 € / kg, biokaasu 1,47 € / kg, diesel 1,39 € / l ja bensiini 1,51 € / l.

Energiayhtiö Gasum on Suomen valtion omistama ja toimii Suomen lisäksi myös muissa Pohjoismaissa.