https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Volvo S60 D5 R-design 2.4 (2012) vs Toyota Prius 2010 1.8 HSD Premium (2010)

Foxit

Klassikkoainesta
Liittynyt
15.12.2015
Tuli mahdollisuus ajaa näillä molemmilla autoilla maantietä Raisiosta Aitoohon (177 km yhteen suuntaan) ja takaisin. Matkan tarkoitus oli toimittaa Toyota Prius HSD Premium (1.8 bensahybridi, vm. 2010) äitilleni Aitoohon ja hakea Volvo S60 D5 R-design 2.4 (momentinmuunnin automaattidieseli, vm. 2012) Raisioon myytäväksi.

Matka starttasi Raisiosta launtai -illalla 8.6. Ilta oli kuiva ja lämmin ja Prius oli kuumentunut parkkipaikalla saunalukemiin. Nooh, kaikki ikkunat auki, trippi/kulutusmittarin nollaus ja liikkeelle. Ihmetys suuri kun auto alkaa piipata jostain, kuskin turvavyö se ei ollut, mitä helkuttia! Tuliko nyt ihan vikaostos tehtyä… pysähdyin ja vedin hetken syvään henkeä. Hetki ja tuli ahaa -elämys, voisiko se olla tuo reppu jonka nostin apukuskin penkin päälle. Reppu lattialle ja piippaus lakkasi. Pääsin vihdoin liikkeelle, ikkunat kiinni ja ilmastointi täysille. Ilmastointi puhisi varmaan ensimmäiset kymmen kilometriä täyttä häkää ja keskikulutuslukemat pyörikin siellä 7 litran päällä kun painelin moottoritietä menemään. Pikku hiljaa sitten Auranlaakson jälkeen Priuksen lukemat painuvat lähemmäs normaalimpia lukemia. Ajoin Valkeakosken lävitse ja huomasin aurinkoisen kelin muuttuvan yhä synkemmäksi ukkosmyräkäksi. Huomiota kiinnitti sateen ropina joka tunkeutui hyvin vahvana sisälle hyttiin, ei kiva. Valkeakosken läpi ajaessa vettä lainehti tiellä niin paljon että oli välillä vaikea hahmottaa missä se tie menee ja osittain takaraivossa jyskytti että kuhan nyt ei tähän pysähtyisi kun vettä oli melkein napoihin asti. Onneksi rankkasade taukosi Valkeakosken jäädessä taakse. Prius tuntui liikkuvan mukavan vakaasti maantiellä ja muutenkin hybridivoimalinja oli hyvin tuttu ex- Auriksen ja Lexus CT200h:n omistusajoilta.

Nukuin yön yli ja lähdin seuraavana päivänä ajamaan suurin piirtein reilun 20 asteen lämpötilassa ja poutaisessa kelissä Volvolla kohti Raisiota. Volvon ratissa kiinnitti huomiota erityisen jollain tavalla luottamusta herättävän paksu ratti. Ajotietokoneen keskinäytön grafiikat olivat mukavan tyylikkäät ja korkearesoluutioiset verrattuna Priuksen hieman palikkagrafiikoilla oleviin. Ilmastointi oli normaalisti päällä ja matka taittui mukavaa tahtia. Ohituksia tuli tehtyä samaan tyyliin kuin Priuksellakin eli hitaammista mentiin ohi, mutta Volvon 2.4 voimavarojensa puolesta meni vielä lennokkaammin pitkistä letkoista. Ihan miellyttävä kuva jäi Volvon matka-ajo -ominaisuuksista ja konttikin oli hyvin tilava, ainoana miinuksena kontin pieni lastausaukko. Plussana myös leveät takapenkkitilat jonne mahtuu juuri ja juuri kolmas kapea ahterinen aikuinenkin vaikka kahden lapsen istuimen kanssa matkustamaan.

Keskinopeus molemmilla autoilla oli matkojen päätteeksi sama 80 km/h tuolla 177 km matkalla. Veikkauksia kehiin, kumpi meni pienemmällä polttoaineen kulutuksella?
d4c1b4d1fe8ede93e3b5ce7c2b4f47b7.jpg
0c67937d412bfb4059b27a3b7b3d4b97.jpg


Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla

 
Veikkaan että Volvo kulutti vähemmän
 
Prius 5.2, Volvo 5.7
 
Molemmat 5.5

Kumpi paremman näköinen? Volvo  :rolleyes:
 
Pakkohan se Priuksen on mennä pienemmällä kuin D5 Volle. Heitetään 4.9 Prius ja 5.7 Volvo.

Lisäys: jos vastassa olisi ollut D3 Volvo, niin silloin Prius olisi jäänyt kakkoseksi.
 
Prius 4.8 l/100 km, Volvo 6.2 l/100km
 
Prius 5,8 ja Volle 5,5. Diesel haka matka-ajossa ja tuossa Priuksessa näköjään iso vanne/rengaskoko 17" joka rankaisee tällaista melko hengetöntä peliä.

 
Korppi sanoi:
Molemmat 5.5

Kumpi paremman näköinen? Volvo  :rolleyes:

Nippanappa sen 600€ annual dieselveron verran. ;D

Zaphod sanoi:
Pakkohan se Priuksen on mennä pienemmällä kuin D5 Volle. Heitetään 4.9 Prius ja 5.7 Volvo.

Lisäys: jos vastassa olisi ollut D3 Volvo, niin silloin Prius olisi jäänyt kakkoseksi.

Ja jos ois ollut plug-in Prius niin ois mennyt 3.0 ;D.

Oon ite ajanut 124km:n matkan aateekoon näyttämällä 1.7l/100km lukemalla.



Ootellaan mikä tuomio tulee foxitilta. :)
 
Aika hyviä arvauksia tähän mennessä. Toki tässä arvuuttelussa Tojon hybrideillä ajaneet saivat ehkä hienoista etua arvauksiinsa. Lopputulos: Prius 4,8 vs. S60 5,8 l/100km.
2a28adb962eaec077a3bef06af14eda0.jpg
dfed5454bd26d1c37aa21f89dbfd3a1e.jpg


Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla

 
Zaphod sanoi:
Pakkohan se Priuksen on mennä pienemmällä kuin D5 Volle. Heitetään 4.9 Prius ja 5.7 Volvo.

Lisäys: jos vastassa olisi ollut D3 Volvo, niin silloin Prius olisi jäänyt kakkoseksi.
Onnittelut Zaphodille erittäin lähelle osuneista arvauksista! S60 D3 :lla ei itsellä ole kokemuksia. Tuota 2.4 tuolla mehumaija-automaatilla oli pirun vaikea saada menemään alle viiden, oli olosuhteet tuolla matkalla sitten mitkä tahansa. Alkumatkasta Volvolla tuli päästeltyä pääsääntöisesti matalempien nopeusrajoitusten aluetta n. 45 km:n matka jolloin keskinopeudella 67 km/h, jolloin ajotietokone näytti keskikulutukseksi 5,3 l/100 km. Mitä tuossa myöhemmin vauhdista nollasin toista kulutusmittaria, niin todellisessa 100 km/h nopeudessa näytti vievän ajotietokoneen mukaan 5,9 l/100km ja 120 km/h vauhdissa 7,4 l/100km. Vertailun vuoksi Priuksella ajotietokoneen ilmoittamat lukemat olivat 100 km/h vauhdeissa viiden ja 120 km/h kuuden tienoilla.
 
Kumpi autoista oli mielestäsi parempi ajaa?
 
Ihan odotettu tulos siinä mielessä, että viismukinen Volvo ei ole mikään taloudellisuusihme edes dieselinä ja toisaalta kuski hallitsee hybridillä ajamisen.
 
clima sanoi:
Kumpi autoista oli mielestäsi parempi ajaa?
Kyllä leppoisassa matka-ajossa ajo-ominaisuuksissa pisteet menisivät menisivät hiuksen hienosti S60 :lle, mutta ei niin selvästi kuin alkujaan kuvitelisi. Rata-ajoon ottaisin selkeämmin Volvon. Kummatkaan eivät vaatineet erityisesti kaitsemista ratista vaan kulkivat kovemmissakin vauhdeissa luottamusta herättävän vakaasti. S60 :ssä oli ehkä vähemmän tehostettu ohjaus joka tuntui hieman tunnokkaammalta. Kuivalla ajaessa meluakin pitivät omasta mielestäni samalla tavalla, lukuunottamatta Priuksen sateen ropinan sisälle kantautuvia ääniä, Volvolla näitä ei päässyt testaamaan. S60 :n renkaat olivat 235/40R18 ja Priuksessa 215/45R17. Kiihdyttäessähän tuo S60 mörkömäisesti mörisi, mutta tuota vaihteiston viivettä tuntui jonkin verran olevan polkaisun jälkeen, mutta sitten kun mentiin, niin mentiin rankasti ylinopeuden puolelle. Priuksellakin kyllä näpsäkästi ohitse pääsi, mutta toki vaati paremman ohituspaikan katsomista. Molemmissa oli myös mukavat penkit, mutta Volvossa sai ehkä sähkösäätöjen ansiosta vielä tarkkemin säädettyä itselleen paremman ajoasennon.
 
Miten lie tiestön profiili ?

Täällä savon alueella kun ajelen niin Iisalmi-Kuopio akselilla etelään päin ajellessa Subarulla menee n. puoli litraa enemmän sataselle kuin pohjoiseen päin ajellessa. Tiestön profiilin voi testata vaikkapa Sportstrackerilla.
 
Auris sanoi:
Ihan odotettu tulos siinä mielessä, että viismukinen Volvo ei ole mikään taloudellisuusihme edes dieselinä ja toisaalta kuski hallitsee hybridillä ajamisen.

Niin...itse tykkäsin edellisestä 60:stä, ehkä siksi tuli niitä neljä kappaletta ostettua uutena . "Talousihme" tai ei, niin 215-230hp dieseli automaatilla ja nelivedolla, painoa 1650kg. Itsellä kulutus pyöri 6.5 l / 100km/h sekalaisessa ajossa. Jotenkin se priuksen alle vitonen tuntuu speksien valossa isolta.
 
Bawuka sanoi:
Niin...itse tykkäsin edellisestä 60:stä, ehkä siksi tuli niitä neljä kappaletta ostettua uutena . "Talousihme" tai ei, niin 215-230hp dieseli automaatilla ja nelivedolla, painoa 1650kg. Itsellä kulutus pyöri 6.5 l / 100km/h sekalaisessa ajossa. Jotenkin se priuksen alle vitonen tuntuu speksien valossa isolta.
Tämä ajamani R-design oli tosiaan etuveto. Ymmärrän toki että kaikki katsovat näitä asioita omasta näkövinkkelistään. Tuo keskikulutuslukemakin vaihtelee hyvin paljon ajoprofiilin mukaan ja sinun tapauksessasi se on ollut optimaalinen näköjään ja varsinkin, jos 6,5 l/100km on tankkauksista mitattu tuon tehoiselle autolle. Eniten minua ihmetytti lähinnä kuinka paljon janoisammaksi tuo S60 muuttui nopeuden noustessa 100 ja 120 km/h vauhdeissa. Kun todellisen vauhdin nosti 125 km/h niin kulutus nousi jo 7,4 l -> 8,0 l/100km. Todennäköisesti Volvon aerodynamiikan huonommuus suhteessa Priukseen rupeaa näkymään selkeämmin, eikä edes isohko 2.4 dieselmoottori tätä pysty kompensoimaan. Sitä en tiedä kuinka paljon tuo automaatti tuossa Volvossa huonontaa voimalinjan hyötysuhdetta tasaisessa moottoritieajossa, luulisi ettei juurikaan mikäli vaihdetta ei vaihdeta.

Äitini taas pääsi tuossa auton vaihdossa tavoitteeseensa jota myös haki. Kilometreja hänellä tulee vuodessa maksimissaan 7000 km. Muutenkin hän halusi että rahaa ei olisi niin paljon sidottuna kehon liikuttimeen. Nyt hän sai hankintahinnaltaan puolet edullisemman auton alleen pienemmillä kilsoilla. Varusteita tuossa Priuksessa on miltei yhtä paljon kuin S60 oli vaikkei hänellä niille juuri käyttöä olekaan. Automaatti autossa piti olla ja käyttökulut piti saada mahdollisimman alas luotettuvuudesta tinkimättä.
 
Bawuka sanoi:
Niin...itse tykkäsin edellisestä 60:stä, ehkä siksi tuli niitä neljä kappaletta ostettua uutena . "Talousihme" tai ei, niin 215-230hp dieseli automaatilla ja nelivedolla, painoa 1650kg. Itsellä kulutus pyöri 6.5 l / 100km/h sekalaisessa ajossa. Jotenkin se priuksen alle vitonen tuntuu speksien valossa isolta.
öh...eihän tässä siihen otettu mitenkään kantaa millaisia nuo autoina on tai mihinkään muuhunkaan kuin kulutukseen. Ei kai kukaan Priusta paremmaksi väittänyt  :rolleyes:
 
Käytännössä kulutuksen pitäisi volvolla olla moottoritienopeuksissa pienempi kuin priuksella, priuksen kone alkaa 120kmh->+ käydä jo täysillä punarajalla kun volvon diesel ruksuttaa lähes joutokäynnillä (1700-1800rpm ? )

Tässä kun on tullut ajeltua hki-tmpre väliä mittarissa 140+ (2000rpm) nopeuksia näyttää bemarinkin 3.0 viisarinäytössä ~5 litran kulutusta ja tankatuistakin sekajossa on pysynyt jatkuvasti alle 7 vaikka ei tässä olla millään säästöpossulla liikkeellä...bemarissa varmaan juuri matka-ajo pienentää keskiarvokulutusta.

 
Auris sanoi:
öh...eihän tässä siihen otettu mitenkään kantaa millaisia nuo autoina on tai mihinkään muuhunkaan kuin kulutukseen. Ei kai kukaan Priusta paremmaksi väittänyt  :rolleyes:

öööööö, ei niin. Kai sitä voi silti todeta pitäneensä autosta ?
 
Bawuka sanoi:
öööööö, ei niin. Kai sitä voi silti todeta pitäneensä autosta ?
Kyllä äitini piti tuosta Volvosta, mutta koki sen tarpeisiinsa nähden liian tyyriiksi. Pari kuukautta hän on nyt Priuksellakin lasketellut menemään ja on myös tykännyt. Komea ilmestyshän tuo Volvo oli.
 
dingdongpingpong sanoi:
Käytännössä kulutuksen pitäisi volvolla olla moottoritienopeuksissa pienempi kuin priuksella, priuksen kone alkaa 120kmh->+ käydä jo täysillä punarajalla kun volvon diesel ruksuttaa lähes joutokäynnillä (1700-1800rpm ? )
Puppua vailla totuuspohjaa. Tässä S60 kierrokset olivat n. 2300 rpm kun vauhtia oli mittarin mukaan 125 km/h (Katso kuva alla). Priuksesta ei pysty suoraan noita kierroksia lukemaan, mutta tasamaalla ovat suurinpiirtein parin tonnin päällä mitä olen esim. Lexuksen CT200h :lla seuraillut. Portaattomalla vaihteistolla vakionopeudensäätimellä ajaessa motarilla nuo Tojon hybridit vain tuppaavat laskemaan ja nostamaan kierroksia tilanteen mukaan, alamäessä voidaan mennä välillä tyhjäkäynnin tuntumassa ja jyrkässä ylämäessä saatetaan käydä jo 3500 rpm paikkeilla hetkellisesti.
5a4eba3f2a61342d49c22c0b96ac5537.jpg


Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla