https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

G20 320dx

Liittynyt
11.5.2017
Autona oiskohan toi sitten Sport Line, 19" individual vanteet, adaptiivinen m-sport alusta.

Rv7c3H4.jpg


7elVIkY.jpg


Tässä nyt ehkä eniten verrattuna omaan 2017 530e malliseen.

Hain auton Jumbon Laakkoselta. Juttelin BMW neron kanssa hetken ja kysyin suoraan paljonko nykyään on kysyntää muille kuin plugareille. Sanoi että täällä pk-seudulla lähes 50 pinnaa asiakkaista tulee juttelemaan juuri ladattavista hybrideistä.

No autolle. Katselen vanteita ja kumeja että bridgestone Run-flat 225/40R19 edessä. Profiili ei ole vielä hurjan pieni, varsinkin kun autossa mukautuvat iskarit.

Autoon ja ajoon.

Tuntuu ensimmäisenä pienemmältä, myös monella hyvällä tavalla. Ketterä ja kevyt. Toki epäilen, että esim 330e ei enää ole samassa määrin kumpaakaan, kun autoon lisätään 250 kg akkuja ja muuta sälää. Sittenhän se painaa ihan samat kuin mun vitonen.

Ohjaus selkeästi tarkempi ja nopeampi kuin mitä muistelen F30 olevan. Vetelee asfaltin paikkauksissa, mutta ei tämä enää semmoinen F30 uraohjus ole. Selkeästi parempaan suuntaa ohjaus F30 verrattuna, joka varsinkin isoilla vanteilla vatkasi edes taas.

Ja se alusta, se on pienessä jo huomattavasti kovempi kuin vitonen. Ei jää keinumaan, ei jää huojumaan, joustot loppuu kuin seinään.

Taajaman tämä ajaa nätisti, mutta jo kolmoskehällä esiin nousee rengasmelu. Ei kiva. Motarin rampissa on kyllä hauskempi painaa kurviin kuin vitonen, kiitos ehkä just myös tuon painon ... mutta ei kyllä mitään suuren suurta eroa. Suurin ero on ehkä juuri ohjauksen nopeus ja se miten herkkä tämä on vaihtamaan suuntaa.

Mutta kun pääsen nelostielle niin alkaa jäätävä nypytys. Uudella asfaltilla nypyttää. Vanhalla nypyttää. Comfortilla nypyttää. Sportilla nypyttää. Todella rasittava istua tai tehdä matkaa.

Rengasmelu vanhalla asfaltilla aivan jäätävä.

No takaisin Jumboon. Parkkihallin hidasteet aiheuttavat kauhua ja naurua. 20 kmh vauhdista alusta katkaisee jälkiliikkeen aivan väkivaltaisella voimalla. Joustaa ok kun rengas nousee hidasteet päälle, mutta kun rengas tippuu takaisin alas ja auto nytkähtää alas, niin liike loppuu kuin seinään. Etuakseli kolahtaa huomattavasti ja taka-akseli romahtaa alas oikeastaan jo väkivaltaisesti. Todella outoa käytöstä. Mitä tässä on mietitty? Tehdään tästä kuin vitonen miinus kaikki arvokkuus ja hienostuneisuus?

Ajamisen avustimia tässä yksilössä ei ollut, joten ei niistä sen enempää.

Tämä yksilö ei jatkoon. Aivan rahanhukkaa kärsiä tuollaisesta kyydistä autossa, jonka voimalinja on kaikkea paitsi sporttinen. Pitäis ajaa joskus 18" normaaleilla kumeilla ja todeta miten on. Palataan asiaan kun 330e on koeajettavissa.

Hyvä auto, paitsi alusta ja rengasmelu. Jos tykkää voimalinjasta, itse en.
 
Minkä hintainen tuo ajamasi auto oli :)
Kaverilla uusi Opelin Insignia 245/35/20 renkailla ja tekee juurikin tuollaista nypytystä. Käyttänyt kertaalleen takuussa, mutta totesivat ominaisuudeksi.
 
dingdongpingpong sanoi:
Enpä näköjään ole yksin ajatusteni kanssa 3serie vs 5serie :)

Hyvin samoilla ajatuksilla minäkin. Kolmonen kuitenkin tuntuu ottavan takamatkaa kiinni. Nykyään siinä on jo väljät tilat kuljettajalle ja jos uratutkailuakin on saatu rajoitettua.
 
19" runflatit pilaa kyllä tehokkaasti isommankin auton ajo-ominaisuudet. Normirattaat alle vaikka tuumaa pienempänä ja tuo voisi olla ajoltaan ihan ok kampe.
 
///M sanoi:
19" runflatit pilaa kyllä tehokkaasti isommankin auton ajo-ominaisuudet. Normirattaat alle vaikka tuumaa pienempänä ja tuo voisi olla ajoltaan ihan ok kampe.

Mulla on ollut RF:t uudesta lähtien talvirenkaina ja suurimman osan myös kesä, vitosessa ainakaan ei mitään vaikutusta 17” koossa mikä musta ja pyöreä siellä pyörii alla, ei vaikuta meluun yhtään mutta on jämäkämpi ja laittaa jousitusta enemmän töihin joka on jopa hyvä asia kun renkaan runko ei ensimmäisenä jousta.
 
Tuon  Sport linen vakio renkaat 17", normikumeilla ihan ok melun suhteen.
Ei tietenkään 5-sarjalle pärjää, luonnollisesti.

Ja vielä tulevaa lehdistön vertailua varten, niin BMW tarjoaa juurikin tälläisellä rengastuksella Mersua, Volvoa ja Audia vastaan.
Luultavasti ko.vastustajat taas normirenkain, kuten Tuulilasin vertailussa, jossa oli G30 vs.MB ja Volvo oli.
BMW 245/45/18 leveillä run flatilla vs. muut 17"normirenkailla 225/.55/17
 
völvöxc60 sanoi:
Minkä hintainen tuo ajamasi auto oli :)
Kaverilla uusi Opelin Insignia 245/35/20 renkailla ja tekee juurikin tuollaista nypytystä. Käyttänyt kertaalleen takuussa, mutta totesivat ominaisuudeksi.

Nopeasti configuraattorista kliksuteltuna vähän yli 65 000 euroa. Aika hurja hinta kolmosesta, josta vielä puuttuu kuitenkin ajamisen avustimet ja 360 kamerat mm.

Tässä oli siis

320dx Sport line
19 " vanteet
rattiläpsyt -- tärkeä ilmeisesti  ;D
innovation-paketti
comfort-paketti
adaptive m-sport alusta
nahat
jotain muuta sälää varmaan kans

Oli muuten akustiikkalaseilla toi yksilö. En edes huomannut.
 
Onko mun harhaisia ajatuksia vai onko näiden ”pikkuautojen” hinnat nousseet vuosien saatossa kun vaikuttaa aika hinnakkaalle tosiaan 65k€ kolmos sarjan bemarista kun alle 40k€ saa kilpailijoilta samanveroista tuotetta melko varmasti, diesel ja bensana.

Tämäkin koeajorapsa osoittaa että ottaisin mieluummin kuli 530e (60k€ ? )mallin, eikä siitä varmasti puutu tänäpäivänä yhtäkään tarpeellista varustetta.
 
Tulossa syyskuun lopussa m-sport säädettävällä alustalla ja muilla kilkkeillä. Toinen Bemu sitten 80 luvun. Pidän nimenomaan jämäkästä alustasta ja ohjuksesta. Tilaukseen tuli adaptiivinen alusta, comfort ja innovation paketti sekä h&k:t. Eli aika karvalakki. Nahkat ei ole minun juttu. On hyvä ajettava missä vain.
 
"Autona oiskohan toi sitten Sport Line, 19" individual vanteet, adaptiivinen m-sport alusta."

Jos tuo on noilla individual vanteilla, niin takarengas pitäis olla kokoa 255/35/19. Edessä tuo 225/40/19.

Sanoisin että kaikki tuon kokoluokan autot noilla kumeilla on surkeita ajaa Suomen teillä ja meluisia.
 
esim. 911 joka kolisee parkkihallin hidasteissa ehkä yhtä paljon kuin toi bemu, niin se onkin sitten aivan loistava ajaa motarilla. Tää bemu oli vaan rauhaton ja epävarma ton tutinan ja vapinan kanssa. Toki tossa Porschessa vielä enemmän rengasmelua ja oikealla kengän asteella myös kutosbensa ulvoo korvanjuuressa ;D

Että siinä mielessä mua ihmetyttää toi bemari, kun se ei toiminut edes uudella asfaltilla. Vai eikö suomessa niitäkään osata vetää suoraksi.

Tosiaan tosta 90 km/h alkaen se nypytys alkoi nousta esiin ja sitten marssivauhdissa 120-140 km/h paikkeilla lievästi sanottuna sietämätön, jos siis pitäisi pidempään autolla ajaa. Aina jostain heitosta jäi päälle kellumaan.

Vaikea kuvitella että tolla rengastuksella auto ei vaan toimi missään, jos sitä noin myydään. Ehkä vanteet oli kierot ja renkaat epätasapainossa, ei sekään olis tietenkään mahdotonta.
 
Mielenkiintoinen, joskin ”pelottava” koeajoraportti. Jos meille tuleva 330e on yhtä iso pettymys, niin se lähtee ennätysnopeasti kiertoradalle. Onneksi sain vaihdettua tilaukseen 18” normirenkaat.

Mitä sitten tilalle, jos kolmonen on pettymys. Jokin täyssähköauto melko todennäköisesti.
 
Markku J sanoi:
Jos meille tuleva 330e on yhtä iso pettymys, niin se lähtee ennätysnopeasti kiertoradalle.

Olit kuitenkin tyytyväinen edelliseen kolmoseen? Kaipa tämä uusi kaikilta osin on vähintään saman veroinen.
 
dingdongpingpong sanoi:
Onko mun harhaisia ajatuksia vai onko näiden ”pikkuautojen” hinnat nousseet vuosien saatossa kun vaikuttaa aika hinnakkaalle tosiaan 65k€ kolmos sarjan bemarista kun alle 40k€ saa kilpailijoilta samanveroista tuotetta melko varmasti, diesel ja bensana.

Tämäkin koeajorapsa osoittaa että ottaisin mieluummin kuli 530e (60k€ ? )mallin, eikä siitä varmasti puutu tänäpäivänä yhtäkään tarpeellista varustetta.

Onko siinä kuli 530 e:ssä jotain sellaista, jota kuli 330 e:ssä ei? En tiedä voiko just noita verrata, mutta ne kuulostaa ”samanlaisilta”. Jos ei voi, niin sitten kuli 300 vs. kuli 500
 
nemos sanoi:
Olit kuitenkin tyytyväinen edelliseen kolmoseen? Kaipa tämä uusi kaikilta osin on vähintään saman veroinen.

Joo, F30 335iA oli odotusteni mukainen, hieman moitin suuntavakavuutta, kuten myös viitossarjalaisteni suhteen. Ja aiempi E92 335 CiA sai moitetta vain eriparirengastuksen (run flat) uraherkkyydestä. Mutta ei ne sen huonompia tai halvemmalla tehdyn oloisia olleet kuin meidän kolme 5 -sarjalaista. En osaa hahmottaa monen esilletuomaa selvää laatueroa 3/5 -sarjojen välille.
 
Jotenkin ei mene jakeluun, miksi johonkin 2 litraiseen dieseliin laitetaan tuollaisia vanteita. Jossain suorituskykymallissa sen ymmärtäisi ja niille myös antaisi pienen epämukavuuden anteeksi.
 
Markku J sanoi:
Mielenkiintoinen, joskin ”pelottava” koeajoraportti. Jos meille tuleva 330e on yhtä iso pettymys, niin se lähtee ennätysnopeasti kiertoradalle. Onneksi sain vaihdettua tilaukseen 18” normirenkaat.

On kyllä mahdoton sanoa miten 18" oikea kumi ja toi alusta toimii. Varmasti on huomattavasti jäykempi kuin vitosella, mutta olen aika varma että toi pahin terä tosta katoaa ja vähintäänkin muuttuu siedättäväksi.

BMW Genius väitti että normaali alusta on pehmein ja toi adaptiivinen m-sport on aina kovempi. Mutta! Netin markkinointimateriaalissa lukee, että adaptive m-sport on on mukavin sekä jäykin alusta nappia vaihtamalla kaikista noista mitä kolmoseen tehtaalta saa. Eli että passiiviset (normaali, m-sport) ovat välimuotoja kummatkin. Pitäis ajaa passiivinen samoilla vanteilla että vois sanoa juuta tai jaata tähän itse.

Täytyy sanoa että sportilla ja noilla kumeilla se meni kyllä varsin kivireki tasolle. Comfortilla sitten ihan täysin siedettävä, paitsi se nypytys.

Vitosen adaptiivinen alusta vaikka on jäykkä sportilla, niin kaikki joustojen ääripäät käsitellään todella pehmeästi. Tossa taas kolisee just päädyissä.
 
Niin ja lisäksi tässä autossa oli rengaspaineet 3.1 edessä ja 3.0 takana. Ei varmaan auta asiaa sekään yhtään. En katsonut tolpasta että mitä BMW suosittelee, mutta jos pitäisi veikata niin saattaa olla vähän vähemmän.
 
Kettu sanoi:
Jotenkin ei mene jakeluun, miksi johonkin 2 litraiseen dieseliin laitetaan tuollaisia vanteita. Jossain suorituskykymallissa sen ymmärtäisi ja niille myös antaisi pienen epämukavuuden anteeksi.

Ulkonäön takia niitä laitetaan moottorista riippumatta; Uskaltaisin väittää vaikutuksen ajettavuuteen, lisääntyvän jousittamattoman massan myötä, olevan pelkästään negatiivinen
 
Olisko pystyheittoa ollut noissa gummeissa?.
Mullakin nypyttää noin kilsan matkan verran satunnaisesti kun lähtee liikkeelle pidemmän seisonnan jälkeen.
 
lnaukkar sanoi:
Niin ja lisäksi tässä autossa oli rengaspaineet 3.1 edessä ja 3.0 takana. Ei varmaan auta asiaa sekään yhtään. En katsonut tolpasta että mitä BMW suosittelee, mutta jos pitäisi veikata niin saattaa olla vähän vähemmän.

Tänään kun katselin e60 niin taisi olla 18” pyörille 2.4bar. 3bar on aivan liikaa vaikka sellaisia suosittelevat....minulla oli tänään 17” pullarenkaissa 3bar ja jyristi rosoisella asfaltilla aika lailla, nyt 2.3bar ja auto menee kuin kissa...
 
Kaveri vaihtoi g30 520d, jossa 20” ja normialusta, g20 320d malliin. G20 on m-sport alustalla ja 19” kumeilla. Sanojensa mukaan mukava ja yhtä hiljainen kuin vitonen.

Mutta, tuo melu on sellainen, minkä kaikki kokee eritavalla. Esim. isäni cr-v mielestäni todella meluisa, kun taas hänen mielestään ei ollenkaan.