https://tummennuskalvot.fi/

Ruohonleikkurit

Markku J

Hallitusjäsen
Liittynyt
18.12.2013
Tein 14 -vuotiaalle Klippolle kevyen keväthuollon. Hyvin lähti käymään, mutta huolestuttavaa kolinaa kuuluu. Paikansin sen itsevetävän koneen voimansiirtoon, pääakselille, jonka päässä on hihnapyörä. Onkohan tuon hihnapyörän takana tukilaakeri, joka olisi mennyt ? Hihnakotelon huomaa hieman heiluvan klonksutuksen tahtiin. Käsin heiluttelemalla hihnapyörä tuntuu tukevalta joka suuntaan.

Hienosti tämä on palvellut. Mitään korjausta ei ole tarvinnut 14 vuoden aikana tehdä. Ilmanputsarin puhdistukset  ja öljynvaihdot vuosittain (kerran ajoin 2 vuotta samoilla öljyillä laiskuuttani). Yhden tulpan olen vaihtanut. Alumiinikoppa on pesun jälkeen kuin uusi. Vahvoja koneita nämä Klippot ja B&S -moottorit (tässä on Intek Edge 55 OHV -kone).
 
Eihän niihin koneisiin nyt jatkuvasti viitsi öljyjä vaihtaa, tuollainen samanlainen (työnnettävä) Klippo meilläkin on, taisi olla jotain 5-6 vuotta sitten kun öljyt siihen viimeksi vaihdoin. Se on nyt  kuitenkin tosi vähäisellä käytöllä, kun on kaksi muutakin konetta käytössä (hydrostaattivetoinen Honda ja päältäajettava Husqvarna). Täytynee tässä ensiviikolla huoltaa noi kaikki samalla kertaa ja jos vielä lumilinkokin menisi siinä samassa rytäkässä.  :)
 
Vapiskaa työnnettävät, vetävät tahi päältä ajettavat!

Paras leikkuri on.....

11_m.jpg


.... tai siis...

AUTOMOWER® 220 AC

http://www.husqvarna.com/fi/products/robotic-mowers/automower-220-ac/

Pari-kolme viikkoa on kiertänyt pihaa melkein tauotta - eikä ole tarvista päristellä millään muulla.
No trimmerillä joitain rajauksia mutta muuten homma toimii aivan automaattisesti - YES!
 
Meillä myös Klippo hoitaa nurtsin..tänään tosiaankin kauden eka ajo:)

En tänä talvena vaihtanut öljyjä enkä bensoja..hyvin käynnistyi eikä edes savuttanut.
 
Tuo briggs & stratton moottori on varmaankin ikuinen. Meillä oli vastaavalla moottorilla kone 27 kesää. Muistaakseni  2 kertaa vaihdettiin tulppa, kolme kertaa öljyt ja kaasuvaijerille tehtiin jotain.
Pyörät alkoivat irrota ja naapurin ukko vaihtoi siihen pari "uutta" pyörää. Aisakin ruostui irti ja oli kiinni nippusiteillä.
Viime heinäkuussa ostettiin uusi samalla koneella ja muovirungolla. Öljyä oli lattialla kun otin sen talvisäilöstä ja millään en meinannnut saada käymään. Vanha lähti aina laakista talven jälkeen.
 
Monta vuotta tahkosin pihaa Stigan perusleikkurilla, kunnes se viimein antautui niin, että oli ihan pakko ostaa uusi tilalle. Ostin Makitan PLM5121-leikkurin. B&S 675EX Ready Start moottori on hieno. Lähtee toella helposti käyntiin. Ja tehoa on sen verran ettei hyydy pidemmässäkään ruohossa. Perusleikkuri, joka on tehty hyvin. Kaasuvipukin löytyy, joka ei nykyvehkeissä ole itsestään selvä asia.
 
Nurtsia on (valitettavasti) kotona ja mökillä. Kummassakin on pääkoneena ajoleikkuri ( ja onneksi ruohonleikkuu ajaen on vaimon mielipuuhaa  ;D ).

Mutta, mutta kun aina  :(  ( jos vain olisikin vaateritasaista nurmikkoa, niin sitten tuo Taky:n automaattileikkuri kävisi; kadehdin  8) ) on rinteitä, karkeampaa luonnonnurmikkoa tai pensaiden vierustoja, ym. tarvitaan seuraavasti speksattua työnnettävää:

-mahdollisimman yksinkertainen(suora veto) ja KEVYT
-isot pyörät
-tukeva työntöaisa, joka ei irtoa leikkuria kivikossa käännellessäkään
-leikkuukorkeuden säätö yhdestä vivusta
-Briggs&Stratton, jossa käsikäynnistys ja riittävästi tehoa

Tämmöinen itsellä onkin (muistaakseni joku Clipper, joka maksoi 595,- markkaa 30 vuotta sitten). Sen runko (peltiä) ja ennenkaikkea työntöaisa on nyt antautumassa, samoin siinä ei ole tuota tuikitärkeätä leikkuukorkeuden säätöä.

B&S moottorina on kyllä mahtava. Öljyä en vaihtanut vuosiin, kun toivoin sen rikkoutuvan ja saisin uuden ylläolevan speksin mukaisen. Mutta ei onnistunut, talven jälkeen B&S käynnistyi aina parilla nykäisyllä. Lopuksi hellyin ja vaihdoin öljyt viime kesänä (huh, mitä mustaa tököttiä!) ja taas se vaan porskuttaa. Ainoa korjaustoimenpide on ollut kaasuvaijerin uudelleen kiinnitys.

Mutta nyt on päätös kypsynyt, Clipper pääsee ansaitsemaansa lepoon. Onko suosituksia ylläolevan speksin mukaiseksi 'rinne-, karheikko- ja  kivikko'-koneeksi?
 
Lavennetaan aihetta - edelleen kyllä ruohonleikkurista kyse - trimmeriin.


Automoveri kaipaa viimeistely kaveriksi trimmeriä.

Nyt haussa akkukäyttöinen, polttomoottori vehkeet liian järeitä ja piuhalla toimiva on talossa, mutta kun piuhaa pitää olla kymmeniä metrejä ei se ole oikein käyttäjä ystävällinen.


Siis mikä akkutrimmeri pelittää?
 
Tuosta Kliposta tuli mieleen, että meillä oli vanha Stiga josta pyörät alkoivat klenksua suuntaan jos toiseen. Tässä mallisssa oli vielä lisähupina jokaisessa pyörässä erikseen korkeuden säätö joka loppuaikoina antoi pyörien säätyä 'automaattisesti' sattumanvaraiseen korkeuteen, niinpä yksi kulma saattoi olla ihan eri säädössä kuin muut. ( olihan se tosin hienoa kun säädöt tapahtuivat lennosta maaston epätasaisuuksissa )

Metallikeräyksestä sitten bongasin vanhan punaisen Klippon josta oli kone leikannut kiinni. Moottori irti Klipposta ja 'uusi' tilalle vanhasta Stigasta ja tuosta saatiin varsin toimiva peli.( korkeuden säätökin yhdellä vivulla ja toimii! )
Stigan runko päätyi vaihtarina metallikeräykseen.

 
CeeViis sanoi:
Monta vuotta tahkosin pihaa Stigan perusleikkurilla, kunnes se viimein antautui niin, että oli ihan pakko ostaa uusi tilalle. Ostin Makitan PLM5121-leikkurin. B&S 675EX Ready Start moottori on hieno. Lähtee toella helposti käyntiin. Ja tehoa on sen verran ettei hyydy pidemmässäkään ruohossa. Perusleikkuri, joka on tehty hyvin. Kaasuvipukin löytyy, joka ei nykyvehkeissä ole itsestään selvä asia.

Tekeekö Makita näitäkin! Talo on täynnä Makitoja (akkuvääntimistä radioon), joten merkki on tuttu. Tuon vetävän mallin lisäksi on karvalakkimalli PLM5120, jossa ei vetoa, mutta kuitenkin 190 cc B&S ja se täyttää muutenkin tuon speksini. Pari kysymystä:

-onko bio/sivulleheitto muutos nopea ja toimivan tuntuinen? Itse käyttäisin pääasiassa bioasentoa.
-saako työntöaisan purettua/käännettyä koneen päälle kuljetusta varten (suhteellisen kätevästi...)?
-missä olisi edullinen ostopaikka (K-raudat?)
 
Onko erimerkkien vetonopeudessa eroja?

Meillä leikattu rinnetonttia toistakymmentä vuotta muovikuorisella Husqvarna S43 lla. Hyvin on kestänyt, mutta heikolla miehellä meinaa kunto loppua kun ton perässä juoksee. Varsinkin käännöksissä saa laittaa lapikasta toisen eteen ihan tosissaan! Saapahan naapurit samalla huumoripläjäyksen.

Tuo Makita kyl vaikuttaa hienolle vehkeelle. Mulla varasuunnitelma ollut ostaa seuraavaks kolmipyörä Viking, mutta nyt en  tiedäkään...
Vaik husky kyl viel tänä keväänäkin lähti pelittään. Hieman vaan alle leikkauksessa herkästi alkaa pyöritellä pitkää ruohoo allansa paakuiksi.
 
Klippon kanssa voi ajonopeutta säätää kaasulla käytännössä oikein hyvin, kun kone jaksaa leikata kaasun minimiasennossakin oikein hyvin. Vain ylipitkäksi päässyt ruoho vaatii "täyskaasun".
Klippon hyvä puoli on myös etuveto, kun veto on tilapäisesti niin helppo katkaista painamalla aisasta etupyörät ylös esim. käännöksissä.
 
pantero sanoi:
Tekeekö Makita näitäkin! Talo on täynnä Makitoja (akkuvääntimistä radioon), joten merkki on tuttu. Tuon vetävän mallin lisäksi on karvalakkimalli PLM5120, jossa ei vetoa, mutta kuitenkin 190 cc B&S ja se täyttää muutenkin tuon speksini. Pari kysymystä:

-onko bio/sivulleheitto muutos nopea ja toimivan tuntuinen? Itse käyttäisin pääasiassa bioasentoa.
-saako työntöaisan purettua/käännettyä koneen päälle kuljetusta varten (suhteellisen kätevästi...)?
-missä olisi edullinen ostopaikka (K-raudat?)
Olen käyttänyt vain bio-asennossa. Mutta ei sen sivulleheittolirpakkeen asennus ole iso homma. En juuri nyt pääse kokeilemaan aisojen kaatoa, mutta muistaakseni se onnistuu hyvin. Isot käsin pyöritettävät ruuvit taitekohdissa. Olen vuosi sitten ottanut uudesta leikkurista muutaman kuvan. Ehkäpä siitä voi jotain päätellä. Makita PLM5121 kuvat

Rautiat ja K-Raudat myyvät. Aika harvalla varastossa, mutta nettisivuilta selvinnee varastotilanne. Tilaamalla saa ainakin. 
 
^Kiitos tiedoista ja erinomaisista kuvista. Makitan rakenne näyttää kyllä hyvin luottamusta herättävältä. Tuo aisakin on pari kertaa taittuva ja mahdollistaa siten helpomman autokuljetuksen.

Edessä on rautakauppavierailu...
 
Taky sanoi:
Kuinka kauan yksi akku riittää?

Toistaiseksi on ajeltu vain alle puoli tuntia kerrallaan ja molemmilla kerroilla akun näyttö tippui yhdellä valolla (neljästä pykälästä kolmeen). Ja ajelin akun/t lataustarpeeseen muilla laitteilla (saha ja lehtipuhallin jolla lähtee hienosti siitepölyt ja roskat trampoliinilta ja terassilta jne). Akkujen kapasiteetti on toistaiseksi yllättänyt positiivisesti - siksi on tullut lisää laitteita hankittuakin.

Pykälää professionaalimpi on tuo hankkimasi Husse.
 
Tulipa käytyä K-Rauta Merituulessa ruohonleikkureita vertaamassa. Kauppa onkin niin iiiiiso, että melkein kompanssia tarvitsee, että takaisin kassoille löytää. Siellä oli hyvä valikoima työnnettäviä ruohonleikkureita, joita pääsi lähemmin tutkimaan. Itse asiassa hyllystä löytyi itselle vieläkin sopivampi Makita, joka tuli hankittua:

http://www.makita.fi/tool/17190/PLM4627.html

Sen leikkuuleveys on 46 cm, mutta silti B&S moottori on isompaa sorttia (140 cc) kuin tämänkokoisissa normaalisti. Hiukan kapeampana sitä on helpompi käännellä jyrkemmissä rinteissä ja kivien välissä, kuin tuota isompaa 5120:sta.

Lisäksi se täytti kaikki speksini vaatimukset ja kaupanpäälle tuli vielä keruuominaisuuskin (sitä tuskin tulee juurikaan käytettyä, paitsi ehkä apilansiemenien keruussa syyskesällä).

Ensimmäisen ruohonleikkuukokemuksen perusteella laite vastaa hyvin odotuksia.
 
Itselläni on sellainen 10000 neliötä pihaa, ei toki kokonaan nurmea kun onhan tässä talokin, mutta paljon sitä on. Jokusen vuoden leikkasin itsevetävällä muovirunko-Stigalla kunnes ostin päältä ajettavan. Ensiksi keppivaihteisen Flymon jonka vaihdoin heti seuraavana kesänä hydrostaattiseen Husqwarna LTH 151 koneeseen.

Flymossa oli B&S kone ja Hussessa Kohleri. Kohler on paljon hiljaisempi ja värinättömämpi mutta syy vaihtoon oli nimenomaan että keppivaihteilla homma oli turaamista. Hyvin on Husse palvellut ilman remontteja jo kahdeksan vuotta, öljyt vaihtelen kerran vuodessa ja kaksi vuotta sitten katkesi se leikkurin vetohihna, mutta tulppakin on alkuperäinen. Jaa niin, akku piti uusia. Ruohonleikkurin lisäksi paljon on käyttöä kippikärrillä ja nurmikon ilmaajalla.

Muovistiga palvelee edelleen kakkosleikkurina, muutama kohta on nopeampi leikata sillä kun ajokoneella. Huoltanut en ole koskaan, B&S käynnistyy aina viimeistään toisella vedolla. Pari vuotta se on savuttanut kylmänä aivan hemmetisti, kitkerää öljysavua mutta kerran toimii niin naapurit tuosta kärsii jos kärsii.
 
Jysky sanoi:
Onko erimerkkien vetonopeudessa eroja?

Markku J sanoi:
Klippon kanssa voi ajonopeutta säätää kaasulla käytännössä oikein hyvin, kun kone jaksaa leikata kaasun minimiasennossakin oikein hyvin. <..> Klippon hyvä puoli on myös etuveto, kun veto on tilapäisesti niin helppo katkaista painamalla aisasta etupyörät ylös esim. käännöksissä.

Samat sanat. Hidas nopeus on mukava kun koneen perässä tarvitse juosta. Ja tosiaan etuveto on näppärä kun 180° käännöksissä veto lakkaa luonnostaan. Lisäksi etuveto tuntuu jyrkkää rinnettä sivusuunnassa ajaessa paremmalta idealta kuin takaveto. Aikalailla kylkimyyryä tuo kyllä menee, mutta kone kuitenkin kiskoo kokoajan ylämäkeen- ja eteenpäin. Keräimen kanssa etuveto ei luultavasti toimi, kun pussin täyttyessä kone alkaa keulimaan.

Olin yllättynyt kuinka paljon tuo itsevetävyys keventää ruohonleikkuuta, etenkin jos pihassa on vähänkään korkeuseroa.
 
Kävin ostaa eilen K-raudasta perusruohonleikkurin (MCCULLOCH M51-125M).
Öljyä ja bensaa omiin säiliöihinsä ja ekalla käyntiin. Eikun ajoa vaan :)

Mökille aivan loistava perusruohonleikkuri, hintaansa nähden :)
 
Mökillä on ikivanha pikku-Stiga, jolla 100 m2:n tasainen nurmikkoalue on katkennut leikiten. Uudistin nurmikon viime keväänä, ja myyrät onnettomat myllersivät koko alueen niin, että mullan pinta tuli täyteen multakasoja ja se pehmeni niin, että jatkuvasti upottaa jalkojen ja ruohonleikkurin alla.

Viikonloppuna oli tämän kevään ensimmäinen leikkuu ajankohtainen. Kaivoin leikkurin esiin varastosta, lisäsin bensaa ja nykäisin. Ehkä kolmannella vedolla moottori käynnistyi, epätasaisesti ja erittäin harvakäyntisesti säksättäen. En lannistunut. Puhdistin tulpan, vieläpä useaan kertaan, avasin ilmanputsarin, liikutin syöttövivustoa, joka vaikutti toimivan aika epämääräisesti. Ilmaläppä tuntui sulkeutuvan väkisin, ja pysyi auki vain vippaskonstein.

Sain vihdoin pysymään moottorin hetken käynnissä, ja pystyin leikkaamaan kappaleen alueesta, kunnes kone sammui eikä suostunut enää käynnistymaan. Nuori ruoho oli märkää ja tukkosi jatkuvasti leikkurin alustaa. Moottoria ei uskaltanut kesken sammuttaa eikä liioin työntää mitään poistoaukosta - ainakaan pitkälle.

Seuraavana päivänä aloitin taas alusta. Puhdistin kaasuvivuston sekä ilmaletkun, jonne oli yllättäen kertynyt öljyä (sic!). Syynkin tiesin: olin laittanut tankkiin moottorisahan 2 %:sta bensaa rasvattoman puutteessa! Ei kun rasvainen pois ja puhdasta tilalle. Ja taas kaikkien mahdollisten paikkojen huolellinen puhdistus. Aikansa jurritettuaan moottori lähti kuin lähtikin normaalikäyntiin, ja sain koko alueen leikattua joten kuten.

Opetus: älä koskaan laita rasvaista bensaa nelitahtikoneen tankkiin. Tyhjennä tankki syksyllä, sillä talven yli seissyt bensa ei ole parhaasa iskussa enää keväällä.
 
Ei nyt ruohonleikkuri, mutta melkein. Nykäistiin eilen polttomoottorikäyttöinen siimaleikkuri käyntiin kahden vuoden tauon jälkeen. Tankissa kaksi vuotta seisseet ja ainakin 2,5 vuotta sitten sekoitetut 2-tahtibensat oli tankissa, mutta hyvin se lähti käyntiin. Tuo nyt on sellainen edullinen kiinan tekele, jota saa aina kylmänä nykiä kymmenkunta kertaa ennenkuin edes lupaa ja niin nytkin. Käyntiin se silti lähti, kävi nätisti ja hommat tuli taas tehtyä. Jos tällä kertaa ei seisottaisi ihan niin pitkään ennen seuraavaa käyttöä.