- 14.10.2017 klo 10:14 / Alfa Romeo Mito (QV)
Ohessa jonkinlaista ... "käyttötestiä" laitteesta, en varsinaista Autotalli –ketjua tahtonut tästä kinneristä tehdä. Enemmänkin ehkäpä yleistä keskustelua kun koko autosta ei löytynyt halaistua sanaa tältä forumilta Otsikoissa suluissa "QV", koska oma kinneri on ko. huippumalli, jos näin voidaan sanoa ja kokemukset ovat sellaisesta.
Eli kyseessähän on hieman harvinaisempi ns. "VW Polo” –kokoluokan pikkuauto. Meikäläisessä nettiautossa näitä on kuukaudesta riippuen myynnissä milloin 8, milloin jopa 16 ja tottakai tätä kirjoittaessani 20 Siis sisältäen kaikki malli & moottorivariaatiot.
Auto esiteltiin täysin uutena mallina kesällä 2008. Heti alusta lähtien auton muotoilu on jakanut mielipiteitä, kuvissa auto näyttää jopa rumalta mutta ”livenä” se on hieno, paljon hienompi sekä persoonallisempi kuin vaikka nyt Polo, Corsa, Fabia saatika Korealaiset kilpakumppanit. Auton ulkonäössä on lukuisia viittauksia Alfan 8C -superautoon.
vs.
Moottoripaletti koostuu pääasiassa eritehoisista 1.4 –litraisista turbokoneista, mukana on pari eritehoista dieseliä sekä pari kaksisylinteristä pikkumoottoriakin. Huipulla on Alfan perinteiden mukaan Quadrifoglio Verde –malli, johon on ladattu todella paljon varsinkin siihen aikaan kallista, sekä pikkuautoluokassa harvemmin nähtyä teknologiaa. Esimerkkeinä vaikkapa sähkösäätöinen alusta sekä 3 erilaista ajotilaa (jotka vaikuttavat mm. ohjausvasteeseen, alustan jäykkyyteen, kaasupolkimeen, ESP:hen, tasauspyörästön lukkoon ym.), sähköinen tasauspyörästön lukko, Brembon tässä kokoluokassa isot jarrut, peruutustutkat, täysautomaattinen 2-alue ilmastointi, automaattisesti himmenevä taustapeili ja muuta mukavaa. Niin ja sen ESP:n saa näissä täysin pois päältä, toisin kuin suurimmassa osassa vastaavista kilpailijoista
Toki hintaakin oli reippaasti, tähän yksilöön on ladattu varusteita sen verran että hinta on kivunnut aikanaan (syksy 2010) hyvänmatkaa yli 30ke:n. Samalla rahalla olisi saanut mm. Skoda Octavia RS:n. Se on jäätävä summa rahaa VW Polo / Hyundai i20 / Toyota Yaris –kokoluokan autosta, sillä jopa tämän kokoluokan ”kuningas”, VW Polo GTI:kin maksoi tuohon aikaan vähemmän. Oikeastaan ainoa varuste mitä tähän autoon ei ole ruksittu on nahkasisusta. Niin ja tomaatti, luojan kiitos! Mainittakoot nyt että ihan perusvarusteillakin tälläisen QV -mallin hinta oli aikoinaan karvan alle 27ke. Dynamic –varustetaso, laaja hifipaketti, kattoluukku, kuljettajan ja apparin penkkien korkeussäätö & ristiselän tuen säätö, 2 osassa kääntyvä takapenkki (ollut lisävaruste lol) sekä ehdottomasti kojelaudan ja ovien verhoilun hiilikuitu"look" Turvavarusteita löytyy polviturvatyynyistä ja katosta tippuvista "sivuairbagverhoista" lähtien. Nykyäänkään em. varusteet eivät ole itsestään selvyys tässä kokoluokassa ja tämä Mito on vieläpä melkein vuosikymmenen vanhaa suunnittelua, ihan hyvin.
Pienenä erikoisuutena mainittakoot että tämän QV -mallin 170hv moottorissa hyödynnetään alunperin Fiatin kehittelemää "Multiair"-tekniikkaa eli siinä ei ole laisinkaan kaasuläppää. Sitä korvaa monimutkainen systeemi, joka kontrolli moottorin venttiileitä käsittääkseni elektrohydraulisesti.
Minua autossa on nyt reilun vuoden omistajuuden aikana häirinneet seuraavat asiat / "ominaisuudet":
-Juurestaan paksuhkot A-pilarit & isohkot peilit. Siihen jää iso katve esim. liikenneympyröissä vasemmalle ajettaessa tai tietyissä tilanteissa vasemmalle kääntyessä. HUOM! Tosin tykkään istua autossa kuin autossa todella alhaalla ja näin myös tässä. Auton penkin saa paljon alemmaksi kuin vaikkapa työkaverin paria vuotta uudemman ST-Fiestan. Pituutta minulla tasan 180cm.
-Vaihteensiirron epämääräisyys, tarkoittaa että 1. vaihde ei suostu aina menemään ekalla yrittämällä päälle. Kuulemma ominaisuus.
-Moottori suht hengetön alle ... about 2500rpm. Päälle 3k rpm ni liikkuu, tosin omapainoakin alle 1200kg. Jos on tottunut vaikkapa tehokkaaseen saksalaiseen ala Polo GTI tai Fabia RS niin tämän moottorin luonne tulee melkoisena yllärinä. Liikenteen seassa pärjää mutta ripeä liikkuminen vaatii kierroksia.
-Helposti jäätyvät sivulasit. Autossa on karmittomat sivulasit jotka aina oven avatessa laskeutuvat noin sentin. Mulla jostain syystä ne jäätyvät esimerkiksi tilanteissa joissa lumisateessa jätät lämpöisen auton 8h työpäiväksi ulos. Vesi sulaa jonnekin ikkunan ja oven yläreunan väliin ja jäätyy sinne. Eli ikkuna ei suostu liikkumaan ovea avatessa, joskus ei yhtään ja joskus vaikka vain pari milliä. Tosin kotimaisella Alfaforumilla ei asiasta juurikaan valiteta, joten liekkö omassani sitten jotain vikaa tiivisteissä?
-Rumasti kuluvat etulokasuojien takareunat & helmakotelon etuosa. Maahantuojalta ei ole edes rahalla saanut minkäänlaisia muovisia helmasuojuksia tai ”kuraläppiä” suojaamaan etulokasuojan takareunaa & helmakotelon etureunaa -> useimmissa kuluneet pohjamaalille tai maalautettu uusiksi. Omassani maalautettu ja sekin jo kulunut.
-Näin kulutusta kaikissa autoissa seuraavana minua häiritsee ajotietokoneen jäätävä heitto, se näyttää järjestään 0,4L/100km todellista pienempiä kulutuslukemia.
Muita käyttökokemuksia:
-Todella innokas Start & Stop -systeemi. Se sammuttaa varsinkin kesäisin auton jo ennen kuin auto on edes pysähtynyt. Parhaimmillaan olen metrin rullannut sammuneella autolla ;D
-Keskikulutus tähän mennessä tasan 7,2L/100km. Tämä siis auton todellinen, itse laskettu kulutus. Kesällä meni pienimmillään 6,5 -litralla. Tosin sitten taas viime "talvena" (pk-seutu) suurimmat kulutuslukemat ovat olleet 7,6-7,8L / 100km. Eli kohtuullisen pienellä menee. Tankillisella ajelee kesällä +600km, talvella -600km.
-Automaatti ilmastointi toimii mainiosti, ei puhalla kylmää naamaan eikä tarvitse talvella jalkojen palella. Lasit pysyy todella hyvin auki.
-Oma autoni on madallettu (-20mm) ja tämä aiheuttaa sen, että talvella saa jääkokkareiden kanssa olla tarkkana. Sellaiset muiden kuraläpistä / pyöränkoteloista / ym. irronneet jääkokkareet, joiden yli voi vaikkapa työkaverin ST-Fiestalla ajaa, tässä ne osuu moottorin alamuoviin.
Tykkään:
-Alfa luo omistajalleen pikkujutuilla sellaisen tietynlaisen fiiliksen tai mielikuvan auton "tunteesta", voiko näin edes sanoa? Anyway kun avaat kuljettajan oven niin mittareiden viisarit sykkivät punaisina ikään kuin Italialaisen lämminverisen hevosen sydämen tahtiin. Laitat avaimen virtalukkoon niin sykkiminen lakkaa ja ajotietokoneen näyttöön tulee animaatio jossa Mito saapuu horisontista kuljettajan luo. Kun sammutat auton ja otat virta-avaimen pois, animaatiossa auto ikään kuin häviää horisonttiin. Minä tykkään, tuo aivan toisenlaista fiilistä kuin kliinisen tekninen saksalainen lähestymistapa. Sama homma myös eräiden urheiluautomerkkien kanssa.
-Muotoilu iskee silmään. Klassisia italialaisia viitteitä, pyöreät ”ferrarimaiset” takavalot ym. Niin kuin sanottu, livenä ja madallettuna auton mittasuhteet sekä muotoilu iskee omaan silmään ihan 5/5.
-Dynamic -moodissa ohjaustehostus vähenee selkeästi. Tässä ei siis napista mene mikään kevennetty cityohjaus (tms.) päälle vaan normaalia tehostusta vähennetään "Sport" -moodissa.
-Halpa vakuuttaa, 580e/v. L kaskolla (80/80 bonarit). Pieni päästövero, 138g/km.
-Tämä yksilö on lisäksi ollut hyvällä pidolla ja vain kahdella omistajalla. Tämä näkyy auton yleisessä siisteydessä (ulkokuori ja sisusta). Edellinen omistaja oli Alfaharrastaja joka oli mm. teettänyt autoon täydellisen alustaputsin sekä Dinitrol -ruostesuojakäsittelyn. Lisäksi tämän auton katto ja takarekisterikilven syvennys ovat hyvällä maulla teippautettu hiilikuitujäljennösteipillä, mätsäämään sisustan paneelien (tehtaan lisävaruste) hiilikuitujäljennöksiä.
En tykkää / viat:
-Viime keväänä (kevät 2017) autosta hapertui startista vaihdelaatikkoon menevän maadoituspiuhan liitin -> piti työntää käyntiin. Oireili lähinnä siten, että muutamia kertoja startatessa tuntui että akku alkaa olemaan tiensä päässä. Ja samana viikonloppuna kun hain harrasteautostani akkulaturin niin tämä vika tuli, hehe.
-Auton sähkösäätöisen alustan merkkivalo paloi jonkin aikaa keväällä & kesällä 2017 -> alusta oli vikasietotilassa -> koodeiksi antoi kummankin etuiskarin vikakoodin. Näissä QV-malleissa yksi tyyppivika on etuiskareissa olevien kiihtyvyysantureiden sähköjohtojen läpivienti -> ajan kanssa hiertää johtonippua ja ensioireet ovat tälläiset. Joskus mennään kuukausikaupalla ilman oireita välissä. Mulla katsastuksen iskaritestin jälkeen hävisi vikavalo ja siitä on nyt 2,5kk. Sen palaamista odotellessa Ja tosiaan mitään tarvikeiskareita näihin ei voi hankkia sillä muutoin alusta on vikasietotilassa eikä auton "DNA"-ajotilanvalitsin toimi.
-Ja viimeisenä niin tyhmältä kuin se kuullostaakin niin auto on minusta liian hieno käyttöauto, minua harmittaa suunnattomasti uittaa sitä pk-seudun suolavelleissä marraskuulta maaliskuulle. Aina kun menen jonnekin, jätän auton harrasteautomaisesti mahdollisimman syrjäiseen parkkiruutuun. Pelkkään silti aina, että joku tampio on antanut kersojensa paiskoa ovia tämän kylkiin ja häipynyt paikalta.
Kaikenkaikkiaan tämä on ollut hauskin käyttöauto aikoihin ja kääntää aika hyvin päitä liikenteessä, ollakseen perus "Polo" -kokoluokan tavallinen pikkuauto. Toisaalta näitä ei edes täällä pk-seudulla juurikaan tule vastaan. Mukavan harvinainen ja uniikki käyttöauto, josta 1. omistaja on ottanut kyllä isosti takkiin arvonaleneman vuoksi, mutta meikäläinen saa nautiskella ihan fiksuun hintaan 8) Ylipäätään käytetyissä Alfoissa yksi iso plussa on se, että ekat pari omistajaa tunee sen arvonsulamisen lompakossaan ja sen jälkeen arvonalenema hidastuu todella merkittävästi. Näissä saa rahoilleen todella paljon vastinetta suhteessa hinta - ikä - ajokilometrit - omistajien vähäinen määrä sekä se fakta, että useimmat Alfaan päätyvät ovat ns. automiehiä joten kohtelevat autoaan fiksusti.
Tämä oli meikäläisen ensimmäinen, mutta takuulla ei viimeinen Alfa Romeo! Sen verran maukasta on meno ollut ja merkki muotoiluineen sekä perinteineen on aivan jotain muuta kuin jotkin korealaiset tms. kipot.
Eli kyseessähän on hieman harvinaisempi ns. "VW Polo” –kokoluokan pikkuauto. Meikäläisessä nettiautossa näitä on kuukaudesta riippuen myynnissä milloin 8, milloin jopa 16 ja tottakai tätä kirjoittaessani 20 Siis sisältäen kaikki malli & moottorivariaatiot.
Auto esiteltiin täysin uutena mallina kesällä 2008. Heti alusta lähtien auton muotoilu on jakanut mielipiteitä, kuvissa auto näyttää jopa rumalta mutta ”livenä” se on hieno, paljon hienompi sekä persoonallisempi kuin vaikka nyt Polo, Corsa, Fabia saatika Korealaiset kilpakumppanit. Auton ulkonäössä on lukuisia viittauksia Alfan 8C -superautoon.
vs.
Moottoripaletti koostuu pääasiassa eritehoisista 1.4 –litraisista turbokoneista, mukana on pari eritehoista dieseliä sekä pari kaksisylinteristä pikkumoottoriakin. Huipulla on Alfan perinteiden mukaan Quadrifoglio Verde –malli, johon on ladattu todella paljon varsinkin siihen aikaan kallista, sekä pikkuautoluokassa harvemmin nähtyä teknologiaa. Esimerkkeinä vaikkapa sähkösäätöinen alusta sekä 3 erilaista ajotilaa (jotka vaikuttavat mm. ohjausvasteeseen, alustan jäykkyyteen, kaasupolkimeen, ESP:hen, tasauspyörästön lukkoon ym.), sähköinen tasauspyörästön lukko, Brembon tässä kokoluokassa isot jarrut, peruutustutkat, täysautomaattinen 2-alue ilmastointi, automaattisesti himmenevä taustapeili ja muuta mukavaa. Niin ja sen ESP:n saa näissä täysin pois päältä, toisin kuin suurimmassa osassa vastaavista kilpailijoista
Toki hintaakin oli reippaasti, tähän yksilöön on ladattu varusteita sen verran että hinta on kivunnut aikanaan (syksy 2010) hyvänmatkaa yli 30ke:n. Samalla rahalla olisi saanut mm. Skoda Octavia RS:n. Se on jäätävä summa rahaa VW Polo / Hyundai i20 / Toyota Yaris –kokoluokan autosta, sillä jopa tämän kokoluokan ”kuningas”, VW Polo GTI:kin maksoi tuohon aikaan vähemmän. Oikeastaan ainoa varuste mitä tähän autoon ei ole ruksittu on nahkasisusta. Niin ja tomaatti, luojan kiitos! Mainittakoot nyt että ihan perusvarusteillakin tälläisen QV -mallin hinta oli aikoinaan karvan alle 27ke. Dynamic –varustetaso, laaja hifipaketti, kattoluukku, kuljettajan ja apparin penkkien korkeussäätö & ristiselän tuen säätö, 2 osassa kääntyvä takapenkki (ollut lisävaruste lol) sekä ehdottomasti kojelaudan ja ovien verhoilun hiilikuitu"look" Turvavarusteita löytyy polviturvatyynyistä ja katosta tippuvista "sivuairbagverhoista" lähtien. Nykyäänkään em. varusteet eivät ole itsestään selvyys tässä kokoluokassa ja tämä Mito on vieläpä melkein vuosikymmenen vanhaa suunnittelua, ihan hyvin.
Pienenä erikoisuutena mainittakoot että tämän QV -mallin 170hv moottorissa hyödynnetään alunperin Fiatin kehittelemää "Multiair"-tekniikkaa eli siinä ei ole laisinkaan kaasuläppää. Sitä korvaa monimutkainen systeemi, joka kontrolli moottorin venttiileitä käsittääkseni elektrohydraulisesti.
Minua autossa on nyt reilun vuoden omistajuuden aikana häirinneet seuraavat asiat / "ominaisuudet":
-Juurestaan paksuhkot A-pilarit & isohkot peilit. Siihen jää iso katve esim. liikenneympyröissä vasemmalle ajettaessa tai tietyissä tilanteissa vasemmalle kääntyessä. HUOM! Tosin tykkään istua autossa kuin autossa todella alhaalla ja näin myös tässä. Auton penkin saa paljon alemmaksi kuin vaikkapa työkaverin paria vuotta uudemman ST-Fiestan. Pituutta minulla tasan 180cm.
-Vaihteensiirron epämääräisyys, tarkoittaa että 1. vaihde ei suostu aina menemään ekalla yrittämällä päälle. Kuulemma ominaisuus.
-Moottori suht hengetön alle ... about 2500rpm. Päälle 3k rpm ni liikkuu, tosin omapainoakin alle 1200kg. Jos on tottunut vaikkapa tehokkaaseen saksalaiseen ala Polo GTI tai Fabia RS niin tämän moottorin luonne tulee melkoisena yllärinä. Liikenteen seassa pärjää mutta ripeä liikkuminen vaatii kierroksia.
-Helposti jäätyvät sivulasit. Autossa on karmittomat sivulasit jotka aina oven avatessa laskeutuvat noin sentin. Mulla jostain syystä ne jäätyvät esimerkiksi tilanteissa joissa lumisateessa jätät lämpöisen auton 8h työpäiväksi ulos. Vesi sulaa jonnekin ikkunan ja oven yläreunan väliin ja jäätyy sinne. Eli ikkuna ei suostu liikkumaan ovea avatessa, joskus ei yhtään ja joskus vaikka vain pari milliä. Tosin kotimaisella Alfaforumilla ei asiasta juurikaan valiteta, joten liekkö omassani sitten jotain vikaa tiivisteissä?
-Rumasti kuluvat etulokasuojien takareunat & helmakotelon etuosa. Maahantuojalta ei ole edes rahalla saanut minkäänlaisia muovisia helmasuojuksia tai ”kuraläppiä” suojaamaan etulokasuojan takareunaa & helmakotelon etureunaa -> useimmissa kuluneet pohjamaalille tai maalautettu uusiksi. Omassani maalautettu ja sekin jo kulunut.
-Näin kulutusta kaikissa autoissa seuraavana minua häiritsee ajotietokoneen jäätävä heitto, se näyttää järjestään 0,4L/100km todellista pienempiä kulutuslukemia.
Muita käyttökokemuksia:
-Todella innokas Start & Stop -systeemi. Se sammuttaa varsinkin kesäisin auton jo ennen kuin auto on edes pysähtynyt. Parhaimmillaan olen metrin rullannut sammuneella autolla ;D
-Keskikulutus tähän mennessä tasan 7,2L/100km. Tämä siis auton todellinen, itse laskettu kulutus. Kesällä meni pienimmillään 6,5 -litralla. Tosin sitten taas viime "talvena" (pk-seutu) suurimmat kulutuslukemat ovat olleet 7,6-7,8L / 100km. Eli kohtuullisen pienellä menee. Tankillisella ajelee kesällä +600km, talvella -600km.
-Automaatti ilmastointi toimii mainiosti, ei puhalla kylmää naamaan eikä tarvitse talvella jalkojen palella. Lasit pysyy todella hyvin auki.
-Oma autoni on madallettu (-20mm) ja tämä aiheuttaa sen, että talvella saa jääkokkareiden kanssa olla tarkkana. Sellaiset muiden kuraläpistä / pyöränkoteloista / ym. irronneet jääkokkareet, joiden yli voi vaikkapa työkaverin ST-Fiestalla ajaa, tässä ne osuu moottorin alamuoviin.
Tykkään:
-Alfa luo omistajalleen pikkujutuilla sellaisen tietynlaisen fiiliksen tai mielikuvan auton "tunteesta", voiko näin edes sanoa? Anyway kun avaat kuljettajan oven niin mittareiden viisarit sykkivät punaisina ikään kuin Italialaisen lämminverisen hevosen sydämen tahtiin. Laitat avaimen virtalukkoon niin sykkiminen lakkaa ja ajotietokoneen näyttöön tulee animaatio jossa Mito saapuu horisontista kuljettajan luo. Kun sammutat auton ja otat virta-avaimen pois, animaatiossa auto ikään kuin häviää horisonttiin. Minä tykkään, tuo aivan toisenlaista fiilistä kuin kliinisen tekninen saksalainen lähestymistapa. Sama homma myös eräiden urheiluautomerkkien kanssa.
-Muotoilu iskee silmään. Klassisia italialaisia viitteitä, pyöreät ”ferrarimaiset” takavalot ym. Niin kuin sanottu, livenä ja madallettuna auton mittasuhteet sekä muotoilu iskee omaan silmään ihan 5/5.
-Dynamic -moodissa ohjaustehostus vähenee selkeästi. Tässä ei siis napista mene mikään kevennetty cityohjaus (tms.) päälle vaan normaalia tehostusta vähennetään "Sport" -moodissa.
-Halpa vakuuttaa, 580e/v. L kaskolla (80/80 bonarit). Pieni päästövero, 138g/km.
-Tämä yksilö on lisäksi ollut hyvällä pidolla ja vain kahdella omistajalla. Tämä näkyy auton yleisessä siisteydessä (ulkokuori ja sisusta). Edellinen omistaja oli Alfaharrastaja joka oli mm. teettänyt autoon täydellisen alustaputsin sekä Dinitrol -ruostesuojakäsittelyn. Lisäksi tämän auton katto ja takarekisterikilven syvennys ovat hyvällä maulla teippautettu hiilikuitujäljennösteipillä, mätsäämään sisustan paneelien (tehtaan lisävaruste) hiilikuitujäljennöksiä.
En tykkää / viat:
-Viime keväänä (kevät 2017) autosta hapertui startista vaihdelaatikkoon menevän maadoituspiuhan liitin -> piti työntää käyntiin. Oireili lähinnä siten, että muutamia kertoja startatessa tuntui että akku alkaa olemaan tiensä päässä. Ja samana viikonloppuna kun hain harrasteautostani akkulaturin niin tämä vika tuli, hehe.
-Auton sähkösäätöisen alustan merkkivalo paloi jonkin aikaa keväällä & kesällä 2017 -> alusta oli vikasietotilassa -> koodeiksi antoi kummankin etuiskarin vikakoodin. Näissä QV-malleissa yksi tyyppivika on etuiskareissa olevien kiihtyvyysantureiden sähköjohtojen läpivienti -> ajan kanssa hiertää johtonippua ja ensioireet ovat tälläiset. Joskus mennään kuukausikaupalla ilman oireita välissä. Mulla katsastuksen iskaritestin jälkeen hävisi vikavalo ja siitä on nyt 2,5kk. Sen palaamista odotellessa Ja tosiaan mitään tarvikeiskareita näihin ei voi hankkia sillä muutoin alusta on vikasietotilassa eikä auton "DNA"-ajotilanvalitsin toimi.
-Ja viimeisenä niin tyhmältä kuin se kuullostaakin niin auto on minusta liian hieno käyttöauto, minua harmittaa suunnattomasti uittaa sitä pk-seudun suolavelleissä marraskuulta maaliskuulle. Aina kun menen jonnekin, jätän auton harrasteautomaisesti mahdollisimman syrjäiseen parkkiruutuun. Pelkkään silti aina, että joku tampio on antanut kersojensa paiskoa ovia tämän kylkiin ja häipynyt paikalta.
Kaikenkaikkiaan tämä on ollut hauskin käyttöauto aikoihin ja kääntää aika hyvin päitä liikenteessä, ollakseen perus "Polo" -kokoluokan tavallinen pikkuauto. Toisaalta näitä ei edes täällä pk-seudulla juurikaan tule vastaan. Mukavan harvinainen ja uniikki käyttöauto, josta 1. omistaja on ottanut kyllä isosti takkiin arvonaleneman vuoksi, mutta meikäläinen saa nautiskella ihan fiksuun hintaan 8) Ylipäätään käytetyissä Alfoissa yksi iso plussa on se, että ekat pari omistajaa tunee sen arvonsulamisen lompakossaan ja sen jälkeen arvonalenema hidastuu todella merkittävästi. Näissä saa rahoilleen todella paljon vastinetta suhteessa hinta - ikä - ajokilometrit - omistajien vähäinen määrä sekä se fakta, että useimmat Alfaan päätyvät ovat ns. automiehiä joten kohtelevat autoaan fiksusti.
Tämä oli meikäläisen ensimmäinen, mutta takuulla ei viimeinen Alfa Romeo! Sen verran maukasta on meno ollut ja merkki muotoiluineen sekä perinteineen on aivan jotain muuta kuin jotkin korealaiset tms. kipot.