https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

ConD koikkaa: Nissan Leaf 2018 Tekna

ConD

Yleisvalvoja
Liittynyt
18.12.2013
Että silleen...

Taustaa:
Allekirjoittanut on harrastanut sähköautoja ja niiden pattereiden latausta lähinnä 1:24 ja 1:10 mittakaavassa aiemmin. Viime perjantain visiitti paikalliseen myymälään ja myyjän suostuttelut yön yli koikalle muhivat viikonlopun yli ja maanantaina tulikin aamusta paiskattua viestiä, että "Onnistuiskos.." Ja onnistuihan se. :)

Mitä ihmettä on koikattu:
Eli nyt koeajettu auto on uusi Nissan Leaf 2018 ja varustetasoltaan Tekna. Auto on Oulussa Pörhön autoliikkeessä koeajettavana, joten jos haluaa ajatukset jakaa tai jalostaa niin tervemenoa koikalle. Sikäli kaikkia speksejä tai valokuvia en rupea kirjoittamaan auki, mutta kyseinen varustetasohan on se "hinnat päättyen"-malli kaikkine ajoavustimineen, puolinahkapenkkeineen, ledivaloineen ym. Lisää kuvia vastaavasta Nissanista kannattaa kurkkia tlindstr:n kuvalinkistä täältä:

https://www.autostadium.fi/index.php?topic=4989.msg471012#msg471012

Mutta tämä mun koikka... Niin. Tällainen pelihän siellä on:
ZOSMH97.jpg


Fiiliksiä:
Koikka alkoi iltapäivällä n. -10 kelissä Oulusta. Alkuun käytiin läpi muutamalla sanalla eri ajotilat, moodit ja säädöt joita voisi kokeilla. On D-ajotilaa (se perustila), on B-ajotilaa (patteria aktiivisemmin lataava), sitten on erillistä ECO-moodia (joka vähentää tehoa ja kuluttavia laitteita) sekä sitten vielä tuo e-Pedal-säätö, joka on tietyssä mielessä yksi Nissan Leafin uutuuksista. Lyhkäisen perehdytyksen jälkeen kiitokset myyjälle ja itse autonrattiin...

Ensimmäinen huomio on hiljaisuus. Okei, puhallin puhaltaa ja mankka laulaa, mutta se moottorin pärinä. Tai sen puute. Se yllättää, mutta taas toisaalta ei yllätä. Lämpöpumppu pitää hurinaa joka kyllä kuuluu hiljaisen ajonopeuden ylikin ohjaamoon. Se on se juttu jolla tämä auto lämpiää. Sen pidin päällä liki koko koikan ajan, jätin turkishaalarihommat vielä toiseen kertaan. Seuraava huomio oli päälle jääneen B-moodei + ECO + e-Pedalin taipumus jarruttaa ja regeneroida autoa risteyksessä aika tehokkaasti. No... näistä tuonnempana.

Lähtökohta koikalle oli siis se, että halusin tutustua auton ajettavuuteen ja jonkinverran käytännön toimintamatkaan omissa ajoissani. Iltapäiväruuan jälkeen lähtökohta oli auton mukaan tämä:
4NP0HTS.jpg


Tuossa kotona siis nollasin tripin ja lähdettiin kauppareissulle ja vähän ihmettelemään mistä eväin auto on tehty. Ensimmäiset kilsat meni ihmetellen hieman eri säätöjä, vakionopeudensäädintä ym. Esimerkiksi kaista-avustin tässäkin autossa toimii tasan yhtä huonosti lumipolanteisilla teillä kuin omassa Atecassani, joten ruksin sen nyt pois päältä. Vakionopeudensäädin vaatii pari naksua toimintaan saattamiseksi, joten oikea logiikka piti hakea VAG-autoihin tottuneena muutaman minuutin verran. Vakkarin hallinta ratista oikealta puolen tuntui vähän luonnottomalta, mutta siihen jossainmäärin tottunee. Yksi positiivinen huomio pitää kirjata Leafin LED-ajovaloista jotka tuntuivat olevan oikein passelit. Pitkissäkin oli ok kantama, ja valoa tuli sinne minne sitä pitääkin, eli penkoille. Teknassa vakiona oleva Bosen audiosetti soi ihan ok, selvästi paremmin kuin aiemmin ajamani Nissan Qashqai vakiokaiuttimin, mutta mitään "WAU-efektiä" ei Bosetkaan saaneet aikaan. Vahvistin vie peräkontista kuitenkin tilaa jonkin verran.

Pikkuisen matkaa ajettuani etenkin kaupungissa voimalinjan - siis sähkömoottorin ja puuttuvan vaihteistont toimivuus alkoi viehättää. Veto on vaivatonta, eikä nykimisiä yllättäen ole ollenkaan. Hyvällä päällysteellä ajo on hiljaista Nokian
kitkoin, mutta illanpäälle kun kävin tiellä missä lumi ja hiekoitussepeli hieman pyöri pyöränkoteloissa, tuli niistä meteliä aika lailla. Eli kitkat pelastanee paljon... Ajettavuus taajamassa oli pääasiassa kunnossa, mutta pari hieman poikkeavaa juttua tuli huomattuakin. Eli poikittaisurista auto niiailee/nyökkäilee pituussuunnassa jopa yllättävän kovasti. Välillä ajossa tulee jonkinlaista resonanssia alustasta, jota en ihan osannut paikallistaa mistä se tulee. Ja sitten oli tuo ajettavuus polanteisilla teillä... en tiedä johtuuko se kitkoista vai mistä, mutta paimentaa piti jonkin verran. Tasaisella mentiin kuitenkin varsin hyvin suoraan. Ehkä hassuin juttu minkä huomasin parikertaa voimakkaammin jarruttaessa epätasaisella pidolla oli auton varsin voimakas taipumus kääntyä poikittain. Mikään ohjattavuuden / rattimiehen unelma Leaf ei siis minun mielestä ole, mutta autotyyppi huomioiden ajettavuus on varsin helppoa.

Eri moodit tuli kokeiltua kautta linjan siis kaupungissa/taajamassa/hitusen maantielläkin. Selkeästi "kevytkulkuisin" auto tuntuu olevan normaalilla D-asennolla ilman e-Pedalia. Tällöin auto rullailee varsin hyvin ja regeneroi maltillisesti liikettä takaisin akkuihin. D:llä auto on jopa ripeäntuntuinen liikkuja, sillä sähkömoottori vastaa kuskin kaasunpainallukseen heti ja välittömästi. 320Nm vääntö tuntuu ovelalta kun sitä on tarjolla koko ajan ilman vaihteiston arpomista tai vaihteen veksailua itse. ECO-asetus pudottaa tehosta selvästi terävimmän särmän pois. Silti auto on käyttökelpoinen liikenteessä ECO:lla. Merkittävin ero D ja B-asetusten välillä tulee kaupungisssa B-moodin selvästi voimakkaammasta regeneroinnista, joka on likipitäin jarrutuksen kaltainen - erona vain että jarruvalot eivät syty. Tämä on hieman kaksipiippuinen juttu, sillä kaupungissa se olisi monesti tarpeen. Tämän vuoksi kaupungissa e-Pedal joko D tai B-asetuksen kera ECO:lla on varmasti se "turvallisin" vaihtoehto ennakoivalle kuskille. Ennakoivalle siksi, että e-Pedal jarruttaa lopulta ilmeisesti vain sähkömoottorein, eikä jarruin. Tiukassa paikassa pitää kuitenkin siirtää jalka jarrullekin - eli autuaaksi sekään ei tee. Helpottaa arkea kuitenkin ja sanovatpa jotkut että "mullistaa" ajamisen. Ihan en tätä kuitenkaan allekirjoittaisi.

Illan mittaan ajellessa alkoi range tuosta 200km lähdöstä huveta. Alkuun katsoin, että n. kolmasosa rangesta "haihtuu" ajon aikana, kun ilma jäähtyi -15 lukemiin. Kun rangea oli alle 100km jäljellä, kokeilin mitä lämmityksen poiskytkentä tekee ajokokemukselle. Käytännössä n. 5km jälkeen rupesi olemaan jo niin kylmä, että saavutettava etu lämmityksen poiskytkemisen vuoksi rangen vuoksi tuli todettua merkityksettömäksi. Auto jäähtyi siis todella nopeasti ja auto rupesi huurtamaan sivuikkunoita. Tuli vanhat dieselöintiajat mieleen... Käytännössä siis auto toimii parhaiten juuri siinä mihin se on tehty, eli taajamissa pätkäajossa siten, että se ladataan öisin kotona täyteen. Tässä kuitenkin minun "tulos" mihin lopulta päädyin. Kuvanottopaikasta ajelin vielä 5km kotiin. Eli n. 150km oli patterillisella päässyt:
k2mUbrD.jpg


KpexO6L.jpg



Yhteenvetoa:
Illan ajelut maksoivat siis karkeasti 5,50€, verrattuna bensakrematorion n. 15€ lukemaan. Onko tuolle hintaerolle jokin syy, miksei kaikki osta näitä? No onhan niitä...

Leaf on varsin pieni auto. Sen huomaa peräkontin ja takapenkin tilojen osalta. Tämäkään ei vielä täysin turnoff meille olisi, mutta se miksi Leaf minulla jäisi kauppaan on sen kuljettajan ympäristön ergonomia. Tai sen puute...

Käytännössä siis kuskin penkkiä ei saa riittävän taakse ja alas, minkä lisäksi ratti ei liiku syvyyssuunnassa. Itse penkistä puuttuu kunnon reisituki sekä ristiseläntuki kokonaan, ja välillä tuntuikin kun penkistä olisi tuki loppunut kesken. Reisituen puutteen vuoksi illan muutaman tunnin istumiset autossa saivat ahterin jopa hieman kipeytymään ja koukussa kaasua operoinut nilkka alkoi jumimaan. Vasemmalle jalalle en löytänyt oikein sopivaa paikkaa jalkatilasta ja oikeaa jalkaa painaa keskikonsoli siten, ettei siitäkään saa tukea kunnolla ajellessa. Kuskin penkin säätöjen vuoksi minä 186cm pitkänä nousen autossa varsin korkealle istumaan, jolloin sitten taustapeili peittää etuviistoon näkyvyyden varsin ikävästi. Paksu A-pilari rokottaa myös näkyvyyttä eteen vasemmalle. Muuten autosta olisi hyvä ja avara näkyvyys ulos. Rouva tuumasi nopeasti autossa istahdettuaan, että hän varmaan tästä ihan ok ajoasennon saisi - pituuseroa meillä on kuitenkin se 25cm.

Erilaiset ajoavustimet toimivat pääasiassa siis ok, mutta se mikä menee mielipidekysymysasiaksi on tuo viihdelaitteiston / digimittariston kimppa. Ainakin navin/mankan grafiikat ovat toisiin merkkeihin verrattuna aika alkeellisennäköisiä, siinä missä mittaristossa oli selvästi panostettu asiaan. Aivan samoja informaatioita ei näytöille saanut vaan osin esimerkiksi eri sähkönkuluttjia piti seurata mankan näytöltä kun mittaristosta näki vain kokonaisuuksia.

Päivän päätteeksi jätin auton talliin mukana tulevan tilapäislatauspiuhan nokkaan imemään verkosta virtaa ja jäin pohtimaan plussia ja miinuksia:

Plussat:
+Hiljaisuus varauksin
+Ajettavuus kaupungissa
+Voimalinjan toimivuus
+Periaatteessa kaikkien saatavilla oleva sähkis, joka kuitenkin toimii arkikäytössä!

Miinukset:
-Kuljettajan paikan ergonomia pitkälle kuskille
-Kuskin penkki
-Alustan äänet / äänieristys varauksin
-Ajettavuus maantiellä
-Hurjaa kantamalupausta ei voida lunastaa Suomessa (378km markkinoitu, 150km "todellinen")

Summa summarum:
Leaf on ihan ok pienehkö kaupunkiauto, jollaiseksi se on suunniteltukin. Se sopii hieman pienikokoisemmalle kuskille merkittävästi paremmin kuin pitkähkölle kuskille. Ajettavuus on kaupungissa pääosin kunnossa, mutta melutaso arvelluttaa ehkä hieman. Kaupunkiajoon ajoavustimet toimisivat ok, mutta tämä auto kannattaisi ostaa mahdollisimman edullisena, jotta se säästäisi mahdollisimman paljon myös arvonalenemana.

Kiitokset koikasta vielä Pörhön autoliikkeen Nissanmyyjille Ouluun. :)

Tässäpä Leaf vielä imemässä virtaa tallissa.
nhaCdkL.jpg






 
kaikin puolin hyvä raportti, autolehtien toimittajien pitäisi ottaa oppia.
Kiitos.
 
Kiitos erinomaisesta raportista.

Ergonomia hieman arveluttaa itseäkin, mutta olen mieltynyt korkeaan istuma-asentoon eli siltäbodin ei kuulosta niin pahalta. Tunkkaan yleensä penkkejä ylöspäin.

Rangen suhteen ehkä turhan suoraviivainen tuomio, kun koeajo tehty -15 pakkasessa. Ainakaan näin etelässä 11,5 kk vuodesta ei ole noin kylmää. Ei silti, hyvä kuulla, että rapsakassa pakkaskelissä range riittää ilman ongelmia moninkertaisesti päivittäisiin ajoihin. Joku 50 km päivässä on jo vilkkaan päivän ajot.
 
Se on jännä, että näissä edelleen säästetään ergonomiaratkaisuissa vs. normaalit autot. Kyllä kait Nissaneissakin kunnon ratinsäädöt on olleet jo pidempään...
 
Ihan mielenkiinnosta, paljonko sait lisää rangea mittariin kun auto oli yön laturissa? Ja oliko tuossa myös 8A maksimilatausvirta tuolla tilapäislaturilla?
 
Kiitos kommenteista.

Kyllä, tarkoituksella tuon rangen kirjasin nuin. Se on se "heikoin" mihin pitää varautua.

Ergonomian osalta sanon vaan että käykää istumassa ja kokeilkaa itse. Se että tykkää jostakin asennosta lähtökohtaisesti, pitää kokeilla tämän auton kanssa itse - säädöt ainakin minulla loppui niin monelta kantilta kesken.

Korkeammalle kun tunkkaa penkin, tulee tuo peili eteen. Lyhyemmällä kuskilla ja matalammalla se ei haittaa ja ulos näkee silti kohtuudella. Tuo "kiinteä" ratti tulee monella yhtään pidemmällä kuskilla vastaan ja minäkin jouduin kädet suorana ajamaan "kahdenkädenotteella" autoa. Toki penkissä sopivasti röhnöttäen ja "luu ulkona" ajaen ote parantui, mutta oikea käsi sitten puolestaan hamusi puuttuvaa kyynärnojaa.

Trollsten sanoi:
Se on jännä, että näissä edelleen säästetään ergonomiaratkaisuissa vs. normaalit autot. Kyllä kait Nissaneissakin kunnon ratinsäädöt on olleet jo pidempään...
Tämä kyllä hämmentää. Miksi, oi miksi...

downtime sanoi:
Ihan mielenkiinnosta, paljonko sait lisää rangea mittariin kun auto oli yön laturissa? Ja oliko tuossa myös 8A maksimilatausvirta tuolla tilapäislaturilla?
Illalla 15%:ssa auto laturiin ja olikohan siellä aamulla 64% kun tilapäislaturilla latasin. 130km rangea lupaili kotona kun aamulla lähdin tallista ajelemaan kohti autokauppaa. n. 10km matkalla haihtui kuitenkin 15km rangea.

8A käsittääkseni tuo tilapäisvärkki on...