P
pantero
Vieras
- 8.9.2017 klo 07:21 / Mercedes Benz GLC 350e 4Matic A Premium Business AMG 2017
Vihdoinkin sai aikaiseksi plug-in hybridin koeajon. Olarin Vehosta järjestyi otsikon mukainen peli yön yli kokeiluun.
Perusvarustein auto on hintahaitarin alapäässä (63 k), mutta koeajoautossa oli runsaasti lisävarusteita (mm. ajoavustinpaketti plus, AMG sisustus, Garmin navi, Burmester äänet, sähköinen vetokoukku ja 20” AMG-vanteet), jotka nostavat hinnan jo 77,5 k tasolle. Renkaina Pirelli Scorpion 255/45 R20 101 W.
Auton akku oli lähdössä ladattu n. 75 %:iin, joka lupasi 22 km sähköajoa. Siispä E-mode päälle ja menoksi. Ensimmäinen havainto oli, että 350e liikkuu aika ärhäkkäästi. Osasyynä voi olla T/L hybridin ohjelma selkärangassa, jolloin pedaalia painetaan vähän reippaammin. Sähkömoottorin teho ja vääntö (85 kW, 340 Nm/0-2000 rpm) riittävät mainiosti lähiöliikkumiseen. Akun lataus tuli käytettyä kokonaan ja polttomoottori käynnistyi juuri kotipihaan kurvattaessa.
Tällöin pääsi heti kokeilemaan latausta. Autossa oli mukana kahdet latauspiuhat, kotirasia (Shuko 6A tai 8A) ja yleinen (Mennekes type 2). Molemmat piuhat ovat varsin lyhyet (~ 3m), joten peruuttelemaan joutuu, jotta oikean takanurkan saa sopivasti kohdalleen. Latauksen teho kotirasialla on vain 1,6 kW/tunti, joten reilussa kahdessa tunnissa akku (8,7 kWh litium, josta käytössä ~7 kWh) latautui noin 55 %:iin. Auto oli myös yön yli piuhassa kiinni ja aamulla akku oli 98 % tikissä ja ajomatkaa sähköllä luvattiin silloin 29 km.
Neljästä ajomoodista (hybrid, e-mode, e-save ja charge) tuli kokeiltua kolmea ensimmäistä. Hybrid moodissa käytetään pääasiassa sähköä ja polttomoottoria harvemmin (tässä erotaan paljon T/L hybridistä), joten akku tyhjenee lähes samaa tahtia kuin pelkässä sähköajossa. E-save taas käyttää etupäässä polttomoottoria, mutta regeneroi jarrutusenergiaa, jota hyödynnetään siten, että akun varausaste pysyy ennallaan (tämä on jo lähempänä T/L hybridikäyttöä). Automaatti (7G-Tronic) hoiti vaihtamiset/hybridikäytön kohtuullisesti. Joskus boxi hiukan empi, mutten kokenut sitä häiritseväksi. Kulutus lyhyen (100 km) koeajon perusteella muodostui seuraavaksi:
-sähköä ladattiin yhteensä noin 10 kWh
-ajotietokoneen näyttämä kulutus oli 5,9 l/km
Loppuosa koeajomatkasta (46 km) ajeltiin normaalia lähiöpyöritystä ja matkaan lähdettiin täydellä akulla. Ensin ajomoodina oli Hybrid ja sitten E-save (kun jäljellä oli n. 10 km sähköajoa). Tietokoneen näyttämä kulutus oli tuolloin 5,2 l/100 km. Ihan kohtuullista taajama-ajelussa ja latailun edunkin saa kulutuksessa näkyviin. Maantieajon ja peräkärrynvedon vaikutusta ei tällä kertaa pystytty mittailemaan.
Vaikka painopiste koeajossa oli plug-in tekniikassa, tuli autoa tutkittua myös muuten:
+penkit olivat hyvät, pituussäätö mekaaninen ja muut sähköllä, ratin säätö mekaaninen; sopiva ajoasento löytyi nopeasti. Ratin kehä on pienehkö ja vasemmalla olevan nopeusmittarin näkymiseksi sitä joutui hiukan asettelemaan. Diginä nopeus oli tosin tarjolla myös navin alanurkassa tai omassa valikkonäytössä mittarien keskellä.
+kierroslukumittari on oikealla ja lisäksi sen alareunassa näkyy sähkömoottorin teho ja jarrutettaessa myös regenerointiaste (ohjaa oikeaa hidastuvuutta ennen mekaanista jarrutusta)
+ohjaus oli sopivan kevyt ja erittäin täsmällinen. Ajo-ominaisuudet mutkateillä vastasivat odotuksia ja auto taipui nöyrästi mutkiin. Tuo nimessä oleva AMG tarkoittaa stylepaketteja ja 20” vannekokoa, jonka lisäksi autossa oli myös korkean maavaran (+15 mm) jousitus. Normialustallakin GLC on selvästi ajajan auto.
+pitkä akseliväli rauhoittaa mukavasti maantieajoa, jonka lisäksi auto oli hiljainen ja vain karkeimmilla pinnoilla kuului rengasääniä (osasyynä 255/45 R20 renkaat, vakiokoko on 235/60 R18 )
+-Garmin navin selkeys on riittävä, vaikka sen (ohjelmallinen)resoluutio ei ylläkään näytön tarkkuuteen, joka peruutuskameran kuvasta arvioiden on hyvällä tasolla.
-toimintoja autossa on erittäin runsaasti ja ilta menikin ohjekirjoja (400s + 50 s hybridiosa) tutkiessa. Silti pääsi vasta alkeiskurssitasolle, koska kaikkien vimstaakien toiminta ei ollut vielä täydellisesti selvillä. Tosin ohjemapissa oli sopivan kompakti lyhennelmä ja lisäksi erillinen pikaohje, joista selvisi kaikki normaaliin ajamiseen tarvittava tieto
-auton hanskalokerossa oli koeajoauton varustelista (+), mutta konfiguraattoria kokeillessa löytyi eroja nettihinnaston kanssa(-). Konffi onkin vielä osittain suuntaa-antava ja sen kerrottiin korjautuvan syksyn aikana.
-konfaus onkin paikallaan, kun varustelistaa tutkiessa sieltä löytyy ruksittavaa jopa ihan normivarusteissakin (takakontin sähköpistoke, sisävalot, peilipaketti, jne).
Auton valoja ei kokeiltu pimeällä, mutta ne näyttivät olevan kauttaaltaan ledejä. Sähköisen vetokoukun toteutus on erittäin näppärä ja sen ruksihinta (n. 1200 e) ~ok. Erittäin monipuoliseen adaptiiviseen vakkariin (Distronic) tutustuminen jäi kesken, kun mm. sen hybridikäyttöä hyödyntäviä ominaisuuksia ei maantiellä ehtinyt testaamaan.
Auton muotoilu on voimakkaasti aiempaa GLK:tä pyöreämpi. Silti takakontin tilat (plug-innistä huolimatta) ovat kohtuulliset 395/1450 l. Oma mittatikku, raivaussaha (170 cm) mahtuu kyytiin hieman vinottain aseteltuna. Maastossa kulkuakin on mietitty, kun auton alusta on suhteellisen tasainen ja se on peitetty muovilevyillä. Jos ruksii Off-Road paketin, ovat etu- ja takapuskurin helmat korkeammat ja saa vielä pohjapanssarinkin.
=====================
Kyllähän tämmöinen MB plug-in osoittautui ihan mukavaksi peliksi. Sillä ajellessa tulisi maantien latauspisteetkin tutuiksi madaltaen siirtymiskynnystä joskus tulevaisuudessa ihan oikeaan sähköautoon. Tosin Type 2:llakin ladattuna saisi lounastauolla akun vain puoliksi täyteen.
Perusvarustein auto on hintahaitarin alapäässä (63 k), mutta koeajoautossa oli runsaasti lisävarusteita (mm. ajoavustinpaketti plus, AMG sisustus, Garmin navi, Burmester äänet, sähköinen vetokoukku ja 20” AMG-vanteet), jotka nostavat hinnan jo 77,5 k tasolle. Renkaina Pirelli Scorpion 255/45 R20 101 W.
Auton akku oli lähdössä ladattu n. 75 %:iin, joka lupasi 22 km sähköajoa. Siispä E-mode päälle ja menoksi. Ensimmäinen havainto oli, että 350e liikkuu aika ärhäkkäästi. Osasyynä voi olla T/L hybridin ohjelma selkärangassa, jolloin pedaalia painetaan vähän reippaammin. Sähkömoottorin teho ja vääntö (85 kW, 340 Nm/0-2000 rpm) riittävät mainiosti lähiöliikkumiseen. Akun lataus tuli käytettyä kokonaan ja polttomoottori käynnistyi juuri kotipihaan kurvattaessa.
Tällöin pääsi heti kokeilemaan latausta. Autossa oli mukana kahdet latauspiuhat, kotirasia (Shuko 6A tai 8A) ja yleinen (Mennekes type 2). Molemmat piuhat ovat varsin lyhyet (~ 3m), joten peruuttelemaan joutuu, jotta oikean takanurkan saa sopivasti kohdalleen. Latauksen teho kotirasialla on vain 1,6 kW/tunti, joten reilussa kahdessa tunnissa akku (8,7 kWh litium, josta käytössä ~7 kWh) latautui noin 55 %:iin. Auto oli myös yön yli piuhassa kiinni ja aamulla akku oli 98 % tikissä ja ajomatkaa sähköllä luvattiin silloin 29 km.
Neljästä ajomoodista (hybrid, e-mode, e-save ja charge) tuli kokeiltua kolmea ensimmäistä. Hybrid moodissa käytetään pääasiassa sähköä ja polttomoottoria harvemmin (tässä erotaan paljon T/L hybridistä), joten akku tyhjenee lähes samaa tahtia kuin pelkässä sähköajossa. E-save taas käyttää etupäässä polttomoottoria, mutta regeneroi jarrutusenergiaa, jota hyödynnetään siten, että akun varausaste pysyy ennallaan (tämä on jo lähempänä T/L hybridikäyttöä). Automaatti (7G-Tronic) hoiti vaihtamiset/hybridikäytön kohtuullisesti. Joskus boxi hiukan empi, mutten kokenut sitä häiritseväksi. Kulutus lyhyen (100 km) koeajon perusteella muodostui seuraavaksi:
-sähköä ladattiin yhteensä noin 10 kWh
-ajotietokoneen näyttämä kulutus oli 5,9 l/km
Loppuosa koeajomatkasta (46 km) ajeltiin normaalia lähiöpyöritystä ja matkaan lähdettiin täydellä akulla. Ensin ajomoodina oli Hybrid ja sitten E-save (kun jäljellä oli n. 10 km sähköajoa). Tietokoneen näyttämä kulutus oli tuolloin 5,2 l/100 km. Ihan kohtuullista taajama-ajelussa ja latailun edunkin saa kulutuksessa näkyviin. Maantieajon ja peräkärrynvedon vaikutusta ei tällä kertaa pystytty mittailemaan.
Vaikka painopiste koeajossa oli plug-in tekniikassa, tuli autoa tutkittua myös muuten:
+penkit olivat hyvät, pituussäätö mekaaninen ja muut sähköllä, ratin säätö mekaaninen; sopiva ajoasento löytyi nopeasti. Ratin kehä on pienehkö ja vasemmalla olevan nopeusmittarin näkymiseksi sitä joutui hiukan asettelemaan. Diginä nopeus oli tosin tarjolla myös navin alanurkassa tai omassa valikkonäytössä mittarien keskellä.
+kierroslukumittari on oikealla ja lisäksi sen alareunassa näkyy sähkömoottorin teho ja jarrutettaessa myös regenerointiaste (ohjaa oikeaa hidastuvuutta ennen mekaanista jarrutusta)
+ohjaus oli sopivan kevyt ja erittäin täsmällinen. Ajo-ominaisuudet mutkateillä vastasivat odotuksia ja auto taipui nöyrästi mutkiin. Tuo nimessä oleva AMG tarkoittaa stylepaketteja ja 20” vannekokoa, jonka lisäksi autossa oli myös korkean maavaran (+15 mm) jousitus. Normialustallakin GLC on selvästi ajajan auto.
+pitkä akseliväli rauhoittaa mukavasti maantieajoa, jonka lisäksi auto oli hiljainen ja vain karkeimmilla pinnoilla kuului rengasääniä (osasyynä 255/45 R20 renkaat, vakiokoko on 235/60 R18 )
+-Garmin navin selkeys on riittävä, vaikka sen (ohjelmallinen)resoluutio ei ylläkään näytön tarkkuuteen, joka peruutuskameran kuvasta arvioiden on hyvällä tasolla.
-toimintoja autossa on erittäin runsaasti ja ilta menikin ohjekirjoja (400s + 50 s hybridiosa) tutkiessa. Silti pääsi vasta alkeiskurssitasolle, koska kaikkien vimstaakien toiminta ei ollut vielä täydellisesti selvillä. Tosin ohjemapissa oli sopivan kompakti lyhennelmä ja lisäksi erillinen pikaohje, joista selvisi kaikki normaaliin ajamiseen tarvittava tieto
-auton hanskalokerossa oli koeajoauton varustelista (+), mutta konfiguraattoria kokeillessa löytyi eroja nettihinnaston kanssa(-). Konffi onkin vielä osittain suuntaa-antava ja sen kerrottiin korjautuvan syksyn aikana.
-konfaus onkin paikallaan, kun varustelistaa tutkiessa sieltä löytyy ruksittavaa jopa ihan normivarusteissakin (takakontin sähköpistoke, sisävalot, peilipaketti, jne).
Auton valoja ei kokeiltu pimeällä, mutta ne näyttivät olevan kauttaaltaan ledejä. Sähköisen vetokoukun toteutus on erittäin näppärä ja sen ruksihinta (n. 1200 e) ~ok. Erittäin monipuoliseen adaptiiviseen vakkariin (Distronic) tutustuminen jäi kesken, kun mm. sen hybridikäyttöä hyödyntäviä ominaisuuksia ei maantiellä ehtinyt testaamaan.
Auton muotoilu on voimakkaasti aiempaa GLK:tä pyöreämpi. Silti takakontin tilat (plug-innistä huolimatta) ovat kohtuulliset 395/1450 l. Oma mittatikku, raivaussaha (170 cm) mahtuu kyytiin hieman vinottain aseteltuna. Maastossa kulkuakin on mietitty, kun auton alusta on suhteellisen tasainen ja se on peitetty muovilevyillä. Jos ruksii Off-Road paketin, ovat etu- ja takapuskurin helmat korkeammat ja saa vielä pohjapanssarinkin.
=====================
Kyllähän tämmöinen MB plug-in osoittautui ihan mukavaksi peliksi. Sillä ajellessa tulisi maantien latauspisteetkin tutuiksi madaltaen siirtymiskynnystä joskus tulevaisuudessa ihan oikeaan sähköautoon. Tosin Type 2:llakin ladattuna saisi lounastauolla akun vain puoliksi täyteen.