https://tummennuskalvot.fi/

Automaattinen nopeudensäätö: liikennemerkit, karttapohjat

Karvis

Hallitusjäsen
Liittynyt
18.12.2013
Marko_K sanoi:
Huonoa on se, että karttamatskun (mahdollisesti virheellinen) nopeusrajoitustieto sotkee mittaristossa sen kameroilla tien varren kyltistä luetun oikean tiedon.

Tämä sama ongelma on kaikissa autoissa, näytetään aikansa se luettu liikennemerkki ja hetken päästä kaivellaan karttapohjasta joku mitäsattuu tieto. Hyundaissa ei ole navia mutta liikennemerkkitunnistus on, no siinä sitten näytetään aikansa sitä luettua merkkiä ja sitten vaihdetaan näyttöön --, ei tuossakaan oikein järkeä ole.
 
Karvis sanoi:
Tämä sama ongelma on kaikissa autoissa, näytetään aikansa se luettu liikennemerkki ja hetken päästä kaivellaan karttapohjasta joku mitäsattuu tieto. Hyundaissa ei ole navia mutta liikennemerkkitunnistus on, no siinä sitten näytetään aikansa sitä luettua merkkiä ja sitten vaihdetaan näyttöön --, ei tuossakaan oikein järkeä ole.
Juu ja jos sitä liikennemerkkitietoa ei siinä kartta-ainestossa ole niin ei näytetä mitään varoitustekstin jälkeen, vaikka juuri olisi ajettu merkin ohi, jonka kamera luki.
 
Karvis sanoi:
Tämä sama ongelma on kaikissa autoissa, näytetään aikansa se luettu liikennemerkki ja hetken päästä kaivellaan karttapohjasta joku mitäsattuu tieto. Hyundaissa ei ole navia mutta liikennemerkkitunnistus on, no siinä sitten näytetään aikansa sitä luettua merkkiä ja sitten vaihdetaan näyttöön --, ei tuossakaan oikein järkeä ole.

Kyllä, on todellakin ihan kaikkien merkkien ongelma. Ja sinänsä ihan ok että käytetään karttapohjankin tietoa — mutta kun kuski ei voi tietää onko se näkyvä tieto nyt kamerasta (varmasti kurantti) vai kartasta (potentiaalisesti väärin), niin koko toiminto vesittyy.

Nyt autolla jossa ei navia ole, voin varmuudella luottaa että jos siinä mittaristossa rajoitus näkyy, se on oikea. Jatkossa en voi.
 
Oudoksi tuo homma menee näiden uusien nopeusrajoitus-apuri-vakionopeudensäätimien kanssa. Jos nopeus napataan karttapohjasta, on aika outoa että auto alkaa vaikkapa 40-rajoitusalueella kiihdyttämään 50:iin, kun "sen mielestä" nopeusrajoitus nousi.

Ei hyvä...
 
Ei niin. Tietyöt jne. sitten erikseen. Tossa Pohjantielläkö tuo remontti on ollut niin Skeidan liikennemerkkitunnistus on ainakin ihan pihalla. 120km/h on välillä, vaikka juuri ajettiin 80km/h kyltin ohi jne. Moinen 120km/h rajoitus tuolla lienee viimeksi ollut 1990-luvulla.

Tuon mukaan, kun vakkari alkaa sitten itse nopeutta sääteleen niin ei kiesus. Kieltää pitäisi moiset systeemit.
 
Karvis sanoi:
Tämä sama ongelma on kaikissa autoissa, näytetään aikansa se luettu liikennemerkki ja hetken päästä kaivellaan karttapohjasta joku mitäsattuu tieto. Hyundaissa ei ole navia mutta liikennemerkkitunnistus on, no siinä sitten näytetään aikansa sitä luettua merkkiä ja sitten vaihdetaan näyttöön --, ei tuossakaan oikein järkeä ole.

Samoin toimii meidän 3008:ssa, jossa ei ole tehdasnavia.

Eikös se EU ole ajamassa tuota, että tulevaisuudessa auton pitäisi automaattisesti muuttaa myös vakionopeussäätimen asetusta tunnistettujen tai karttatiedoista poimittujen nopeusrajoitusten mukaan.
 
Voiko EU pakottaa ajamaan vakkarilla ”jos ei taho”? Toi tunnistuskin kun on talvella joskus ihan mahdotonta.
Seatissa normaalisti muistaa havaintonsa pitkään, mutta näitä digitaali merkkejä ei oikein huomioi ollenkaan.
 
Ei, mutta ne voi pakottaa vakkarin poimimaan nopeuden merkistä tai karttapohjasta. Ne voi myös pakottaa oletuksena rajoittimen päälle asetetuksi nopeusrajoituksen nopeuteen ja käyttää merkkien tunnistusta ja karttapohjaa tähän.
 
Audistani otin äkkiä pois tuon automaattihidastelun, oli sen verran ärsyttävä systeemi.
 
Kun olen tuohon liikennemerkeistä tai karttapohjasta luetun tiedon vaiutuksesta ajonopeuteen saanut vasta ensi kosketuksia, olen kyllä useasti ymmälläni. Esim. paikassa, jossa liitytään rampin kautta 100 km/h rajoitusalueelta 120 km/h alueelle automaattinen nopeuden tunnistus luulee, että tuossa olisi 80 km/h rajoitus. Miksi ihmeessä? Aiemmin, kun edellisessä autossa ei moista hienoutta ollut, kanssa-autoilijat, joiden nopeus hiljeni samassa loivasti ylämäkeen olevassa rampissa, ärsyttivät. Nyt sitten oma auto luulee, että nopeus on pudotettava 80:een :mad:. Oppiihan tuossa painamaan oikeanpuolista pedaaalia ajoissa riittävästi, mutta aivan turhan takia pitää katkaista automaattitoiminto.
 
Moottoritien ja moottoriliikennetien erkamisrampilla on 80 km/h nopeusrajoitus, mikäli liikennemerkillä ei ole muuta osoitettu. Rajoitus alkaa heti erkanemismerkiltä.
 
Penguin sanoi:
Moottoritien ja moottoriliikennetien erkamisrampilla on 80 km/h nopeusrajoitus, mikäli liikennemerkillä ei ole muuta osoitettu. Rajoitus alkaa heti erkanemismerkiltä.
Klup.  :rolleyes:
 
^^^
No, kehitys kulkee ja hyvä jos automatiikka on ihmistä tottelevaisempi rajoitusten suhteen.
On kyllä kohtuullisesti pääteltävissä että rajoitus alkaa merkiltä ja jos ei merkkiä näy erillisellä tiellä niin se saattaa olla 80...
 
Meneekös se silleen että navigaattorin valmistajat hankkivat karttadatansa väylävirastosta nopeusrajoituksineen? Tässä tapauksessa siis nykyään myös autonvalmistajat jos autossa on jonkinlainen kaista-avustin joka lukee yrittää seurailla nopeusrajoituksia.

Katselin väyläviraston sivuilta ja heillä on palautekanava johon voi ilmoittaa ongelmasta https://www.palautevayla.fi/aspa?lang=fi

Luulojeni mukaan virheellinen nopeusrajoitusalueen sijainti voi jäädä myös väyläviraston karttadataan roikkumaan(?) Sieltä se helposti kopioituu eri autonvalmistajien karttadataan olemattomana nopeusrajoituksena, joita päivitellään ties kuinka harvoin.

Viimeinen jännä kokemus ja sijaintina Lahden uusi ohitie Jyväskylän suuntaan kun aletaan lähestyä liittymäramppia moottoritielle. Tunnelista poistumisen jälkeen jatkuu normaali 80kmh rajoitus, kunnes auto yht’äkkiä päättää että tässähän on 70kmh. Liikennemerkkejä moisesta en näe. Kuvittelen että tuo 70kmh rajoitus olisi tienrakennuksen aikaisia alennettuja nopeusrajoituksia. Olen ajanut tuosta useamman kerran, joten jostain karttadatasta se tieto varmaan tulee. Itsellä Tesla, käykääpä ajamassa muunkin merkkisillä autoilla. Pystyisi haarukoimaan onko ongelma vain Teslan karttadatassa vai väyläviraston karttapohjiin jäänyt.

 

Liitteet

  • A4EE1AFB-A6E4-42EF-9D93-E0A8F9FFEB0E.jpeg
    A4EE1AFB-A6E4-42EF-9D93-E0A8F9FFEB0E.jpeg
    41 KB · Katsottu: 77
Tuon karttadatan virheellisyyttä lisää muuttuvat rajoitukset joiden vuoksi monesti auton tunnistama rajoitus on oikein ja siksi auton halu siirtyä dataan on käsittämätöntä. Talvi/kesänopeudet lisää häröilyä.
 
ConD sanoi:
Jos nopeus napataan karttapohjasta, on aika outoa että auto alkaa vaikkapa 40-rajoitusalueella kiihdyttämään 50:iin, kun "sen mielestä" nopeusrajoitus nousi.
Yep, tuollaista ei ikinä tule mihinkään autoon, jotta se omatoimisesti alkaisi kiihdyttämään, olkoon sitten vaikka kuinka kameralla tai karttapohjasta napattuja tikkarinopeuksia 8)

Penguin sanoi:
Eikös se EU ole ajamassa tuota, että tulevaisuudessa auton pitäisi automaattisesti muuttaa myös vakionopeussäätimen asetusta tunnistettujen tai karttatiedoista poimittujen nopeusrajoitusten mukaan.
Nope, ei tule täydellistä automatiikkaa, joka ei kuskin toimintaa tarttisi lainkaan 8)

Penguin sanoi:
Ei, mutta ne voi pakottaa vakkarin poimimaan nopeuden merkistä tai karttapohjasta. Ne voi myös pakottaa oletuksena rajoittimen päälle asetetuksi nopeusrajoituksen nopeuteen ja käyttää merkkien tunnistusta ja karttapohjaa tähän.
Ei voi, sillä nopeuden nostaminen ilman kuskin omaa toimintaa on aina ja joka tapauksessa potentiaalinen vaaran paikka. Nyt siis unohdetaan ihan suosiolla nuo itsestään ajavat autot ja puhutaan näistä missä kuskiakin vielä tarvitaan. Syy tähän on yksinkertaisesti keli. Se automatiikka ei tiedä mikä keli on, mikä on tien pito tahi näkyvyys, sataako vettä tahi jalkarättejä. Siksi tuo automatiikka ei ikinä tule nostamaan auton nopeutta itsestään, vaikka laskemaan se toki voisikin kyetä 8)

Ihan omakohtaisestikin ei ole 1 eikä 2 autoani kun on poimineet milloin miltäkin rinnakkaistieltä tai vaikka viereisen kaistan bussin persuuksista mukamat nopeuden ja nyt jos cruise alkaa tuosta "tiedosta" tekemään jotain omatoimisesti, niin kusessahan ollaan. Nykyinen Citroën kyllä poimii nuo nopeudet joko kameralla tai navipohjasta ja ehdottaa tuota cruisen uudeksi pyynniksi, mutta se on siis vain ehdotus joka vaatii vielä kuskin hyväksynnän erikseen ja mielestäni noin onkin ihan hyvä 8)

Toki vielä lisäksi mittarivirheet, sillä tuo cruisen pyynti on sama kuin mittarin lukema, joka sitten heittää sen 2...10km/h ylöspäin mitä missäkin autossa, jolloin siis tod.nopeus on tuon verran vähempi => ehdotuksen hyväksyttyäni minun pitää vielä erikseen cruiseen tuikata tuon mittarivirheen verran enempi pyyntiä, jos haluan ajella exact sitä tikkarinopeutta 8)
 
HiTec sanoi:
Yep, tuollaista ei ikinä tule mihinkään autoon, jotta se omatoimisesti alkaisi kiihdyttämään, olkoon sitten vaikka kuinka kameralla tai karttapohjasta napattuja tikkarinopeuksia 8)
Nope, ei tule täydellistä automatiikkaa, joka ei kuskin toimintaa tarttisi lainkaan.....

Tarkoitatko nyt, että sinä et tule sellaista hankkimaan vai yleisellä tasolla? Sillä juuri noinhan uusien VAG autojen automatiikka toimii, mikäli sitä ei ota pois päältä. Nopeus nousee itsestään merkin tai karttapohjan avulla.
.. vai sarkasmilasit. :)
 
HiTec sanoi:
Yep, tuollaista ei ikinä tule mihinkään autoon, jotta se omatoimisesti alkaisi kiihdyttämään

Itse pidän tuosta ominaisuudesta. Autopilotilla ajellessa ei tarvitse säädellä matkalla nopeuksia uusiksi jokaisen risteysalueen alennetun rajoituksen jälkeen.

Myönnän että ekalla kerralla Saksassa autobahnalla purkka pysähtyi suussa kun nykäisin autopilotin päälle, ja auto alkoi kiihdyttää suhteellisen rivakasti 150 kmh nopeuteen.  ;D
 
jopo sanoi:
Tarkoitatko nyt, että sinä et tule sellaista hankkimaan vai yleisellä tasolla? Sillä juuri noinhan uusien VAG autojen automatiikka toimii, mikäli sitä ei ota pois päältä. Nopeus nousee itsestään merkin tai karttapohjan avulla.

Tuota VAG-ratkaisuapas en sitten muuten tiennytkään :-[ => mennään siten ratkaisulle "ei tule mulle ikinä" ja juurikin noista lukeman luotettavuuden ongelmista johtuen, sillä minä kuskina kuitenkin olen vastuussa jokaisesta metristä mitä autoni liikkuu, ei kelpaa posliinille selitykseksi talvinopeuksilla "mutta kun tämä auto poimi karttapohjasta tuon kesänopeuden ja kiihdytti ihan itsestään" :-\
 
Jos nyt en ihan väärin muista, niin nykyinen auto osaa tajuta talvirajoitukset. Se ei ehkä siis ongelma, mutta suurin ongelma tuossa järjestelmässä tällä hetkellä on nuo virheelliset karttapohjat. Ajat satasen tietä ja auto näkee jostain karttadatasta väärän 50kmh rajoituksen ja jarruttaa melko rivakasti "haluttuun nopeuteen". Tietämättä yhtään, onko takana auto vai ei. Helppohan tuo jarrutus on keskeyttää pienellä hipaisulla kaasua, mutta on tuo silti todella vaarallinen toiminto. Ihan toimiva varmaan maissa, joista löytyy paikkaansa pitävää karttadataa. Suomessa ei näin ole ja olisi mielenkiintoista tietää, mistä nuo datat tulee. Joskus huhuiltiin, että VW käyttäisi HERE:n tietoja, mutta ainakin HERE:ssä on niillä kohdin tiedot oikein, missä auto näyttää vääriä kylttejä (karttapohjan perusteella).

Taisi olla ensimäinen toimenpide mitä tein kun astuin uuteen autoon > automaattinen nopeudensäätö pois päältä. :)
 
BMW on kyllä lukenut 100% oikein nopeusrajoitusmerkit tähän asti mitä ajanut. Varsin kätevä systeemi, kun esimerkiksi Mikkeli-Savonlinna välillä taisi 14 kertaa muuttua nopeisrajoitus , elleivät ole nyt muuttanut sitä tietä.
Auto itsessään ei hiljennä tai kovenna vauhtia rajoituksen mukaan, että sikäli vähän offtopic. Mutta tuo merkkien luenta toimii varsin luotettavasti.

On muuten ensimmäinen auto missä minulla on pro ajoassistentti, ja kun kaistaviivat on kunnossa se ajaa todella pehmeästi ja tyylikkäästi.
 
Teslalla (AP1) automaattinen nopeudensäätö menee niin että jos laitan autopilotin päälle 60kmh alueella, se korjaa nopeuden +3kmh 63kmh:iin todettuaan että ollaan 60kmh nopeusrajoitusalueella. (olen itse laittanut asetuksiin tuon +3kmh korjauksen mittarivirheen ja yleisen muun liikenteen vauhdissa pysymisen vuoksi) Jos tulee 50kmh alue, se pudottaa nopeuden siihen (ts. mulla 53kmh) ja kun tullaan takaisin 60kmh alueelle, se nostaa itse nopeuden takaisin 60kmh alueelle.

Jos olen kytkenyt autopilotin tuolla 60kmh alueella ja tullaan 80kmh alueelle, se ei nostakaan nopeutta automaattisesti 80kmh:ssa, vaan pitäytyy asettamassani 60kmh rajoituksessa. Tällöin pitää itse nostaa nopeus 80kmh alueelle sopivaksi. Mun mielestäni ihan loogista ja kätevää.

”Työkalut” pitää tuntea ja tietää mihin ne pystyvät, mihin ne eivät pysty ja minkä asioiden kanssa pitää olla itse tarkkana. Sama pätee ihan kaikessa, tietokoneet, erilaiset diagnostiikkatesterit, NC-koneet. Mahdollisuudet ja rajoitteet pitää hallita. Mulle sopii ihan hyvin AP1:n toiminta tuollaisenakin kaikkine rajoitteitteineen. Olen itse vastuussa nopeudestani autopilotilla ja jos poliisi sakottaa ylinopeudesta, laitan leuan rintaan ja maksan sakot.

Se mikä mietityttää on juurikin tuon em. väyläviraston toimittama data ts. kuinka paljon siellä on virheitä. En laita kovinkaan suuria odotuksia siihen että autonvalmistajat kovinkaan rivakasti ja usein päivittäisivät sitä omaa karttadataansa. Syytä olisi. Toisaalta autotehtaat vasta opettelevat ajoavustimien tekemistä, ja virheetön & loogisesti toimiva koodaus on hidasta puuhaa.
 
jopo sanoi:
Joskus huhuiltiin, että VW käyttäisi HERE:n tietoja, mutta ainakin HERE:ssä on niillä kohdin tiedot oikein, missä auto näyttää vääriä kylttejä (karttapohjan perusteella).

Myös Volvo käyttää Heren tietoja, mutta joissakin paikoissa on Volvon mielestä voimassa esim. vuosia vanhan tietyön mukainen 40 km/h rajoitus, vaikka Heren netissä olevassa kartassa on 80 km/h. Samoin lähiseudulla tulee varoitus kolme vuotta sitten poistuneesta nopeuskamerasta, jota ei ainakaan enää vuosi sitten ollut Heressä.

Hämmästytti myös, kun Ahvenanmaalla karttadata näytti päätiellä jossakin paikassa 80 km/h nopeutta, vaikka käytössä on vain 70/90 km/h.

Yksi ymmärrettävä virheen paikka on se, kun heti valtatien vierellä menee hitaamman nopeusrajoituksen väylä paikallisliikenteelle. GPS saattaa välillä tulkita, että mennäänkin 40 km/h tietä.
 
nemos sanoi:
...Yksi ymmärrettävä virheen paikka on se, kun heti valtatien vierellä menee hitaamman nopeusrajoituksen väylä paikallisliikenteelle. GPS saattaa välillä tulkita, että mennäänkin 40 km/h tietä.
En ole tuota huomannut, mutta 50 km/h paikallistiellä antoi jonkin ajan porskuttaa viereisen pääväylän satasta ;D
 
Salaneuvos sanoi:
BMW on kyllä lukenut 100% oikein nopeusrajoitusmerkit tähän asti mitä ajanut. Varsin kätevä systeemi, kun esimerkiksi Mikkeli-Savonlinna välillä taisi 14 kertaa muuttua nopeisrajoitus , elleivät ole nyt muuttanut sitä tietä.

Itsellä ihan samat havainnot Pösöistä -- noin 206000 kilsan matkalla en ole huomannut sen kertaakaan lukeneen nopeusrajoitusmerkkiä väärin tai missanneen sitä.

Paitsi tietysti sitten lumiset merkit. Ja toinen minkä tuo kyllä lukee, muttei tavallaan ilmaise sitä loogisesti on kun jokin nopeusrajoitus tai nopeusrajoitusalue päättyy; lukee kyllä sen merkin tien vasemmalta puolelta, mutta näyttää sen vain "rajoitus päättyy" merkillä, ei älyä kertoa mikä oli se aiempi rajoitus. Taajama alkaa tai päättyy merkkiä ei tajua ollenkaan.

Eli vaikka tuo sinänsä lukeekin rajoitusmerkit oikein, ei tuon pohjalta voisi nopeutta automaattisesti säädellä.

Silti koen että tuo on parempi kuin karttadatasta luettu nopeustieto, joka taas on usein aivan puuta heinää.

JOS autossa olisi laajempi liikennemerkkien tunnistus, eli että se osaisi ymmärtää oikein myös nuo merkit jotka indikoivat rajoituksen vaihtumista johonkin aiempaan tai ylipäänsä muut kuin numeromerkit joista kuitenkin seuraa rajoitus (taajama, pihakatu) ja JOS sille voisi kertoa paljonko haluaa sen rajoituksen ylittää tai alittaa, niin sitten antaisin tuon auton hoitaa nopeudensäätelyn. Karttadatan pohjalta en kyllä missään tapauksessa niin kauan kuin se karttadata ei oikeasti ole dynaamisesti päivittyvää ja virheetöntä. Ja siihen on pitkä matka.