https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Kaksoismassavauhtipyörä - Dmf

jussi101

Sisäänajettu
Liittynyt
8.1.2014
Avataan uusi aihe. Dmf:iä eli dual mass flywheelejä tuntuisi olevan kaikenlaisissa autoissa merkistä, mallista ja vaihteistoista riippumatta vaimentamassa moottorin tärinöitä ja samalla suojelemassa vaihteistoa.

Kyseessä Audi A4 B9 2.0 TDI Stronic ja kilometrit 110tkm. Seuraavia oireita, voisiko johtua kaksoismassavauhtipyörän väsymisestä?

- tärisee erityisesti kylmänä liikennevaloissa seistessä vaihde D-asennossa

- ajossa tulee satunnaisesti, mutta usein pompahdus ilmeisesti juuri vaihtotapahtuman kohdalla kun painaa kaasua. Tämä erityisesti pienemmillä nopeuksilla kaupungissa

- kaasua nostettaessa saattaa pompauttaa ja antaa sen jälkeen moottorijarrulla pientä havaittavaa tärinää/pompotusta, kunnes kaasua uudestaan painaessa saattaa antaa aluksi pompahduksen

- ajossa kaasua painaessa ohjaamoon kuuluu vaimeaa rätinää, jota ei kuulu kun auto seisoo tyhjäkäynnillä paikoillaan. Rätinä kuuluu vain kun painaa kaasua eli kun "veto" on päällä ajaessa. Kaasu vapautettuna rullatessa rätinää ei kuulu

- voimakasta selkeästi havaittavaa metallista kilkatusta niin kuin joissain videoissa tai kuvauksissa ei ole kuultavissa

Olen vertailun vuoksi ajanut muutamaa uutta eri automerkkien DCT-vaihteistoilla varustettua autoa, eikä niissä tuollaisia oireita ole ollut.

Autossa olisi vielä vaihtoautotakuuta jäljellä, mutta pitäisi jotenkin saada riittävän varma diagnoosi ennen kuin ehdotan dmf:n vaihtamista.