https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Lightyear One

Marko_K

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Nyt voisi varata itselleen 725 kilsan WLTP-rangen sähköauton — joka lataa itse itsensä auringosta.

Varausmaksu nimelliset 150000€.

https://lightyear.one
 
Jooo o, niin että kilowatin paneeleilla pitäis pärjätä? Ei tarvii kovasti ajella ilman verkkolatausta vaikka asuisi päiväntasaajalla. Ehkä nuo justjust vois riittää ajoneuvon viileänä pitämiseen auringossa.

 
Tähänkin tietty pätee se totuus, että sähköautojen kohdalla hankintahinnalla ei ole mitään merkitystä, koska ajaminen on niin halpaa. Tämän auton kohdalla kun se on jo oikeasti lähes ilmaista, niin yksi 150 tonnia ei merkitse yhtään mitään.

Eihän tämä vaadi kuin 15 vuoden osarin ja 50 000 euron jäännösarvon ;)

Mutta todella hieno juttu, että Valmet Automotive sai tämän tuotantoon!
 
Jotenkin vaikea nähdä tälle Buzz... öö, Lightyear Onelle suuria markkinoita. Taitaa Valmet Automotive tehdä Fisker Karmat ja Think Cityt tämän kanssa.
 
Onhan tuo melkoinen pihistelyihme, jos on saavuttanut (vaikkakin testiradalla) niinkin alhaisen kulutuksen kuin 8,5 kWh/100km. Mielenkiintoista nähdä, millaiset ajo-ominaisuudet saavat noilla pyörämoottoreilla aikaiseksi. Energiaahan nuo säästävät toki, mutta miten käy ajo-ominaisuuksien, kun jousittamaton massa on iso.
 
Mr.T sanoi:
Jooo o, niin että kilowatin paneeleilla pitäis pärjätä? Ei tarvii kovasti ajella ilman verkkolatausta vaikka asuisi päiväntasaajalla.

Lie tarkoitettukin lähinnä ekstraksi. Jos valmistajan ilmoittama kulutus on hehtaarilla, niin Etelä-Suomessa tuolla saisi noin 14000 ”aurinkokilsaa” vuodessa.

EDIT: Pilkkuvirhe
 
tet sanoi:
Onhan tuo melkoinen pihistelyihme, jos on saavuttanut (vaikkakin testiradalla) niinkin alhaisen kulutuksen kuin 8,5 kWh/100km.

Matka-ajossa sähköautolla ilmanvastus on se tärkein tekijä. Tämä auto on aerodynaamiseksi optimoitu. ja siksi on kovin epäkäytännöllisen muotoinen: pitkä, aika leveä ja matala. Ei varmaankaan kovin kätevä päivittäiseksi käyttöautoksi.
 
Keula menettelee vielä, perään tuossa tökkää silmään. Ja takarenkaiden peitinlevyt. Taitaa olla aika alkutekijöissään vielä kun kunnollisia kuvia esim. ohjaamosta ei ole. Sähköpaneeleista päätellen ei ehkä suomen ilmastoon sopiva ole.
 
dosetti sanoi:
, perään tuossa tökkää silmään.

Sehän se. Näkisin niin, että tuossa on jouduttu menemään tekniikka edellä (pinta-alaa aurinkokennoille).

Komppaan Zaphodia, Karman kohtalo on enemmän kuin lähellä. Toivottavasti Valmet Aut:lla on hyvin muotoiltu sopimus.
 
Kauanko veikkaatte valmistuksen jatkuvan ?

No, onneksi meillä on ollut eurosamara, Fisker karma ja nyt tämä.
Seuraavaksi tulee vakuuttava toroidion joka odottelee lähtölaukausta  :)
 
Autsh [emoji85]

Onhan tässä valitettavan samankaltainen kaiku kuin Fiskeri  Karmalla. Tavallaan. Toivotaan parempaa menestystä!
 
Urlaub sanoi:
Suomalainen peruspositiivisuus vs. yltiöpositiivnen hypetys on 2-0.

Fisker Karma ja Think City hyvässä muistissa.

Karmahan ei ollut sinällään ollenkaan huono tuote, se oli vain aikaansa edellä. Think City oli sitten jotain muuta...
 
Insomnia sanoi:
No se on muilta pois, jos Ukissa sattuisikin töitä olemaan.

Kaikkien maksettujen tukien ja tulonsiirtojen jälkeen en ole ihan vakuuttunut, että tuo tehdas on veronmaksajan näkökulmasta katsottuna kannattava, verrattuna siihen, että niille "työntekijöille" maksettaisiin "makaamisesta".
 
Karvis sanoi:
Suomalainen peruspositiivinen asenne on oikein käsinkosketeltavaa tässä ketjussa :rolleyes:

Vaikea olla positiivinen. Kuka haluaa auton, joka on

- kummallisen näköinen
- matala
- kallis
- ja erityisesti vielä suhteellisen tehoton

Mielelläni olisin väärässä kun tähän on Valmet Automotive sotkettu.
 
Meikän makuun maukas, perässä samaa kuin McLarenin long tail -malleissa.

Lähinnä tulee mieleen että onko tässä tarkoitus valmistaa rajallinen määrä autoja proof of concept -hengessä ja myydä sitten firma tai teknologia eteenpäin.
 
Arcca sanoi:
Vaikea olla positiivinen. Kuka haluaa auton, joka on

- kummallisen näköinen
- matala
- kallis
- ja erityisesti vielä suhteellisen tehoton

Mielelläni olisin väärässä kun tähän on Valmet Automotive sotkettu.

Nuo kuvaukset sopivat jossain määrin esim meikäläisen Pruiskaan.