https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Korjaamoiden työn laatu

rkj

Uudenkarhea
Liittynyt
13.5.2021
Jouduin käyttämään auton korjaamolla parkkipaikkakolhun takia. Siihen tilattiin uusi vanne, mutta liikkeessä saatiin naarmut jo ensiasennuksessa vanteen kylkeen. Ilmeisesti rengasta vanteelle laittaessa tullut. Lisäksi takalampussa pieni muutaman millin palanen lähtenyt pois. Ehkä ärsyttävin kuitenkin on, että pyöränsuuntauksen jälkeen ratti vinossa vasemmalle. Hyvin vähän, noin 1 cm kehältä mitattuna, mutta koska tottunut vanhaan asentoon niin jatkuvasti ajaessa kiinnittää huomiota että ratti ei aivan keskelle palauta.

Tiedän, että olen ehkä turhan tarkka, mutta onko nämä sellaisia asioita että kehtaisi mennä valittamaan liikkeeseen? ;D Vai saanko vain nipottaja-asiakkaan maineen. Kyseessä paikallinen valtuutettu merkkiliike.

Vanne:
https://ibb.co/5X0tvRc
https://ibb.co/WkHSNtV

Takavalo:
https://ibb.co/Bsf9QKC

Ratti vinossa, huomaa esim. vilkun/pyyhkijöiden viiksistä:
https://ibb.co/nPP40TW
 
Kyllä. Toi takavalo ja ”uusi” vanne on aivan selkeitä ongelmia. Ratin osalta vaikeampi sanoa kuinka pielessä se on,  mutta reklamaatiota siitäkin vaan samalla.
 
rkj sanoi:
Tiedän, että olen ehkä turhan tarkka, mutta onko nämä sellaisia asioita että kehtaisi mennä valittamaan liikkeeseen?

Niin, miksi et menisi?
Jos on virheitä niin jos ne sallitaan on niitä kohta tuplasti.
 
^
Ihan kyllä komppaan paria edellistä.
Ei ne mitään ihmettele jos noista valittaa, ehkä voivat ihmetellä miten kelpaa asiakkaalle.
 
Ilman muuta noista pitää reklamoida. Tuollaiset pitää korjata, jos noista ei valita niin pikku hiljaa työnteon taso tippuu pikku hiljaa ja kohta olemme tilanteessa että kaikki tehdään sinne päin koska se menee läpi...
 
Kaikkea ei tartte hyväksyä ja jos mokaavat, tekevät uusiksi. Omalla kohtaa oli tuo O irronnut painepesussa, niin eka korjaus ei nyt "oikein" mennyt kuten Stromsössä ja tarttenut kuin kuvaa tiskijukalle näyttää ja jo homma otettiin uusiksi :)
 

Liitteet

  • O irti.jpg
    O irti.jpg
    45,9 KB · Katsottu: 271
  • Eka yritys.jpg
    Eka yritys.jpg
    30,5 KB · Katsottu: 321
Kiitos vastanneille, täällä näyttäisi olevan hyvä konsensus asiassa 8) Laitoin reklamaation sähköpostiin kuvien kanssa, katsotaan mitä vastaavat.
 
Onhan se ärsyttävää jos huollossa tulee kolhuja.
Mutta miten tarkasti tutkailette autonne huollon jäljiltä?
Itsellä nuo olisi luultavasti jäänyt huomaamatta.
Esim. tuo lampun kolhu, olisiko voinut tulla vaikka päivää aiemmin jossain?
 
Minun silmissäni nuo ovat pahoja vikoja eli totta kai menisin reklamoimaan. Mielestäni autokorjaamot tekevät hirvittävän paljon mokia ja rikkovat huollettavia autoja, niistä pitää ehdottomasti sanoa heti palautetta. Muuten ne jatkavat erittäin huolimatonta linjaansa (mikä on minusta ihan absurdia, että niin voi edes alunperin tehdä).
 
Korjaamot usein kiistävä tuollaiset virheet aika nopeasti, ellei oikeasti ole jotain näyttöä siitä, ettei niitä vanteen naarmuja ollut ollut aiemmin siinä. Tms.

Hankalia tilanteita.
 
Petri M sanoi:
Onhan se ärsyttävää jos huollossa tulee kolhuja.
Mutta miten tarkasti tutkailette autonne huollon jäljiltä?

Tulee tarkastettua, pari kertaa auto ympäri ja kylkiosumien tarkastus. Pyydän huollossa parkkaamaan auton sivummalle, kun kuitenkin seisoo puoli päivää liikkeen pihalla. Hyvin ovat pyyntöön vastanneet, eikä moitittavaa ole ollut. Joskus muistan reklamoineeni rasvaisista näpeistä tulleesta tahrasta a-pilarista auton sisäpuolelta.
 
Noniin, kävin reklamoimassa. Vastaanotto oli erittäin asiallinen, laitettiin heti uusi vanne tilaukseen ja seuraavana päivänä vaihdettiin uusi takavalo. Kävi ilmi, että vaikka kyseessä on valtuutettu merkkiliike, teetättävät rengastyöt ja pyöränsuuntaukset lähellä olevassa ketjuun kuuluvassa rengasliikkeessä. Vanteen naarmut ovat tulleet pyöränsuuntauslaitteesta, jonka kynsi tulee renkaan ja vanteen väliin. Oli rengasliikkeen johtajakin käynyt autolla ajamassa ja todennut ratin olevan vinossa. Minulla oli vielä sijaisauto korjauksen ajan käytössä, tämä toki veloituksetta. Kannatti siis ehdottomasti käydä reklamoimassa, yhtään ei tarvinnut vääntää ja nyt voi työn jälkeen olla tyytyväinen. Ja ennen kaikkea joka kerta ajaessa ei ärsytä vinossa oleva ratti ;D
 
Tuossa se asiakaspalvelun taso punnitaan. Virheitä sattuu mutta jos ne hoituu noin, ei voi sittenkään kuin kehua.
 
Korjaamoiden työn laadussa itse olen kiinnittänyt eniten huomiota vikadiagnostiseen osaamiseen. Sitä taitaa olla aika harvassa. Ollaan opittu/opeteltu osia vaihtamaan uusiin yms , mutta sellanen nopea järjestelmällinen diagnoosin teko on aika vierasta monelle firmalle vielä nykyäänkin.

Pointin ymmärtää parhaiten kun kattoo youtubesta noita jenkkilä/yms vidoita jossa esim. Car wizard tai muu vastaava tekee kunnon diagnoosia.

Tuota ei voi selittää edes ajan kulumisella, koska se sama aika menee siihen ,että heitetään mutulla jotain paskaa ympäriins ja vaihetaan uutta osaa minne sattuu ja toivotaan parasta.

Liekö ne koulussa edes opettavat diagnostiikkaa kunnolla.
 
Opel merkkihuollon vaihtama öljynsuodatin… ei ole ihan osunut kohdalleen :eek: sivut ja päädyt pitäisi olla suorat, samalla n.1,5cm kadonnut pituudesta…
 

Liitteet

  • 1D27286F-B093-46E9-8875-97E1326E334C.jpeg
    1D27286F-B093-46E9-8875-97E1326E334C.jpeg
    63,9 KB · Katsottu: 261
  • 59B662F8-E61B-40FB-A832-C3F4618711AC.jpeg
    59B662F8-E61B-40FB-A832-C3F4618711AC.jpeg
    62,7 KB · Katsottu: 241
Tämmönen tilanne ja kysymys:

kiveniskemän takia tuulilasi meni vaihtoon. Vaihdon jälkeen huomasin, että auton oikea takalattia on märkä. Tämän seurauksena rupesin katsomaan miten tuulilasi on kiinnitetty ja huomasin, että oikealta puolelta tuulilasi on huonosti liimattu ja kovamuovinen "tiiviste" repsottaa. Viikonloppuna lasin vaihtaneessa firmassa ei ollut asiantuntijoita paikalla, mutta henkilökunta oli sitä mieltä, että takalattian kosteus ei voi johtua tuulilasin tiivisteen ongelmista.

Mitäs mieltä asiantuntijat ovat? Tällä viikolla reklamaatiokäynti edessä ja olisi kiva saada vähän tietoa keskustelun taustalle.

Autona Kia Niro.
 
Voi hyvinkin johtua tuulilasista ja varmasti johtuukin, vesi on etevä löytämään reitin mitä erikoisempiin paikkoihin.
 
Voi olla, mutta voi tulla muualtakin, jos on jäänyt esim. ikkuna tai ovi raolleen. Voi tulla myös, jos on ilmanottoaukon reiät tukossa.
 
ja takajalkatila on useimmiten alempana kuin etujalkatila, eli vesi valuu lopulta sinne.
tosin jos tuulilasin kautta tulee, niin pitäisi kai sitä vettä löytyä siitä etuosastakin ainakin maton alta.
 
Korjaamon työn laadusta, Isän Seat Toledo vm-2013 jolla ajettu kaikki 27 tkm, kävi tänään saamassa hieman huoltotoimenpiteitä, moottoriöljyn ja suodattimen vaihto, moottorin ilmansuodattimen vaihto ja jäähdytysnesteiden vaihto, nämä siis tilattu tehtäväksi.

Auto jätetty klo 1000 korjaamolle, 1230 txt-viesti auto valmis. Töiden vastaanotossa kysyttiin noutaessa onhan nämä kaikki suoritettu, huoltoneuvojan vastaus, "enpä osaa sanoa" millään tasolla ei käyty kuittia 7 tehtyjä töitä läpi, vaan tuntui kiireiseltä saada lasku 233, 5 e maksetuksi.

Isä 79-v aikanaan yli 30-v työhistoria moottori- ja vaihteistomekaanikkona Saab parissa Konalan Scan Autossa sekä myös toiminut tehtyjen töiden luovutustarkastajana huoltojen ja korjausten jälkeen, pyysi nähtäväksi autosta poistetun ilmasuodattimen, nähdäkseen miten likaantunut se oli. Tuossa 1.2 tsi moottorissa on pyöreä korkea suodatin, ym. huoltoneuvoja kävi hakemassa korjaamon roskiksesta jonkin neiliönmuotoisen muun merkin käytetyn suodattimen, ja esitteli sitä, ilmeisesti sen menevän asiakkaalle läpi kuin kolmen euron kolikko. No, tätä poisotettua ei sitten enää kuulemma löytynyt ja jäi näkemättä.


Seuraava vaihe, ilmasuodattimen kotelon pyöreä kansi on kinni ruuveilla, joista kaksi takimmaista ovat melko ahtaassa ja hankalassa paikassa lähellä tulipeltiä, toinen puuttui kokonaan, ja toinen saatu ruuvattua alkuun paikalleen ja jätetty siihen. Tämän tuli sitten jokin toinen, kuin työn suorittanut mekaanikko pyynnöstä korjaamaan.

Jäähdytysnestettä oli n.3 cm yli paisuntasäiliön max. rajan, kertoilivat, että ei ole ehditty ajaa kunnolla lämpimäksi ja järjestelmässä vain ilmaa...

Moottori ajettiin sitten kunnolla lämpimäksi, ja olihan nestettä liikaa, sitä imettiin sitten pois n. 3 dl, minkäänlaista merkintää ei kuitenkaan ollut tehty mihinkään, paljonko nesteen pakkaskestävyys on tällä hetkellä.

Tälläistä työn jälkeä  :mad: Ilmeisesti keskiverto huollossa tai korjauksessa autoaan käyttävälle riittää, kun maksaa laskun ja huoltokirjassa on märkä leima, työhän on varmaan huolella tehty  ;D

No, Isä on vähän ehkä liiankin pedantti auton suhteen välillä, mutta mielenkiintoista havaita, kun toinen ammattilainen tarkistaa toisen ns ammattilaisen työn jälkeä.

Tokihan korjaamolta ei minkäänlaista anteeksipyyntöä / pahoittelua asian suhteen esitetty, tai olisi tarjottu jonkinlaista hyvitystä esim. pienessä vastaantulossa laskussa.  Itse pitkän asiakspalvelukokemuksen omaavana sanoisin tuon korjaamon asiakaspalvelun olevan hieman hukassa  ???


Tälläisiä havaintoja tällä kertaa, nämä tarjosi Motonet Korjaamo Autohaus Boost, Konala Helsinki
 
Olihan tuo aikamoinen rimanalitus monellakin tavalla.

Itsellä on tullut vastaan mm. öljyn täyttökorkin irti jääminen jonka myötä konehuone moottoritiellä täynnä öljyä ja melkein siis karrelle palanut auto. Pitäisi itse tarkistaa aina huollon jäljiltä, että autolla uskaltaa ajaa.
 
Näistä kuulleena ja pari kertaa nähneenä, teen suurimman osan autonhuoltoon liittyvistä hommista itse - sivutuotteena säästyy rahaa vaikkapa harrasteauton uusiin osiin. :)
 
Jetstarin kokemus aivan luokatonta. Ymmärrän jos vanhaa suodatinta ei enää löydy jos ei työtä tilatessa ole erikseen pyydetty sitä, mutta muuten aivan surkeaa työtä.
 
Kyllähän tuo Isää suoraan sanoen V****ti ainahan hän omat ja minunkin autoni huoltanut ja korjannut, mutta kohta 50-v jatkuneen Diabeteksen johdosta, jokunen vuosi sitten amputoitiin sormenpäät vasemmasta kädestä, ja osin oikeasta, jolloin Isä totesi että hänen työnsä autojen parissa on tehty  :(
 
Aikamoista. Parilla tutulla on Seat, toiselle huolto varattuna. Pitääpä kysyä, mihin firmaan on huoltoaika varattuna.
...Ei kuulemma ollut Jetstarin mainitsemaan firmaan.