https://tummennuskalvot.fi/

Land Rover

ConD

Yleisvalvoja
Liittynyt
18.12.2013
Onhan tästä legendaarisesta brittimerkistäkin oma ketju tehtävä. Monenmoista autoa on pukannut tehdas ulos, lähtien maatalouskoneista aina viimeisen päälle fiineihin jalkapalloilijan vaimoille sopiviin bulevardimaastureihin. :)

Omaa kokemusta on Oulun yliopiston koneinsinöörikillan Series I-lantikasta aka. Mellakasta, jota tuli ropattua enemmänkin. Tekniikka siinä on melko sekasikiötä, mutta auto on helppo huoltaa, jos vaan omistaa milliset, brittituumaiset ja jenkkituumaiset hylsysarjat...

no... asiaan... viimeisin keksintö heiltä on läpinäkyvä konepelti:

http://www.carthrottle.com/land-rovers-invisible-car-technology-is-mind-blowingly-clever/

Kameroitahan on ollut jo jonkun tovin, mutta aika nerokas idea käyttää niiden näkymää tuulilasille heijastettavana näyttönä konepellin läpi näissä ei-niin-siroissa maastopeleissä. :)
 
ConD sanoi:
Kameroitahan on ollut jo jonkun tovin, mutta aika nerokas idea käyttää niiden näkymää tuulilasille heijastettavana näyttönä konepellin läpi näissä ei-niin-siroissa maastopeleissä. :)
Valitettavasti vain tästäkin puuttuu se tärkein ominaisuus näissä kameroissa eli puhdistus. Nissan taitaa ainoana yrittää edes tehdä asialle jotain. Puhallusta, lämmitystä ja pesua ynnä muuta että toimisivat ravassa ja lumessa.
 
Ei tuosta konseptiasteesta vielä tiedä, mutta totta puhut - kamerat usein ovat käyttäjän vastuulla putsata.

Ongelma jossain Floridassa ei ehkä ole kameroiden sottaantumisen suhteen yhtä suuri kuin täällä härmässä, mutta tuolla sumuisilla vuorilla skotlannissa rapa roiskuu varmasti kun loordit kettumetsälle land roverillaan huristelevat. Katsotaan mitä LR inssit on keksineet tälläkertaa...
 
Mä tykkään että hienoja vehkeitä on tehnyt Land Rover moneen käyttöön. Isälläni on ollut viimeiset 24 vuotta aina jokin Land Rover Discovery malli ja tällä hetkellä toisena autona pakettiauto Freelander 2. itselläni oli pari vuotta Range Rover Vogue remmiahdetulla V8:lla ja sillä mentiin aina siirtokilvillä kun tarvittiin vetoautoa, kunnes huhtikuussa 2009 tukkivat porsaanreiät ja olisi pitänyt maksaa autoverot (n. 60 k€) ja laittaa Suomi-kilpiin joten myin pois. Muutaman kuukauden olin ilman ja ostin tilalle Range Rover Sport TDV8:n ja ihan Suomi-kilpiin laitettiin. Oli vaan turhan kallis käyttää nurkissa pyörimiseen kun dieseliä paloi kaupungissa helposti 20 l/100 km kun kylmällä koneella muutaman kilometrin matkoja heitti, eikä maantielläkään päässyt alle 10 litran ja kakkosautoksi ajoneuvovero tarpeettoman suuri. Nyt ei ole niin paljon tarvinnut kärryä kiskoa perässä, niin ilmankin pärjää, mutta jos taas tulevaisuudessa pitää 1,5 tonnin kärryä kiskoa perässä viikoittain tai monta kertaa viikossa, niin joku tuollainen löytyy alle varsin nopeasti.

Defender Safari Vanilla tuli ajeltua yksi kesä ja on ainoa auto Hiacen lisäksi missä on oikeasti tarvinnut kuulosuojaimet, kun moottoritienopeuksia painoi eteenpäin. Aivan järjetön melukoppi.
 


Kyllähä tuolla kettumetille menis. Tosin elukat taitaisivat pelätä ääniä niin paljon että voisi tulla laiha saalis.
 
ePa sanoi:
Kyllähä tuolla kettumetille menis. Tosin elukat taitaisivat pelätä ääniä niin paljon että voisi tulla laiha saalis.

Mitäköhän tuollaisella myyränpelottimella oikein tekisi?

RR Sportin sijasta paljon fiinimpää kyytiä saisi oikealla Range Roverilla, jonka 510-heppainen kasikone kuljettaa varmasti aivan riittävää kyytiä.

Ymmärrän kyllä, että Range Rover Sport on nousukkaiden peli ja sopii varmaankin tarkoitukseensa. Lordit eivät moisella kuitenkaan aja.

Oh Lord:

Eikä sen LWB tarvitsi olla. Tiukanpaikan tullen bensakasi Autobiographystä voisi luopua satatonnia halvemman kuutosdieselin sijalle.
 
Sport nyt vaan on pienempi korimalli, saahan sitä jopa ihan nuhakoneella, kuten myös tuolla kompura-ahdetulla V8:lla, 510 hv. Iso Range on niin järkälemäisen kokoinen, ettei sellaisella mahdu täällä kuin lakeuksilla kääntyilemään, muuten syytä mennä Amerikan mantereelle ajelemaan sillä. Lordit ehkä Sportilla aja, enkä minä ole lordi, mutta vähän haikailen TDV8 Sportia takaisin vaunun vetoon, vaikka kyllähän sille soppa maistui ja huollot olivat sieltä vähemmän edullisesta päästä. Uusi SDV6 irroittelee tehopuolta jo saman verran kuin tuo TDV8 antoi, väännössä tosin häviää. Janoisuudesta valehdellaan mitä valehdellaan, mutta uskoisin sen taloudellisempi olevan.
 
Penguin sanoi:
Sport nyt vaan on pienempi korimalli, saahan sitä jopa ihan nuhakoneella, kuten myös tuolla kompura-ahdetulla V8:lla, 510 hv. Iso Range on niin järkälemäisen kokoinen, ettei sellaisella mahdu täällä kuin lakeuksilla kääntyilemään, muuten syytä mennä Amerikan mantereelle ajelemaan sillä. Lordit ehkä Sportilla aja, enkä minä ole lordi, mutta vähän haikailen TDV8 Sportia takaisin vaunun vetoon, vaikka kyllähän sille soppa maistui ja huollot olivat sieltä vähemmän edullisesta päästä. Uusi SDV6 irroittelee tehopuolta jo saman verran kuin tuo TDV8 antoi, väännössä tosin häviää. Janoisuudesta valehdellaan mitä valehdellaan, mutta uskoisin sen taloudellisempi olevan.

Onko dieselin kulutuksella jotain merkitystä, kun puhutaan reilusti yli 100 tonnin autoista? Hinta laskee kuitenkin siihen malliin, että vekseli pyörii nopeammin kuin akseli.

Omat kokemukset vaunujen vedosta ovat Disco 3 ja 4:lla ja ainakin minusta niidenkin moottorit riittävät loistavasti vaunun vetoon. Jopa se pienempi vie parin tonnin kärryä aivan riittävästi.
 
Kiinassa saa Evoquen hintaan 17000€ .. tosin keulassa lukee silloin Land Wind :)
 

Liitteet

  • landwind_x7.jpg
    landwind_x7.jpg
    139 KB · Katsottu: 377
47 tonnia vaikuttaa erittäin kilpailukykyiseltä hinnalta. Lantikalle olennaisin kysymys on uusien asiakkaiden hankinta tällaisella sisääntulo malleilla. Tietysti riskinä on, että syö Evoquen myyntiä liiaksi.
 
Mikäs tämän discovery sportin ja evoquen kokoero on?

Edit. Discovery 4,599 m ja  evoque 4,355 m
 
Discovery Sport on vain uusi Freelander, tosin kasvanut kooltaan. Vähän ihmettelen tällaista ratkaisua, kun luulisi asiakaskuntaa löytyvän myös pienemmille "maastureille". Freelanderiin verrattuna hinnat ovat nousseet selvästi.
 
Penguin sanoi:
Discovery Sport on vain uusi Freelander, tosin kasvanut kooltaan.

Eikö se ole ennemmin Evoquen sisarmalli? Toki se korvaa mallistossa Freelander II:n, mutta tekniikkaa siitä ei ole otettu Disco Sportiin.

Ilmeisesti strategiana on tuoda mallistoon uutuudet Range Roverin alamalleina eli RR Sportista kuoriutuu tulevaisuudessa Discovery V, aivan kuten RR Evoquesta Discovery Sport.
 
Kyllä Discovery Sport on ikäänkuin Freelander 3, nimi nyt vaan jostain syystä vaihdettiin. Evoque on muuten Freelander 2:een pohjautuva, eikä tuo Discovery Sport kaukana siitä ole, kun moottorivalikoimakin on peritty suoraan vanhasta friikusta. En ole tuon urheiludiskon alustaa ehtinyt/päässyt vielä niin tarkkaan ihmettelemään, että onko se oikeasti uusi auto vai vaan venytetty Freelander 2.
 
OK, kiitos tietoiskusta. Minulta jäänyt ymmärtämättä tuo Freelander II ja Evoquen läheinen sukulaisuus.

Ensimmäisen polven Range Rover Sporthan on uudelleen koritettu Discovery 3/4. Nyt lanseeraus menee toisin päin.
 
Sinänsä ei merkitystä onko disko sport kokonaan uusi, vai freelander perimää. Paremman näköinen ainakin ja freelanderkin ollut luokkansa parhaita ominaisuuksiltaan, joten dna kunnossa. Tekokasta bensakonetta tai -dieseliä & 9 lovista automaattia ei freelanderiin saanut, joten näiltäkin osin päivitystä tullut.
 
Onhan se "kiva" kun jatkavat pösön DW12-koneella, sama kone minullakin on autossani. Se vaan on Euro 5 -moottori, eikä siitä ole tehty Euro 6 -versiota, eikä tiettävästi ole edes tekeillä. Sillä se kovin kauaa enää uutta Discoakaan myydä. Toki moottori on Land Roverin tapaan enemmän työkaluksi säädetty kuin tällaisessa sedanissa, mutta tuo 190 hv alkaa olla vähän vanhanaikaista, puhumattakaan kesymmästä 150 hv versiosta. Tuohon olis sitten jo löytynyt PSA:lta DW10, jonka uudet Euro 6 -versiot on 150 ja 180 heppaisia. No ehkä LR laittaa tuohon oman moottorin jatkossa, tosin taitavat ainakin dieselit olla heillä aika vähissä.
 
^Jaa.. olihan tuo 190hp versio jo aiemminkin Freelanderiin saatavilla. Tosiaan nuo käytetyt Ford/PSA diisselit voisi olla vähän nykyaikaisempia, mutta ompahan koeteltua tekniikkaa?