https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Toyota Prius+

Foxit

Klassikkoainesta
Liittynyt
15.12.2015
Perustetaanpas oma aiheensa vielä Priuksen tilaversiosta eli 7-paikkaisesta plussaversiosta. Kyseessä on kuitenkin aika eri tyyppinen eläin kuin äärimmäistä taloudellisuutta tavoitteleva Prius vaikka jakavatkin saman voimalinjan. Kiinnostaisi kuulla autostadiumilaisilta kokemuksia kyseisestä autosta käytännön olosuhteissa. Auton voimalinjaa on varmasti käsitelty riittämiin jo muissa Toyota -aiheissa. Miten auton tilat toimivat esim. useamman ihmisen (5+) -talouksissa? Tekeekö viimeisellä penkkirivillä mitään, mahtuuko sinne esim. aikuinen istumaan ja mitenkä konttiin jää tilaa takarivin ollessa käytössä? Miten turvaistuimet mahtuvat kyytiin kuinka erillispenkit toimivat ja mahtuuko esim. kahden turvaistuimen väliin vielä aikuinen istumaan? Miten on luotettavuuden laita, onko jotain tyyppivikoja ilmaantunut? Sana on vapaa.
 
Näköjään tuolta netin kätköistä löytyy Muinainen Startin koeajovideo Prius+ liittyen. Tässä ainakin Mia Pelttari kehuu että kolmannelle penkkiriville hän mahtuu vielä 170 cm pitkänä vaikka keskirivillä suoraan edessä istuisikin pidempi 190 cm henkilö. Kuulemma ihan seitsemän aikuistakin tuonne voisi mennä, mitä hieman epäilen. Linkki videoon: https://www.ruutu.fi/video/811257
 
Muutaman vuoden kokemuksella erittäin luotettava auto. Normaaleilla huolloilla pääsi 200tkm saakka ainakin, eikä mitään merkkejä väsymisestä ollut.
Viimeinen penkkirivi on kyllä enemmän lasten käyttöön suunniteltu, mutta tilapäisesti aikuinenkin kyllä sinne sopii. Tila takimmaisen penkkirivin takana on pieni, mutta penkkien alla on n.70 litran laatikko. Oikein pakkaamalla saa kyllä sopimaan ihmeen paljon. Ehdottomasti paras auto, mitä on ollut. Neljän lapsen perheeseen ainakin sopii oikein hyvin.
 
Tuli mittailtua noita 3. rivin jälkeisiä tiloja; aika sama on Prius+ ja Mazda 5  39cm. Katsellut myös Tourania joka aika sama varmaan tila, tosin korkeampi. Millainen rengasmeteli on Prius+:ssa ja saako konttia, ovia, lokasuojia eristämällä miedommaksi jytinää? Kiva ois tietää myös 60-120kmh lukemat. Automobile-katalog.com ole vielä Toyotaan asti ehtinyt. Vaikka hybridistä sanotaan että maantiekulutus ei pienene niin kyllä se vaikuttaa moottoritietnopeudessakin kulutusta pienentävästi, tässä on vain osattava ajaa akkua täyttäen. Japanilaisissa ei puhaltimen suuttimia taida olla tokariville mitä pidän kyllä miinuksena. Ehkä Priuksen(+) pahin puute miksi en ole vielä itse sitä ole laittanut on vetokelvottomuus.
 
Muista ei kokemusta, mut prikusella kerkiää ihan riittävästi. Eikä sakkojakaan tainnu tulla 40tkm aikana yhtään. Keskikulutus oli 5.5 litraa 100km, stadin nurkkapyörityksissä/plus 10kmh rajotusten ajoissa.. Eikö prius tehdä jossain muualla kun japanissa? Ite ainakin tykkäsin moisesta, ostasin jopa joskus ehkä itselle.. Mutta sitä päivää odotollessa. Eräs asiakas meni hämilleen, kun sanoin, että ottasin penkkien ja ajettavuuden helppouden takia tämän ennemmin, kuin e mersun..  ;D
 
Foxit sanoi:
Auton voimalinjaa on varmasti käsitelty riittämiin jo muissa Toyota -aiheissa.

Sen verran tarkennetaan että eroa III-Priukseen tässä on Nimh-akun sijasta Li-Ion keskikonsolissa. Jenkkien 5-paikkaisessa Prius V:ssä on se tutumpi akkuratkaisu. Myös kokonaisvälitys oli muistaakseni hieman lyhyempi kuin matalammassa Priuksessa.

Plussa kiinnosti minua hetken tosissaan. Sopivat ulkomitat ja kiinnostava tekniikka. Harmikseni tasaiseksi kipatun keskipenkin päälle vapaata korkeutta jää vähemmän kuin tarvitsemani 80cm.
 
Minullakin on Prius+ kiikarissa, kun tilavaa autoa 5-henkiselle perheelle (3 pientä lasta turvaistuimineen) etsiskelen.
Kiinnostaa käytännön kokemukset, sopiiko vaivattomasti 3 turvaistuinta autoon? Pitää mennä testaamaan, kun ehtii ja on 3 istuinta hollilla.

Myös rengasmelu kiinnostaa. Pikaisen koeajon pääsin jo tekemään, mutta nyt näin lumisella kelillä on vaikea hahmottaa mitä se sitten on karkealla asfaltilla.
Ilmeisesti faceliftin yhteydessä on äänieristystä parannettu, harkinta on lähinnä nyt käynnissä pre-faceliftin ja faceliftin välillä.
 
Dunppi sanoi:
Minullakin on Prius+ kiikarissa, kun tilavaa autoa 5-henkiselle perheelle (3 pientä lasta turvaistuimineen) etsiskelen.
Kiinnostaa käytännön kokemukset, sopiiko vaivattomasti 3 turvaistuinta autoon? Pitää mennä testaamaan, kun ehtii ja on 3 istuinta hollilla.

Myös rengasmelu kiinnostaa. Pikaisen koeajon pääsin jo tekemään, mutta nyt näin lumisella kelillä on vaikea hahmottaa mitä se sitten on karkealla asfaltilla.
Ilmeisesti faceliftin yhteydessä on äänieristystä parannettu, harkinta on lähinnä nyt käynnissä pre-faceliftin ja faceliftin välillä.
Kolme turvaistuinta mahtuu vaivattomasti autoon (mikäli kaikkia ei tarvitse kiinnittää Isofixillä) kun kuitenkin 7-paikkaisesta autosta on kyse. Kaikki kolme keskirivin penkkiä liikkuu kiskoilla ja taittuvat tarvittaessa alas istuin osaa vasten. Taaimmat 3. penkkirivin penkit on nopea kääntää pystyyn tarvittaessa ja jäljelle jäävään takakonttiin mahtuu vielä tästäkin huolimatta yksi ostoskärryllinen ruokaostoksia. Autosta löytyy siis kaksi isofix -ankkuria keskirivin laitimmaisilta paikoilta.

Tuosta äänieristyksen parannuksesta en tiennytkään, mutta tosiaan en suurta eroa melussa huomannut vaikka kävin kokeilemassa 2014 ja 2020 versiota plussasta. Nastarenkaita en tuohon autoon huolisi, koska yhtä ehdokasta kun kävin kokeilemassa nastoin niin nastojen ropina (taisi olla Nokian Hakkapeliitta 7:t) kantautui ikävästi kabiinin sisäpuolelle, tosin olen nykyisin muutenkin aika alerginen nastamelulle että kannattaa käydä itse tekemässä omat tulkintansa asiasta  :). Suurin ero noiden välilä tulee ehkä 2016 jälkeen tulleesta nykyaikaisemmasta oikean puoleisesta näytöstä ja istuimien verhoiluista. Niin ja LED-ajovalot ovat tulleet vasta vähän myöhempiin versioihin. Muuten malli on pysynyt olikohan vuoden 2013 julkaisun jälkeen melko samana.
 
Kiitos vastauksesta.
Mahtuvat varmaan siis 3 rinnakkain, eli ei tarvitsisi takarivin penkkejä käyttää 3 lapsen kanssa? Takariville on varmaan vaikea/mahdoton kulkeakin jos on turvaistuimet keskirivin reunapaikoilla.

Itse olen myös rengasmelulle allerginen  :) Se onkin nyt ainoa arveluttava seikka, kun ei pääse jäisillä teillä pahinta skenaariota nyt testaamaan.

Miten itse päädyit uuteen, jos harkitsit vanhemman ja uudemman välillä?
 
Jos vaikka tuolit mahtuvatkin rinnakkain, niin mahtuuko väleistä laittamaan esim. turvavyöistuimen vyöt auton lukkoihin? Pienemmän muksun istuimessa on vielä omat vyöt joten sellaisessa ei ongelmaa. Lukon vastakappaleen jatko saattaisi auttaa, mutta sellaisen kiinnittämiseen tarvinnee kaksi kättä.
 
Dunppi sanoi:
Kiitos vastauksesta.
Mahtuvat varmaan siis 3 rinnakkain, eli ei tarvitsisi takarivin penkkejä käyttää 3 lapsen kanssa? Takariville on varmaan vaikea/mahdoton kulkeakin jos on turvaistuimet keskirivin reunapaikoilla.

Itse olen myös rengasmelulle allerginen  :) Se onkin nyt ainoa arveluttava seikka, kun ei pääse jäisillä teillä pahinta skenaariota nyt testaamaan.

Miten itse päädyit uuteen, jos harkitsit vanhemman ja uudemman välillä?
Tuolla minun ex-autoni tallissa (Prius Active 2016: https://www.autostadium.fi/index.php?topic=7095.140) on pohdintaa asiaan liittyen jonkin verran niin pääset vähän jyvälle. Sieltä kun luet 02.01.2021 eteenpäin niin aukeaa paremmin.

Sitten tästä tämän hetkisestä plussasta on juttua täällä: https://www.autostadium.fi/index.php?topic=8785.0
On vielä aika tuore kapistus omituksessani ja sitä kolmatta turvaistuinta ei ole vielä käytössä, joten vielä hiukan vaikea kommentoida tuota kolmen istuimen laittamista keskiriville, mutta teoriassa pitäisi ainakin onnistua kun kaksi kasvot menosuuntaan turvavyöistuinten ollessa laitapaikoilla minäkin mahdun hartioineni jotenkin istumaan keskipaikalla. Keskipaikka on sitten kaksi senttiä kapeampi kuin reunapaikat, mutta penkkien porrastuksella saa pelattua hartioille lisää tilaa.
 
Corpri sanoi:
Muutaman vuoden kokemuksella erittäin luotettava auto. Normaaleilla huolloilla pääsi 200tkm saakka ainakin, eikä mitään merkkejä väsymisestä ollut.
Viimeinen penkkirivi on kyllä enemmän lasten käyttöön suunniteltu, mutta tilapäisesti aikuinenkin kyllä sinne sopii. Tila takimmaisen penkkirivin takana on pieni, mutta penkkien alla on n.70 litran laatikko. Oikein pakkaamalla saa kyllä sopimaan ihmeen paljon. Ehdottomasti paras auto, mitä on ollut. Neljän lapsen perheeseen ainakin sopii oikein hyvin.
Tila 3 rivin takan alalaatikko huomioiden 230ltr? S-max 275l, Touran 135l? Ongelma takarivillä lähinnä muiden 7 paikkaisen tapaan että penkin reuna on lähellä lattiaa eikä yhtään ylöspäin. Jopa keskenkasvuilsella ei yhtään reisitukea. Taitaa olla noin 20cm korkeussuunnassa tuo väli.
 
Dunppi sanoi:
Minullakin on Prius+ kiikarissa, kun tilavaa autoa 5-henkiselle perheelle (3 pientä lasta turvaistuimineen) etsiskelen.
Kiinnostaa käytännön kokemukset, sopiiko vaivattomasti 3 turvaistuinta autoon? Pitää mennä testaamaan, kun ehtii ja on 3 istuinta hollilla.

Myös rengasmelu kiinnostaa. Pikaisen koeajon pääsin jo tekemään, mutta nyt näin lumisella kelillä on vaikea hahmottaa mitä se sitten on karkealla asfaltilla.
Ilmeisesti faceliftin yhteydessä on äänieristystä parannettu, harkinta on lähinnä nyt käynnissä pre-faceliftin ja faceliftin välillä.
Prius+:ssa taitaa olla lähes normilevyinen keskipenkki vrt zafira, touran, 218 gran tourer? Prius+ Premium-mallissa lie tuo äänieristys huomioitu paremmin onko tietoa?
 
Foxit sanoi:
Kolme turvaistuinta mahtuu vaivattomasti autoon (mikäli kaikkia ei tarvitse kiinnittää Isofixillä) kun kuitenkin 7-paikkaisesta autosta on kyse. Kaikki kolme keskirivin penkkiä liikkuu kiskoilla ja taittuvat tarvittaessa alas istuin osaa vasten. Taaimmat 3. penkkirivin penkit on nopea kääntää pystyyn tarvittaessa ja jäljelle jäävään takakonttiin mahtuu vielä tästäkin huolimatta yksi ostoskärryllinen ruokaostoksia. Autosta löytyy siis kaksi isofix -ankkuria keskirivin laitimmaisilta paikoilta.

Tuosta äänieristyksen parannuksesta en tiennytkään, mutta tosiaan en suurta eroa melussa huomannut vaikka kävin kokeilemassa 2014 ja 2020 versiota plussasta. Nastarenkaita en tuohon autoon huolisi, koska yhtä ehdokasta kun kävin kokeilemassa nastoin niin nastojen ropina (taisi olla Nokian Hakkapeliitta 7:t) kantautui ikävästi kabiinin sisäpuolelle, tosin olen nykyisin muutenkin aika alerginen nastamelulle että kannattaa käydä itse tekemässä omat tulkintansa asiasta  :). Suurin ero noiden välilä tulee ehkä 2016 jälkeen tulleesta nykyaikaisemmasta oikean puoleisesta näytöstä ja istuimien verhoiluista. Niin ja LED-ajovalot ovat tulleet vasta vähän myöhempiin versioihin. Muuten malli on pysynyt olikohan vuoden 2013 julkaisun jälkeen melko samana.

Mitä tarkoitat oikean puolen näytöllä? Eikös näytön koko ole edelleen sama?
 
fokkeristi10 sanoi:
Mitä tarkoitat oikean puolen näytöllä? Eikös näytön koko ole edelleen sama?
Tarkoitin tuota kuvassa nuolella osoittamaani näyttöä.
ed70c3fbe794c0ea69932f77ac13a503.jpg
 
fokkeristi10 sanoi:
Prius+:ssa taitaa olla lähes normilevyinen keskipenkki vrt zafira, touran, 218 gran tourer? Prius+ Premium-mallissa lie tuo äänieristys huomioitu paremmin onko tietoa?
Ei tietoa. Mihin perustat muuten tämän oletuksen? Minulla ei ainakaan ole tietoa siitä että Premium -malli olisi hiljaisempi. Voi olla jopa äänekkäämpi mikäli sisältää isommat 17" pyörät. Nastarenkailla tuo Prius+ menee mielestäni piloille. Kävin nimittäin yhtä 2014 mallista nastarenkain ajamassa ja ei herättänyt kyllä laisinkaan hyviä fiiliksiä. Tosin en ole kyllä nyt seitsemään vuoteen käyttänyt autoissani kuin nastattomia talvirenkaita joten voinee selittää nirsouteni nastojen suhteen...
 
Prius+ on kadonnut vähin äänin myynnistä. Myös muissa maissa näkyy kadonneen.

Onko kukaan huomannut tietoa mahdollisesta seuraavasta vai onko Toyotan tila-auto jatkossa Stellantis-pohjaisia?
 
Urlaub sanoi:
Prius+ on kadonnut vähin äänin myynnistä. Myös muissa maissa näkyy kadonneen.

Onko kukaan huomannut tietoa mahdollisesta seuraavasta vai onko Toyotan tila-auto jatkossa Stellantis-pohjaisia?
Samaa ollaan tässä pieni tovi jo hämmästelty. Toyotaltahan olisi 7-paikkaisena tarjota tietääkseni Highlander ja Sienna. Eikös Highlanderia olla Suomeen tuomassa mutta Siennasta en ole kuullut mitään? Tuntuu että tuossa olisi nyt selkeä aukko joka pitäisi täyttää.
 
Foxit sanoi:
Samaa ollaan tässä pieni tovi jo hämmästelty. Toyotaltahan olisi 7-paikkaisena tarjota tietääkseni Highlander ja Sienna.

Toyota on tehnyt saman liikkeen jo ainakin kahdesti aiemmin.

Previa katosi mallistosta ja varsin suositulle Avensis Versolle kävi samoin. Sitten oli taas vuosia tyhjää kunnes Prius+ tuli mallistoon
 
Urlaub sanoi:
Toyota on tehnyt saman liikkeen jo ainakin kahdesti aiemmin.

Previa katosi mallistosta ja varsin suositulle Avensis Versolle kävi samoin. Sitten oli taas vuosia tyhjää kunnes Prius+ tuli mallistoon
Enpäs tiennytkään. Liekö tämä maahantuojan mielestä niin epäkannattava autosegmentti ettei kannata tilalle muuta  :p? Epäilen kyllä että sieltä on vuoden tai kahden sisään plussasta uutta painosta tulossa. Todennäköisesti ovat huomanneet että heidän täytyy parantaa vielä 2017 huhuttua versiota. Tässä vielä huhuihin: https://uk.motor1.com/news/184093/toyota-prius-spy-shots/
 
Oliko niin että Prius+: ssa ei ole mitään ilmasuuttimia keskiriville?
Millaiset ovat valot (kaksoisksenon?) malliin -14 asti ja siitä ylöspäin ledivalot huonommat?
Saako pakkipiippauksen pois sulakkeen irroittamalla?
Valehteleeko nopeusmittari kuin paljon 80kmh 100kmh ssa?
 
fokkeristi10 sanoi:
Oliko niin että Prius+: ssa ei ole mitään ilmasuuttimia keskiriville?
Millaiset ovat valot (kaksoisksenon?) malliin -14 asti ja siitä ylöspäin ledivalot huonommat?
Saako pakkipiippauksen pois sulakkeen irroittamalla?
Valehteleeko nopeusmittari kuin paljon 80kmh 100kmh ssa?
- Ei ole ilmansuuttimia keskiriville
- Ei ole pimeällä ajostakokemusta noilla ksenoneilla. Mahtaakohan TM: ltä tai vastaavalta löytyä test noista :rolleyes:. Ainakin tässä omassa Prius+ 2020 Busineksessa LED -valot ovat hyvät, varsinkin lyhyet.
- Jatkuvan piippauksen saa vaihdettua yhteen vaikka huollon yhteydessä jos ei ole jo tehty. Minulle on tehty aina veloituksetta.
- 80 ja 100 km/h vauhdissa on valehdellut vakiorengaskoolla 205/60R16 n. 5-7 km/h.