https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Pienipäästöiset "tila"-autot

Foxit

Klassikkoainesta
Liittynyt
15.12.2015
Tämän aiheen alle voisi alkaa keräämään automalleja jotka ovat samaan aikaan pienipäästöisiä että tilavia. En muista onko tällaista aihetta vielä perustettu, mutta uskoisin tästä olevan apua monelle ruuhkavuosien keskellä taisteleville tilaa kaipaaville kohtalotovereille. Tilan tarpeen suhteen minimivaatimuksena voitaisiin pitää sitä että auton sisätiloihin mahtuu vähintään kolme lasta turvaistuimineen sekä kaksi aikuista. Tavaratilaan olisi hyvä mahtua yhdet vaunut sekä yksi iso kankainen putkikassi. Valmistajan ilmoittamat päästöt pitäisi olla alle 110 g/km vanhemman NEDC mittaustatavan mukaan. Tähän voi sitten heitellä millä tahansa energiamuodolla kulkevia ehdot täyttäviä ajoneuvoja. Ensimäisenä mieleen tulee 7-paikkainen Toyota Prius+ 106 g/km (NEDC ja tämän hetkinen WLTP 131 g/100 km) sekä 5-paikkainen Citröen C5 Aircross Plug-in 32 g/km (WLTP). Tarjontaa tuntuu olevan tällä hetkellä aika onnettoman vähän toistaiseksi.
 
No jos siis vanhaa NEDC:tä pitää mittarina, niin sen alle menee myös tuon sitikan "isoveli" 5008 SUV, dieselautomaattina 108 g/km NEDC. WLTP toki sitten jo 147 g/km.
 
Ihan mielenkiinnosta...

-Miksi just 110g CO2 ja miksi just NEDC-päästöin mitattuna, eikä WLTP? NEDC-päästöjen etsintä alkaa olla jo liki haaste.

-Hintaluokka? Tähän oikeastaan voisi listata kaikki isommat sähkö- ja plug-in-malliset autot, vaikkapa VW Touareg R, 340kW (62g WLTP) 85 220€, tai miedompi 280g eHybrid (61g, WLTP), 79 300€
 
C5 Aircrossia ei voi kyllä hyvällä tahdollakaan nimittää tila-autoksi.

Sen sijaan esim. Citroën ë-Spacetourer ja Peugeot e-Traveller ovat sellaisia ja CO2-päästöt kummassakin 0 g.

 
ConD sanoi:
Ihan mielenkiinnosta...

-Miksi just 110g CO2 ja miksi just NEDC-päästöin mitattuna, eikä WLTP? NEDC-päästöjen etsintä alkaa olla jo liki haaste.

Komppaan tätä. Eivätkös "mielenkiintoiset" raja-arvot ole 100g NEDC, jolla saa esim. Helsingissä pysäköinnin puoleen hintaan ja sitten 120g WLTP, joka on uuden romutuspalkkion raja-arvo?
 
ConD sanoi:
Ihan mielenkiinnosta...

-Miksi just 110g CO2 ja miksi just NEDC-päästöin mitattuna, eikä WLTP? NEDC-päästöjen etsintä alkaa olla jo liki haaste.

-Hintaluokka? Tähän oikeastaan voisi listata kaikki isommat sähkö- ja plug-in-malliset autot, vaikkapa VW Touareg R, 340kW (62g WLTP) 85 220€, tai miedompi 280g eHybrid (61g, WLTP), 79 300€

Nettiautosta jos noita käytettyjä katselee, niin suurin osa on ilmoitettu NEDC:n mukaan ja niin Traficomkin ilmoittaa. Voisiko ylläpitäjä pistää tuohon otsikkoon myös WLTP:n mukaisen päästörajan <140 g/km?

Hintaluokan rajaksi voisi ensimmäiseen viestiini lisätä vielä alle 50 000 €, muuten menee monen tavan kuolevaisen tavoittamattomiin auttamattomasti. Tänne saa tosiaan listata sekä uusia että käytettyjä automalleja. Käytetyn ikäraja voisi olla 2010 tai uudempi. Monesta tuota vanhemmasta ei kyllä taida muutenkaan löytyä riittävän pieniin päästöihin kykyjä.

Penguin sanoi:
C5 Aircrossia ei voi kyllä hyvällä tahdollakaan nimittää tila-autoksi.

Sen sijaan esim. Citroën ë-Spacetourer ja Peugeot e-Traveller ovat sellaisia ja CO2-päästöt kummassakin 0 g.
Siksi otsikossa onkin "tila"-autot. Jos luit ensimmäisen viestin edes jotakuinkin niin huomasit varmaan myös tarkat määrittelyt jotka tuo C5 Aircross täyttää.

Tipi sanoi:
Komppaan tätä. Eivätkös "mielenkiintoiset" raja-arvot ole 100g NEDC, jolla saa esim. Helsingissä pysäköinnin puoleen hintaan ja sitten 120g WLTP, joka on uuden romutuspalkkion raja-arvo?
Jos vedetään raja noin alas niin ei löydy juuri yhtään vaihtoehtoa niille joilla ei ole latausmahdollisuutta.

Tässä nyt yritetään kartoittaa että onko kohtalaisen pienellä investoinnilla ylipäänsä mahdollista löytää tämän hetken tarjonnasta riittävän tilavaa autoa jolla pystyisi kohtuullisin käyttökuluin ajamaan. Mielestäni tällä hetkellä tarjonta on siinä mielessä ihan surkea näissä sisätilojen puolesta nykyautoissa. Voi olla vaikka iso auto, mutta kolmea lasta ei saa sisätiloihin turvaistuimineen laitettua. Sitten pitäisi mennä tila-auto/ tilabussi luokkaan mutta eikö tuosta isotavaratilaisen perhefarkun ja tilasukkulan väliltä ei löydy mitään muuta.
 
No minä raapaisisin tuon koko päästömääreen otsikosta pois ja puhuisin pienipäästöisyydestä isossa kuvassa laajemmin.

Pienipäästöisyys on aina suhteellista, samoin kuin jokaisen oman lompsan paksuuskin. Jos ikäluokka on vielä nuin laaja niin siellä määrää muutkin kuin päästö- tai hankintahintatiedot.

Esim XC90 T8 plug in löytyy alta viidenkympin eikä päästöt ole kuin 49g. Vaan ei varmasti ole kauhean halpaa ajoa jos yhtään pitää extroja huoltaa.
 
Marko_K sanoi:
No jos siis vanhaa NEDC:tä pitää mittarina, niin sen alle menee myös tuon sitikan "isoveli" 5008 SUV, dieselautomaattina 108 g/km NEDC. WLTP toki sitten jo 147 g/km.
Tämä oli ihan hyvä lisäys. Kumman paljon tuossa 5008:ssa pomppaa päästöt kun siirrytään NEDC:stä WLTP:hen, 108->147 g/km eli n. +36%. Esimerkiksi hitusen pienemmässä Prius+ päästöt nousee n. +24% siiryttäessä NEDC:stä WLTP:hen 103->131 g/km. Tämä 5008 on kyllä varteenotettava vaihtoehto mikäli ajoa tulee enemmän ja ajo koostuu enemmän matka-ajosta. Jos taas ajoa tulee alle 15 tkm vuodessa ja ajot ovat enemmänkin kaupungissa pyörimistä niin ei käyttövoimaveroineen ole kovin edullinen vaihtoehto käyttökuluiltaan.
 
Käyttökulut nyt muutenkin ovat vain yksi rikka rokassa ja erityisesti vähän ajavalla merkitys on vähäinen jos auto on uudehko, silloin pääomakulut korostuvat.
 
Siis tila-auto 7 aikuiselle + matkatavaroille, päästöt max. 140g ja hintalappukin sellainen jonka tavallinen kuolevainen voi vielä ostaa ???

Miten olisi Citroën Berlingo BlueHDi 130 Feel XL
https://citroen.alkali.fi/hinnastot/henkiloautot/berlingo/hinnat/index/pdf/

Tuonne menee nätisti se 7 aikuista kyytiin ja jatketussa XL-korisessa matkatavaroillekin jää vielä nätisti tilaa. Päästöt on tasan 140g ja hintalappu autoveroineen karvan päälle 28k€ :)
 
Foxit sanoi:
Siksi otsikossa onkin "tila"-autot. Jos luit ensimmäisen viestin edes jotakuinkin niin huomasit varmaan myös tarkat määrittelyt jotka tuo C5 Aircross täyttää.

Jos yksikin turvaistuimista on selkä menosuuntaan, niin rohkenen epäillä täyttääkö C5 sittenkään kriteereitä.
 
Penguin sanoi:
Jos yksikin turvaistuimista on selkä menosuuntaan, niin rohkenen epäillä täyttääkö C5 sittenkään kriteereitä.

Tämä on totta. Istuinjärjestely on hyvin erikoinen akseliväliin suhteutettuna ja koetutkailulla jäi mietityttämään että missä tilanteessa sitä takaistuinten etumaisinta asentoa voisi jotenkin hyödyntää, jos siis takana olisi tarkoitus jonkun istuakin.
 
Penguin sanoi:
Jos yksikin turvaistuimista on selkä menosuuntaan, niin rohkenen epäillä täyttääkö C5 sittenkään kriteereitä.
Marko_K ja Penquinin kanssa olen samoilla linjoilla että parempi olisi C5 Aircrossissa olisi enemmän akseliväliä niin jalkatilaa saataisiin enemmän käyttöön. Kaikesta huolimatta tuonne pitäisi kyllä kolme lasten istuinta mahtua ja selkämenosuuntaan lastenistuinkin vielä 192 cm pelkääjän paikalla istuvan etumatkustajan taakse:
Myös tässä seuraavassa SUVien vertailutestissä C5 Aircross pärjäsi muita isompia 7-paikkaisia kilpailijoitaan vastaan erinomaisesti kun testailtiin kolmen turvaistuimen kanssa:
https://www.whatcar.com/advice/buying/best-large-suvs-for-three-child-car-seats/n19504
 
5008 plugari tulee ensi vuonna, niin sitten saa teoriassa laitettua vaikka viisi turvaistuinta ja päästöt on pienet.
 
Palataanpas taas tähän aiheeseen päivittämään tämän hetkistä tilannetta. Onko tässä vähäpäästöisten tila-autojen genressä tullut lisää vaihtoehtoja tarjolle? Esimerkiksi alle 50 000 € hintaluokassa?
 
Takapenkin leveydestä en osaa varmaksi sanoa, mutta muut speksit täyttyvät ainakin Seat Tarraco plugarissa. WLTP-päästöt 41 grammaa ja uutena (hyvin varusteltuna) maksaa 45 000 euroa.

5-paikkaisena takajalkatilaa on ruhtinaallisesti ja sen lisäksi myös tavaratilaa löytyy reippaasti. Jos ruhtinaallista jalkatilaa on "liikaa", niin sitä voi kutistaa kiskoilla liikkuvilla takapenkeillä ja saada sitä kautta vielä lisää tavaratilaa. Myös takapenkin selkänojaa voi kallistaa kolmessa osassa taaksepäin, jolloin saa selkämenosuuntaan istuimen juniorille enemmän jalkatilaa.

7-paikkaista ei kannata ottaa, ellei ole aivan pakko olla mahdollisuus käyttää pieniä lisäistuimia.
 
NEDC päästöinä 110 g on niin tiukka, että hiljaista on markkinoilla. Plugareita on tarjolla ja sähköautoja alkaa tulemaan (esim. Mersun EQT, jonka polttissisarusten ensiesiintyminen on huomenna).
 
Volkkarilla on muuten vielä Touran listoilla, joka alittaa viidenkympin rajan kirkkaasti. Pikkudisut menee suht järkevin päästöjenkin kans vielä. 5-paikkaisenakin autossa on kolmet rinnakkaiset isofixit.

Tuossa yksi ehdokas siis listalle...