autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Plugarien säästöliekillä ajo  (Luettu 2880 kertaa)

Poissa Markku J

Vs: Plugarien säästöliekillä ajo
« Vastaus #20 : 07.10.2020 19:51 »
Eli mitä tästä kaikesta opimme. Perinteinen polttomoottoriauto rokkaa  ;D

Taitaa täyssähkö olla vielä edellä tämän suhteen. Kylmästartit ei venttiilikoneistoa kuormita, ja muitakin laakeripintoja on vähemmän.

Tämä plugarien bensakoneen kylmäkuormitus on minulla mielessä ollut ja olen yrittänyt ohjeistaa avopuolisoa ajamaan viileällä kelillä alkuun Sport -modella, mutta ei hän tuota muista.

Autostadium ry:n talousvastaava.

Poissa ihaa

Vs: Plugarien säästöliekillä ajo
« Vastaus #21 : 07.10.2020 19:55 »
Tämä plugarien bensakoneen kylmäkuormitus on minulla mielessä ollut ja olen yrittänyt ohjeistaa avopuolisoa ajamaan viileällä kelillä alkuun Sport -modella, mutta ei hän tuota muista.

Kiassa ei ole onneksi tätä ongelmaa kunhan on vaan lämmityslaite päällä. 😀
Kia Optima SW plug-in hybrid MY19


Poissa JiiJii71

Vs: Plugarien säästöliekillä ajo
« Vastaus #22 : 07.10.2020 20:13 »
Ai, jääkö se väkisin käymään, kun auto seisoo parkissa?

Samalla tavalla virtanappulasta loppuu polttimoottorin pyöriminen plugarista kuin tavallisestakin polttomoottoriautosta. Jos virran jättää päälle, toki se käy siihen saakka kunnes sopivat parametrit on saavutettu.
Born to be mild.

Poissa ihaa

Vs: Plugarien säästöliekillä ajo
« Vastaus #23 : 07.10.2020 20:15 »
Plugari Toyota toimii siis eri tavalla kuin itselataava. 2010 ja 2013 TS - Auris hybridi ainakin sammutti moottorin jo n. 45 asteessa ja kaupunkiajossa moottori ei koskaan saavuttanut normaalilämpötilaa mikäli sellaisena pidetään 85 astetta.
Kia Optima SW plug-in hybrid MY19


Poissa Kaapo

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 6105
  • Volvo V60 T8 & XC40 P6
Vs: Plugarien säästöliekillä ajo
« Vastaus #24 : 07.10.2020 20:18 »
toisaalta jos plugarissa kone käynnistyessään kylmänä kuluulukin enemmän, niin sitten toisaalta se on ollut kulumatta kokonaan aika paljon niistä kokonaiskilometreistä, kun kone ei ole pyörinyt siis ollenkaan.
eli jos autolla ajettu esim 100 tkm, niin koneella siitä vaikkapa 60 tkm kuka mitenkin.

Poissa kahe

Vs: Plugarien säästöliekillä ajo
« Vastaus #25 : 07.10.2020 20:37 »
11 tkm ja lähes vuosi huollosta eikä öljy ole mittatikusta katsottuna edes mustaa vielä. Mitsu sentään polttaa bensaetanolia läpi jonkin verran, vaikka ajoittain tulee viikkoja lähes pelkästään sähköllä.

Poissa MyyjäX

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 166
Vs: Plugarien säästöliekillä ajo
« Vastaus #26 : 08.10.2020 10:54 »
Aloitus maistuu jotenkin kaupunkitarinalta. 97tkm ajosuorite niin ettei polttis käynnisty koskaan. Toisaalta kun kysyy; " Kuinka kauan plugareita on ollut markkinoilla / liikenteessä?"

Poissa Turbo

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 591
  • MB A250e -20
Vs: Plugarien säästöliekillä ajo
« Vastaus #27 : 13.09.2021 17:26 »
Ja haluaisin nähdä täällä autostadiumilla plugarikuskin joka ajaa alle kahden litran keskikulutuksella vuoden ympäri yli 25000 km vuositasolla plugarilla joka lämmittää sisätilat pelkästään sähköllä.   ???


0.2L/100km on keskikulutus nyt 1,5v käytön jälkeen, sähköllä menee käytännössä kaikki ajot ympäri vuoden. A250e.

Poissa Tipi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1099
Vs: Plugarien säästöliekillä ajo
« Vastaus #28 : 13.09.2021 17:36 »
0.2L/100km on keskikulutus nyt 1,5v käytön jälkeen, sähköllä menee käytännössä kaikki ajot ympäri vuoden. A250e.

Sulla taisi olla kilsoja aika vähän, mutta aika helppohan tolla A:lla on ihaan tavoitteeseen päästä jos ajoprofiili ja latausmahdollisuudet natsaavat.

Poissa Turbo

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 591
  • MB A250e -20
Vs: Plugarien säästöliekillä ajo
« Vastaus #29 : 13.09.2021 18:13 »
Sulla taisi olla kilsoja aika vähän, mutta aika helppohan tolla A:lla on ihaan tavoitteeseen päästä jos ajoprofiili ja latausmahdollisuudet natsaavat.

Kilometrejä nyt 1,5v jälkeen 7211km. Ajoprofiili on suotuisa ja käytän kaikki latausmahdollisuudet, niin ei bensakone turhaan käynnisty.

Poissa jti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1017
Vs: Plugarien säästöliekillä ajo
« Vastaus #30 : 13.09.2021 18:30 »
^eiks sun kannattais palauttaa polttomoottori käyttämättömänä kauppaan kun sitä ei tarvita, paljonkos siitä saisi hyvitystä  ;)
Volvo XC60 T8 Twin Engine -19

Poissa yason

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: Plugarien säästöliekillä ajo
« Vastaus #31 : 13.09.2021 21:05 »
Tuollaisessa plugarissa pitäis olla vähintään sähköinen öljypumppu, joka voisi aina "startin" jälkeen suihkuttaa öljyä nokille asti ja ehkä pyörittää samalla konetta hiljalleen starttimoottori-/generaattorilla, vaikka myllyä ei käynnistettäisikään.

Samaten moottoriöljylle pitäisi olla vesipitoisuusanturi, ja jos öljyssä on liikaa vettä ja kone käynnistyy, tietokoneen pitäisi ajaa se täysin kuumaksi asti, vaikka käyttäjä parkkeeraisi ja "sammuttaisi" auton. Se ei vielä riitä, että veden lämpö nousee jonnekin asti: öljyn sekaan tiivistyy kosteutta pätkäkäynnillä ja se haihtuu pois koneesta vasta, kun sitä käytetään riittävän kauan. Mielellään kohtuullisella kuormalla, eli auto voisi vaikka ladata ajoakkua bensalla, kunnes vesipitoisuus öljyssä laskee riittävän alas.


Jatkuvat kylmäkäynnistykset, vajaat käyttösyklit ja pitkät öljynvaihtovälit eivät kyllä yllätä, jos tuollaisia pintaruosteisia moottoreita löytyy plugareista.

Poissa Karvis

Vs: Plugarien säästöliekillä ajo
« Vastaus #32 : 13.09.2021 21:14 »
Samaten moottoriöljylle pitäisi olla vesipitoisuusanturi

Niissä onkin ja jos pitoisuus nousee riittävän suureksi, niin auto pyytää öljynvaihtoon.
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Hyundai Tucson Plug-in