autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Skoda Enyaq iV  (Luettu 201346 kertaa)

Poissa Enyaq

• Uudenkarhea
Vs: Skoda Enyaq iV
« Vastaus #1800 : 14.09.2021 17:55 »
Just näin. Ja "molemmista päistä" ei hyvää saa, eli joko vaihtari ylihyvitetään tai sitten saat alennuksen uudesta. Ite olen huomannut että herkemmin pidetään paperilla uuden hinta aika normaalina ja katotaan hyvä hyvitys vaihturille.

Enkä ole automyyjä  ;)

Jokainen kauppahan on hyvä jos ostajalle jää hyvä mieli. Myyjälle jää kaikista kuitenkin jotain, mutta Enyaqin kaltaiset autot tekee kuitenkin kauppansa. Ettei niitä tarvitse myyjänkään ihan nahkoineen antaa.

Nyt meni meidän talouteen viides uusi Skoda tilaukseen reilun viiden vuoden aikana. Missään ei ole ollut alennusprosentit samanlaiset kuin edellisissä muissa merkeissä.

Nämä on niin merkkikohtaisia asioita, paljonko maahantuojalta jää jälleenmyyjälle, ja sitten vastaavasti paljonko siitä siivusta voi antaa alennusta asiakkaalle.

Mutta kuten totesin, pääasia että ostajalle jää hyvä fiilis ja on tyytyväinen kauppaan. Myyjälle se on duunia ja joskus jää myös kaupat tekemättä. Toki itse haluan että molemmille jää hyvä fiilis, on sitten kivempi mennä seuraavallakin kerralla kaupoille. Ainakin tähän asti on mulla mennyt vaikka nuo 5 Skodaa on ostettu kolmesta eri kaupasta ja eri myyjiltä.

Siellä vaihoautosi hyvityksessä ne uuden Enyaqin alennukset ovat, joten on aina vähän vaikea arvioida, että paljonko myyjä on uudesta autosta alennuksia laskenut. Ja miten hinnoitellut vaihdokkisi.

Poissa Taky

« Vastaus #1801 : 14.09.2021 18:01 »
Ite olen huomannut että herkemmin pidetään paperilla uuden hinta aika normaalina ja katotaan hyvä hyvitys vaihturille.

Koska vaihturin voi myydä suoraakin ja jos alennuksi lähtohinnasta kovasti saattaa jäädä myyjälle luu käteen kun vaihturi myytiin jonnekin toisaalle paremmalla hinnalla, mutta uusi haetaan sopparin alennetulla hinnalla.
Volkswagen ID.4 Pro Performance 1ST Glacier White
Nissan X-Trail T30 2.5 l, manuaali, 2004. sininen

Poissa Vempula

• Grand Legend
« Vastaus #1802 : 14.09.2021 18:12 »
Koska vaihturin voi myydä suoraakin ja jos alennuksi lähtohinnasta kovasti saattaa jäädä myyjälle luu käteen kun vaihturi myytiin jonnekin toisaalle paremmalla hinnalla, mutta uusi haetaan sopparin alennetulla hinnalla.

Mä olen toiminut näin viimeiset 20 vuotta. Yhden kerran olen vienyt vaihdokin mukanani uuden auton luovutukseen.

Ei siitä mitään luuta käteen myyjälle jää, vaikka uuden auton alennus sopimuksessa näkyykin. Ihan se ja sama se on myyjälle, että mihin se alennus lyödään. Autoliike hoitaa kyllä oman sisäisen kirjanpitonsa parhaaksi näkemällään tavalla.

Poissa Enyaq

• Uudenkarhea
« Vastaus #1803 : 14.09.2021 18:21 »
Riippuu niin vaihdokista, että kuinka helppoa myydä ite.

Itse ajattelen ettei kovinkaan montaa ostajaa kiinnosta maksaa yli 40t vajaa 4vuotta vanhasta Kodiaqista yksityiselle myyjälle.

Tuossa olen jo laskenut paljonko olisin saanut alennusta ilman vaihdokkia, eli paljon olisi pitänyt saada että diili olisi muodostunut minulle kannattavaksi.

Itse tarvitsen autoa joka päivä, eli en voi luovuttaa nykyistä ennen kuin uusi saapuu. Varsinkin kun Enyaqin toimitusajat saattaa ollaa mitä tahansa 6-9kk välillä, en itse ruvennut tähän.
« Viimeksi muokattu: 14.09.2021 18:27 kirjoittanut Enyaq »

Poissa Ezekyle

• Uudenkarhea
« Vastaus #1804 : 14.09.2021 18:29 »
Meillä menee ylimääräinen 2016 Auriksen Hybrid farkku vaihdossa 100tkm ajettu. Eli tuo ei kauaan autoliikeen pihassa roiku. Eniten varustettu malli kaikila herkuilla.

Mutta en lähde itse myymään kun autoa tarvitaan pävittäin ja perheen ainoa auto. Ei sitten tarvi paniikissa löytää ostajaa 1kk ennen luovutusta ja käyttää kaiken maailman renkaanpotkijoita pihassa ihmettelemässä. Myyjäliike antaa nyt niin sanotun takuuhinnan tolle vaihdolikke sen 6kk eteenpäin tai kunnes auto toimitetaan. Hinta on siis laskettu valmiiks tuleville kilsoille yms. Tässä otan takkiin vaihdokin hinnassa tuon mukavuuden ja hintatakuun vuoksi ja se on  mulle ok.

Itse myymällähän saa aina vähä paremmin, autoliike laskee aina katteen vaihdokillekkin ei ne kauppaa ilmatteeks rupea tekemään

Poissa Vempula

• Grand Legend
« Vastaus #1805 : 14.09.2021 18:33 »
Eihän siinä mitään paniikkia tarvita. Jos ei itse saa autoa myytyä, niin sitten vie ihan normaalisti vaihdossa uuteen.

Ja nykyäänhän tämä on ihan sikahelppoa, kun laittaa vanhan auton Autovexiin noin 10 päivää ennen uuden luovutusta ja jos sopiva hinta sieltä tulee, niin sopii vanhan auton kaupat samalle päivälle kun on uuden luovutus.

Poissa JiiJii71

« Vastaus #1806 : 14.09.2021 18:50 »
Autokaupallekin riippuu hiukan kokonaisuudesta. Esim just nyt tuohon ID.3:een vaihtaessa itselleni kävi hyvin antaa Bemari samantien ja olin / olen kiitollinen ettei uutta tarttee sairasvuoteella ajokiellossa samantien noutaa. Automyyjä selkeästi poltti ison alennuksen uudesta autosta (huonokatteinen karvalakkisähkäri) ja siirsi sen vaihdokin päälle. Vaikka uuden kauppa saattoi olla hyvinkin pieni katteinen, sai jonkinnäköisen kaupan tehtyä käytetyllä - tai annettua tuon hinnasta alennusta siihen tulleeseen vaihdokkiin. Kunnioituksesta automyyjää kohtaan en viitsi tarkempia summia avata mutta luulisin tässä kaupassa kaikkineen kaupanpäällisineen käyneen perinteisesti hyvän kompromissin - kumpikin osapuoli on tyytymätön tilanteeseen. Noh kahdesta negatiivisestä tullee positiivinen?
Born to be mild.

Poissa Anterolainen

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #1807 : 14.09.2021 20:40 »
Onko täällä Enyaqin ostajat onnistuneet saamaan pois oston yhteydessä tinkaamana pois itse auton osto hinnasta tai toimitusmaksusta? Oma myyjä ei tahdo millään tuosta toimarista luopua vaikka kuinka kallista autoa ostaa, mietin onko tuo niillä joku lukkoon lyöty maksu että missään ei siitä anneta periksi?
Katsoin alkuvuodesta tekemääni tilausta. Alennusta sopparissa näytti olleen 7,9%. Sopassa ei ollut mukana vaihtoautoa. Otin tarjouspyyntörumbaan mukaan 5-6 eri liikettä eri puolelta Suomea. Paras kokonaistarjous tuli eteläpohjanmaalta alennus+rahoituskuvio huomioiden.

Poissa Nevaton

• Uudenkarhea
« Vastaus #1808 : 14.09.2021 22:22 »
Samaa luokkaa tuli itsellenikin rabattia.. ilman vaihdokasta.

Poissa Ezekyle

• Uudenkarhea
« Vastaus #1809 : 15.09.2021 14:25 »
Talvirenkaita miettiville skoda shoppiin tullut Regulus vanteet myyntiin 19" koossa, linkki alla.

https://shop.skoda.fi/50024-27989809/19

20" lista vielä tyhjä ja 21" löytyy vain nuo sirkkeli vanteet.

Nuo Regulukset ovat melko arvokkaat kyllä... että vielä omalla kohdalla näyttäisi että tarvikevanteilla mennään jos löytyy semmoiset jotka omaa silmää miellyttää ja ovat autoon hyväksytyt.

Poissa rosso

• Klassikkoainesta
« Vastaus #1810 : 15.09.2021 14:36 »
Huh huh mitä hintoja. Ostin pököttiin alkuperäiset aluvanteet 4 kpl yht. 550€ ja pidin hintaa jo vähän suolaisen oloisena.

Poissa Ezekyle

• Uudenkarhea
« Vastaus #1811 : 15.09.2021 18:42 »
Huh huh mitä hintoja. Ostin pököttiin alkuperäiset aluvanteet 4 kpl yht. 550€ ja pidin hintaa jo vähän suolaisen oloisena.

Nuo Regulukset kelpais itselle mutta hinta on kyllä melko törkee. Noi olis talvivanteiks ihan jees, vähän umpinaisemmat ja vähä tuimmoiset "EV mäiset". Vähä pelkään että nuo on aika kiini lyödyt hinnat eikä niitä halvemmalla saa vaikka myyjän kautta kyselisi. Mutta täytyypä huomenna kysyä samalla kun tehdään paperit Enyaqista.

Poissa Markku J

« Vastaus #1812 : 15.09.2021 20:18 »
^Minä sain pienen alennuksen Crystal -vanteista. Kannattaa kysyä omalta myyjältä. 2100 eur jäi hintaa rengassetille CVC7 -renkain. Olisi varmaan kunnon kilpailutuksella saanut hiukan halvemmallakin....
Autostadium ry:n talousvastaava.

Poissa Hcet

• Uudenkarhea
« Vastaus #1813 : 15.09.2021 20:19 »
Olen tässä koittanut saada jälleenmyyjältä kannanottoa rengaskoosta, mutta se on kyllä yhtä pitkää kuin levää.
Ajatus on siis hankkia talvirenkaat 235 levyisenä etu ja taka-akselille, enkä näe tässä itse mitään estettä, mutta haluasin kuitenkin asiaan varmistuksen, ettei joskus tule ongelmia takuun kanssa.

Vastaukseksi on nyt saatu että ei voi asentaa ja  on väitetty kyseisen rengastuksen olevan laiton vaikka se on täysin lainkirjaimen mukainen ja jopa peloteltu että asialla voi olla takuuseen vaikutusta. Ainoa perustelu mitä sain oli että auto on tyyppihyväksytty eri rengaskoolla. Tuokin perustelu on hieman ontuva, koska kaikki alkupään maahan tulleet autot on tyyppihyväksytty 235 leveillä renkailla, mutta kuitenkin varustettu 255 leveillä takarenkailla tyyppihyväksynnän vastaisesti. Tässä jälleenmyyjä ei näe kuitenkaan ongelmaa ???

Eihän tuolle ole mitään todellista estettä miksi taakse ei voisi asentaa 235 leveitä renkaita jos halkaisija on sama kuin alkuperäis koossa?

Poissa Ezekyle

• Uudenkarhea
« Vastaus #1814 : 15.09.2021 21:33 »
Itse kans tuona rengas koon kanssa painin. Tekisi mieli laittaa 235 eteen ja taakse (80x malli) jotenki tuntuu fiksummalle  ratkaisulle.

Mutt toisaalta tuoss 255 täytyy olla jotain perää miksi niin halutaan. Meinaan Skoda itse hyötyisi jos ne voisi laitaa 235 koska voisivat saada paremmat WLTP luvut sekä nostaa hitusen markkinoitua rangea ja auto olisi hitusen halvempiki.

Enyaq kun painaa kuivana noin 2300kg, ja varmasti näin menee se 235 muutama hlö kyydiss. Mutta, laitappa perään se 1200kg vedettävä kärry (mitä saa vetää max), muutama ihminen kyytiin ja takaloosteriin kamaa, yhtäkkiä tuo yhdistelmä painaa 3700+ etkä saa edes tavallisella B kortilla enään ajaa koko laitosta... Olisiko tämä syy miksi haluavat 255 taakse? Tämä voisi mielestäni jo vähän selittää miksi halutaan leveämpää taakse jakamaan kuormaa.

Poissa Zeta

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #1815 : 15.09.2021 22:03 »
Kyllä 235 leveyden 105T kantavuus tähänkin riittää ettei se kantavuudesta ole kiinni.

Poissa Hcet

• Uudenkarhea
« Vastaus #1816 : 15.09.2021 22:16 »
Eniten tässä ihmetyttää kun alkupään autot on rengastettu vastoin hyväksyntää ja se on ok. Sitten kun tuoreemmissa on samasta puhe niin se ei käy.

Lainaus
Enyaq kun painaa kuivana noin 2300kg, ja varmasti näin menee se 235 muutama hlö kyydiss. Mutta, laitappa perään se 1200kg vedettävä kärry (mitä saa vetää max), muutama ihminen kyytiin ja takaloosteriin kamaa, yhtäkkiä tuo yhdistelmä painaa 3700+ etkä saa edes tavallisella B kortilla enään ajaa koko laitosta... Olisiko tämä syy miksi haluavat 255 taakse? Tämä voisi mielestäni jo vähän selittää miksi halutaan leveämpää taakse jakamaan kuormaa.

Kantavuus riittää kyllä hienosti 235:sissa.
Ja kyllä on kärryn lastaus pahasti pielessä jos yli 70kg tulee aisalle ja auton lastaus muutenkin jos akselipainot ylittyy.

Poissa Arcca

• Klassikko
  • Subaru XV 2.0 CVT
« Vastaus #1817 : 16.09.2021 10:56 »
Minä veikkaan että voisi liittyä jotenkin ajo-ominaisuuksiin ääritilanteissa.
Esimerkiksi niin että kova paino ja matkustajia täynnä, auto voi muuttua  jonkun verran yliohjaavaksi kapeammalla renkaalla väistötilanteessa. Huomattu myöhemmin, että 255 toimii paremmin. Tai jotain tämän tapaista.

Edit. Ei luulisi olevan jälleenmyyjillä vaikea selvittää tehtaalta miksi siellä on on 255. Varmasti löytyy ihminen, joka tietää kunhan vain viitsitään kysyä.
« Viimeksi muokattu: 16.09.2021 11:01 kirjoittanut Arcca »
"It is what it is."

Poissa Hcet

• Uudenkarhea
« Vastaus #1818 : 16.09.2021 11:58 »
Minä veikkaan että voisi liittyä jotenkin ajo-ominaisuuksiin ääritilanteissa.
Esimerkiksi niin että kova paino ja matkustajia täynnä, auto voi muuttua  jonkun verran yliohjaavaksi kapeammalla renkaalla väistötilanteessa. Huomattu myöhemmin, että 255 toimii paremmin. Tai jotain tämän tapaista.

Edit. Ei luulisi olevan jälleenmyyjillä vaikea selvittää tehtaalta miksi siellä on on 255. Varmasti löytyy ihminen, joka tietää kunhan vain viitsitään kysyä.

Näin minäkin luulin, mutta vain mutuilua sain vastaukseksi. Sanoi kyllä asiaa selvittäneensä.

Tuo ääritilanne käyttäytyminen voisi jopa olla ihan mahdollista. Onhan sitä joissain merkeissä rengaspainettakin muutettu kun huomattu ääritilanteissa ongelmia.

Takuuseen tms tuolla ei silti pitäisi olla mitään vaikutusta vaikka sellaisellakin peloiteltii

Poissa Kaapo

• Legenda
  • Volvo V60 T8 & XC40 P6
« Vastaus #1819 : 16.09.2021 12:09 »
erikoista kyllä tämä rengaskoon vaihtelu
pikkuakkuisessa takaveto 60 mallissa on sama koko edessä ja takana.
80 ja 80x mallissa sitten leveämmät takana.

omapainot myös teknisissä tiedoissa aika laajalla skaalalla huomatuksella, että varusteet vaikuttavat omapainoon.
60 malli: 1992-2179 kg
80X malli: 2195-2380 kg eli 185kg eroa omapainossa varusteista riippuen. aika paljon...