autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: 2-tahti perämoottorit  (Luettu 13581 kertaa)

Poissa antsu

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3687
Vs: 2-tahti perämoottorit
« Vastaus #120 : 28.11.2020 16:10 »
^Sinänsä outoa kun 2t moottorisahat toimii kuin kello pienkonebensiinillä.

En osaa sanoa, mutta olisiko kysymys moottorin käyntilämpötilasta. Perämoottori käy kylmänä verrattuna ilmajäähdytteiseen moottorisahaan.

Poissa Arcca

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3195
  • Subaru XV 2.0 CVT
Vs: 2-tahti perämoottorit
« Vastaus #121 : 28.11.2020 16:18 »
En osaa sanoa, mutta olisiko kysymys moottorin käyntilämpötilasta. Perämoottori käy kylmänä verrattuna ilmajäähdytteiseen moottorisahaan.

Totta varmaan tuo käyntilämpötila, mutta teoriaa vastaan sotii se, että moottorisaha myös käynnistyy hyvin pienkonebensalla vaikka ilmanlämpötila on nollassa.
"It is what it is."

Poissa Classic

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4769
  • V90CC D5
Vs: 2-tahti perämoottorit
« Vastaus #122 : 28.11.2020 16:27 »
Nesteen bensaoppaassa lukee:
"Koska tavallisessa bensiinissä on 20 vuotta käytetty happiyhdisteitä, niin joidenkin korkeaviritteisten pienmoottorien kaasutin kannattaa säätää vaihdettaessa bensiini autolaadusta pienmoottorilaatuun."

Poissa Markku

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 6177
  • Don't Panic -eläpä hättäele
Vs: 2-tahti perämoottorit
« Vastaus #123 : 28.11.2020 18:01 »
^tuo varmasti on noin.  Äiti antoi minulle jo iäkkään Stihl 025 -moottorisahan, jolla oli aina ajettu autobensalla. Aloin tietty ajaa sitä pienkonebensalla. Toimi, mutta käynnistyvyys oli huonohko ja tuntui että kun tyhjäkäynniltä annettiin kaasua se piti tehdä sopivasti että kone ei tuntuisi tukehtuvan. Muutaman tankillisen jälkeen vaihdoin uuden tulpan ja säädin kaasuttimen. Ihan korvakuulolta. Sahan käynnistyvyys ja käynti on nyt hyvä.
Perämoottorit eivät ole erityisen korkeaviritteisiä. Minun Yamaha on noin 250-kuutioinen eli tehoa on 40 hp/litra.
Tuolla yleistä veneistä kerroinkin kun vaihdoin polttoainetta kesken reissun. Se meni hyvin, mutta seuraava reissu ei ihan niin hyvin. Vaihto tehtiin siis jo lämpimään koneeseen.
Pienkonebensa kai on myös puhdistavampaa eli eka tankilla lähtee p**kat liikkeelle polttoainejärjestelmästä ja sitten vasta kun ne on menneet läpi  niin moottori alkaa toimia kunnolla.
Passat 1,9 tdi -99
Rouvalla Rapid 1,6 tdi dsg-15
Pojalla Jetta V 2,0 tfsi  Gli  -06

Poissa Markku

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 6177
  • Don't Panic -eläpä hättäele
Vs: 2-tahti perämoottorit
« Vastaus #124 : 01.06.2021 18:05 »
Tällainen tarjoussivu putkahti eteen kun etsin saako Yamahan Enduro-moottoreita tänne asti.

http://www.yamaha-outboardsale.com/yamaha-2-stroke-enduro-c-115.html?page=2&sort=20a
Passat 1,9 tdi -99
Rouvalla Rapid 1,6 tdi dsg-15
Pojalla Jetta V 2,0 tfsi  Gli  -06

Poissa Pekka T

Vs: 2-tahti perämoottorit
« Vastaus #125 : 01.06.2021 18:08 »
Tällainen tarjoussivu putkahti eteen kun etsin saako Yamahan Enduro-moottoreita tänne asti.

http://www.yamaha-outboardsale.com/yamaha-2-stroke-enduro-c-115.html?page=2&sort=20a


Tuosta linkistä tulee varoitus: Tämä sivusto sisältää haittaohjelmia… ?

Poissa Markku

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 6177
  • Don't Panic -eläpä hättäele
Vs: 2-tahti perämoottorit
« Vastaus #126 : 01.06.2021 20:01 »
^minulle vain ei-turvallinen -teksti osoitepalkkiin.

OMa 6 hp 2t Yamaha 1984 sai tänään uuden impellerin. Ihmeen huonona oliedellinen , vaikka  ollut paikallaan vain viitisen vuotta, joista kolme ekaa satunnaisessa ajossa ja viime kesän liki kokonaan ajamatta. Ja sekin oli alkuperäinen osa.
Passat 1,9 tdi -99
Rouvalla Rapid 1,6 tdi dsg-15
Pojalla Jetta V 2,0 tfsi  Gli  -06

Poissa Markku

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 6177
  • Don't Panic -eläpä hättäele
Vs: 2-tahti perämoottorit
« Vastaus #127 : 02.06.2021 11:41 »
^ voi keleketti. Vesi ei kierrä vieläkään. Työnsin kompurasta ilmaa tarkistusreiästä ja vesiastiassa kupli eli nousuputki ei ole tukossa. Kun koneen käydessä laittaa sormen tarkistusreiän päälle, tuntuu ilmanpainetta. Eli jotain kiertää, mutta vesi ei. Pumppu siis toiminee, mutta vuotaa jonnekin.
Kääk, pitänee hommata täydellinen korjaussarja tiivisteineen ja tehdä homma uusiksi.
Passat 1,9 tdi -99
Rouvalla Rapid 1,6 tdi dsg-15
Pojalla Jetta V 2,0 tfsi  Gli  -06

Poissa Sande

Vs: 2-tahti perämoottorit
« Vastaus #128 : 02.06.2021 16:34 »
^ voi keleketti. Vesi ei kierrä vieläkään. Työnsin kompurasta ilmaa tarkistusreiästä ja vesiastiassa kupli eli nousuputki ei ole tukossa. Kun koneen käydessä laittaa sormen tarkistusreiän päälle, tuntuu ilmanpainetta. Eli jotain kiertää, mutta vesi ei. Pumppu siis toiminee, mutta vuotaa jonnekin.
Kääk, pitänee hommata täydellinen korjaussarja tiivisteineen ja tehdä homma uusiksi.
Mulle kävi samoin 5 hp 2-t mercuryn kanssa. Hukkasin siitä sen tapin joka lukitsee impellerin pystyakseliin ja nein teräs pop-niitin varresta uuden, joka toimikin koeajolla oikein hyvin, mutta ei enää seuraavalla kerralla. Piti sitten oikein tilata uusi osa, jos sillä alkaisi toimimaan...

Poissa Markku

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 6177
  • Don't Panic -eläpä hättäele
Vs: 2-tahti perämoottorit
« Vastaus #129 : 09.06.2021 12:38 »
^Yamahassa tuo kiila on kiinteä, ei huku minnekään.
Minulla kerran Johnson 9,9:ssä oli se kiila pudonnut alavaihteistoon... Aikalailla täystuho.

Nyt päästiin vesille varakoneen avulla. -81 Yamaha 5. Just jaksaa nostaa liukuun yksi päällä. Käynnistyy ja pyörii hyvin, mutta yksisylinterisenä on vähän täristävä vekotin.
Passat 1,9 tdi -99
Rouvalla Rapid 1,6 tdi dsg-15
Pojalla Jetta V 2,0 tfsi  Gli  -06

Poissa kylpykuula

Vs: 2-tahti perämoottorit
« Vastaus #130 : 09.06.2021 12:58 »
Käynnistyy ja pyörii hyvin, mutta yksisylinterisenä on vähän täristävä vekotin.

Ai täng täng täng ja kone potkii oikealta vasemmalle :D