autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Volvo S60 / V60 / V60CC (2018-)  (Luettu 418584 kertaa)

Poissa Maka78

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 70
Vs: Volvo S60 / V60 / V60CC (2018-)
« Vastaus #3560 : 12.09.2021 12:57 »
Volvo ei tosiaan päästä akkua koskaan täysin tyhjäksi ja se on hyvä asia. Tämähän johtuu tietysti siitä, että nelivetoisuus on sähköstä kiinni. Mitä tulee sähköavun nopeuteen, 130km/h vaihtaa polttikselle hybrid moodissa, purella pääsee helposti 140km/h, kun vaan tasaista / loivaa alamäkeä. Itse kun olen testaillut ajotilojen eroja niin samalla kaasuvastetta tietty, kyllä mielestäni ainakin Polestar Engineered moodissa antaa sähköapua vielä 130km/h jälkeenkin. Parhaiten huomaa B8 lukittuna, kevyellä kaasun painalluksella.

Poissa Tipi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1099
Vs: Volvo S60 / V60 / V60CC (2018-)
« Vastaus #3561 : 12.09.2021 13:15 »
^Itsekin katselin vielä hieman Volvonkin osalta plugarin ja pelkän bensaturbon eroja ja uskon että sähkö auttaa vielä yli 130km/h myös Volvolla.

Poissa lao

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2106
  • V60 T8
Vs: Volvo S60 / V60 / V60CC (2018-)
« Vastaus #3562 : 12.09.2021 13:23 »
Kiitos vastauksista pohdintaani T8 turboviiveestä ja viiveestä yleensäkkin. Tuo laatikon toiminta ei todellakaan ole parasta mahdollista huomioiden T8 suorituskykyluokka eli vaativa ja jopa vähän turhamainen saa olla. Tuosta laatikosta, niin kiihdyttäessä esim. moottoritien jyrkässä rampissa, jos isket lapun lattiaan, muttei vielä kickdown asti, niin auto saattaa vedättää melko isollakin vaihteella ja vaihtaa myös suuremmalle jo 5000 RPM nurkilla, vaikka kaasu on pohjassa. Toki normiliikenteessä T8 tehoilla tämä ei aiheuta vaaratilanteita liityttäessä moottoritielle, mutta auto tuntuu turhaan laiskemmalta, mitä se on.

Yli 128 km/h vauhdeissa kampiakselilla oleva oliko 38kW generaattori iskee suoraan tehoa akusta etupäähän eli auto lähtee mukavasti vielä Saksan moottoritievauhdeissa, vaikka akku olisikin ”tyhjä”. Myös Tekniikanmaailma on mitannut, että Volvon T6/T8 suorituskyky ei laske akku ”tyhjänä”, toisin kuin esim. MB ero on huomattava. Toki ikiliikkujaa ei ole keksitty, niin Volvon pitää myös keretä latamaan tuota ”tyhjää” akkua kaasua keventäessä eli rajatta ei ole tuota 38 kW apua tarjolla, mutta tilanne ei tule edes eteen varmaan moottoriradallakaan, kun sielläkin jarrutellaan välillä ja Volvo ei edes ole radalla ajettava auto, vaan pehmeä sekä painava perheauto.

Poissa lao

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2106
  • V60 T8
Vs: Volvo S60 / V60 / V60CC (2018-)
« Vastaus #3563 : 12.09.2021 13:24 »
^Itsekin katselin vielä hieman Volvonkin osalta plugarin ja pelkän bensaturbon eroja ja uskon että sähkö auttaa vielä yli 130km/h myös Volvolla.

Auttaa, koska polttomoottorin yhteydessä on 38 kW generaattori/moottori. Akusta syötetään virtaa tälle, vaikkei perän sähkömoottori ole enää kytkettynä 130 km/h vauhdissa.

Poissa stunt cock

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 41
  • Volvo S90 T8
Vs: Volvo S60 / V60 / V60CC (2018-)
« Vastaus #3564 : 12.09.2021 13:35 »
En todellakaan ole varma, mutta epäilisin ettei tuota 38kW sähkömoottorin käyttöä muuhun, kuin akun lataamiseen.

Olen vahvassa uskossa, että lähes kaikissa plugareissa sähkö putoa pois siinä 130-140 km/h nopeudessa täysin.

Poissa lao

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2106
  • V60 T8
Vs: Volvo S60 / V60 / V60CC (2018-)
« Vastaus #3565 : 12.09.2021 13:38 »
En todellakaan ole varma, mutta epäilisin ettei tuota 38kW sähkömoottorin käyttöä muuhun, kuin akun lataamiseen.

Olen vahvassa uskossa, että lähes kaikissa plugareissa sähkö putoa pois siinä 130-140 km/h nopeudessa täysin.

Valitettavasti olet väärässä minusta :) Tuosta on ihan Volvon tekninen esite julkaistu 3-4 vuotta sitten ja tälläkin foorumilla oli linkki siihen.

Poissa Maka78

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 70
Vs: Volvo S60 / V60 / V60CC (2018-)
« Vastaus #3566 : 12.09.2021 15:05 »
Kiitos lao, tuo 38kW extra moottorin apu oli itselläni hyvin vajaavaisesti tiedossa. Itselläni tekee välillä sen, että ei anna lähesköän kaikkea tehoa edes kick-down tilanteessa - uskoisin olevan tehonrajoitus kylmällä moottorilla, eli ei anna kaikkea hönkää jos moottori ei normilämmöissä.

Poissa Artoo

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 3
Vs: Volvo S60 / V60 / V60CC (2018-)
« Vastaus #3567 : 14.09.2021 17:10 »
Näköjään ei ole V60 Long Range malleissa tarjolla enää polttoainekäyttöistä lisälämmitintä edes lisävarusteena, ainoastaan sähköinen. Harmittaa BLIS/CTA vapaa MY22 Edition -malli vähän vähemmän  ::)

Asiasta kukkaruukkuun, tuli keskusteltua myyjän kanssa auton talvirenkaista. Vakiona olisi tulossa 235/40 R19:t, mutta on tullut myös harkittua pienempää vannekokoa isommalla profiililla eli 235/45 R18:a. Löytyykö täällä jollain kokemusta vastaavista rengaskoista talviajossa? Nastat olisivat siis tulossa, koska auto tulee pohjoisen ajoihin.

Poissa ivy

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 197
Vs: Volvo S60 / V60 / V60CC (2018-)
« Vastaus #3568 : 14.09.2021 18:59 »
Näköjään ei ole V60 Long Range malleissa tarjolla enää polttoainekäyttöistä lisälämmitintä edes lisävarusteena, ainoastaan sähköinen. Harmittaa BLIS/CTA vapaa MY22 Edition -malli vähän vähemmän  ::)

Asiasta kukkaruukkuun, tuli keskusteltua myyjän kanssa auton talvirenkaista. Vakiona olisi tulossa 235/40 R19:t, mutta on tullut myös harkittua pienempää vannekokoa isommalla profiililla eli 235/45 R18:a. Löytyykö täällä jollain kokemusta vastaavista rengaskoista talviajossa? Nastat olisivat siis tulossa, koska auto tulee pohjoisen ajoihin.

Siinä on sähköllä toimiva letkulämmitin tms. Jota voi käyttää myös viilennykseen.
V90

Poissa Imot

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 26
  • V60 T8 Inscription MY20
Vs: Volvo S60 / V60 / V60CC (2018-)
« Vastaus #3569 : 14.09.2021 22:05 »
Näköjään ei ole V60 Long Range malleissa tarjolla enää polttoainekäyttöistä lisälämmitintä edes lisävarusteena, ainoastaan sähköinen. Harmittaa BLIS/CTA vapaa MY22 Edition -malli vähän vähemmän  ::)

Asiasta kukkaruukkuun, tuli keskusteltua myyjän kanssa auton talvirenkaista. Vakiona olisi tulossa 235/40 R19:t, mutta on tullut myös harkittua pienempää vannekokoa isommalla profiililla eli 235/45 R18:a. Löytyykö täällä jollain kokemusta vastaavista rengaskoista talviajossa? Nastat olisivat siis tulossa, koska auto tulee pohjoisen ajoihin.
Mulla on Nokialaiset tossa koossa. Alkuun ne oli paljaalla asfaltilla aika äänekkään, mutta meteli on ehkä hieman laantunut kilometrien myötä. Muuten ei valittamista, päin vastoin. Lumella ja jäällä toimii hyvin.

Poissa CarMan

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 533
Vs: Volvo S60 / V60 / V60CC (2018-)
« Vastaus #3570 : 15.09.2021 08:23 »
Nastarenkaissa Nokialaiset on varmaankin kovaäänisimmät. Tai ainakin sen taajuus on korvakuulolla ikävin.
Omassa xc60 on Hakkapeliitta 9 suv:t ja melu on korkea. Nasta melu kyllä on laskenut kolmen talven ajoilla. Ajettavuus yms on kyllä hyvät renkaissa, mutta valitsisin nyt kyllä toisen merkin esim conti tai michelin.

Poissa jti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1017
Vs: Volvo S60 / V60 / V60CC (2018-)
« Vastaus #3571 : 15.09.2021 10:26 »
Siinä on sähköllä toimiva letkulämmitin tms. Jota voi käyttää myös viilennykseen.


Onkohan tuo HVCH (High Voltage Coolant Heater) Borg Warnerin tuotantoa?
Näistä löytyy vähän tietoa: https://www.borgwarner.com/technologies/thermal-management

Mutta ei kerrota miten tuo nyt varsinaisesti jäähdytyksen tekee. Yleensähän kompura hoitaa jäähdytyksen.

Toivottavasti sen verran järkeä on Volvolla että tuo HVCH lämmittäisi jäähdytysnesteen myös moottorinkierron kautta hybrideissä että saisi edes vähän lämpöä moottoriinkin pakkasilla, toki se vie merkittävästi energiaa.
Volvo XC60 T8 Twin Engine -19

Poissa ivy

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 197
Vs: Volvo S60 / V60 / V60CC (2018-)
« Vastaus #3572 : 15.09.2021 11:39 »
Minun viesti oli sikäli harhaanjohtava, että tuota ei liene käytettäneen siihen. Mutta akkua käytetään, eli varmaan ihan normaalia auton puhaltimia, jäähdyttimiä yms?
V90

Poissa CarMan

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 533
Vs: Volvo S60 / V60 / V60CC (2018-)
« Vastaus #3573 : 15.09.2021 12:23 »
Onkohan tuo HVCH (High Voltage Coolant Heater) Borg Warnerin tuotantoa?
Näistä löytyy vähän tietoa: https://www.borgwarner.com/technologies/thermal-management

Mutta ei kerrota miten tuo nyt varsinaisesti jäähdytyksen tekee. Yleensähän kompura hoitaa jäähdytyksen.

Toivottavasti sen verran järkeä on Volvolla että tuo HVCH lämmittäisi jäähdytysnesteen myös moottorinkierron kautta hybrideissä että saisi edes vähän lämpöä moottoriinkin pakkasilla, toki se vie merkittävästi energiaa.


Kun tähän vm22 malliin tuli tuo HVCH lämmitin webaston tilalle niin kysyin siitä volvolta. He sanoivat että se asennetaan samaan paikkaan kuin webasto. Molempia ei voi asentaa yhtäaikaa (nythän tämäkin muutui kun webastoa ei saa enää). Ja toiminta periaate samanlainen. Se esilämmittää vain sisätilat ja antaa lisälämpöä moottoriin moottorin käynnistymisen jälkeen jolloin venttiili aukeaa eli samainen venttiili on kierrossa olemassa kuin aiemmin. Hybridi akkua se ei lämmitä.

Poissa jti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1017
Vs: Volvo S60 / V60 / V60CC (2018-)
« Vastaus #3574 : 15.09.2021 13:34 »
Kaipa pärnäsen korjaamot saa asennettua webaston tai eberin sinne letkujen väliin jatkossakin jälkiasenteisena jos on tarvis. Tuo venttiili on mielestäni huono homma. Toki moottorinohjaus voi siitä vähän seota jos moottorin lämpö on muuta kuin jäähdytysnesteen. Näitähän oli bemuissa aikoinaan.

Hybridiakussa taitaa olla vain jäähdytys kuten myös laturissa. Eikä sieltä saatavaa hukkalämpöä ohjata jäähdytysnesteen tai kabiini lämmitykseen kuten täyssähköautoissa. Korjatkaa jos olen väärässä.
Volvo XC60 T8 Twin Engine -19

Poissa revote

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 212
Vs: Volvo S60 / V60 / V60CC (2018-)
« Vastaus #3575 : 20.09.2021 20:22 »
Minkä ikäisistä lähtien webasto ei lämmitä enää moottoria muutoin kuin moottorin ollessa käynnissä?
Volvo S60 B5 R-Design '21 & Volvo S40 '07
Blacked S60 Instagramissa

Poissa CarMan

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 533
Vs: Volvo S60 / V60 / V60CC (2018-)
« Vastaus #3576 : 20.09.2021 20:47 »
Muistelen että vm19 kun moottorin tyypitys muuttui euro6d-temp

Poissa revote

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 212
Vs: Volvo S60 / V60 / V60CC (2018-)
« Vastaus #3577 : 20.09.2021 21:46 »
Muistelen että vm19 kun moottorin tyypitys muuttui euro6d-temp

Okei, se on siis jo sieltä asti. Kiitos
Volvo S60 B5 R-Design '21 & Volvo S40 '07
Blacked S60 Instagramissa