https://yliteippaus.fi/

Taivaallisen orkesterin uudet jäsenet

juupeli

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Tänne voi listata suru-uutisia ja keskustella kuolleista muusikoista sekä musiikillisista vaikuttajista. Aloitan kahdella viime päivinä ilmoitetusta kuolemantapauksesta.

Edgar Froese 1944-2015
Tangerine Dreamin perustaja
Kuolinsyy: keuhkoveritulppa

Demis Roussos 1946-2015
Aphrodite's Child sekä sooloura
 
Minua kirpaisi jo joku aika sitten suuren suosikkini J. J. Calen menehtyminen, taisi olla jo toissa kesänä.
Lauluntekijä, jota monet muut suuret ovat varioineet, tunnetuimpana Clapton.
Pikainen knoppi tähän väliin, minkä J. J. Calen kappaleen Santana on levyttänyt?

Toinen suosikkini vastsillään siirtyi isoon orkesteriin, Joe Cocker, ihan tuossa viime joulukuussa.
Tuli käytyä livenä katsomassa, kun kävi Suomessa.

No, kun suosikit ovat tätä iäkkäämpää sukupolvea, niin äkkiseltään miettii, että ei tässä kovin pitkää aikaa mene,
että pääsee näitä suosikkeja taas livenä seuraamaan.
Ei synkistellä, mutta näin se vaan on.
 
Kettu sanoi:
Pikainen knoppi tähän väliin, minkä J. J. Calen kappaleen Santana on levyttänyt?

Juu, Calea on coveroitu aika paljon. Ainakin yhden muistin heti
Sensitive Kind, Cale, albumilta 5, vuodelta 1979
The Sensitive Kind, Santana, albumilta Zebop!, vuodelta 1981

Minullekin tuo Calen kuolema oli aika paha juttu. Olen samaa mieltä, että taitavat meikäläisen suosikit tulla siihen ikään että alkaa terveys pettämään yhä useammalta  :'(  Onneksi sentään levyihin voi palata uudestaan ja uudestaan.
 
Monta hienoa artistia on kuollut lähiaikoina. Siis ainahan niitä kuolee, mutta nyt sellaisia jotka on itselle tuttuja. Lisätään edellämainittuihin Jack Bruce. Johnny Winterkin kuoli viimevuonna.
 
Suistiota hiukan, mutta suokaa anteeksi.

Juupeli osui heti oikeaan. The Sensitive Kind.
Kaikista Santana pitkäsoitoista en perusta, mutta tämä on yksi niistä hyvistä.

 
juupeli sanoi:
Tänne voi listata suru-uutisia ja keskustella kuolleista muusikoista sekä musiikillisista vaikuttajista. Aloitan kahdella viime päivinä ilmoitetusta kuolemantapauksesta.
Edgar Froese 1944-2015
Demis Roussos 1946-2015
Hyvä aloitus. Tällainen ketju kävi itselläkin mielessä, kun tuo alkurockin sukupolvi alkaa jo olla iältään vanhaa. Ja Froesen kuolemasta itse asiassa kuulin ekaa kertaa täältä! Roussoksen kuolema ylitti Iltalehden uutiskynnyksen ja sen jo tiesinkin.
 
That 70s dude sanoi:
Roussoksen kuolema ylitti Iltalehden uutiskynnyksen ja sen jo tiesinkin.

Tuo mainittiin myös TV uutisissa! Sieltä itse bongasin.
Siellä on muuten yläkerrassa aika kovat bändit kasassa...
 
Ensimmäisenä otsikosta tuli mieleen joku Cospelbändi  ;D ;D ;D
 
tuRboman sanoi:
Tuo mainittiin myös TV uutisissa! Sieltä itse bongasin.
Siellä on muuten yläkerrassa aika kovat bändit kasassa...

Ehkä pikkuisen yllättävää tuo Demiksen kuolinuutisoinnin määrä täällä Suomessa, mutta me 70-luvulla musiikkia seuranneet emme voineet välttyä silloiselta Demisbuumilta. Ne parit hitit ja albumit menivät heti listojen kärkeen ja niitä soitettiin radiossa kaiken aikaa.

Tuo tuRbomanin jälkimmäinen lause... Omaksi ilokseni olen tämän illan ajatellut ihan samaa. Sitten mietin että olisiko liian makaaberia tai muuten sopimatonta heitellä ajatuksia tähän ketjuun yläkerran muusikoista uusissa kokoonpanoissa... Sovitaanko niin että jos joku pahoittaa tästä mielensä niin lopetetaan, mutta tarkoitus on ehdottomasti kunnioittaa kesken kaiken keskuudestamme poisotettuja huippumuusikoita  :)

Minulle tuli ensiksi mieleen Jimi Hendrix. Kuka pysyisi mukana bassossa, no Jack Bruce tietenkin. Rumpalia piti hetki miettiä, mutta John Bonhamilla pysyisi kapulat kourassa tässä bändissä. Ja tunnetusti pitäisi puolensa ilman kapuloitakin. Tällainen aloitustrio.

Seuraavaksi vähän toisenlainen bändi. Frank Zappa kitarassa, Jim Morrison laulu, Clarence Clemons saksofoni, Jon Lord koskettimet, Jaco Pastorius basso, Levon Helm rummut.
 
juupeli sanoi:
Tuo tuRbomanin jälkimmäinen lause... Omaksi ilokseni olen tämän illan ajatellut ihan samaa.

Minulle tuli ensiksi mieleen Jimi Hendrix. Kuka pysyisi mukana bassossa, no Jack Bruce tietenkin. Rumpalia piti hetki miettiä, mutta John Bonhamilla pysyisi kapulat kourassa tässä bändissä.
...

No eihän tämä ole totta!? Meillä oli aivan tasan sama trio orkassa heti mielessä. Aika huvittavaa!
 
tuRboman sanoi:
Siellä on muuten yläkerrassa aika kovat bändit kasassa...

juupelin kokoonpanojen innoittamana; raskaamman stygen aloituskvartetti voisi olla vaikkapa

Clive Burr - rummut
Cliff Burton - basso
Gary Moore - soolokitara
Ronnie James Dio - laulu
 
Tässä olisi henkilökemiatkin niin kohdallaan, että bändistä voisi tulla pitkäikäinen:

Phil Lynott b,voc
Gary Moore g
Cozy Powell d

Toinen voisi olla

RJ Dio voc
Randy Rhoads g
Trevor Bolder b
Jon Lord kb
Randy Castillo d

olettaen, että Lordilla ei olisi Rock'nrollia kunnianhimoisempia tavoitteita.

Niin ja ehkä ne alkuperäiset Ramonesin jäbätkin on jo aloittaneet treenaamisen.
 
Haa, tiesin että mainioita ideoita ilmaantuu  ;D

tuRboman, mietin siihen trioon hetken Keith Moonia, mutta tuo tuntui olevan just...

Pahalla hyvä bändi. Mietin itsekin mihin porukkaan Dio istuisi. Tuossa voisi toimia myös Bon Scott laulussa...
 
No ehdottakaas sitten keulamiehet todellisuudessakin toimineelle rytmiryhmälle Österberg-Pohjola...
 
MJ sanoi:
No ehdottakaas sitten keulamiehet todellisuudessakin toimineelle rytmiryhmälle Österberg-Pohjola...

Olen täällä hykerrellyt itsekseni että kunhan MJ pääsee vauhtiin omalla tontillaan, niin saamme näytille todellisen kotimaisen dream teamin. En sekaannu tähän, jään odottelemaan...  :D
 
Järvisen Pekka vois soittaa kitaraa tuossa kotimaisessa poppoossa?

Minä olen tässä pohtinut minkälaisen orkan haluaisi kuulla Janis Joplinin taustalla.. Ja minkälaisia biisejä Lennon ja Harrison väsäilee?

Hauskaa kuvitteluleikkiä!
 
^No nyt kun mainitsit, niin joskus jossain taisi olla kuva, jossa tuo kolmikko jammaili lavalla! Liekö jostain muinoiselta Natsalta otettu kuva? Järvinenhän oli paljon muutakin -70 -luvun alussa kuin ainoastaan erinomainen blues/ rock -kitaristi. Ride On:lla on kaikenlaista juttua lähestulkoon avant gardesta lähtien.
 
Oletteko nyt aivan varmoja että kaiiki kyseiset artistit ovat päässeet taivaaseen? Entäs jos joku heistä on joutunut (tai päässyt) sinne lämpimänpään paikkaan?  :)
 
Pekka T sanoi:
Oletteko nyt aivan varmoja että kaiiki kyseiset artistit ovat päässeet taivaaseen? Entäs jos joku heistä on joutunut (tai päässyt) sinne lämpimänpään paikkaan?  :)
Eiköhän siellä pannuhuoneen puolellakin ole oma bändinsä? Jos miettii vaikkapa noita Lordin näköisiä, niin saattaa porttivahti avata heidän kohdallaan kellarin oven.  ;)
 
MJ sanoi:
No ehdottakaas sitten keulamiehet todellisuudessakin toimineelle rytmiryhmälle Österberg-Pohjola...
Kirka keulalle! Öhm... Ehkä tuossa on hiukan yhteensovittelemista, mutta olisihan se sääli jos Kiril jäisi ilman bändiä.
 
That 70s dude sanoi:
Kirka keulalle! Öhm... Ehkä tuossa on hiukan yhteensovittelemista, mutta olisihan se sääli jos Kiril jäisi ilman bändiä.

Hei nyt meni naulan kantaan!! Kirkan ääni osuu just kohdalleen. Nimenomaan silloin kun se toimi parhaimmillaan.
 
tuRboman sanoi:
Hei nyt meni naulan kantaan!! Kirkan ääni osuu just kohdalleen. Nimenomaan silloin kun se toimi parhaimmillaan.
Muistan joskus -86 tai -87 olleeni Porvoossa Kirkan keikalla, jossa hän lauloi kokolailla hevimeiningillä, eikä tuo mitenkään mahdottomalta kuullostanut. Miksei..
 
MJ sanoi:
Muistan joskus -86 tai -87 olleeni Porvoossa Kirkan keikalla, jossa hän lauloi kokolailla hevimeiningillä, eikä tuo mitenkään mahdottomalta kuullostanut. Miksei..
Juu, Kirkahan oli näyttävästi esillä mun Kotimaiset alkuhevit-listallakin. Se miksi itse epäröin hänen laittamistaan ex-wigujen kanssa samaan porukkaan oli mielessäni tekemäni vertaukset Pembrokeen. Ovat pikkasen eri maata nuo kaksi...
 
tuRboman sanoi:
Järvisen Pekka vois soittaa kitaraa tuossa kotimaisessa poppoossa? Minä olen tässä pohtinut minkälaisen orkan haluaisi kuulla Janis Joplinin taustalla.. Ja minkälaisia biisejä Lennon ja Harrison väsäilee? Hauskaa kuvitteluleikkiä!

Pekka ja Kirka kuulostavat hyvältä ajatukselta tuon rytmiryhmän kanssa. Hölmö minä kun rajoitin aiemman kommenttini koskemaan vain kotimaisia muusikoita...

Koko ajan olemme tuRbomanin kanssa samoilla linjoilla. Leikitellessä ajatuksilla olen tuuminut että jokainen virtuoosi on tietenkin näissä jameissa parhaassa vedossaan, kenelläkään ei ole levytyspaineita harteillaan, vain nautinnollista jammailua toisten huippujen kanssa. Mutta sitten jatkoin tuohon biisintekoon, tuottamiseen, äänittäjiin, levynkansien tekijöihin, kiertuepromoottoreihin... ja totesin että enpäs anna mopon karata lapasesta  ;D

Pekka T, hyvä pointti sinulla, mutta itse lasken sen varaan että ainakin tähän mennessä mainitut muusikot ovat soittaneet taivaallisen hyvää musaa, joten...  ;D
 
That 70s dude sanoi:
Ja Froesen kuolemasta itse asiassa kuulin ekaa kertaa täältä! Roussoksen kuolema ylitti Iltalehden uutiskynnyksen ja sen jo tiesinkin.
No nyt oli Froesekin saanut muistokirjoituksen ihan Hesariin. Otto Talviolle taas pisteet! Mielenkiintoinen juttu tuo, että Froese vaihtoi kitaran koskettimiin tavattuaan Salvador Dalin.